Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2011, 21:42
Verwijderd
Na hoeveel jaar vervalt je strafblad? Of is het blijvend?

Als je 10 dagen voor (sieraden)diefstal in de gevangenis hebt gezeten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2011, 21:48
anne11112
anne11112 is offline
volgens mij is blijvend. Weet niet zeker
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 21:56
Takkie89
Takkie89 is offline
Ligt er ook aan of je volwassen was toen je het deed. Als minderjarige vervalt het wel geloof ik bij minder ernstige delicten na zoveel jaar geen delict gepleegd te hebben. Maar precies weet ik het ook niet.
Oud 13-03-2011, 22:25
arPos
arPos is offline
Citaat:
Vraag en antwoord
Wanneer krijg ik een strafblad?

U krijgt een strafblad als u als verdachte van een misdrijf of overtreding wordt aangemerkt. Er vindt dan registratie plaats in de justitiële documentatie. Een strafblad heet officieel een uittreksel justitiële documentatie. Bij een misdrijf krijgt u altijd een strafblad, als u ouder bent dan 12 jaar. Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf.
Niet altijd strafblad bij overtreding

U krijgt niet na elke overtreding een strafblad. U krijgt pas een strafblad als er sprake is van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of een opgelegde boete van minimaal €100,-. Veel lichte strafbare feiten vallen niet onder het strafrecht. Het gaat hier voor het grootste deel om verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoeft u niet meteen voor de rechter komen en krijgt u geen strafblad.
overheid.nl

Citaat:
duur
Een strafblad wordt aangemaakt na strafrechtelijke veroordeling voor een overtreding of een misdrijf. De tijd dat het strafblad blijft bestaan is 5 jaar voor overtredingen en 30 of 20 jaar voor misdrijven. Deze termijn gaat in na onherroepelijke afdoening van de strafzaak. De termijn voor misdrijven kan onder sommige omstandigheden verlengd worden:
wiki.nl

officieel 20-30 jaar voor diefstal, echter in de praktijk verdwijn je nooit uit de justitiële documentatie.
Oud 14-03-2011, 13:06
Verwijderd
Blijvend, maar je krijg wel een verklaring van goed gedrag over 10 jaar ofzo..
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Blijvend, maar je krijg wel een verklaring van goed gedrag over 10 jaar ofzo..
En afhankelijk van waarvoor de VOG wordt aangevraag, nu ook al.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 16:45
Verwijderd
Volwassen is boven de 18 neem ik aan? of 21/23 jaar?

En geld het ook als je eigenlijk een taakstraf/boetekreeg, maar die ontlopen hebt waardoor je alsnog 10 dagen in de gevangenis zat.

20-30 jaar niet overdreven voor een paar oorbellen stelen?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 16:56
Verwijderd
Zoals ik hierboven al zei: elke keer dat je een verklaring omtrent gedrag (VOG) aanvraagt, zal gekeken worden naar je justitiele documentatie. Daar staat nu bij jou dus in dat je een keer veroordeeld bent voor diefstal. Afhankelijk van het doel waarvoor de VOG wordt aangevraagd kan dat wel of niet aan de afgifte van de VOG in de weg staan.

Praktijkervaring heb ik hier niet mee, maar ik kan me niet voorstellen dat een eenmalige veroordeling voor diefstal in veel gevallen aan het afgeven van een VOG in de weg staat. Zeker niet als er tussen het aanvragen van de VOG en de veroordeling een lange periode zit.

Er zijn waarschijnlijk ook beleidsregels opgesteld die betrekking hebben op deze materie, je zou daar even naar op zoek kunnen gaan.

EDIT: Ik heb de beleidsregels gevonden. Als je even de moeite neemt om het door te nemen weet al wat beter waar je aan toe bent.

Laatst gewijzigd op 14-03-2011 om 17:01.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 17:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En geld het ook als je eigenlijk een taakstraf/boetekreeg, maar die ontlopen hebt waardoor je alsnog 10 dagen in de gevangenis zat.
Natuurlijk. De straf, wat die ook is, veranderd niets aan het feit dat je een misdrijf pleegde. Ze registreren niet dat jij gestraft bent, maar dat je een misdrijf hebt gepleegd.
Citaat:
Dat is nou typisch iets dat je eerder had moeten bedenken.

Houdt er rekening mee in het kiezen van je opleiding en beroep. Met diefstal op je strafblad zullen bepaalde financiële posities voortaan uitgesloten zijn. Hoe hoger de functie hoe waarschijnlijker dat je er met een strafblad niet in komt.
Oud 14-03-2011, 22:09
arPos
arPos is offline
Citaat:
Volwassen is boven de 18 neem ik aan? of 21/23 jaar?

Ja dan geldt dat de taakstraf of financiële sanctie wordt omgezet in een vrijheidsontnemende straf, en zoals aangegeven ben je verdachte en gaat het om een overtreding of misdrijf waarop een bepaalde financiële sanctie of een vrijheidsontnemende straf staat en dus krijg je een registratie

Citaat:
De theorie is dat het niet om de materie gaat maar om het gegeven dat je met diefstal/braak e.d. binnendringt in iemands privésfeer wat kan leiden tot een gevoel van grote onveiligheid bij de slachtoffers.

Bovendien hebben ze voor een lange registratie gekozen om zicht te krijgen op veelplegers.

Als jij ooit is 'iets kleins' hebt gedaan zullen ze je dat over 10 jaar nog nauwelijks echt aanrekenen voor een rechtbank, maar is het 3 keer gebeurt wordt het een ander verhaal en worden dossiers eerder direct toegekend met de maximale straf.
Oud 15-03-2011, 07:59
Verwijderd
Citaat:
En afhankelijk van waarvoor de VOG wordt aangevraag, nu ook al.
natuurlijk dat is van zelfsprekend
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten