Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2011, 23:27
itswanne
itswanne is offline
Hallo,
ik ga in Augustus beginnen met mijn mbo opleiding SP in Almelo, dat is rond de 40 km van mijn huis; dus 9 zones met de bus. Het busabonnement is €91,30 in de maand.
Maar het zit dus zo. Mijn ouders zitten in de schuldsanering omdat ze een tijd lang schulden hebben gemaakt. Wij moeten nu leven van €70 in de week, dat gaat al nauwelijks. Als zij dan ook nog rond de 20 euro per week minder hebben te besteden, omdat ik met de bus moet, gaat hen dat gewoon niet lukken.
Ik heb iets gelezen over Ouders Tegemoetkoming, maar dat gaat volgens mij alleen om het schoolgeld zelf.
Weet iemand of hier een of andere instantie voor is? Want anders kan ik gewoon niet naar school toe komend jaar..
Ik ben trouwens nu 16 jaar, maar 16 Augustus word ik 17. Ik weet dat je met het MBO nog geen stufi kan aanvragen voor je 18e, maar is er iets anders hier voor? Zit echt beetje met de kriebels dat dit allemaal niet goed gaat komen..

Liefs,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2011, 06:54
Verwijderd
Is er niet iemand die in de buurt woont en er met de auto naartoe gaat? dan kun je mss meerijden...
Ik denk dat je anders ff bij je gemeente moet navragen hoe het zit, want vaak zijn hier wel regelingen voor
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 09:21
Lorelei
Lorelei is offline
http://www.ib-groep.nl/particulieren...ing_ouders.asp

Het lijkt inderdaad niet om reisgeld te gaan.

Ik dacht dat jij ook een bepaalde tegemoetkoming zou kunnen krijgen, maar ik kan er niets over vinden. Jullie lijken alleen aanspraak te maken op de tegemoetkoming ouders. Nou is dat op zich natuurlijk ook al heel erg fijn, maar daarmee is je busprobleem niet opgelost.

1) Is de bus wel de goedkoopste manier van reizen? Kan je niet beter met de trein? (evt met een voordeelurenabo)
2) Misschien kan je ernaast nog een beetje werken?
3) Is Almelo de dichtstbijzijnde plek om deze opleiding te doen?
4) Heb je familie die hierbij zou kunnen ondersteunen?
Oud 18-03-2011, 10:41
Verwijderd
Waarom regel je niet iets met de bewindvoerder? Misschien kan hij financiele ruimte maken?

Je ontvangt als het goed is kinderbijslag? anders moet je van de IBG maar lenen?

je krijgt vast een aanvullende + basis.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 10:44
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Waarom regel je niet iets met de bewindvoerder? Misschien kan hij financiele ruimte maken?

Je ontvangt als het goed is kinderbijslag? anders moet je van de IBG maar lenen?

je krijgt vast een aanvullende + basis.
TS is nog geen 18 en krijgt dus geen stufi op het MBO.
Oud 18-03-2011, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Owhz. dat wist ik niet
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 20:59
Spoonie
Spoonie is offline
Aankloppen bij school of de gemeente. Zeker gemeentes hebben nog wel eens speciale ondersteuningspotjes.
Oud 18-03-2011, 21:09
Verwijderd
Citaat:
maar dan krijgt ze wel kinderbijslag lijkt mij?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 21:34
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
maar dan krijgt ze wel kinderbijslag lijkt mij?
Dat neem ik wel aan, althans die krijgen haar ouders. Iets minder dan 300,- per kwartaal als ik me niet vergis, dus daar zou je net het busabonnement van kunnen betalen. Maar er zullen wel meer kostenposten zijn die door de kinderbijslag gedekt moeten worden.

Vraag inderdaad eens aan de bewindvoerder of hier ruimte voor te maken is.
Oud 18-03-2011, 22:58
Spoonie
Spoonie is offline
Hoever is de school eigenlijk? Blij wordt je er natuurlijk niet van maar alles binnen 1.5 uur fietsen moet te doen zijn.
Oud 19-03-2011, 08:07
Verwijderd
@Spoonie, er staat dat het 40 km is, dat is denk ik ietsjes meer dan 1,5 uur fietsen....
Met citaat reageren
Oud 20-03-2011, 05:52
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
http://www.ib-groep.nl/particulieren...ing_ouders.asp

Ze praten hier over "tegemoetkoming in het les of cursusgeld" (hier). Dus dan wordt je volledige lesgeld vergoed door de IB-groep.

En een "kindgebonden budget" via de belastingdienst (hier), die waarschijnlijk afhankelijk is van het inkomen van je ouders.

Bovendien krijg je naast deze twee regelingen ook nog kinderbijslag.
Oud 20-03-2011, 20:54
arPos
arPos is offline
Citaat:
Hallo,
ik ga in Augustus beginnen met mijn mbo opleiding SP in Almelo, dat is rond de 40 km van mijn huis; dus 9 zones met de bus. Het busabonnement is €91,30 in de maand.
Maar het zit dus zo. Mijn ouders zitten in de schuldsanering omdat ze een tijd lang schulden hebben gemaakt. Wij moeten nu leven van €70 in de week, dat gaat al nauwelijks. Als zij dan ook nog rond de 20 euro per week minder hebben te besteden, omdat ik met de bus moet, gaat hen dat gewoon niet lukken.
Ik heb iets gelezen over Ouders Tegemoetkoming, maar dat gaat volgens mij alleen om het schoolgeld zelf.
Weet iemand of hier een of andere instantie voor is? Want anders kan ik gewoon niet naar school toe komend jaar..
Ik ben trouwens nu 16 jaar, maar 16 Augustus word ik 17. Ik weet dat je met het MBO nog geen stufi kan aanvragen voor je 18e, maar is er iets anders hier voor? Zit echt beetje met de kriebels dat dit allemaal niet goed gaat komen..

Liefs,
Schuldsanering loopt vaak via de sociale dienst, daar kan je bijzondere bijstand aanvragen voor dit soort zaken.

Als dat niet lukt zal er ruimte moeten worden gemaakt in het budget beheer van de schuldsanering, jouw leerplicht gaat namelijk voor de schuldeisers.
Oud 20-03-2011, 20:55
arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat neem ik wel aan, althans die krijgen haar ouders. Iets minder dan 300,- per kwartaal als ik me niet vergis, dus daar zou je net het busabonnement van kunnen betalen. Maar er zullen wel meer kostenposten zijn die door de kinderbijslag gedekt moeten worden.

Vraag inderdaad eens aan de bewindvoerder of hier ruimte voor te maken is.
Kinderbijslag en alle andere inkomsten gaan eerst naar de schuldsanering.
Oud 20-03-2011, 21:08
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Als ik google op "kinderbijslag" en "schuldsanering" krijg ik alleen maar heel veel bronnen die beweren dat er geen beslag op de kinderbijslag gelegd kan worden in het geval van een schuldsanering, dus daar baseerde ik me op

Daaronder overigens een brief van de minister voor jeugd en gezin aan de Eerste Kamer (30 sept. 2010)
Citaat:
Tijdens het debat heb ik aangegeven dat er geen beslag kan worden gelegd op de kinderbijslag bij een schuldsanering.
Oud 20-03-2011, 21:53
itswanne
itswanne is offline
Citaat:
nee mijn ouders mogen zelf de kinderbijslag houden, maar zonder de kinderbijslag kunnen ze ook zeker niet rondkomen. Ook moeten daar mijn lenzen van betaald worden, en dat is ook al rond de 50 euro. En af en toe wat kleren enzo.

Maar ik lees dus dat ik naar de gemeente kan gaan? Mijn ouders hebben wel iets van een regeling dat ze busgeld terug kunnen krijgen, hoorde ik net van mama! Dat is volgens mij rond de 300 per jaar, dus daar kom ik al een eindje mee haha.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 08:49
Adore
Adore is offline
Als je al maar €70,- per week krijgt en dat is inclusief kinderbijslag, is dat inderdaad pittig. Het wordt meegenomen in het vrij te laten bedrag (en dus geen beslag op gelegd), maar meestal ben je als kind al duurder dan de kinderbijslag alleen al geeft. Kan me dus goed voorstellen dat er dan geen geld over is voor jouw reiskosten op dit moment.

Er zijn een aantal regelingen genoemd in de topic, onder andere kindgebonden budget. Ik denk (weet praktisch zeker) dat je ouders dit al hebben lopen, omdat je alle tegemoetkomingen waar je recht op hebt moet ontvangen voordat je de schuldsanering in kan.

Ik zou zeker nagaan wat de regeling voor busgeld is! Mogelijk is dat een regeling uit de bijzondere bijstand. Ik zou wel goed opletten of dit geld voor jou is, of aan je ouders wordt uitgekeerd. Sowieso moet je daar goed op letten wanneer je iets toegewezen krijgt. Veel extra inkomsten van je ouders kunnen namelijk per direct worden opgenomen in het saneringstraject en daar heb je dus helemaal niets aan..
Je mag dan ook gerust de kredietbank of bewindvoerder opbellen. Je kunt (zoals is gezegd) ook best de bewindvoerder vragen of er een bedrag apart staat waarmee jij met de bus kunt reizen.

Ga er wel van uit dat je álles moet verantwoorden, maar zolang jij er echt voor met de bus reist, is er niks aan de hand.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 10:08
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Maar ik lees dus dat ik naar de gemeente kan gaan?
Het is per gemeente verschillend maar er zijn potjes waar je als minder welgesteld huishouden gebruik van kunt maken. Denk aan vergoeding of bijdrage voor schoolgeld en boeken, transploft naar school. Soms zelfs betaling voor internet en vaste telefoon of sportschool.

Ik zou zeggen, ga het nachecken want als jouw gemeente daarvoor geld vrijmaakt dan kom je hoogstwaarschijnlijk in aanmerking.
Oud 21-03-2011, 20:03
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Er is hier al veel genoemd. Maar in ieder geval:
kinderbijslag, kindgebonden budget en de tegemoetkoming ouders. Vraag bij de gemeente naar bijzondere bijstand. Voor ouders met kinderen hebben gemeenten vaak een schoolkostenregeling en ook een regeling voor sociale participatie. Kijk op www.berekenuwrecht.nl op welke tegemoetkomingen je allemaal recht hebt.
En misschien kun jij zelf nog wat er bij werken. Jouw inkomen namelijk niet meegenomen bij de schuldsanering.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten