Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2011, 14:47
Verwijderd
Ik denk dus dat ik maar 1 bal heb. Tenminste, ik voel er maar 1. Heeft dit invloed op mijn vruchtbaarheid/zaadproductie?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 15:12
Diamera
Diamera is offline
Hoe oud ben je? Misschien moet de ander nog indalen, de ballen zitten namelijk nog in de onderbuik bij kleine jongetjes, en naarmate je ouder wordt dalen ze af naar je balzak. Wellicht ben je daar een beetje laat mee, zou zomaar kunnen. Als dat het niet is, zou ik niet weten waar het wel aan ligt, sorry.

En stel dat je inderdaad maar één bal zou hebben, zou dat wel invloed hebben op je zaadproductie omdat je met één bal gewoon minder sperma aanmaakt.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 15:47
Verwijderd
Als je in de puberteit bent, dan kan het zijn dat je bal nog in gaat dalen. Als dat niet gebeurt, kunnen ze 'm alsnog operatief in je balzak plaatsen. Als 1 bal niet is ingedaald, heeft dat inderdaad wel invloed op je vruchtbaarheid (omdat het in je buik gewoon niet zo gunstig is om zaad te produceren; het is er te warm), maar als hij alsnog indaalt (hetzij spontaan, hetzij door een operatie als je al uit de puberteit bent), maakt het volgens mij geen verschil (maar dat weet ik niet zeker, ik ben immers geen deskundige).

Als je je zorgen maakt, kun je hier misschien ook met je huisarts over praten, mogelijk kunnen ze ook nu iets voor je betekenen. Het schijnt dat sommige ballen op een plek gaan zitten vanwaar ze relatief eenvoudig naar buiten te plaatsen zijn, dus misschien is dat bij jou ook het geval. Als je al uitgepuberd bent, lijkt het me sowieso verstandig om hiermee naar de huisarts te gaan (omdat je dan ook een verhoogd risico op teelbalkanker hebt, dus als je uitgepuberd bent zeker actie ondernemen, want dan kun je dat risico wegnemen).
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 16:57
Verwijderd
Bedankt.
Ik ben 14 en begin nu ong in de puberteit te komen, dus ik zal nog wachten.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 17:13
Pluis
Pluis is offline
Ik wil je niet ongerust maken, maar testes horen bij de geboorte al te zijn ingedaald. Zijn ze dat niet, dan doen ze dat niet alsnog. Qua vruchtbaarheid kán het wat moeilijker zijn om kinderen te maken later omdat je dus maar de helft van het zaad hebt.
De niet ingedaalde testikel zit waarschijnlijk nog in je buik, of in je lieskanaal. Die bal moet met een operatie ofwel op z'n plek gezet worden, ofwel verwijderd omdat een niet ingedaalde bal (op latere leeftijd) een vergrote kans geeft op teelbalkanker. Ik probeer je niet bang te maken, maar het is dus wel nodig dat je je huisarts er naar laat kijken.
Oud 13-04-2011, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Ik wil je niet ongerust maken, maar testes horen bij de geboorte al te zijn ingedaald. Zijn ze dat niet, dan doen ze dat niet alsnog. Qua vruchtbaarheid kán het wat moeilijker zijn om kinderen te maken later omdat je dus maar de helft van het zaad hebt.
De niet ingedaalde testikel zit waarschijnlijk nog in je buik, of in je lieskanaal. Die bal moet met een operatie ofwel op z'n plek gezet worden, ofwel verwijderd omdat een niet ingedaalde bal (op latere leeftijd) een vergrote kans geeft op teelbalkanker. Ik probeer je niet bang te maken, maar het is dus wel nodig dat je je huisarts er naar laat kijken.
Dit ja, maar ik dacht dat standaard gecontroleerd werd of ze waren ingedaald?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 20:12
Pluis
Pluis is offline
als je in het ziekenhuis wordt geboren wel ja, maar thuis weet ik het niet zo
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 21:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij op het consultatiebureau. Weet wel dat ik dat wel eens in mijn groene boekje heb zien staan.
Oud 13-04-2011, 22:18
Verwijderd
Ik las op een betrouwbare site - ben de naam nu kwijt, forum mobiel - dat ballen zich bij jongetjes ook terug kunnen trekken gedurende hun jeugd. Dus het kan best dat bij TS is gecontroleerd of ze waren ingedaald en dat idd zo was. (Dat wordt volgens mij idd op het consultatiebureau gecontroleerd.) Op die site stond dat ze in de puberteit dan nog vanzelf in kunnen dalen. Dus vandaar dat ik dat postte.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten