Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2011, 16:24
catwolfie
catwolfie is offline
Hallo,

Mijn vriend heeft een probleem: hij heeft een vmbo diploma, is 19 jaar, en wil heel graag naar de universiteit om kunstmatige intelligentie te studeren. Weet iemand van jullie wat de snelste route is om dit doel te bereiken? Moeilijkheid van lesstof is geen probleem want hij is zeker slim genoeg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2011, 16:33
Verwijderd
VWO gaan doen via het volwassenenonderwijs, dan zou hij in 1 jaar zijn diploma kunnen halen - als hij gemotiveerd is en er dus goed voor werkt - en dan zou hij dus het jaar erna aan de universiteit kunnen beginnen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2011, 16:33
Infidel
Infidel is offline
2 jaar havo, 1 jaar HBO, dan universiteit. Hij kan ook eerst MBO doen, dan een jaar HBO en dan naar de uni, maar volgens mij (pin me er niet op vast) duurt dat langer. Bachelor op de uni duurt dan 3 jaar, master 1 of 2 jaar. Hij kan volgens mij ook eerst 4 jaar HBO afmaken en dan een master volgen, maar dat weet ik al helemaal niet zeker en haal ik net ergens uit een krocht van mijn brein.

Wijzig: Of hij kan na twee jaar zelfstudie een 21+ toets doen.
Oud 07-05-2011, 16:40
catwolfie
catwolfie is offline
Citaat:
VWO gaan doen via het volwassenenonderwijs, dan zou hij in 1 jaar zijn diploma kunnen halen - als hij gemotiveerd is en er dus goed voor werkt - en dan zou hij dus het jaar erna aan de universiteit kunnen beginnen.
Welke instelling raad jij aan om dit te volgen? OU?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2011, 17:20
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Om vwo in 1 jaar via volwassenonderwijs te doen moet je wel een havo diploma hebben.
je zou eerst via de vavo de havo in 1 jaar kunnen doen en dan vwo in 1 jaar.
Misschien dat je met staatsexamens wel in 1x vwo kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2011, 23:53
Mathassam
Mathassam is offline
ik zat in dezelfde situatie ongeveer, was 19 jaar wauw WO doen geen diploma opzak maar wist zeker wel dat ik intelligent genoeg was.
ben toen naar de vavo gegaan en heb in 3 jaar me mavo-havo-vwo diploma behaalt.

misschien dat je m.b.v een iq-test kan aantonen dat je wel geschikt bent voor vwo een jarig traject?

wel moet je rekenen mee houden dat als je havo eerst doet dat je daarna zelf uit je eigen pocket moet betalen voor vwo 'per vak', mits je vwo wil gaan doen.

snelste en de best weg zou zijn:
havo via vavo (1 jaar) --> hbo propedeuse (1 jaar) --> wo
Met citaat reageren
Oud 08-05-2011, 22:11
T_ID
T_ID is offline
Het moet toch wel gezegd worden dat de kans dat je dan slaagt heel erg klein is. Tenzij het VMBO echt lichtjaren onder zijn echte niveau is, zal hij ergens halverwege stranden. 'een beetje slimmer' dan VMBO niveau is niet goed genoeg.

Sowieso is de universiteit lastig omdat het niet schools wordt aangepakt. Je moet zelf werken, en voor velen is dat nieuw.

Iets heel anders:

Vermijd het MBO. Opleidingen daar zijn vaker dan eens niet erg intensief, en onderbroken door lange lange stages die niet of nauwelijks bijdragen aan je uiteindelijke doel als je uiteindelijk het stadium van 'uitvoeren maar niet echt begrijpen' wil overstijgen. Bij kunstmatige intelligentie denk je dan aan iets als MBO informatica (toch?), en dat is gewoon een veredelde cursus computerprogramma's gebruiken, en hoe een pc in elkaar zit.

En je moet je afvragen wat een jaar lang onbetaald werken als verkooplulletje in een pc winkel (als stage) bijdraagt aan je opleiding als jij later kunstmatige intelligentie wil gaan bestuderen.
Oud 09-05-2011, 00:26
piraat013
piraat013 is offline
Inderdaad Mbo is te makkelijk,daarom doe ik Havo.En hierna wil ik mijn Hbo p gaan halen en ook gelijk door naar de uni . De tijd zal het leren .Doe wat jou het beste lijkt waar een WIL is een weg!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 06:12
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Inderdaad Mbo is te makkelijk,daarom doe ik Havo.En hierna wil ik mijn Hbo p gaan halen en ook gelijk door naar de uni . De tijd zal het leren .Doe wat jou het beste lijkt waar een WIL is een weg!
Moet jij niet slapen op dit tijdstip?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 10:50
piraat013
piraat013 is offline
Citaat:
Moet jij niet slapen op dit tijdstip?
Ik ben 18 man en had de eerste 3 uur vrij duh en moet jij niet voorbereiden voor school?

Laatst gewijzigd op 09-05-2011 om 12:07.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 12:29
Stff
Stff is offline
Waar een wil is, is niet altijd een weg, zoals T_ID al zegt, er is een flink niveau verschil tussen het vmbo en de uni, inzet alleen zal voor veel mensen niet voldoende zijn om dat te overbruggen.

ontopic: feit dat deze persoon 19 is, kan ik daar uit opmaken dat hij al een aantal jaar heeft gewerkt na het vmbo? Zo ja, dan is de overgang van werk naar school vaak ook groot, veel mensen onderschatten dit.
Oud 09-05-2011, 15:53
piraat013
piraat013 is offline
waarom zo pessimistisch?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 20:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
waarom zo pessimistisch?
Omdat de ervaring is, dat heel erg veel mensen HBO -> Universiteit al niet overleven. Uitvalpercentages als meer dan een derde in een half jaar en meer dan de helft binnen een jaar, zijn normaal.

Laat staan van VMBO naar universiteit, volgens wat voor pad dan ook.

Dat kan alleen als je echt zwaar ondergepresteerd hebt al die jaren, en dat nooit meer doet en heel erg gemotiveerd en gestructureerd werkt.
Oud 11-05-2011, 06:32
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik ben 18 man en had de eerste 3 uur vrij duh en moet jij niet voorbereiden voor school?
Srry, had een stuk jonger ingeschat

Maar euhm.. wat denk je eigenlijk wel niet van mij? Dat ik de hele dag met school bezig ben ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten