Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2011, 12:31
Wachtwoord
Wachtwoord is offline
Ik krijg op school nu de mogelijkheid om Cambridge Engels te gaan doen in de vijfde. Nu is mijn vraag: zijn er hier mensen die deze studie hebben gedaan en vonden jullie deze nuttig? En wat leer je eigenlijk allemaal precies? Ik zit momenteel nog te twijfelen of ik het zal doen, dus jullie meningen zijn meer dan welkom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2011, 13:36
Michelleexx
Michelleexx is offline
Ik heb mijn CAE in de 4e gehaald (tweetalig onderwijs) en het is gewoon een examen. De lessen eromheen geeft je school waarschijnlijk zelf en kunnen wij moeilijk van zeggen of ze nuttig zijn.

Het CAE examen bestaat uit verschillende onderdelen: Speaking, reading, writing, listening en Use of English. Waarschijnlijk zul je deze dingen dus leren (beter) te doen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:51
MiBe
MiBe is offline
Ik heb zelf ook Cambridge Engels gedaan en vond het maar tegenvallen. Had het aanzienlijk moeilijker verwacht maar het niveauverschil met 'normaal' Engels was helemaal niet zo groot.
Oud 23-05-2011, 15:52
Ratatouille
Ratatouille is offline
Dit examen is vooral heel nuttig als je internationaal wilt studeren. Alle universiteiten in Engeland en de VS vragen een vergelijkbaar diploma. Via school is het vaak een stuk goedkoper en krijg je er ook lessen omheen, dus het is zeker een voordeel om het nu te doen. Als je niet van plan bent om naar het buitenland te gaan om te studeren, kan het nog steeds nuttig zijn. Je Engels verbetert en het staat mooi op je CV
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:58
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Alle universiteiten in Engeland en de VS vragen een vergelijkbaar diploma.
Ze bieden vrijwel allemaal ook een alternatieve toelatingstoets aan dus het is absoluut niet noodzakelijk daarvoor. Dat verbeterde Engels valt ook nog wel mee.
Oud 23-05-2011, 16:14
AzN
AzN is offline
Ik heb dat CAE ook behaald en 't viel reuze mee. Moeilijk was 't zeker niet, maar ik weet eigenlijk helemaal niet hoe nuttig dat certificaat is .
Oud 23-05-2011, 17:27
Wachtwoord
Wachtwoord is offline
Hmz, bedankt voor de informatie dan! Als het niet zo moeilijk is, lijkt het mij dat er eigenlijk weinig reden is om het niet te doen aangezien het wel goed op je CV staat. En ik ben nog niet van plan in het buitenland te gaan studeren, maar mocht ik van idee veranderen dan komt het sowieso van pas. Ik denk dat ik het dan toch maar wel ga doen, bedankt in ieder geval voor jullie reacties

Oh, nog één vraagje: kregen jullie tussentijdse SE's voor CAE?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 19:06
Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Ze bieden vrijwel allemaal ook een alternatieve toelatingstoets aan dus het is absoluut niet noodzakelijk daarvoor. Dat verbeterde Engels valt ook nog wel mee.
Oh, dat wilde ik inderdaad ook nog zeggen. Dat ze zo'n soort diploma vragen, of dat je via de universiteit een toelatingstest kan doen, maar die testen zijn nog behoorlijk prijzig, dus via school is vaak goedkoper.
En het ligt er natuurlijk aan hoeveel tijd je er zelf in steekt om je Engels te verbeteren. Als je alleen het examen maakt, kun je het misschien wel halen, maar verbetert je Engels niet zoveel. Als je er ook veel tijd insteekt door te oefenen, dan word je er vanzelf beter in. Het examen is dan een mooie drijfveer om er ook echt voor te gaan oefenen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 13:30
Infidel
Infidel is offline
Nou, het viel mij absurd erg tegen. Ik deed het voor de uitdaging, maar ben met vlag en wimpel geslaagd. Achteraf gezien had ik veel beter het CPE kunnen gaan doen, maar ja, mosterd na de maaltijd enzo.
Oud 24-05-2011, 17:33
Geel
Geel is offline
Ik heb ook CAE gedaan, op de middelbare, in de vierde, als onderdeel van het tweetalige onderwijs.
Achteraf gezien was het inderdaad niet zo heel moeilijk, maar toentertijd vond ik het nog redelijk pittig.

Wat je 'er' leert weet ik niet. Ik het het niet anders dan op de middelbare school als onderdeel van TTO. Wat we daar leerden, was vooral het in praktijk brengen van onze kennis over Engels. Onze lerares was sowieso niet zo van het grammatica en regels, dus zij gaf ons projecten die we moesten doen. En ondertussen hadden we natuurlijk wel oefenblaadjes/examens van de verschillende onderdelen van het CAE.
Oud 24-05-2011, 20:52
Wachtwoord
Wachtwoord is offline
En moet je veel grammatica leren? Of juist veel zinnen?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 21:42
Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb de CPE gedaan (dat is 1 niveau hoger dan de CAE), dat was wel redelijk pittig. Maar volgens mij moet de CAE heel goed te doen zijn naast je middelbare school Engels.

CAE bestaat (volgens mij) net als CPE uit 5 onderdelen:
Listening
Speaking
Reading
Writing
Use of English

De eerste 4 lijken me duidelijk. Bij de 5e (die komt toch in CAE ook voor?) gaat om dingen als synoniemen, spreekwoorden, etc. Meestal wordt dat onderdeel door buitenlanders als het moeilijkste gezien, maar ik vond het erg goed te doen (heb er het beste opgescoord zelfs ).

Wat je eraan hebt? Mja.. als je in het buitenland wil studeren is het handig maar tenzij je zeker weet dat je dat wilt gaan doen, is dat geen doorslaggevende reden. Maar goed Engels kunnen spreken, schrijven en begrijpen is ontzettend handig. Welke studie je gaat doen, je zult een heel deel van de literatuur in het Engels moeten lezen en af en toe in het Engels moeten presenteren. Daarnaast is het voor veel vakgebieden erg handig en sowieso op vakantie een must
Oud 24-05-2011, 22:02
Wachtwoord
Wachtwoord is offline
Ik wil later iets in de journalistiek gaan doen denk ik. En dan niet als verslaggever in het buitenland, maar gewoon hier in Nederland.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten