Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2011, 13:38
Dromenvangertje
Dromenvangertje is offline
Ik weet niet zeker of ik het in het juiste subforum heb geplaatst, maargoed.

Sinds zondag ochtend 12 juni zie ik, als ik een tijdje voor me uit staar naar een blanco muur of plafond, gedaantes.
Het zijn geen duidelijke personen, ik kan ze niet indentificeren, ze staan ook nooit meer dan een meter van me vandaan. Meestal zijn ze iets aan het doen, praten of iets voor hun zelf, maar na, pak 'm beet, 20 seconden, wordt de persoon heel boos en gaat ie tegen mij schreeuwen, hij komt heel dicht bij mijn gezicht, ik schrik dan, en dan is alles ook ineens weg.

De gedaantes zijn meestal oude mannen. Ik zie geen kleuren, wel goed details, rimpels, gezichtsuitdrukkingen, bewegingen, alsof ze precies voor me staan. De enige kleuren die ik zie zijn wit/grijze lijnen.

Ik dacht eerst dat het te maken had met dat iemand zaterdagnacht drugs in mijn drinken had gedaan en dat ik dus hallicuneerde, maar ik zie het nog steeds, en dat klopt volgens mij niet. Het was me nog niet eerder opgevallen.

Maar volgens mij maak ik mezelf gek en is er niks aan de hand.
Heeft iemand dit ook? of wel eens gehad? Wat is dit en wat houd het in?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2011, 14:51
Verwijderd
Nou, het komt echt niet van de drugs, hoor. Ik heb wel eens een dag of twee allemaal Sudoku's op de muren gezien nadat ik een hele heftige LSD-trip had gehad, maar dat gaat vrij snel weg.

Tenzij ze er een liter van in je drinken hebben gegooid, maar dan zou je niet eens kunnen typen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 15:21
Verwijderd
Dat klinkt wel alsof je misschien last hebt van hallucinaties. Maar ze zijn ook weer niet erg overheersend, zoals je ze omschrijft, en het klinkt ook alsof je wel doorhebt dat het niet echt is (terwijl gebrek aan inzicht juist kenmerkend is voor echte hallucinaties). Ik weet eigenlijk niet of dit iets is waar je je zorgen om moet maken, want hallucinaties kunnen een symptoom zijn van een psychose, maar het is bij jou eigenlijk zo beperkt dat het daar verder ook weer niet op lijkt. Op zich zijn visuele hallucinaties niet heel zeldzaam, geloof ik, en niet per se een teken dat er iets aan de hand is. Misschien kun je eens kijken op deze website: http://www.helpikhebeenpsychose.nl/p...kenen-psychose Daar staan voortekenen op die op kunnen treden voordat je een psychose ontwikkelt. Herken je daar iets van, of helemaal niets?

Als je je er zorgen over maakt, zou je even langs je huisarts moeten gaan, die kan je het beste adviseren over wat er aan de hand is.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 15:47
Dromenvangertje
Citaat:
Dat klinkt wel alsof je misschien last hebt van hallucinaties. Maar ze zijn ook weer niet erg overheersend, zoals je ze omschrijft, en het klinkt ook alsof je wel doorhebt dat het niet echt is (terwijl gebrek aan inzicht juist kenmerkend is voor echte hallucinaties). Ik weet eigenlijk niet of dit iets is waar je je zorgen om moet maken, want hallucinaties kunnen een symptoom zijn van een psychose, maar het is bij jou eigenlijk zo beperkt dat het daar verder ook weer niet op lijkt. Op zich zijn visuele hallucinaties niet heel zeldzaam, geloof ik, en niet per se een teken dat er iets aan de hand is. Misschien kun je eens kijken op deze website: http://www.helpikhebeenpsychose.nl/p...kenen-psychose Daar staan voortekenen op die op kunnen treden voordat je een psychose ontwikkelt. Herken je daar iets van, of helemaal niets?

Als je je er zorgen over maakt, zou je even langs je huisarts moeten gaan, die kan je het beste adviseren over wat er aan de hand is.

Ik herken me in een paar wel:
•concentratieproblemen
•moe zijn
•lusteloosheid, dat nergens zin in hebt
•sombere stemming

•slaapproblemen
•achterdocht
minder vertrouwen
•geïrriteerde reacties op je omgeving
•problemen in je sociale contacten
•gebrek aan gevoel in contacten/relaties
•minder reageren op dingen die gebeuren in je omgeving
•onlogische gedachtegangen
•vendering in je gedrag
•verarmindering van je persoonlijke verzorging en hygiëne

En als je naar de huisarts gaat dan kan je daar toch ook heen zonder dat je ouders daar vanaf weten?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 18:50
Verwijderd
Je kunt zeker naar de huisarts zonder dat je ouders daarvan af weten. Het enige wat ik niet weet is of de verzekering ook een vergoedingen-overzicht naar je ouders stuurt, waar dat huisartsbezoek van jou dus ook op zou staan. Maar de huisarts mag in ieder geval niet vertellen waarom je er bent, dus je kunt ook gewoon iets anders verzinnen om aan je ouders te vertellen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 22:30
Verwijderd
Als ik jou was zou ik me niet te veel zorgen maken over een eventuele psychose. Het zijn wel duidelijk hallucinaties, maar het feit dat je zélf hiermee komt en dat je omgeving blijkbaar niets door heeft, is wel geruststellend. Hallucinaties komen ook bij gezonde mensen voor, maar het kan zeker ook een teken zijn dat er iets niet goed is.

Hoe vaak gebeurt het dat je deze schimmen ziet? Wat bedoel je met dat het je niet eerder was opgevallen? Je geeft aan dat je ook last hebt van achterdocht. Wat voor gedachtes heb je dan? En de onlogische gedachtengangen, kun je daar een paar voorbeelden van geven?

Gebruik je drugs? Zijn er in je familie mensen die last hebben van hallucinaties?

Oh en syori: dat het bij jou niet zo was is natuurlijk geen bewijs dat het niet kan van drugs. Een heel groot deel van de psychoses zijn drugs geïnduceerd. Weliswaar vaak door regelmatig cannabisgebruik, maar ook echt wel door andere middelen en minder vaak gebruik.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2011, 21:10
hapeeski
hapeeski is offline
Hoi Dromenvangertje,

Is er iets wat je doet waarvan je weet dat het verkeerd is, maar jezelf probeert te overtuigen van het tegendeel? Heb je gevoelens die je continu wegdrukt omdat je ze niet wil hebben? Komen die mannen ook in je dromen voor?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 21:03
Dromenvangertje
Citaat:
Als ik jou was zou ik me niet te veel zorgen maken over een eventuele psychose. Het zijn wel duidelijk hallucinaties, maar het feit dat je zélf hiermee komt en dat je omgeving blijkbaar niets door heeft, is wel geruststellend. Hallucinaties komen ook bij gezonde mensen voor, maar het kan zeker ook een teken zijn dat er iets niet goed is.

Hoe vaak gebeurt het dat je deze schimmen ziet? Wat bedoel je met dat het je niet eerder was opgevallen? Je geeft aan dat je ook last hebt van achterdocht. Wat voor gedachtes heb je dan? En de onlogische gedachtengangen, kun je daar een paar voorbeelden van geven?

Gebruik je drugs? Zijn er in je familie mensen die last hebben van hallucinaties?

Oh en syori: dat het bij jou niet zo was is natuurlijk geen bewijs dat het niet kan van drugs. Een heel groot deel van de psychoses zijn drugs geïnduceerd. Weliswaar vaak door regelmatig cannabisgebruik, maar ook echt wel door andere middelen en minder vaak gebruik.

Ik zie de schimmen niet vanzelf, ik moet er gewoon rustig voorzitten en vooruit staren dan komen ze vanzelf.
Nou, het was nadat iemand drugs in mn drinken had gedaan pas opgevallen dat ik die hallicunaties had.
En met achterdocht heb ik de gedachtens dat de hele wereld mij 24/7 bekijkt en al mijn gedachtens kunnen lezen en dat alles en iedereen tegen mij is. Maar dat ze dat niet laten zien en gewoon normaal leven.
Onlogische gedachtengangen.. tsja dat komt meer omdat ik het idee heb dat de mensen in mijn buurt anders denken dan mij. Ik denk dieper en filosofiser na dan mijn leeftijdsgenootjes. En als ik denk dan denk ik niet in stappen, er mist altijd een stap bij mij, die sla ik dan onbewust over.

Ik gebruik geen drugs, en voor zover ik weet mensen in mijn familie ook niet.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 21:05
Dromenvangertje
Citaat:
Hoi Dromenvangertje,

Is er iets wat je doet waarvan je weet dat het verkeerd is, maar jezelf probeert te overtuigen van het tegendeel? Heb je gevoelens die je continu wegdrukt omdat je ze niet wil hebben? Komen die mannen ook in je dromen voor?
Ja ik heb gevoelens die ik niet wil hebben, en ik doe dingen die verkeerd zijn. Maar dat komt omdat ik naief ben, en gewoon lol wil hebben, en al het negatieve van me weg druk.

En die mannen komen niet in mn dromen voor.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 21:07
Verwijderd
Heei sabine
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 22:32
hapeeski
hapeeski is offline
Misschien kun je de ongewenste gevoelens wat meer beleven, ipv ze weg te drukken. Denk er eens even over na. Fantaseer even wat al dat negatieve dan eigenlijk allemaal voorstelt. Gevoelens wegdrukken levert spoken op in de kast en soms komen die er uit. Probeer het eens, misschien blijven de mannen dan weg. En laat even weten of je er wat aan hebt gehad.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 14:47
Vice
Vice is offline
Citaat:
Nou, het komt echt niet van de drugs, hoor. Ik heb wel eens een dag of twee allemaal Sudoku's op de muren gezien nadat ik een hele heftige LSD-trip had gehad, maar dat gaat vrij snel weg.

Tenzij ze er een liter van in je drinken hebben gegooid, maar dan zou je niet eens kunnen typen.
Het kan wel degelijk door drugs komen. Iedereen reageert er anders op en bij sommige mensen kunnen hallucinaties terug blijven komen.
Oud 05-07-2011, 14:35
AceSpade
AceSpade is offline
Drugs zou oorsponkelijk niet 10 dagen in het lijf moeten blijven. Althans geen effect hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten