Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2011, 18:35
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Dag Allemaal. Ik ben nieuw op dit forum en nee, Homerus Dante is niet mijn echte naam. Ik heet Lodewijk Dirk van Houten.

Ik zou graag bij deze één van mijn verzen aan jullie willen voordragen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ik dicht nog niet zo lang, maar ik heb wel al veel leuke reacties ontvangen van vrienden.

Groepen

Ze zijn groot of klein
Vanaf 2 man sterk kan er van een groep

Sprake zijn

Mensen leven in groepen
Van leven, lusten en beroepen.

L.D van Houten

En? Wat vinden jullie ervan?

Groeten,

Lodewijk!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2011, 18:40
Verwijderd
nogal misterieus ^^
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 18:50
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Oke,mag ik vragen wat je met mysterieus bedoeld? ?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 19:04
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Ik ben trouwens echt benieuwd wat de kenners van dit forum er van vinden. Ik las prachtige gedichten van Ratatouille, Geel, en Dhr. Berger. Dus wil ook graag commentaar van hen.

Gr. L
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 19:05
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik vind dit een heel goed en professioneel gedicht. Het enige waar ik zelf een beetje moeite mee heb is je dubbele groepen/groep, en dat daar dan ook nog eens 'beroepen' op rijmt. Dat vind ik allemaal een beetje gedwongen. Maar verder heel erg goed!
Oud 06-06-2011, 19:06
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Ik ben trouwens echt benieuwd wat de kenners van dit forum er van vinden. Ik las prachtige gedichten van Ratatouille, Geel, en Dhr. Berger. Dus wil ook graag commentaar van hen.

Gr. L
Oh, sorry, mag ik er dan wel in reageren?
Oud 06-06-2011, 19:11
Verwijderd
Welkom op het forum lieve Lodewijk! (Noemen je vrienden je ook echt Lodewijk? Of moeten we Lodske zeggen? Mag ik Lodske zeggen? Of Dante?)

Je gedicht... ik vond het grappig. Vooral hoe je schrijft 'kan er van een groep//Sprake zijn'. Maar ik denk ook dat er nog wel dingen aan verbeterd kunnen worden.
Ten eerste vind ik je begin niet zo sterk. Het komt op mij een beetje... ik weet het woord niet zo goed... amateuristisch, of zo, over als je begint met een verwijswoord dat naar de titel verwijst. Die zin zou ik omgooien, zodat je de groepen gewoon al buiten de titel ergens introduceert. Verder staat '2' niet zo mooi. Getallen kun je beter voluit schrijven. En ik denk dat die hele zin een beetje te lang is in vergelijking met je andere zinnen.
Verder heb je het echt goed gedaan, vind ik. Het loopt mooi.

Alleen met strobe ben ik het helemaal niet eens. Wat je van dit gedicht ook kan zeggen, 'mysterieus' haalde ik er echt niet uit.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 19:44
Geel
Geel is offline
Ten eerste, prachtige gedichten van Dhr Berger :')

Maar, ahem.

Hoe oud ben je?
Ik vind dat altijd een belangrijke vraag bij het beoordelen van gedichten.

In ieder geval, ik ben het wel eens met Azèche. Vooral wanneer ze zegt dat het geen mysterieus gedicht is. Ik denk dat dit gedicht prima wat mysterie zou kunnen gebruiken. Met mysterie bedoel ik eigenlijk beeldspraak. Dit gedicht gaat recht toe recht aan over groepen - dat is overduidelijk. Het had het gedicht beter gedaan als je beeldendere beschrijvingen van groepen had gekozen.

Ik ben het ook eens met Azèche wanneer ze zegt dat het gedicht grappig is. Dat vind ik ook. Ik vind het verder ook een goede basis voor een groter gedicht - want, ja, ik vind dat dit gedicht ook te klein is. Als het een heel sterk gedicht was, dan had het klein kunnen zijn, maar ik vind dit gedicht niet sterk genoeg om zo kort te zijn.

Zoals ik al zei, ik vind het belangrijk om te weten hoe oud je bent om je gedicht écht te kunnen beoordelen. Maar, ik vind het op zich wel een goede opzet. Ga vooral door met dichten!

Laatst gewijzigd op 06-06-2011 om 20:43.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 20:02
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Ik ben 17. En ja, mijn vrienden noemen mij gewoon Lodewijk.

Verder, heel erg bedankt, ik dicht nog niet zo lang maar vind het leuk om te doen. Ik ben gek op de gedichten van Nico Dijkshoorn en Martin Bril. Ik heb van Homerus Ilias gelezen en vond dat ook een leuk boek.

Bij deze nog één gedicht over het recht.

Recht

De rechter spreekt
De dader luistert

Hij heeft vermoord
En werd verhoord

Zwijgen had geen zin
Hij mocht de gevangenis in
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 20:29
Em.
Em. is offline
Jouw reacties doen me trouwens ontzettend aan Hans Berger denken, vreemd genoeg. Toevallig dan ook iemand die echt nét ineens rondzwerft op DoP. Grappig hè? Maar jullie gedichten zijn wel heel anders. Verder weet ik nog niet precies een mening, ik denk dat ik het wel grappig vind maar verder niet echt heel veel.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Oke,mag ik vragen wat je met mysterieus bedoeld? ?
Dat ik met mijn iQ hem niet begrijp. niet jou schuld ligt aan mij ; )
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 20:50
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Citaat:
Jouw reacties doen me trouwens ontzettend aan Hans Berger denken, vreemd genoeg. Toevallig dan ook iemand die echt nét ineens rondzwerft op DoP. Grappig hè?

Nee, Hans Berger ken ik niet, overigens vind ik zijn gedichten wel mooi, of, mooi geschreven. Ik zou het leuk vinden als ik hier toch serieus genomen kan worden. Ik ben een beginneling op het dichters gebied, en zou, met jullie hulp graag betere gedichten willen leren schrijven.

Ik ga met school volgende week naar Parijs en hoop daar wat inspiratie op te doen! Misschien schrijf ik eind volgende week wel een gedicht in het Frans, of is dit forum gericht op Nederlandse gedichten?

Bedankt voor jullie reacties, erg leuk en aan de opbouwende kritiek heb ik zeker iets!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Dat ik met mijn iQ hem niet begrijp. niet jou schuld ligt aan mij ; )
Strobe, zou je voortaan onderbouwde kritiek kunnen geven waar mensen iets aan hebben?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Strobe, zou je voortaan onderbouwde kritiek kunnen geven waar mensen iets aan hebben?
mag toch zegge als ik het nie begrijp maar goed
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 21:02
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Strobe, ik ben het ook met Azéche eens, aan jouw kritiek heb ik niet veel. Daarnaast wil ik vragen ontopic te blijven.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 21:04
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Ik heb btw ooit eens een frans 'gedicht' geschreven, ik weet niet of jullie Frans spreken, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Beetje steenkolen frans, maargoed..

Le coeur qui crie l'amour,
pour cette femme tout les jours,
celle qui a notre coeur,
et notre bonheur ...

Une femme parfaite à nos yeux,
nos yeux tant amoureux,
on était à la recherche d'amour,
et enfin elle est là chaque jour ...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 21:06
Verwijderd
Ik vind je Frans heel gedwongen overkomen. Hoe goed Frans spreek je? Bovendien: tous les jours.
Houd het maar bij Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 21:12
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Oke. Het was te proberen. Ik ga eerst hard oefenen in het Nederlands. Weten jullie trouwens leuke boeken die ik kan lezen, met tips er in over dichten? Dan kan ik me verdiepen in dit, mooie, eeuwenoude vak.

Oja, Azeche, ik ken Hans niet en wil hem ook niet per se kennen. Waarom jullie denken dat ik ene Hans Berger ben weet ik niet. Ik ben gewoon een VWO scholier van 17, die zijn horizon wil verbreden met dichten. Zullen we ophouden met deze onzinnige discussies? Ik ben Lodewijk.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 21:14
Em.
Em. is offline
Ik denk dat je er veel beter aan doet gedichten te lezen dan afgezaagde tips. Daar heb je altijd mij nog voor! /ego
Al zondig ik dan wel weer tegen mijn eigen regels door amper echte dichters te lezen, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 23:10
Geel
Geel is offline
Ik ken geen boeken met tips over dichten. Wat je wel kunt doen, is zelf op internet op zoek gaan naar/in de wereld van het dichten. Zoek verschillende dichtstijlen op, maak je wat meer bekend met dicht-termen e.d.
Verder vind ik het vooral belangrijk om je eigen manier van dichten te vinden. Dit hoeft niet origineel te zijn, als het maar wel iets is dat bij jou past. En verder is het voor jou misschien ook goed om te experimenteren. De stijl die je nu hebt is een beetje amateuristisch. Kijk naar hoe andere dichters dichten door hun gedichten te lezen.

O, en je zou ook iets kunnen proberen in het kettingreactietopic of in de vingeroefeningentopic.
Oud 07-06-2011, 14:37
Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Oke. Het was te proberen. Ik ga eerst hard oefenen in het Nederlands. Weten jullie trouwens leuke boeken die ik kan lezen, met tips er in over dichten? Dan kan ik me verdiepen in dit, mooie, eeuwenoude vak.

Oja, Azeche, ik ken Hans niet en wil hem ook niet per se kennen. Waarom jullie denken dat ik ene Hans Berger ben weet ik niet. Ik ben gewoon een VWO scholier van 17, die zijn horizon wil verbreden met dichten. Zullen we ophouden met deze onzinnige discussies? Ik ben Lodewijk.
Hoi Lodewijk (:
Leuk dat je mij noemt bij de 'kenners', ik zal je gedichten ook eens van commentaar voorzien

Citaat:
Groepen

Ze zijn groot of klein
Vanaf 2 man sterk kan er van een groep
Oke, in de tweede zin, zoals gezegd, zou ik '2' voluit schrijven en je gebruikt hier twee keer 'van'. De zin is ietwat lang en valt een beetje uit het ritme,

Sprake zijn
Leuke regelafbreking heb je hier gebruikt. Het hoofdletter- en interpunctiegebruik valt me op. Expres, of per ongeluk?

Mensen leven in groepen
Van leven, lusten en beroepen.
Ondanks de gedwongen rijm, komt het redelijk goed over.
En je laatste gedichtje ook maar, we zijn nu toch bezig.

Citaat:
Recht

De rechter spreekt
De dader luistert
Hm, hm, nogal direct is dit en het ritme klopt niet helemaal (spreekt en lui-stert, dat loopt niet lekker).

Hij heeft vermoord
En werd verhoord
Vermoord-verhoord is wel heel simpel, probeer eens 'verder te kijken dan je neus lang is'.

Zwijgen had geen zin
Hij mocht de gevangenis in
Zoals hierboven, ook dit is vrij simpel en direct. Probeer eens wat dieper te gaan met je woorden, omschrijven en niet vertellen wat er gebeurt.
Nou, zoals gezegd, probeer meer beeldspraak te gebruiken, wat diepere betekenissen, de lezer laten nadenken en goed letten op het ritme! Dan kom je al een heel eind verder, ga vooral door (: En, ik kan geen Frans, dus daarom krijg je daar geen commentaar op.

Zo, lang geleden dat ik uitgebreid commentaar heb gegeven
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 16:14
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Kijk Ratatouille, dit is een antwoord waar ik wat aan heb. Het gedicht Recht is misschien niet zo goed. Als ik het nu terug lees vind ik het ook niet heel goed inderdaad. Bij het gedicht groepen is de hoofdletter- en interpunctie gebruik per ongeluk.

Ook vanmiddag heb ik weer iets bedacht, geen compleet gedicht, maar een begin van iets. Misschien is dit al beter. Ik heb geprobeerd niet te 'direct' te zijn in mijn zinnen.

Nog

Wil je nog

Meer?

Nee, ik wil noch

Meer

Genoeg
Oud 07-06-2011, 17:38
Geel
Geel is offline
Hoe precies heb je 'niet direct' zijn opgevat en in je gedicht verwerkt?
Oud 07-06-2011, 17:44
Verwijderd
Van je laatste gedicht snap ik he-le-maal niks. Op geen enkele manier.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 18:04
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Citaat:
Van je laatste gedicht snap ik he-le-maal niks. Op geen enkele manier.
Nou kijk. Het lijkt een moeilijk gedicht, maar het is eigenlijk heel simpel. Ik begin heel direct om te vragen of iemand nog meer wil. Het antwoord is 'Nee', want ze wil noch meer, dus noch minder en noch meer.

Noch betekent zoveel als niet dit en niet dat.
Noch meer noch minder. (Niet meer, niet minder)

Ik heb dit geschreven omdat ik van mening ben dat mensen altijd maar 'meer' willen. Het persoon waartegen ik praat ben ik. Ik wil dus niet meer én niet minder.
Oud 07-06-2011, 18:11
Em.
Em. is offline
Maar zoals het er nu staat is het meer 'ik wil noch meer (.....) genoeg' en omdat achter 'noch' nog iets hoort wat je óók niet wilt en waarbij je noch herhaalt (noch ... noch ...) vul ik het in als 'ik wil noch meer noch genoeg'. Dan vind ik de Hans-gedichten leuker.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 18:11
Verwijderd
Ach zo. Hmmmm. Ja. Maar je kan 'noch meer' toch niet gebruiken als je niet iets anders noemt dat je óók graag wil?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 18:25
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Daar heb je opzich wel een punt.

Nog

Wil je nog

Meer?

Nee, ik wil noch

meer, noch

minder

Genoeg.

Zo zou het qua Nederlandse taal beter kloppen. Maar of ik het mooier vind? Komt het vaak voor in gedichten dat dit soort Nederlandse fouten gemaakt worden?

Ach, dit was ook maar een hersenspinsel. Ik ben ook bezig met een groot, lang gedicht. Hopelijk kan ik die aan het eind van de week posten, ben echt benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Zoals jullie al merken, ben ik erg gesteld op de maatschappelijke problemen, daar schrijf ik dan ook graag over.

Lodewijk.
Oud 07-06-2011, 22:06
Verwijderd
Dhr. Berger. Jaja. Gespleten persoonlijkheid?

Overigens, het spel met noch vind ik tof. Alleen hoort er eigenlijk maar 1 noch te staan. Ik wil meer noch minder.

Maar waarom ga ik hier serieus op in?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 22:20
Geel
Geel is offline
Hey, Mutant! Heb jij mijn dood-gedicht nog/al gelezen in het vingeroefeningentopic? ;p
Oud 07-06-2011, 22:22
Verwijderd
Oei, ik ga gauw kijken!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 13:04
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Zullen we ontopic blijven!? Dit soort berichten, graag via PM! Zo kunnen we samen het forum schoonhouden!
Oud 08-06-2011, 13:05
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Citaat:

Maar waarom ga ik hier serieus op in?
Waarom zou je er niet serieus op in gaan? Ik mag toch om advies vragen.

DISLIKE
Oud 08-06-2011, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Zo kunnen we samen het forum schoonhouden!
Wat is deze?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Zullen we ontopic blijven!? Dit soort berichten, graag via PM! Zo kunnen we samen het forum schoonhouden!
Zie jij wat er onder mijn naam staat? Ik weet heel goed wat mag en niet mag, dus stel je niet zo in.

En de opmerking waarom ik hier serieus op inga, is omdat ik je niet vertrouw. En ik weet goed waarom ik je niet vertrouw. En DoP heeft geen onbetrouwbare mensen nodig.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 15:37
Verwijderd
Wacht, wacht, wat, wat. Ik zie dramaz. Heb je een IP-check uitgevoerd? Kwamen daar dramatische dingen uit? Of mag ik dat niet vragen en zeker niet zomaar ergens in een topic?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 15:50
Em.
Em. is offline
Citaat:
Zie jij wat er onder mijn naam staat? Ik weet heel goed wat mag en niet mag, dus stel je niet zo in.

En de opmerking waarom ik hier serieus op inga, is omdat ik je niet vertrouw. En ik weet goed waarom ik je niet vertrouw. En DoP heeft geen onbetrouwbare mensen nodig.
<3
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 16:04
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Doe maar een IP check, en jullie zullen zien dat ik wel te vertrouwen ben..

Beetje zielig, nietwaar? Stelletje sukkels..
Oud 08-06-2011, 16:48
Em.
Em. is offline
Citaat:
Doe maar een IP check, en jullie zullen zien dat ik wel te vertrouwen ben..

Beetje zielig, nietwaar? Stelletje sukkels..
:')
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 16:57
Ratatouille
Ratatouille is offline
Wat een dramatiek allemaal :')
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 17:08
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Zou zeg dat wel..

Zullen we dit even vergeten en ons weer richten op dichten? Zou fijn zijn. Ik voel me hier net een beetje gesetteld, zou jammer zijn als ik naar een ander forum zou moeten verhuizen.

Wat vinden jullie van mijn gedicht Schenken?
Oud 08-06-2011, 20:18
Geel
Geel is offline
Citaat:
Zou zeg dat wel..

Zullen we dit even vergeten en ons weer richten op dichten? Zou fijn zijn. Ik voel me hier net een beetje gesetteld, zou jammer zijn als ik naar een ander forum zou moeten verhuizen.

Wat vinden jullie van mijn gedicht Schenken?
Waarom zou dat jammer zijn? En, wel ontopic blijven! Het gaat hier om het gedicht 'Groepen'.
Oud 08-06-2011, 20:20
Em.
Em. is offline
Geel, ik houd ook van jou! Bovendien vind ik dat '2' inderdaad als 'twee' uitgeschreven moet worden.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 20:21
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Em, het is bijna half 10. Moet jij niet een keer naar bed? ForumbaasJE?
Oud 08-06-2011, 20:26
Geel
Geel is offline
;')
Oud 08-06-2011, 20:31
Em.
Em. is offline
Citaat:
Em, het is bijna half 10. Moet jij niet een keer naar bed? ForumbaasJE?
Stiekem ben ik 35. En nu ga jij offtopic!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 20:37
Homerus Dante
Homerus Dante is offline
Citaat:
Stiekem ben ik 35. En nu ga jij offtopic!
Haha, oké, ik geef toe. Dit keer val ik door de mand.

En nu ga jij Offline!

Grapie!
Reageren

Regels voor berichten