Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2011, 15:59
MsJador
MsJador is offline
Heei,

Ik was vandaag bij gym aan het voetballen. En toen wou ik een bal tegen houden (ik was keeper) maar toen kwam de bal verkeerd tegen mijn hand. De bal kwam tegen de punt van mijn pink, echt heel hard. Nu is het helemaal opgezwollen en kan ik het niet strekken zonder dat het pijn doet. En het is paars/blauw. Moet ik hhiervoor naar de huisarts/eerste hulp? Of meot ik gwn verband ofzo eromheen doen?

xx
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 17:17
Verwijderd
Koelen is aan te raden, dat voelt erg prettig en vermindert de zwelling. Omdat het bij jou klinkt als een flinke kneuzing (en misschien wel een breuk), zou ik er mee naar de huisarts gaan. Meteen naar de eerste hulp is niet nodig, de huisarts bepaalt wat er moet gebeuren. Als het gewoon gekneusd is, is intapen waarschijnlijk voldoende, en dat hoeft niet op de eerste hulp te gebeuren. Je kan nu de huisartsenpost bellen en waarschijnlijk telefonisch uitleggen wat er is; zij bepalen dan of je langs moet komen of dat je bv zelf moet blijven koelen en het even een dag moet aankijken.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 17:47
Pluis
Pluis is offline
als je je vinger nog wel een beetje kunt bewegen (afgezien van dat het pijn doet) en hij staat er niet scheef aan oid, dan hoef je niet per se naar een dokter. Koelen is een goed idee, en daarna kun je je pink aan je ringvinger vasttapen, zodat hij daar steun aan heeft. Mocht hij gebroken zijn, dan is dat ook precies wat ze er bij de dokter mee doen.
Staat je vinger wél scheef, dan moet je wel naar de dokter om een foto te laten maken want dan moet hij rechtgemaakt worden.
Oud 12-06-2011, 11:27
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
Je vinger hoeft niet scheef te staan als deze gebroken is of er een scheurtje in zit. ik zou even naar de huisarts gaan. deze kan je ook leren vingers aan elkaar te tapen, zodat je er misschien minder last van hebt.
ook heb ik vorig jaar een trucje geleerd bij een cursus tapen en bandageren om op topje van je vinger wat druk te geven. wanneer dit echt een stekende pijn geeft schijnt die gebroken te zijn. Of dit echt betrouwbaar is weet ik niet. dus zou ik als ik jou was toch maar gewoon naar de huisarts gaan.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten