Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2004, 17:44
Snow White
Snow White is offline
Zorg jij goed voor jezelf?
Verwen jij jezelf wel eens met iets lekkers of iets leuks?
Mag jij jezelf troosten, of goedkeuren?
Beloon jij jezelf wel eens als je iets goed hebt gedaan?

Ik heb het altijd (en nog steeds) heel moeilijk gevonden om goed voor mezelf te zorgen. Lief voor mezelf, lief voor mijn lichaam. Ik scheld mezelf liever uit, dan dat ik mezelf een schouderklopje geef. Ik stel hoge eisen, ik wil veel van mezelf en vind niet gauw iets goed genoeg.
Simpele dingen, zoals *op tijd en genoeg eten * jas dichtdoen bij koud weer * op tijd medicijnen nemen (die ik zeer hard nodig heb) * wonden verzorgen en alles wat hieronder valt, vind ik nog altijd heel lastig.
Voor sommige mensen is het de normaalste zaak van de wereld, voor mij is het nog iedere dag een keus die ik heel bewust moet maken.

Ik vond het altijd heel lastig om voor mezelf iets te kopen. Ik heb een tijd gehad dat al mijn geld alleen maar op ging aan laxeerpillen. De rest was te leuk, of te mooi of te duur voor mij. Ik mocht alleen die pillen hebben, omdat dit slecht voor mij was. Nu ben ik daar vanaf gestapt. Vandaag heb ik een nieuwe broek voor mezelf gekocht en een nieuw topje. Het voelt heerlijk. Ik heb mezelf een schouderklopje gegeven, dat was leuk joh ! Zoiets moet ik echt vaker doen

Ik zeg niet gauw tegen mezelf ; goed zo! dat heb je goed gedaan. Meestal is het : ja, het kan nog beter!
Maar ik voel ook, dat wanneer ik dat eens probeer achterwege te laten, dat ik dan een positief zelfbeeld krijg. Als ik tevreden kan zijn met minder, dan voel ik me daar ook beter door.

Hoe zit dat bij jullie?
Ik ben daar heel benieuwd en nieuwschierig naar. Soms voel ik me hier zo alleenig in. Wie herkent deze 'perikelen' ?

Liefs Snowy
Oud 11-03-2004, 17:47
Verwijderd
't is hoe je het bekijkt. Ik koop wel eens wat voor mezelf, iets leuks of iets voor in huis ofzo, op die manier zorg ik meestal wel goed voor mezelf. Soms koop ik periodes helemaal niks (vroeger kocht ik meer, nu koop ik soms dingen, meestal dingen die ook praktisch zijn (sokken ofzo )). Iets kopen als beloning doe ik sowieso zelden(/nooit). Op andere manieren zorg ik niet altijd even goed voor mezelf, ik let bv. lang niet altijd goed op signalen van mijn lichaam (daar is geen beginnen aan).
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 17:49
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-03-2004 @ 18:47:
't is hoe je het bekijkt. Ik koop wel eens wat voor mezelf, iets leuks ofzo, op die manier zorg ik meestal wel goed voor mezelf. Soms koop ik periodes niks. Iets kopen als beloning doe ik sowieso zelden(/nooit). Op andere manieren zorg ik niet altijd even goed voor mezelf, ik let bv. lang niet altijd goed op signalen van mijn lichaam (daar is geen beginnen aan).
Dat je niet goed op de signalen van je lichaam let. dat heb ik zelf ook heel lang gehad. Ik walste er overheen, met als gevolg blessures of overbelasting. Het was altjid hollen hollen hollen.
Tijdens mijn opname heb ik geleerd om meer stil te staan, te gronden, te luisteren naar mijn lichaam en op tijd stop te zeggen. Dat heeft heel erg geholpen!
Oud 11-03-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Snow White schreef op 11-03-2004 @ 18:49:
Dat je niet goed op de signalen van je lichaam let. dat heb ik zelf ook heel lang gehad. Ik walste er overheen, met als gevolg blessures of overbelasting. Het was altjid hollen hollen hollen.
Tijdens mijn opname heb ik geleerd om meer stil te staan, te gronden, te luisteren naar mijn lichaam en op tijd stop te zeggen. Dat heeft heel erg geholpen!
Ik denk dat het in de meeste gevallen ook wel zin heeft, maar ik heb geen zin om de hele dag niks te doen ed. Last heb ik toch of ik er nu naar luister of niet. En dan ga ik liever door (ik pas over het algemeen wel op dat ik m'n lichaam niet helemaal kapot maak, afgelopen zondag kreeg ik tijdens een wedstrijd eerst een trap tegen m'n knie, vervolgens kneusde ik m'n vinger en daarna kreeg ik een elleboogstoot in m'n gezicht, toen heb ik me laten wisselen -> geluisterd naar m'n kaak- en hoofdpijn dus, maar in het normale leven wil ik wel graag dingen doen ed, dus ja ).
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 18:01
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-03-2004 @ 18:57:
Ik denk dat het in de meeste gevallen ook wel zin heeft, maar ik heb geen zin om de hele dag niks te doen ed. Last heb ik toch of ik er nu naar luister of niet. En dan ga ik liever door (ik pas over het algemeen wel op dat ik m'n lichaam niet helemaal kapot maak, afgelopen zondag kreeg ik tijdens een wedstrijd eerst een trap tegen m'n knie, vervolgens kneusde ik m'n vinger en daarna kreeg ik een elleboogstoot in m'n gezicht, toen heb ik me laten wisselen -> geluisterd naar m'n kaak- en hoofdpijn dus, maar in het normale leven wil ik wel graag dingen doen ed, dus ja ).
haha. sorry dat ik lach
het zit je ook niet mee he? met al die pijnen/pijntjes!
Je moet inderdaad ook dingen kunnen doen
ey, we dwalen af!
Oud 11-03-2004, 19:21
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-03-2004 @ 18:57:
Ik denk dat jouw situatie helemaal anders is dan die van Snow White. Daarom kan ik je alleen maar gelijk geven dat je doorgaat.
Want bij de pakken blijven zitten is natuurlijk geen oplossing.
En ja, offcourse letten op de signalen van je lichaam, gewoon weten wat de oorzaak is (spierpijn die er toch is of een spanningshoofdpijn in stress).

Voor mezelf zorgen...mja, niet zo altijd.
Ik wijt het eerder aan luiheid.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 13:05
Fantôme
Fantôme is offline
toen ik een keer bij een dokter was (vervangen van mn eigen huisarts) vroeg ze: 'meisje, zorg jij wel goed voor jezelf?'
dat heeft me aan het denken gezet.
dat doe ik niet denk.
ik straf mezelf voor de dingen die niet goed gaan en als iets wel redelijk gaat kan het altijd beter (net als bij jou dus). Maar kleren kopen e.d. doe ik wel voor mezelf.
Oud 12-03-2004, 20:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ik me slecht voel dat zorg ik absoluut niet goed voor mezelf, dan verwaarloos ik mezelf ook wel een beetje: let niet op wat ik eet of drink (soms drink ik op een dag dan maar twee glazen drinken ofzo) en dat is niet omdat ik het negeer maar gewoon omdat ik er niet naar taal. Als ik beter in mn vel zit zorg ik ook beter voor mezelf. Dan kies ik bewust wat ik aan doe (ik pak niet zomaar iets uit de kast), probeer goed te eten en te drinken en op tijd naar bed te gaan enzo. Als ik me slecht voel dan loop ik ook vaak in zwarte kleren enzo (mijn kleren weerspiegelen toch wel m'n humeur, als ik mijn zuurstokroze vestje aan heb dan kan je ervan uitgaan dat ik goed in mn vel zit) en dan maak ik me meestal ook niet op. Dat soort dingen kunnen me dan gewoon niet schelen.

4300 posts!!!!!!!!!
Oud 13-03-2004, 12:44
Verwijderd
ik zorg goed voor mezelf vind ik zelf,ik ben streng tegenover mezelf qua wat ik mag eten en wat niet,en slechts zelden pak ik iets wat ik van mezelf eigenlijk niet mag,
als ik vind dat ik iets goed heb gedaan (bijvoorbeld een prw voor een vak waar ik niet goed in ben goed heb gemaakt) dan ga ik meestal naar de stad om iets van kleding ofzo te kopen om me eigen te verwennen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 15:40
Gebakken Lucht
Gebakken Lucht is offline
Citaat:
Snow White schreef op 11-03-2004 @ 18:44:
Zorg jij goed voor jezelf?
nee
Citaat:
Verwen jij jezelf wel eens met iets lekkers of iets leuks?
niet bewust.
Citaat:
Mag jij jezelf troosten, of goedkeuren?
Troosten misschien soms, goedkeuren niet.
Citaat:
Beloon jij jezelf wel eens als je iets goed hebt gedaan?
Kan altijd beter, toch?

Citaat:
Ik heb het altijd (en nog steeds) heel moeilijk gevonden om goed voor mezelf te zorgen. Lief voor mezelf, lief voor mijn lichaam. Ik scheld mezelf liever uit, dan dat ik mezelf een schouderklopje geef. Ik stel hoge eisen, ik wil veel van mezelf en vind niet gauw iets goed genoeg.
Idem, ik leg de lat ook (te?) hoog. Ik zal nooit aan m'n eigen verwachtingen of hoop kunnen voldoen en als ik zo blijf zal ik dan ook nooit echt gelukkig worden.

Citaat:
Simpele dingen, zoals *op tijd en genoeg eten * jas dichtdoen bij koud weer * op tijd medicijnen nemen (die ik zeer hard nodig heb) * wonden verzorgen en alles wat hieronder valt, vind ik nog altijd heel lastig.
Voor sommige mensen is het de normaalste zaak van de wereld, voor mij is het nog iedere dag een keus die ik heel bewust moet maken.
Herken het opzich wel, doch iets anders. Eten doe ik gewoon als ik de'r zin in heb en m'n jas zal ik ook sluiten als ik het koud heb. Toch zal ik met medicijnen niet concequent zijn (krijg ze niet, zal eigenlijk wel moeten denk ik, maar ik ben niet verzekerd en moet het dus zelf oplossen.) en ik moet me wel met m'n bewustzijn sturen en niet op de automatische piloot.

Citaat:
Ik vond het altijd heel lastig om voor mezelf iets te kopen. Ik heb een tijd gehad dat al mijn geld alleen maar op ging aan laxeerpillen. De rest was te leuk, of te mooi of te duur voor mij. Ik mocht alleen die pillen hebben, omdat dit slecht voor mij was. Nu ben ik daar vanaf gestapt. Vandaag heb ik een nieuwe broek voor mezelf gekocht en een nieuw topje. Het voelt heerlijk. Ik heb mezelf een schouderklopje gegeven, dat was leuk joh ! Zoiets moet ik echt vaker doen
Leuke opsteker moet je idd vaker doen. Ik heb meer het probleem dat ik niet zou weten wat ik echt wil. Laatste had ik 450 euro terwijl ik normaliter geen inkomen heb. Geen stufi, geen zakgeld en geen uitkering. Gaat het in een week op aan blowen, drinken en te veel uitgeven aan anderen. Dat gaat altijd zo. Ik weet niet wat ik wil. Ach, WTF, ik weet niet eens wie ik ben....

Citaat:
Ik zeg niet gauw tegen mezelf ; goed zo! dat heb je goed gedaan. Meestal is het : ja, het kan nog beter!
Maar ik voel ook, dat wanneer ik dat eens probeer achterwege te laten, dat ik dan een positief zelfbeeld krijg. Als ik tevreden kan zijn met minder, dan voel ik me daar ook beter door.
Zeker! Probeer dat vast te houden

Citaat:
Hoe zit dat bij jullie?
Ik ben daar heel benieuwd en nieuwschierig naar. Soms voel ik me hier zo alleenig in. Wie herkent deze 'perikelen' ?

Liefs Snowy
Ach, ik herken het wel, een beetje tenminste. Succes
Oud 13-03-2004, 15:56
Weylyn
Weylyn is offline
Ik zorg meestal wel goed voor mijzelf. Physiek tenminste.
Ik zorg dat ik eltijd redelijk uitzie, zo zal ik bijvoorbeeld niet gauw ongeschoren in het openbaar verschijnen en let ik ook redelijk op wat ik draag. Wat betreft eten e.d. is het niet zo moeilijk, bij ons is het gewoon eten wat de spot schaft.

Mentaal is het wat minder. Ik hecht nogal sterk aan men normen en waarden en zal ook nooit iets doen wat in strijd is met mijn moraal. Ik kan mijzelf niet verloochenen. Als ik iets fout gedaan heb dan sraf ik mijzelf (irri stemmetjes in mn hoofd) en als ik iets goed doe dan denk ik ook altijd dat het beter kan.
Oud 13-03-2004, 17:29
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
Weylyn schreef op 13-03-2004 @ 16:56:
Als ik iets fout gedaan heb dan sraf ik mijzelf (irri stemmetjes in mn hoofd) en als ik iets goed doe dan denk ik ook altijd dat het beter kan.
Wat bedoel je met die irri-stemmetjes?
Oud 13-03-2004, 19:18
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 12-03-2004 @ 21:22:
[B] Als ik beter in mn vel zit zorg ik ook beter voor mezelf.
dat herken ik wel!
Maar júist als ik me slecht voel, moet ik leren om dan extra goe voor mezelf te zorgen, zodat ik me weer béter ga voelen. maarja, vertel ik mezelf dat maar eens!

Snowy
Oud 13-03-2004, 19:26
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Gebakken Lucht schreef op 13-03-2004 @ 16:40:

Ach, ik herken het wel, een beetje tenminste. Succes
Dankjewel!
Jij ook! zet 'm op
Je hebt het niet makkelijk

Sterkte!
Oud 13-03-2004, 19:27
Verwijderd
Ik heb periodes dat ik het wel goed doe, en periodes dat ik alles weer verpest.

Vooral met eten. En dat is zo snel een vicieuze cirkel.
En met slapen... of te veel en te lang uitgaan tot ik kapot en ziek ben.

Dingen kopen doe ik wel altijd voor mezelf. Iets teveel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten