Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2011, 20:49
JustM700
JustM700 is offline
Vanmiddag ontving ik mijn OV studentenkaart, op 14 juni 2011 zal ik 18 jaar worden.
Tot mijn grote verrassing kon ik direct het reisproduct ophalen, dus het vrije reizen en de korting staan op mijn kaart.

Toen ben ik een klein stukje gaan reizen met de metro, om het uit te proberen. En wel ja, mijn pas ging in de min. Bijna een euro negatief! Dus ik bellen naar de klantenservice en die vrouw kan mij vertellen: 'Ik weet niet wat het probleem is, je reisproduct staat op je pas...maar je staat inderdaad in de min. Maar zet er wat geld op en dan gaat het weer lukken hoor'. Dus zo gezegd, zo gedaan. Ik met een pas met geld (positief) weer de metro in en opnieuw gaat het geld ervan af. Wat moet ik hier nu mee?

Weten jullie misschien wat het probleem is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2011, 21:33
Tink*
Tink* is offline
Het lijkt mij dat je pas gratis kan reizen vanaf 14 juni en dat dat ook zo is ingesteld, ook al heb je je reisproduct al opgehaald. Probeer het na 14 juni nog eens, gaat er dan nog geld vanaf, dan is er iets mis.

Verder hoort dit hier niet, dus ik verplaats het.
Oud 09-06-2011, 07:51
Lotte^^
Lotte^^ is offline
volgens mij gaat het dan pas het volgende kwartaal in, en ik moest het destijds nog ergens activeren.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2011, 14:52
Verwijderd
Kun je als je op Mijn IBG (of DUO oid) niet ook gewoon zien wanneer je reisrecht in gaat? Daar staat het volgens mij in. Het kan namelijk ook zijn dat het inderdaad pas het kwartaal na je verjaardag in gaat, dus per 1 juli. Overigens heb je hier zeer waarschijnlijk ook een brief over ontvangen waar de datum in staat.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2011, 23:17
gentlemen
gentlemen is offline
je probleem:
een ov studentenpas kan je pas activeren als je 18 bent.
de wet omschrijft een student als : een persoon (M/V) die les volgt op het mbo/hbo/universiteit en die de leeftijd van 18 jaar of ouder heeft. aangezien je dit nog niet hebt kan je de studenten pas ook niet gebruiken. als je 18 bent moet je na een opwaardeer plek , daar kan je een reisproduct op je kaart zetten en vanaf dat moment kan je pas vrij reizen. dit is allemaal na te lezen op de site van de ns en is op te vragen bij de loketten. gegroet.
Oud 13-06-2011, 23:44
KIET
KIET is offline
Dat klopt dat alleen als je een MBO-opleiding van 1 jaar of langer volgt. Dus als de TS dat doet dan heeft hij pas recht op zijn Studenten OV en studiefinanciering als hij 18 is. Voor een opleiding aan een hogeschool of universiteit hoef je niet aan die voorwaarde te voldoen. In de voorwaarden om dan een Studenten OV en studiefinanciering te krijgen staat wel iets over een maximumleeftijd geloof ik.

Overigens is de definitie van een student eenvoudigweg iemand die een studie in het hoger onderwijs volgt (hogeschool of universiteit). Leeftijd is daarin verder geen factor.

En eigenlijk had dit bij het OV-chipkaart-topic gemogen, maar ik denk dat als ik het nu samenvoeg het een beetje door elkaar loopt en het er niet duidelijker op wordt
Oud 14-06-2011, 11:44
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Dat klopt dat alleen als je een MBO-opleiding van 1 jaar of langer volgt. Dus als de TS dat doet dan heeft hij pas recht op zijn Studenten OV en studiefinanciering als hij 18 is. Voor een opleiding aan een hogeschool of universiteit hoef je niet aan die voorwaarde te voldoen.
Ik word in december van dit jaar 18, vanaf komend schooljaar begin ik met een studie op de universiteit en zal heen en weer moeten reizen tussen Den Bosch en Nijmegen. Omdat ik pas in december 18 word, ontvang ik geen studiefinanciering in september maar pas in oktober, mij is ook verteld dat ik dan pas in oktober een Studenten OV krijg. Voor de universiteit gelden dan toch gewoon dezelfde voorwaarden in dat geval?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 19:45
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt dat alleen als je een MBO-opleiding van 1 jaar of langer volgt. Dus als de TS dat doet dan heeft hij pas recht op zijn Studenten OV en studiefinanciering als hij 18 is. Voor een opleiding aan een hogeschool of universiteit hoef je niet aan die voorwaarde te voldoen. In de voorwaarden om dan een Studenten OV en studiefinanciering te krijgen staat wel iets over een maximumleeftijd geloof ik.
Nee, ook als je een HBO of Universitaire studie doet, geldt dat.
http://www.ib-groep.nl/particulieren...oorwaarden.asp
Kopje 'leeftijd'.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 19:51
KIET
KIET is offline
Oké Ik had de informatie van de site van de Rijksoverheid en die zet die voorwaarde er dan weer niet bij, alleen de maximum leeftijd. Het Rijk houdt informatie voor ons achter Voor Kesa staat bij jou link wel het antwoord op zijn vraag zo te zien.
Oud 15-06-2011, 13:35
Verwijderd
Maar als je op HBO/uni nog geen 18 bent, krijg je wél vanaf oktober stufi en een OV, dus niet pas vanaf je 18de.
Bij MBO geldt dit pas vanaf je 18de, vervolgens krijg je pas in de eerste maand van het kwartaal dat volgt op je 18de verjaardag je stufi (en volgens mij dus ook OV, want je hebt pas recht op OV wanneer je recht hebt op stufi). Dus als je op 14 juni 18 bent geworden, zal volgens die regel je OV pas 1 juli ingaan (want dan begint het nieuwe kwartaal).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten