Advertentie | |
|
![]() |
|
Eens met de topicstarter.
Ik snap helemaal niet dat dit soort scholen uberhaupt wordt toegestaan. Als er vandaag of morgen een communistische of fascistische school zou worden opgericht zou daar schande van worden gesproken en zou de school meteen worden verboden. Waarom gelden voor scholen op basis van religieuze overtuigingen ineens andere wetten? En als er op dat soort scholen toch weinig van te merken is dat het christelijke scholen zijn, dan moet het toch eenvoudig zijn om ze om te vormen tot normale openbare scholen. |
![]() |
||
Citaat:
Een atheistische vriendin van me woont in London, op een erg Christelijke school, en als je atheist bent is de kans dat je op die school wordt toegelaten heel erg klein, en atheisten krijgen sneller straf dan christenen. En op een school in de VS, die niet eens heel erg Christelijk is, zei de leraar dat atheisten geen moraal hebben etc. Mijn leraar godsdienst zegt trouwens altijd ''God made Adam and Eve, not Adam and Steve". (Ik doe tweetalig onderwijs, dus godsdienst is in het Engels) Ik vind eigenlijk dat je dat niet kan zeggen als leraar.
||||||||
Citaat:
![]() . Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
@De Veroorzaker; ja ook die. Als ze toch alleen maar een kruisje hebben hangen en er verder niets aan doen kan dat katholieke er ook wel af.
Sinds wanneer is Maria Montessori de staat? En dat kan best door een stel slimme professoren bedacht worden met nadruk op wetenschap en talen. Weg met nonsenstroep zoals verzorging. Ook maatschappijleer en staatsinrichting kan je geven op een manier die niet gekleurd is. |
![]() |
||
Citaat:
Hoe kan het bijvoorbeeld bestaan dat er 18 miljard bezuinigd moet worden, er daardoor zelfs op onderwijs bezuinigd moet worden, maar tegelijkertijd kerken vrijgesteld zijn van belasting betalen? En kerken halen miljarden per jaar binnen omdat heel wat ervan delen van het inkomen van volgelingen opeisen. 10% van 80 werkende kerkgangers is een hoop geld. Waarom wordt daar geen omzetbelasting op geheven? Waarom wordt er geen vermogensbelasting geheven op de fabelachtige rijkdom die kerken nog steeds bezitten?
Laatst gewijzigd op 15-06-2011 om 19:27. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Je betaalt toch ook geen belasting over je zakgeld dat je van je ouders krijgt?
||
Citaat:
Des te meer omdat dat geld vervolgens wordt aangewend voor zaken als bekering. Ik bedoel, je stelt een wapenhandelaar toch ook zo ongeveer als laatste vrij van belastingen?
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
1. Waarom juist een dictator? 2. Waarom gaan we terug naar de middeleeuwen als het een christelijke dictator is? 3. Wat versta jij onder de middeleeuwen? 4. Wat zou een atheïstische dictator doen wat jij goed vindt en hoe wordt dat verwezenlijkt?
|
Verwijderd
|
1. Jonguh was een grapje
2. Omdat ie dan christelijke shit gaat opdringen. 3. Onderwijs, cultuur en politiek baseren op een 2000 jaar oud sprookje. Die moedwillige onwetendheid is onvergeeflijk en ik walg er van. 4. Religiën in onderwijs en politiek verbannen. Maakt me niet uit hoe hij dat doet. Laatst gewijzigd op 16-06-2011 om 21:17. |
![]() |
|||
Citaat:
Doe jezelf een lol, ga eens kijken bij het optrekje van de bisschop van Utrecht en daar vlak naast de zevende dags adventisten, tussen Utrecht en Amersfoort. Dat is ieder een landgoed dat jij noch ik ooit in ons leven bij elkaar gaan verdienen. Die dominees wonen over het algemeen ook riant valt me op. Het optrekje van de voorganger waar ik vandaan kwam kostte om en nabij de € 400.000, ja, je leest het goed, toen ze het kochten heeft de kerk bijna een miljoen gulden neergeteld. Citaat:
Het minste dat je dan kan doen is het belasten, zodat tenminste een deel van dat geld voor positieve zaken gebruikt kan worden. Maar goed, zoals ik al aanstipte is Nederland verre van modern wat dat betreft.
||||
Citaat:
Citaat:
Verder baseer ik mijn mening in ieder geval op een kerk waar dat niet gebeurt. En ik vraag me ook af of je door die voorbeelden die jij gaf alle kerken over een kam kunt scheren. Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Streven naar winst is meer dan het aantal miljoen euro op een bankrekening zien toenemen. Ook elk bedrijf investeert zijn winst. Kerken NV vormt geen wezenlijk verschil met elk ander bedrijf als je het even puur zakelijk bekijkt. Citaat:
Citaat:
Onzin waardoor mensen opgezadeld worden met een enorm schuldcomplex en laag zelfbeeld. Om van grotere excessen als duiveluitdrijving en überhaupt het stompzinnige schuldcomplex via demonen nog maar te zwijgen. En wist je dat in Kenia dankzij de zending, daarna nu kinderen worden verstoten of zelfs vermoord omdat ze bezeten zouden zijn. Daaraan zijn wij als land medeplichtig omdat we missionarissen geen strobreed in de weg leggen en zelfs belastingvoordelen geven. Dat faciliteren we net zo goed als je je handen niet in onschuld kunt wassen als je eerst een warlord wapens verkoopt, en hij daarna er een massamoord mee aanricht. Citaat:
Zelfs volgens de Christelijke dogma is die voorwaardelijke liefde onverdedigbaar. Daar komt ook de afkeuring vandaan van mensen die niet geloven; voor alles wordt een tegenprestatie verwacht in de zin van gedragsregels volgen en vroom zijn. Vandaar dus ook een schertsende uitspraak als een dictator die dat zou stoppen, sowieso iets goeds zou zijn.
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mensen die niet lid zijn krijgen ook wel hulp van de kerk maar dat is indirect. De kerk steunt veel goede doelen en op die manier krijgen zij ook hulp. Ik zie hier eigenlijk het probleem niet van namelijk. Als je lid bent van een kerk kies je daar zelf voor en dan kan je ook hulp verwachten van die kerk als je het nodig hebt. Die hulp zou niet de voornaamste reden moeten zijn om lid te worden van de kerk. Dan kan je net zo goed naar een hulporganisatie stappen of de voedselbank of iets dergelijks.
|
We dwalen ahààààf, het ging om scholen.
Ik zit in een nogal religieus dorp, waar de keus van niet-religieuze scholen schaars is. Afgezien dat ze verder weg liggen zitten ook tot de nok toe vol met allochtonen. Daar zou ik mijn kind niet bij willen proppen, ik ben namelijk ook niet iemand die de multicultuur erdoor wil blijven drukken. Net als vakantie; het is leuk voor een weekje of twee tussen de negertjes in Ethiopië, maar daarna wil ik toch echt weer naar huis. Religie verbannen uit scholen maakt de keus in scholen groter, zal de allochtonen beter verspreiden en zal dus integratie bevorderen. Geloofsindoctrinatie doen de ouders maar zelf, thuis of in de kerk/moskee/synagoog. Betreffende de Adam and (St)Eve; heeft de leraar volgens de bijbel helemaal gelijk. (Ik zou Steve anders wel eens Kaïn en Abel willen zien werpen). Shakespeare schreef toch ook geen "Romeo en Jules"? Als je je erover opwindt betekent het dat je deze fictieve boeken als waarheid aanneemt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Sowieso is het belachelijk dat kinderen nog worden opgezadeld met die nonsense. Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat elke school verplicht godsdienst schrapt en dat vervangt door levensbeschouwingen. Als je je kind zo nodig wil opzadelen met dat geloof doe je dat maar thuis waar anderen er geen last van hebben.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En dan praat je niets eens over de meest enge figuren, maar over de meeste evangelische kerken. Al dat 'born again' spul en helemaal hippe nieuwe dingen gaan samen met een akelige vorm van radicalisme waarbij afwijken zondig is. De normale kerken vind je hoogstens in de kerken die zichzelf niet echt gemoderniseerd hebben en van zichzelf niet heel erg strikt zijn. En ook bij minder radicale kerken speelt dat, vooral als je overgaat naar een andere sekte, omdat de onderlinge rivaliteit soms nogal groot is. Maar voor de rest denk ik dat dit te ver offtopic gaat. Buiten het feit dat de striktheid van stromingen zijn weerslag heeft op scholen is er geen raakvlak.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Natuurlijk moet onderwijs van religie gescheiden worden en wel omdat een religie mensen juist niet de vrijheid wil geven zich te ontwikkelen, waar onderwijs dat doel wel heeft.
los daarvan moeten scholen natuurlijk wel het geloof van de leerlingen kunnen accepteren maar zonder daarin zelf "partij te kiezen". De koopwaar van een religie is doorgaans beloofde verlossing en ontdoening van aardse zonde en het betaalmiddel is je ziel en geweten. Citaat:
|
Neutraal onderwijs bestaat niet. Bij een orthodox religieuze school krijgen leerlingen een bepaalde levensvisie voorgeschoteld, maar bij een openbaar multiculturele school evengoed. Religie totaal negeren werkt ook niet, omdat het voor veel mensen zo'n wezenlijk deel van hun leven is dat in alle aspecten, dus ook het onderwijs, terugkomt.
Een verschil tussen Nederland en België is wel dat de religieuze scholen hier veelal niet meer aan religie doen dan openbare scholen. Ze zijn dan bijvoorbeeld alleen in naam katholiek. Sowieso zijn er bar weinig openbare scholen in Nederland, in België zitten de meeste leerlingen juist op gemeenschapsonderwijs. Los daarvan vind ik wel dat de staat bijzonder onderwijs niet zou moeten financieren en dat bijzondere scholen het liefst afgeschaft moeten worden. Als je meer over je religie wilt leren, doe je dat maar op zaterdag, zoals nu al bij veel moslims gebeurt. Er mag best rekening gehouden worden met bepaalde gebruiken en uitgelegd worden wat kerstmis en het offerfeest inhouden, maar daarbij moet het blijven. Kinderen moeten uitgedaagd worden om zelf een mening te vormen over hun levensbeschouwing.
||
Citaat:
een religie wil alles behalve mensen die zichzelf ontwikkelen ze willen dat die mensen "hun" (hun met dikke aanhalingstekens want eenheid ho maar) moraal volgen.
||
Citaat:
Je hebt gelijk, maar denk je niet dat een religieuze school evengoed zal zeggen dat het hun doel is om de leerling zo goed mogelijk te ontwikkelen? Binnen het geloof kunnen mensen zich immers ook ontwikkelen, een betere gelovige worden o.i.d. (vrije school zou ik trouwens niet onder de niet-religieuze scholen scharen)
||||
Citaat:
school beoogt dat mensen zichzelf ontwikkelen Op een echte school kan dat; een pastafarian en een refo kunnen het zonder probleem geheel (on)eens zijn met elkaar. op een christelijk/islamitisch/<vul je cult in> school dicteren de dogma's de context en is er geen sprake van dat de mening van de pastafarian (=ketter =kafferbillah) wordt gerespecteerd laat staan geaccepteerd. waarom noemen we het niet gewoon school ipv, multiculti- religieuze- of openbare- en spreken we af dat er ook ruimte moet zijn om vrij van opgelegde context over geloof te praten. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Depressie of aanstellerij? dreklop | 8 | 02-05-2014 00:13 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Verwijderd | 488 | 20-08-2005 23:14 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen Gatara | 174 | 27-03-2004 21:52 | |
Liefde & Relatie |
stelling: echtscheiding moet duurder de abt van sion | 115 | 15-09-2003 21:52 |