Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2011, 10:11
Catch
Catch is offline
Ik heb in het dagelijks leven eigenlijk wel behoefte aan ritme maar ik merk dat ik dat snel kwijtraak. Dan heb ik het over op een normale tijd opstaan, eten etc. Ik raak een beetje kriegel als ik om 11:30 opsta en om 15:00 een keer ga ontbijten. Vooral na het weekend als ik ben uitgegaan en lang heb geslapen en slecht heb gegeten vind ik het heel moeilijk dat ritme weer op te pakken. Nu heb ik vakantie en valt het me nog zwaarder. Hebben jullie ook behoefte aan een soort ritme door de week of dag heen? En hoe vullen jullie dit dan in?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2011, 11:10
Verwijderd
Ik herken dat wel, maar ik vind het niet erg als ik in vakanties het ritme helemaal niet volhoud. Van nature heb ik het zelf ook wel, geloof ik - ik houd in ieder geval altijd fatsoenlijke etenstijden aan, en dat geeft een vrij duidelijk ritme. Ik heb gewoon honger om 9 uur 's ochtends en dan wil ik vervolgens rond de middag weer eten en dan tegen een uur of 6 ook weer Maar als mijn vriendje er is en we zijn allebei vrij, dan loopt zo'n ritme helemaal in de soep.

Als je het vervelend vindt om om 11:30 op te staan, dan zet je toch gewoon een wekker op half 9? Dat doe ik ook vaak als ik wat meer gedaan wil krijgen in een vrije periode... het is laat genoeg om het gevoel te houden dat ik vrij ben (ik word ook vanzelf wel eerder wakker dan dat), maar vroeg genoeg om nog echt een ochtend te hebben. Dan hou je lekker de hele ochtend voor suffen, de krant lezen, ontbijten, en na de middag heb je tijd om iets te doen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 12:56
igfy
igfy is offline
Ik heb heel veel problemen met het houden van een ritme. Ik ben van nature een nachtmens en als ik totaal niets te doen heb merk ik dat mijn ritme ver naar achteren toe schuift (soms zo ver dat ik rond 5 uur 's ochtend ga slapen en rond twee uur 's middags wakker word). Inmiddels heb ik het maar geaccepteerd dat mijn ritme gewoon verschuift en probeer ik er het beste van te maken. Dit kan omdat ik al meer dan een half jaar geen college meer heb en voor mijn studie alleen maar verslagen en scriptie moet schrijven. Op het moment dat ik echt vroeg een afspraak heb zit ik soms echt met een jet-lag gevoel en ik hoop dat als ik straks een vaste baan heb dat ik me dan wat beter aan kan passen. Maar op dit moment doe ik maar gewoon waar ik me het prettigst bij voel, want dat is over het algemeen een stuk productiever. Als jij het fijn vindt om vroeg op te staan dan zou ik dat gewoon doen.
Oud 08-08-2011, 14:56
Verwijderd
Ik ben geneigd tot een heel duidelijk ritme - als je mij m'n gang laat gaan, ga ik elke dag rond halftwaalf slapen en sta ik rond zeven uur, halfacht op. Dat gaat gewoon vanzelf, als ik niets met vrienden heb afgesproken kom ik om elf uur uit mezelf op het idee om naar bed te gaan, en ik ben er niet goed in om in bed te blijven liggen als ik wakker ben.
Maar ik heb wisselende diensten, dus dat kan juist niet

Als ik van nachtdiensten moet overstappen op dagdiensten, wat wel vergelijkbaar is met van uitgaan-in-het-weekend naar doordeweeks-op-tijd-naar-college, zorg ik dat ik na de laatste nachtdienst wat korter slaap, een uur of vijf. Vijf uur slaap is genoeg om een dag op te functioneren, aangenomen dat je geen moeilijke wiskunde hoeft te doen, maar wel zo weinig dat je 's avonds moe genoeg bent om op een normale tijd naar bed te gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 21:46
Catch
Catch is offline
De meeste dingen zijn wel herkenbaar. Ik heb vandaag mijn wekker om 8 uur gezet en ben toen uit bed gegaan en heb voor het eerst weer een fijne productieve dag gehad, dus ik weet nu dat ik daar echt baat bij heb (hoewel ik graag nog had doorgeslapen). Verplichte dingen vroeg op de dag plannen kan ook helpen, dan moet ik wel vroeg uit bed. Als ik maar eenmaal een goede start heb gehad gaat het prima. Ik ga nu zelfs al op bed. Kijken hoe lang ik dit volhoud!
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 03:50
Noedelhap
Noedelhap is offline
Ritme ken ik niet echt Iig zou je het beetje ritme wat ik nog heb kunnen omschrijven als een avond/nacht-ritme. Maar de enige reden dat ik uberhaupt ritme heb, is omdat ik maatschappelijke of sociale verplichtingen heb. Als ik een paar dagen niks te doen heb, kan ik gemakkelijk langer opblijven en vervolgens enorm lang uitslapen.

Het is soms wat irritant omdat je daardoor soms te laat opstaat om nog even naar de winkel te kunnen voor iets, dus dan schuif ik dan vooruit. Maar ik kan er weinig aan doen, een vast ritme (bijv. 8 uur opstaan en 11 uur slapen) is voor mij niet vol te houden, dan voel ik me gewoon vastgeroest.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 04:39
Jefar
Jefar is offline
Ritme is voor mietjes
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 18:31
Thinus
Thinus is offline
Ik heb geen ritme en heb er ook niet zoveel moeite mee eigenlijk. Wanneer ik vrij ben slaap ik zo van 04:00 tot 12:00.

Sinds ik diensten van 05:00 - 13:30 heb ligt mijn ritme nog meer overhoop, meestal slaap ik de eerste nacht niet doordat ik niet zo vroeg in slaap kan komen omdat ik in het weekend ook niet zo vroeg ben gaan slapen. Vervolgens ben ik onderhand wel moe wanneer ik thuis kom en ga ik noodgedwongen een paar uurtjes slapen om zo die avond weer moeilijk in slaap te komen en slechts een paar uurtjes slaap. Tegen de tijd dat ik wel rond 9/10 uur in slaap kan komen is het al weer weekend en moet ik mijn ritme weer omgooien.

Hierdoor lig ik zondags meestal zo'n 12 uur te slapen om alles recht te trekken.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 19:18
Verwijderd
Ik denk soms met nostalgie terug aan de tijd dat ik ritme had. Ik geloof dat ik toen een stuk leuker persoon was.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 20:48
Chevy
Chevy is offline
Mijn ideale ritme is rond een uur of half 10/10 uur opstaan en rond 2 uur naar bed. En ik ben gezegend met thuis kunnen werken dus dat kan ook
Oud 11-08-2011, 01:50
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik heb wel een ritme, alleen is dat niet echt een handig ritme als ik straks weer college heb.
Meestal ga ik pas tussen 6-8 slapen (soms later) en word ik tussen 14-16 weer wakker.
Vroeger redde ik 't met een paar uurtjes slaap, maar tegenwoordig slaap ik door alle wekkers heen en krijg ik meestal niet zo veel mee van zonneschijn. Mss dat ik daarom ook echt ontzettend lusteloos ben en geen reet uitvoer, ook al zou ik als een malle aan m'n essays bezig moeten zijn. Pfff.
Oud 13-08-2011, 19:48
Verwijderd
Ik vraag me af of er een logisch verband is tussen nachtbraken en forummen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten