Advertentie | |
|
![]() |
|
als je een boek meerdere keren kunt lezen zonder dat het saai wordt, of nog beter, als het beter/mooier/leuker wordt naarmate je het vaker leest, omdat je telkens nieuwe elementen van het verhaal ontdekt;
als de personen zó worden beschreven dat je ze echt kunt leren kennen en met ze mee kunt leven; als het verhaal een onderwerp heeft dat me aanspreekt; en als het me inspireert tot het schrijven van eigen verhalen en gedichten, vindt ik het een Goed Boek.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
immers als als definitie voor een goed boek gebruikt dat je 'm goed vind is dat niet handig.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Een boek moet je meeslepen, het moet je aangrijpen en inderdaad, na afloop moet je het gevoel hebben dat je een goed boek hebt gelezen. Een beetje spanning moet er ook inziten.
De schrijfstijl mag van mij een beetje ingewikkeld zijn, ik hou wel van mooie lange zinnen. Teveel landschapsbeschrijvingen kan ik niet tegen (moet nu voor m'n lijst De Kleine Johannes lazen, of iets anders uit het naturalisme, wat een zweverig gedoe ![]() Ik denk dat er nog wel meer criteria zijn, maar daar kom ik nu even niet op, en er kunnen ook prachtige boeken zijn die er helemaal niet aan de eisen voldoen ![]()
|
![]() |
als het je niet loslaat. als je het het liefst in een keer uitleest, maar dat toch niet doet omdat je dat genot het liefst nog wat wilt uitstellen. als je er dan de hele dag op school mee in je hoofd zit, en het onmiddellijk vastgrijpt als je thuiskomt. als je spijt hebt wanneer het uit is. als het ook daarna in je hoofd blijft rondspoken.
en meer algemeen: ik hou van boeken met goed uitgewerkte personages, en liefst een boeiend, niet te alledaags verhaal. geen kommer-en-kwelboeken liefst, maar verhalen over sociale problemen die écht pakken zijn sowieso het mooist.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
a bah neej!!
|
![]() |
Hmmmz...een boek is voor mij Een Goed Boek als m'n mond open blijft staan onder het lezen, bij wijze van spreken. Als ik onder het lezen hetzelfde euforische gevoel krijg dat ik ook wel eens heb als ik de zon zie opkomen. Een 'gewoon' goed boek kan ook, dat is dan een oordeel na analyse. Je ziet dat het goed in elkaar zit, het verhaal is goed, o man wat een humor, maar de stijl van de schrijver slaat net niet aan.
Wat veroorzaakt die euforie? Hmmmz...het klikt of het klikt niet. Taal. Associatief taalgebruik...beelden oproepen met woorden die een associatie met zich meedragen die het beeld dat de zin oproept kleurt. Alliteraties, dubbele betekenissen: met mate. Humor. Zelfspot. Op het moment dat je denkt: wat een zeikerd, zie je iets dergelijks ook in de tekst staan. Verhaal? Mag over Pierlala z'n breiclub gaan. Als de taal een zekere magie weet te creeeren maakt het me niet uit wat men zegt. O wat een gekwijl weer. Lees Lampo en je weet wat ik bedoel. ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Goed boek Russische geschiedenis? Foromoi | 2 | 25-10-2009 10:53 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Boekverslag] Goed boek? JackDaniels | 5 | 07-11-2006 17:17 | |
Verhalen & Gedichten |
goed boek? emmi | 3 | 12-05-2003 22:44 | |
Verhalen & Gedichten |
Een goed boek Albert | 16 | 01-04-2003 13:48 | |
goed boek.. MANSIZ 4-ever | 4 | 14-02-2003 19:42 | |
Weet iemand een normaal boek te lezen voor engels??? female007 | 13 | 17-02-2002 12:38 |