Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2001, 14:51
Woodstock
Woodstock is offline
welke criteria heb jij voor een Goed Boek? aan welke voorwaarden moet een boek voor jou voldoen om Goed te zijn? en wat versta je dan precies onder Goed?
Oud 18-10-2001, 15:24
the exploding boy
the exploding boy is offline
*meeslepend
*onbegrijpelijke humor erin
*liefste met zo'n anti-held hoofdpersoon zoals in
"catcher in the rye"
"the graduate"
"ordinary people"

Ik kom er net achter dat de meeste boeken die ik lees gaan over een tiener/volwassene die over het algemeen een hekel hebben aan alles en iedereen en zich heel stoer gedragen maar eigenlijk heel onzeker enzo zijn...

Hmmm...niet zo duidelijk he? Maar jah, zoals bovenstaande boeken dus en dan vooral die humor erin is naar mijn idee echt geweldig

Met citaat reageren
Oud 18-10-2001, 15:35
goldsilver
goldsilver is offline
Ik hou van een boek waar echt een boeiend verhaal inzit., Dus niet alleen maar een *o wat is de hoofdpersoon zielig met drama's die alleen in zijn hoofd afspelen en voor de rest ben ik saai* boek.
Het Parfum van Patrick Suskind is echt zoooo goed vind ik!
Oud 19-10-2001, 13:17
metzondernix
metzondernix is offline
een boek... in sommige boeken zit een overdosis gevoel. dat zijn de boeken die ik het liefste lees. het leukste gevol is natuurlijk "wat is dit nou weer?" een groot vraagteken. dat zijn voor mij de leukste boeken. en die van jou, Maal?
Oud 20-10-2001, 10:22
flurry
flurry is offline
Een boek is pas goed (vinnik), als je hem gelezen hebt en dan zoiets hebt van: WOW, dat was nou wat je noemt een GOED boek! Kortom, (even samengevat) een boek is pas goed als je het zelf goed vind.

Oud 20-10-2001, 10:43
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Woodstock schreef:
welke criteria heb jij voor een Goed Boek? aan welke voorwaarden moet een boek voor jou voldoen om Goed te zijn? en wat versta je dan precies onder Goed?

Hoe een schrijver met de taal speelt. Waar het over gaat boeit me allerminst. Ik lees graag boeken van Baantjer. Niet omdat ik het spannend vind en ik voel me ook geen agent. Ik vind zijn manier van omgeving en personalia omschrijven dermate sterk dat ik al zijn boeken heb.
Btw, sommige boeken lees ik wel om de inhoud. Dan vind ik vooral orginaliteit belangrijk. En ik hou het meest van ondergewaardeerde schrijvers. Jij zou mij niet blij maken met alle boeken van Mulisch op CD-rom ofzo.
Oudere boeken,van vestdijk, couperus, lampo, carmiggelt e.a. vind ik meestal ook erg sterk.
Oud 20-10-2001, 12:57
Woodstock
Woodstock is offline
als je een boek meerdere keren kunt lezen zonder dat het saai wordt, of nog beter, als het beter/mooier/leuker wordt naarmate je het vaker leest, omdat je telkens nieuwe elementen van het verhaal ontdekt;
als de personen zó worden beschreven dat je ze echt kunt leren kennen en met ze mee kunt leven;
als het verhaal een onderwerp heeft dat me aanspreekt;
en als het me inspireert tot het schrijven van eigen verhalen en gedichten,
vindt ik het een Goed Boek.
Oud 20-10-2001, 19:49
stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
flurry schreef:
Een boek is pas goed (vinnik), als je hem gelezen hebt en dan zoiets hebt van: WOW, dat was nou wat je noemt een GOED boek! Kortom, (even samengevat) een boek is pas goed als je het zelf goed vind.

dat klinkt goed, vin ik ook

Oud 21-10-2001, 12:09
Hannibal
Hannibal is offline
Als je het gelezen hebt en je denkt: wow, dit is een goed boek.
Oud 21-10-2001, 12:11
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Als je het gelezen hebt en je denkt: wow, dit is een goed boek.

maar wanneer heb je dat gevoel?

immers als als definitie voor een goed boek gebruikt dat je 'm goed vind is dat niet handig.
Oud 21-10-2001, 15:31
elsbizkit
elsbizkit is offline
boeiend, kloppend, origineel, met ruimte voor eigen interpretatie, dubbele betekenis
Met citaat reageren
Oud 21-10-2001, 18:55
flurry
flurry is offline
Citaat:
Internationalist schreef:
maar wanneer heb je dat gevoel?

immers als als definitie voor een goed boek gebruikt dat je 'm goed vind is dat niet handig.

Als een bepaald (goed) aspect in een boek voorkomt, hoeft zoiets dergelijks nog niet in elk boek goed te zijn.. Het ligt volledig aan de manier van uitwerken en verwerken in het boek. Je hebt dat gevoel dus wanneer bepaalde aspecten goed verwerkt zijn, en zo een uniek en interessant boek voortbrengen.
Oud 21-10-2001, 21:20
Janey
Janey is offline
Ik vind het vaak leuk als een boek een open einde heeft. Dus niet zo'n 'en ze leven nog lang en gelukkig verhaal'.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2001, 14:45
metzondernix
metzondernix is offline
Als je de personen aardig vindt, helpt dat ook wel.
Oud 24-10-2001, 15:03
Heelduh
Heelduh is offline
Een boek moet je meeslepen, het moet je aangrijpen en inderdaad, na afloop moet je het gevoel hebben dat je een goed boek hebt gelezen. Een beetje spanning moet er ook inziten.

De schrijfstijl mag van mij een beetje ingewikkeld zijn, ik hou wel van mooie lange zinnen.
Teveel landschapsbeschrijvingen kan ik niet tegen (moet nu voor m'n lijst De Kleine Johannes lazen, of iets anders uit het naturalisme, wat een zweverig gedoe )

Ik denk dat er nog wel meer criteria zijn, maar daar kom ik nu even niet op, en er kunnen ook prachtige boeken zijn die er helemaal niet aan de eisen voldoen
Oud 24-10-2001, 20:19
rozijntje
rozijntje is offline
als het je niet loslaat. als je het het liefst in een keer uitleest, maar dat toch niet doet omdat je dat genot het liefst nog wat wilt uitstellen. als je er dan de hele dag op school mee in je hoofd zit, en het onmiddellijk vastgrijpt als je thuiskomt. als je spijt hebt wanneer het uit is. als het ook daarna in je hoofd blijft rondspoken.

en meer algemeen: ik hou van boeken met goed uitgewerkte personages, en liefst een boeiend, niet te alledaags verhaal. geen kommer-en-kwelboeken liefst, maar verhalen over sociale problemen die écht pakken zijn sowieso het mooist.
Oud 24-10-2001, 20:31
stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
rozijntje schreef:
als het je niet loslaat. als je het het liefst in een keer uitleest, maar dat toch niet doet omdat je dat genot het liefst nog wat wilt uitstellen. als je er dan de hele dag op school mee in je hoofd zit, en het onmiddellijk vastgrijpt als je thuiskomt. als je spijt hebt wanneer het uit is. als het ook daarna in je hoofd blijft rondspoken.

ben ik het ook mee eens

Citaat:

Ik vind het vaak leuk als een boek een open einde heeft.

a bah neej!!

Oud 25-10-2001, 15:11
Woodstock
Woodstock is offline
juist zo is het.. niet als je het boek al uit hebt moet je het gevoel krijgen dat het Goed is, maar als je nog bezig bent...
Oud 25-10-2001, 19:08
Gera
Gera is offline
Hmmmz...een boek is voor mij Een Goed Boek als m'n mond open blijft staan onder het lezen, bij wijze van spreken. Als ik onder het lezen hetzelfde euforische gevoel krijg dat ik ook wel eens heb als ik de zon zie opkomen. Een 'gewoon' goed boek kan ook, dat is dan een oordeel na analyse. Je ziet dat het goed in elkaar zit, het verhaal is goed, o man wat een humor, maar de stijl van de schrijver slaat net niet aan.

Wat veroorzaakt die euforie? Hmmmz...het klikt of het klikt niet. Taal. Associatief taalgebruik...beelden oproepen met woorden die een associatie met zich meedragen die het beeld dat de zin oproept kleurt. Alliteraties, dubbele betekenissen: met mate. Humor. Zelfspot. Op het moment dat je denkt: wat een zeikerd, zie je iets dergelijks ook in de tekst staan. Verhaal? Mag over Pierlala z'n breiclub gaan. Als de taal een zekere magie weet te creeeren maakt het me niet uit wat men zegt.

O wat een gekwijl weer. Lees Lampo en je weet wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2001, 00:32
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Als je op de helft het jammer vindt dat dat het einde te dichtbij komt, en twee bladzijdes voor het eind dat nog steeds vindt.

Conan... vindt eigenlijk dat een mening niet door concrete maatstaven te bepalen is
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten