Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2011, 14:01
nachtmens
nachtmens is offline
hallo allen,

Ik heb het volgende probleem. Doordat ik niet hier ben geboren, kan ik de Nederlandse taal maar niet de onder de knie krijgen, hiermee bedoel ik vooral de spreekvaardigheid. Ik spreek de meeste woorden verkeerd uit en krijg vaak de vraag: wat zeg je.

Ik wil graag verstaanbaar worden en mee kunnen praten, dat gaat nu moeilijk. Daarnaast maak ik me zorgen als ik later ga werken, ik wil niet voor misverstanden zorgen.

Ik wil hieraan graag werken, dat ik de woorden uitspreek zoals ze horen (en de arme Nederlandse woorden niet misbruik). Maar hoe ga ik dat doen? Dat is mijn vraag aan jullie.

Alvast bedankt!!

Het kan zo zijn dat dit niet de goede plaats is.
Oud 09-09-2011, 14:09
Verwijderd
Als je veel naar Nederlandse series kijkt, dan kun je daarvan ook leren hoe je de woorden goed moet uitspreken. Dan heb je een soort van voorbeeld. Verder denk ik dat als je moeite hebt met bepaalde klanken het een kwestie van oefenen is.

Verder kunnen logopedisten helpen met spraak, maar ik weet niet of dat ook voor jou geldt, aangezien het bij jou komt doordat je gewoonweg niet hier geboren bent. Maar je kunt er altijd naar informeren, misschien dat ze je juist heel goed kunnen helpen!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 14:16
Diamera
Diamera is offline
Hm komt het doordat je de woorden nooit hebt horen uitspreken of heb je een accent dat je wat moeilijker verstaanbaar maakt?

Misschien kun je vaker met spreektaal in aanraking komen door vaker Nederlandse tv te kijken ofzo?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 14:43
Silvano08
Silvano08 is offline
Veel tv kijken en radio luisteren (Nederlands uiteraard); en probeer eens een praatje aan te knopen met mensen, oefening baart kunst hé (en je legt sociale contacten aan ).
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 15:04
Verwijderd
Hoi Nina(ik neem aan dat je zo heet),ik ben ook niet in Nederland geboren,woon hier pas twee jaar.Eerst had ik dat probleem met de uitspraak van woorden enzo ook,maar nu praat ik wat "ontspannender"en langzamer en ben ik niet bang om iets verkeerd te zeggen,dat helpt echt!Nu heb ik helemaal geen accent,dat zeggen ze tenminsteVerder wat anderen zeggen tv,series en radio(trouwens radio helpt het beste,vind ik).Misschien kan je in de supermarkt gaan werken ofzo?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 17:03
Peterke11
Peterke11 is offline
GTST kijken
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 17:27
Tink*
Tink* is offline
Tv en radio ja, veel Nederlands luisteren zodat je vertrouwd raakt met de klanken. Mag ik vragen uit welk land je komt en met welke klanken je moeite hebt of heb je meer moeite met woordaccent? Je zou eventueel ook nog wat Nederlands kunnen vragen je te helpen bij je uitspraak, eventueel zelfs een aantal lessen bij een talencentrum nemen.
Oud 09-09-2011, 17:32
RiRi95
RiRi95 is offline
Nederlands lijkt me ook een moeilijk taal om te leren, als je hier niet geboren bent.
Zing Nederlandse liedjes.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 23:21
AzN
AzN is offline
Actief met de Nederlandse taal bezig zijn, lijkt me. Dus veel gesprekken voeren met je vriend(inn)en, studiegenoten en/of collega's .
Reageren

Regels voor berichten