Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2011, 15:27
Verwijderd
Advertentie
Oud 21-11-2011, 15:28
Vowel
Vowel is offline
Ik snap de titel niet.
Verwijderd
Ik ben nog meer Politichicks aan het kijken, wat een heerlijkheid zeg <3 Thanks a lattee, Para

Verwijderd
Ik ook niet!
Oud 21-11-2011, 15:29
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Ik ben nog meer Politichicks aan het kijken, wat een heerlijkheid zeg <3
Ga je je daar wel beter door voelen?
Verwijderd
met de zaklamp zag ik geen witte dingetjes op Theodoors amandelen, maar zijn huisarts zag ze met ooglampje en tongspatel wel, dus nu heeft hij Broxil
Verwijderd
Wat is eigenlijk het verschil tussen een ergatief en een absolutief? En begrijp ik het goed dat een absolutief altijd gebruikt kan worden in situaties waar een ergatief gebruikt kan worden, maar andersom niet altijd? En dat een taal dus niet zowel een ergatief en een absolutief kan hebben?

Zijn er forumers die dit soort dingen weten?
Oud 21-11-2011, 15:30
Verwijderd
Nou ik dus niet. Terwijl ik het wel hoor te weten
Oud 21-11-2011, 15:30
Chick Rock
Chick Rock is offline
Zo, dat was college. Fijn om er weer eens uit te zijn nu als een gek die presentatie van morgen voorbereiden.
Oud 21-11-2011, 15:32
Verwijderd
En van zijn huisarts moest hij vitamine B gaan gebruiken tegen diarree als bijwerking van de Broxil? Maar hij weet niet of hij dat goed verstaan heeft. Ik kan er in de richtlijnen ook niets over terugvinden. \
Oud 21-11-2011, 15:32
Verwijderd
http://www.imdb.com/title/tt0787985/ is trouwens wel een aanrader, grappige serie

Keith Allen (de vader van Lily, blijkbaar) speelt echt een meesterlijke rol <3
Oud 21-11-2011, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Ga je je daar wel beter door voelen?
Haha nou dit is ook way beyond plaatsvervangende schaamte, dus daar kan ik ook volmondig "ja" op antwoorden

Maar goed, je zult 'ze' de kost moeten geven die echt een waardige spreekbuis vinden in deze tuthola's
Oud 21-11-2011, 15:34
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik heb zin om een spijker in de muur te rammen om een lichtsnoer aan op te hangen. Misschien moet ik me even inhouden..
Oud 21-11-2011, 15:34
Verwijderd
Ik zit nu allemaal dingen te lezen die ik voor de helft snap, en de helft die ik snap vind ik ontzettend gaaf.
Oud 21-11-2011, 15:35
Verwijderd
Ah, bij de informatie over vitamine B6 staat wel dat het bij sommige antibiotica gesuppleerd kan worden
Oud 21-11-2011, 15:35
Verwijderd
mijn knie is hardstikke dik.

ik ga eten laterzz
Oud 21-11-2011, 15:43
Verwijderd
Volgens mijn dokter is dit mijn huidaids : http://nl.wikipedia.org/wiki/Pityriasis_rosea
en dat klopt als een bus, met die ene gekke vlek in het begin gevolgd door bultjes nu heb ik een zalf tegen de jeuk.
Oud 21-11-2011, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Volgens mijn dokter is dit mijn huidaids : http://nl.wikipedia.org/wiki/Pityriasis_rosea
en dat klopt als een bus, met die ene gekke vlek in het begin gevolgd door bultjes nu heb ik een zalf tegen de jeuk.
"Bij mensen met een donkere huidskleur is de diagnose lastiger te stellen."
Dat kun je bij elke dermatologische aandoening op Wikipedia er wel bij zetten

Behalve bij aandoeningen die pigmentloze vlekjes veroorzaken natuurlijk.

Laatst gewijzigd op 21-11-2011 om 15:51.
Oud 21-11-2011, 15:50
Carn
Carn is offline
nog maar een goeie 4 maanden

Oud 21-11-2011, 15:57
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
nog maar een goeie 4 maanden

[filmpje]
Oud 21-11-2011, 15:58
Verwijderd
Oud 21-11-2011, 16:06
Verwijderd
Oud 21-11-2011, 16:30
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
http://www.imdb.com/title/tt0787985/ is trouwens wel een aanrader, grappige serie

Keith Allen (de vader van Lily, blijkbaar) speelt echt een meesterlijke rol <3
Nee, Lily is de dochter van Keith. Hij was ook die dooie huisgenoot in Shallow Grave. Die film moet ik trouwens weer kijken, want hoewel ik 'm vroeger duizentvaak heb gezien en ik de dvd heb, wist ik niet meer dat creepy attic guy Christopher Eccleston is
Oud 21-11-2011, 16:31
Verwijderd
Rare film, vond ik dat. Op zich wel tof, maar ik had er meer/iets anders van verwacht, I guess.
Oud 21-11-2011, 16:34
Verwijderd
Aargh, m'n lamp is gesprongen in de badkamer en ik weet niet hoe je dat lampenkap-ding (van glas) eraf haalt, dus krijg het niet voor elkaar om hem te verwisselen. En nu heb ik in de (scheer)lamp boven m'n spiegel, die nooit gebruikt wordt en waar ook geen lamp in zat, een nieuwe lamp gedraaid, maar die doet het nog steeds niet. Vast de reden waarom ie niet gebruikt wordt. Grr.
Advertentie
Oud 21-11-2011, 16:34
Chick Rock
Chick Rock is offline
He GVD elke keer als ik een harde enter doe in word gebruikt 'ie ineens weer een andere lettertype en alles. Ik haat word soms zo grondig
Oud 21-11-2011, 16:52
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
He GVD elke keer als ik een harde enter doe in word gebruikt 'ie ineens weer een andere lettertype en alles. Ik haat word soms zo grondig
LaTeX
Oud 21-11-2011, 17:03
Chick Rock
Chick Rock is offline
Que?
Oud 21-11-2011, 17:05
Schrödinger
Schrödinger is offline
Professionele, gratis tekstverwerkingssoftware.
Oud 21-11-2011, 17:06
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ah. Nee, ik hou het maar even bij word. Heb ook al gemerkt dat als ik ctrl+enter doe het wel goed gaat
Oud 21-11-2011, 17:12
Verwijderd
gratis fat keetje gekregen van mijn bff heerlijk eten.
Oud 21-11-2011, 17:21
Chick Rock
Chick Rock is offline
Mmmmmmmmm ik heb roti oke, het is kant-en-klaar, maar toch
Oud 21-11-2011, 17:24
Verwijderd
Citaat:
LaTeX
Ik postte op Tweakers.net ooit eens een opmerking over een klein probleempje met LibreOffice in combinatie met het schrijven van m'n bachelorscriptie, en meteen tuimelden ze over mekaar heen om me LaTeX aan te raden.

(Ging overigens over een bugje m.b.t. veel voetnoten dat inmiddels al opgelost is.)
Oud 21-11-2011, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een ergatief en een absolutief? En begrijp ik het goed dat een absolutief altijd gebruikt kan worden in situaties waar een ergatief gebruikt kan worden, maar andersom niet altijd? En dat een taal dus niet zowel een ergatief en een absolutief kan hebben?

Zijn er forumers die dit soort dingen weten?
Er zijn juist ergatief-absolutieve talen! In een pure ergatief-absolutieve taal wordt het subject van een intransitieve zin hetzelfde gemarkeerd als het object van een transitieve zin (die krijgen de absolutief), het subject van een transitieve zin wordt anders gemarkeerd (ergatief). Dus bijvoorbeeld:
"De man(ABS) zit."
"De man(ERG) eet een appel(ABS)."

Tegenover ergatief-absolutieve talen staan de nominatief-accusatieve talen, dus dan krijg je:
"De man(NOM) zit."
"De man(NOM) eet een appel(ACC)."

Vervolgens zijn er talen die 'split-ergative' zijn, die zijn gedeelte ergatief, maar ook gedeeltelijk accusatief. Het kan dan bijvoorbeeld zo zijn de persoonlijke voornaamwoorden volgens het accusatieve-systeem gaan en zelfstandige naamwoorden volgens het ergatieve.
Oud 21-11-2011, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Er zijn juist ergatief-absolutieve talen! In een pure ergatief-absolutieve taal wordt het subject van een intransitieve zin hetzelfde gemarkeerd als het object van een transitieve zin (die krijgen de absolutief), het subject van een transitieve zin wordt anders gemarkeerd (ergatief). Dus bijvoorbeeld:
"De man(ABS) zit."
"De man(ERG) eet een appel(ABS)."

Tegenover ergatief-absolutieve talen staan de nominatief-accusatieve talen, dus dan krijg je:
"De man(NOM) zit."
"De man(NOM) eet een appel(ACC)."

Vervolgens zijn er talen die 'split-ergative' zijn, die zijn gedeelte ergatief, maar ook gedeeltelijk accusatief. Het kan dan bijvoorbeeld zo zijn de persoonlijke voornaamwoorden volgens het accusatieve-systeem gaan en zelfstandige naamwoorden volgens het ergatieve.
Oooo, op die manier! Dank je zo duizenderg voor deze uitleg. <3
Oud 21-11-2011, 17:31
Verwijderd
En wat doet dit in de praktijk?
Oud 21-11-2011, 17:36
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik postte op Tweakers.net ooit eens een opmerking over een klein probleempje met LibreOffice in combinatie met het schrijven van m'n bachelorscriptie, en meteen tuimelden ze over mekaar heen om me LaTeX aan te raden.

(Ging overigens over een bugje m.b.t. veel voetnoten dat inmiddels al opgelost is.)
En terecht! Scripties en LaTeX gaan net zo goed samen als PVV'ers en racisme.
Oud 21-11-2011, 17:37
Verwijderd
Citaat:
En wat doet dit in de praktijk?
De vorm van woorden veranderen! Het zijn naamvallen. Dus, kijk, in het Russisch (nominatief-accusatief systeem) zeg je:
"Я (ik, nominatief) хочу (wil) кашу (pap, accusatief)."
"Каша (pap, nominatief) хочет (wil) меня (accusatief. Of genitief, dat weet ik eigenlijk niet, het heeft iets met een rare niet-relevante regel in het Russisch te maken.)"
"Я (ik, nominatief) умираю (sterf)"
Maar in taal X zou je zeggen:
"Ik (absulutief) sterf."
"Ik (ergatief, want er gaat bij het werkwoord een lijdend voorwerp komen) eet pap (absulutief (ik weet niet hoe je dat woord in het Nederlands schrijft), omdat het het lijdend voorwerp is en de onderwerpsfunctie een ergatief heeft.)"

Zoiets. Maar Andijvie kan dit vast duidelijker uitleggen!
Oud 21-11-2011, 17:39
Verwijderd
Citaat:
En terecht! Scripties en LaTeX gaan net zo goed samen als PVV'ers en racisme.
Ook bij Alfastudies?
Oud 21-11-2011, 17:42
Verwijderd
Citaat:
De vorm van woorden veranderen! Het zijn naamvallen. Dus, kijk, in het Russisch (nominatief-accusatief systeem) zeg je:
"Я (ik, nominatief) хочу (wil) кашу (pap, accusatief)."
"Каша (pap, nominatief) хочет (wil) меня (accusatief. Of genitief, dat weet ik eigenlijk niet, het heeft iets met een rare niet-relevante regel in het Russisch te maken.)"
"Я (ik, nominatief) умираю (sterf)"
Maar in taal X zou je zeggen:
"Ik (absulutief) sterf."
"Ik (ergatief, want er gaat bij het werkwoord een lijdend voorwerp komen) eet pap (absulutief (ik weet niet hoe je dat woord in het Nederlands schrijft), omdat het het lijdend voorwerp is en de onderwerpsfunctie een ergatief heeft.)"

Zoiets. Maar Andijvie kan dit vast duidelijker uitleggen!
Er begint me iets te dagen.
Oud 21-11-2011, 17:44
Geel
Geel is offline
Ik snap het niet. Wat is het verschil tussen 'De man eet een appel' en 'De man eet een appel'?
Oud 21-11-2011, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Ik snap het niet. Wat is het verschil tussen 'Ik eet een appel' en 'Ik eet een appel'?
Я яблоко ем =/= Яблоко меня ест?

Ook omdat het tweede onzin is, natuurlijk.
Oud 21-11-2011, 17:49
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ook bij Alfastudies?
Ja hoor, daar heb je toch ook voetnoten, literatuurlijsten, een opmaak van je document, inhoudsopgaven, etc. Gaat allemaal makkelijker, sneller en mooier met LaTeX.
Oud 21-11-2011, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Ja hoor, daar heb je toch ook voetnoten, literatuurlijsten, een opmaak van je document, inhoudsopgaven, etc. Gaat allemaal makkelijker, sneller en mooier met LaTeX.
Dit doet me om een of andere reden denken aan een geweldig gedicht over Singer-naaimachines. Even zoeken.

Edit:
Spoiler

Oud 21-11-2011, 17:52
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dit doet me om een of andere reden denken aan een geweldig gedicht over Singer-naaimachines. Even zoeken.
Ik ken het, al weet ik niet meer wie de schrijver is. Maar wat heeft het precies te maken met tekstverwerken?
Oud 21-11-2011, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Ik ken het, al weet ik niet meer wie de schrijver is. Maar wat heeft het precies te maken met tekstverwerken?
De Singer-naaimasjien an sich heeft weinig te maken met tekstverwerken, maar de manier waarop je LaTeX-ding aanprees deed me eraan denken.
Oud 21-11-2011, 17:55
Geel
Geel is offline
O, Aldan, op die site waar jij dat gedicht had gevonden (staat nog wel ergens in gedachten over gedichten) kun je dat gedicht ook voor laten lezen. Door een Belg. Zelfs meerdere Belgen voor verschillende stemmetjes
Oud 21-11-2011, 17:56
Verwijderd
Citaat:
O, Aldan, op die site waar jij dat gedicht had gevonden (staat nog wel ergens in gedachten over gedichten) kun je dat gedicht ook voor laten lezen. Door een Belg. Zelfs meerdere Belgen voor verschillende stemmetjes
Echt! Dat ga ik luisteren. Als het het gaat doen, en dat is twijfelachtig omdat maar weinig dingen het doen op mijn internet. Maar hoe dan ook bedankt!
Oud 21-11-2011, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Ik snap het niet. Wat is het verschil tussen 'De man eet een appel' en 'De man eet een appel'?
In het Nederlands is er natuurlijk geen verschil, maar je moet het met die ergatief en absolutief zien; er zijn talen die die woorden op die posities anders markeren. In het Nederlands doen we dat met persoonlijke voornaamwoorden en nominatief versus accusatief. ("Ik zie een vogel." versus "De vogel ziet mij.")
Oud 21-11-2011, 17:59
Verwijderd
Pfoe. Ik moet me daar nog maar eens heel erg in gaan verdiepen.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten