Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2011, 17:57
Checker
Checker is offline
Ik zou graag lenzen dragen maar zit nog wel met een aantal praktische vragen en hoop dat ik hier de antwoorden vind!

Ik heb gehoord dat je eerst een test moet laten doen om de vorm van je oogbol te bepalen enzovoort, hoe gaat dit in zijn werk?
Ook vind ik vrijwel overal terug dat je de eerste dagen na een uur je contactlenzen moet uitdoen en dan weer je bril opzetten, en zo stelselmatig opbouwen om je ogen te doen wennen. Klopt dit? Want ik ken veel mensen die de ene dag hun bril dragen en de volgende weer een hele dag hun lenzen inhebben.
Ik zwem ook regelmatig. Is dit mogelijk met de lenzen aan? Ik draag natuurlijk wel een zwembril. Of is dit af te raden? En wat met douchen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2011, 18:18
Verwijderd
De test weet ik niet meer, ik geloof dat het een apparaat is met allemaal cirkeltjes in elkaar die een soort foto maakt. Maar dat is al jaren geleden, dus dat weet ik echt niet meer.

Ik heb met mijn (zachte jaarlenzen), moeten opbouwen. 1 uur in de eerste dag, 2 uur de 2e enz. Als je gewend bent aan je lenzen, kun je gewoon afwisselen als je dat wil, dan maakt het niet meer uit.
Zwemmen is mogelijk, maar je ogen opendoen onder water zonder zwembril niet. Bij mij toch niet. Ik zie niets + ik ben bang dat ik ze kwijtraak en daar zijn die van mij een beetje duur voor. Douchen kan prima, als je maar niet met open ogen in de straal gaat staren, maar dat zie ik ook niemand doen zonder lenzen .
Met citaat reageren
Oud 31-10-2011, 20:25
Oliebeer
Oliebeer is offline
Die test stelt niets voor, je moet gewoon door zo'n apparaat heenkijken. Daar moet je je niet druk over maken. Je moet inderdaad het aantal uren per dag wel opbouwen. Het is niet verstandig om te zwemmen met je lenzen in, behalve dat je ze makkelijk kwijtraakt krijg je ook een vergroot risico op de vorming van allerlei ontstekingen en ziektes in je ogen, omdat zwemwater natuurlijk nooit helemaal steriel is.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2011, 20:38
Verwijderd
Ik heb nog nooit problemen gehad met zwemmen (of douchen overigens) met lenzen in. Ik duik dan weliswaar met mijn ogen dicht, want anders raak je ze natuurlijk kwijt . Douchen doe ik altijd al met lenzen, nooit problemen mee gehad.

Verder; die test weet ik niets meer van. Het opbouwen heb ik me eigenlijk nooit zo aan gehouden. Ik weet wel dat je het moet doen enzo, en het zal vast beter zijn, maar ik ben ze eigenlijk al heel snel gewoon altijd gaan dragen. En als je ogen eenmaal gewend zijn kun je ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat inhebben. Ik vind het zelf er wel van afhankelijk wat voor lenzen het zijn, ik heb vrij dure lenzen die gewoon bedoeld zijn voor veel dragen, maar lenzen van bijvoorbeeld de kruitvat oid kun je niet de hele dag inhebben.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2011, 20:46
Checker
Checker is offline
Bedankt voor de antwoorden! Wel raar, bij de optieker spraken ze na die test met dat apparaat van een test met vloeistoffen en zo, maar hij zei ook dat ik een afwijking had op de oogbol dus het kan zijn dat zo'n test niet bij iedereen wordt gedaan.
Goed, dus ik onthoud: best opbouwen met de lenzen, daarna afwisselen naar eigen goeddunken, zwemmen met zwembril moet kunnen (?) -het water kan immers niet aan je ogen, en douchen is geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2011, 20:52
Verwijderd
Ik heb wel, toen ik voor het eerst mijn bril kreeg vloeistof in mijn ogen gehad in het ziekenhuis. Dat moest ook per se gebeuren voor mijn bril; ik heb alleen géén idee waar het voor was.

Maar sowieso voor vloeistof in je ogen hoef je niet bang te zijn zo meteen moeten die lenzen in je ogen . En sowieso vind ik bijv. lenzenvloeistof ondertussen heel erg fijn voor als mijn ogen droog zijn/irriteren/en sowieso 's ochtends vroeg
Met citaat reageren
Oud 31-10-2011, 21:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bedoel jij niet dat je een cilinder hebt, Checker? Dan is je oogbol niet precies overal even rond. Bij een te grote cilinder kan je geen lenzen dragen want dan blijven ze niet goed op je oog zitten.

Het hangt overigens ook van je ogen af (en niet alleen van je lenzen) hoelang je ze in kunt houden. Mijn vriend heeft hele dure, goede zuurstofdoorlatende lenzen en toch krijgt hij last van vaatingroei als hij zijn lenzen langer dan ongeveer 12 uur per dag inhoudt. Hij doet ze dus uit als hij aan het eind van de middag/begin van de avond thuiskomt. Dan zou je eventueel een bril kunnen dragen.
Oud 01-11-2011, 07:14
Verwijderd
Volgens mij is er bij mij ook geen test gedaan met een vloeistof. Bij mijn moeder wel, want zij heeft inderdaad een cilinder. En bij haar was het uiteindelijk ook lastiger om de juiste lenzen te vinden maar nu heeft ze lenzen en is ze er blij mee.

Zwemmen moet overigens gewoon lukken! Zeker met een duikbril op. Of komt het water wel eens je duikbril in?
En over het opbouwen van lenzen zal je opticien ook nog wel beginnen. Ik moest het overigens elke dag met twee uur opbouwen en als ik nu een dagje mijn bril op doe dan hoef ik het de volgende dag echt niet meer op te bouwen. Dan doe ik gewoon mijn lenzen de hele dag in en is er niks aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2011, 07:43
Verwijderd
Die test met vloeistof stelt weinig voor, je krijgt gewoon een vloeistof in je oog gedruppeld, dan moet je een beetje knipperen en dan weer door een apparaat kijken. Ik heb vrij hoge cilindrische afwijkingen aan beide ogen, toen ik m'n lenzen zo'n 9 jaar geleden kreeg, was het vrij lastig de juiste lens te vinden (hoge + sterkte en cilinder dus, vaak hadden merken bijvoorbeeld wel mijn sterkte, maar niet de juiste cilinder of juist weer andersom). Inmiddels zijn ze al een stuk beter te krijgen!

En dat opbouwen doe je idd in het begin, als je eenmaal gewend bent, kun je rustig een dagje je bril dragen zonder daarna weer helemaal aan lenzen te moeten wennen. Mja, als ik een paar weken geen lenzen draag, merk ik wel dat ik ze korter kan dragen daarna, maar dat voel je dus wel dan.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2011, 14:27
Silvano08
Silvano08 is offline
Er wordt inderdaad eerst gekeken of je ogen wel geschikt zijn om lenzen te dragen, onder andere naar de bolling en of er een bepaalde (cillindrische) afwijking is. Ik had niet dat er vloeistof in mijn oog gedruppeld werd, bij mij werd er gewoon door een speciaal apparaat naar mijn ogen gekeken.

Verder is het inderdaad dat je de draagtijd moet opbouwen, maar dat hangt af van hoe snel je eraan wendt. Ik kon ze bijvoorbeeld de tweede dag al 10 uur in, en zelf heb ik geen maximale draagtijd.

Zwemmen en douchen is op zich geen probleem, alleen ik denk niet dat het echt een goed idee is om je ogen onder water in het zwembad open doen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2011, 18:54
Verwijderd
Van de test zelf weet ik ook vrij weinig meer. Ik weet alleen dat ik vrij veel traanvocht heb en als ik mijn ogen moet openhouden, dat dat voor behoorlijke traanogen zorgde.

Draagtijd moet je inderdaad opbouwen, en verder doe ik mijn lenzen zelfs nu nog steeds niet graag langer dan 12+ uur in.

Citaat:
Zwemmen en douchen is op zich geen probleem, alleen ik denk niet dat het echt een goed idee is om je ogen onder water in het zwembad open doen.
Inderdaad, maar als je het voor sport doet, is het wel af te raden (waterpolo etc)

Wat ik verder wel belangrijk vind om te melden is: Je ogen zijn belangrijk, als er iets mis is, moet je dat altijd laten weten bij je opticien!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2011, 21:04
RienoBieno
RienoBieno is offline
ik had ook lenzen nu niet meer want ik heb ze niet meer nodig.

1 ik hoefde geen test voor de oogbol te doen alleen kijken welke sterkte ik had
2 Ik mocht gewoon de hele dag me lenzen in en als ze een beetje rood worden of je krijgt hoofdpijn je bril op doen
3 Ik zwom ook altijd met lenzen aan behalve in de zee wat die is zouter dan je ogen dus gaan je lenzen er uit
4 Nee hoor je kan er gewoon mee zwemen en waterpolo etc kan ook gewoon.
5 Alleen als je je haren gaat wassen zou ik ze uit doen als de zeep in je ogen komt gaat het irriteren

Als je nog wat moet weten vraag het gerust
Met citaat reageren
Oud 05-11-2011, 11:31
edelsteentje123
edelsteentje123 is offline
Ik heb gehoord dat je eerst een test moet laten doen om de vorm van je oogbol te bepalen enzovoort, hoe gaat dit in zijn werk?
ik heb geen test gehad, alleen sterkte cheken, na een week keken ze wel of je lens goed op je oog lag

Ook vind ik vrijwel overal terug dat je de eerste dagen na een uur je contactlenzen moet uitdoen en dan weer je bril opzetten, en zo stelselmatig opbouwen om je ogen te doen wennen. Klopt dit?
Ja, je moet aan het begin een uurtje ze indoen, dat bouw je langzaam op. Ik mocht na 3 dagen elke dag al mn lenzen hele dagen inhouden/

Ik zwem ook regelmatig. Is dit mogelijk met de lenzen aan?
Ja, waarom niet, als je je duikbril draagt kun je nergens last van hebben. Als je dat niet doet, wel je ogen onder water dichthouden, anders gaan ze eruit.

En wat met douchen?
Je kan ze gewoon inhouden, ik heb nergens last van! Ikheb ze altijd in, met sporten was ik ook mn haaar, dan ga je daarna toch ook niet je lenzen uit doen, en als je klaar bent met douchen weer in?

ik hoop dat je er wat aan hebt, oohjha, als je make up draagt altijd éérst je lenzen uit, dán make up eraf. Eerst lenzenin, dan pad makeup op!! En handen wassen als je ze indoet natuurlijk

x.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2011, 12:49
Checker
Checker is offline
Citaat:
ik heb geen test gehad, alleen sterkte cheken, na een week keken ze wel of je lens goed op je oog lag

Ook vind ik vrijwel overal terug dat je de eerste dagen na een uur je contactlenzen moet uitdoen en dan weer je bril opzetten, en zo stelselmatig opbouwen om je ogen te doen wennen. Klopt dit?
Ja, je moet aan het begin een uurtje ze indoen, dat bouw je langzaam op. Ik mocht na 3 dagen elke dag al mn lenzen hele dagen inhouden/

Ik zwem ook regelmatig. Is dit mogelijk met de lenzen aan?
Ja, waarom niet, als je je duikbril draagt kun je nergens last van hebben. Als je dat niet doet, wel je ogen onder water dichthouden, anders gaan ze eruit.

En wat met douchen?
Je kan ze gewoon inhouden, ik heb nergens last van! Ikheb ze altijd in, met sporten was ik ook mn haaar, dan ga je daarna toch ook niet je lenzen uit doen, en als je klaar bent met douchen weer in?

ik hoop dat je er wat aan hebt, oohjha, als je make up draagt altijd éérst je lenzen uit, dán make up eraf. Eerst lenzenin, dan pad makeup op!! En handen wassen als je ze indoet natuurlijk

x.
Bedankt voor die laatste tip maar ik heb er weinig aan aangezien ik een jongen ben .
Maar hij is waarschijnlijk zeer nuttig voor de vrouwelijke bevolking hier op Scholieren!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten