Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2011, 18:49
Diamera
Diamera is offline
Hallo! Ik ben aan het oefenen met algebra uit de Samengevat voor wiskunde B, maar bij zo'n opgave kom ik op iets anders uit. Ik heb dit gedaan:

Het antwoord in samengevat was echter:

Heeft iemand misschien zin om te zoeken waar ik fout zit? Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2011, 19:03
Verwijderd
je fout zit bij de eerste stap. -x²+1 is niet gelijk aan -(x²+1)
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 19:34
Diamera
Diamera is offline
Oh dat ziet er logisch uit ja.. Maar je mag dus niet op die manier de hele term nemen en door 1 delen? Begrijp ik goed dat het dan had moeten zijn?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 19:54
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Dat klopt.
Oud 16-10-2011, 20:01
Diamera
Diamera is offline
Oh ok thx!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 14:13
Diamera
Diamera is offline
Hi again, ik heb alweer een vraag, of eigenlijk twee:

Kan dit nog korter?

En bij deze krijg ik iets anders dan de Samengevat: heb ik uitgewerkt als , omdat . Het boekje geeft echter . Ziet iemand misschien mijn fout?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 14:55
Verwijderd
het eerste is gelijk aan 13a³b²+3a^4b²+10a^8b^9 (bij een product mag je exponenten optellen)

en bij de tweede vraag heb je het iets te goed willen doen, ipv (a-b)²=a²-2ab+b² heb je a²-2a(-b)+b² gedaan, maw in het dubbel product moet maar één min komen, maar je zet er twee zodat ze samen een + vormen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 16:21
Diamera
Diamera is offline
Oh shit ik vergat een plusje in het eerste, dat product was geen product maar twee losse termen: Kan het dan nog steeds niet? Ik dacht dat je misschien iets met die b^2 kon doen die er twee keer in staat, maar dat is dus niet zo?

En de tweede begrijp ik nu, ik dacht dat die - nog bij b hoorde maar dat is gewoon onderdeel van de regel...

Alweer heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 17:07
mathfreak
mathfreak is offline
Haal eens een factor a²b² buiten haakjes.
Oud 23-10-2011, 18:40
Diamera
Diamera is offline
? Dus dit is een beter antwoord?

En btw, stel ik heb 5/6x^2 + 1/6x = 2/3, mag ik dit dan oplossen door x buiten haakjes te halen of mag dat alleen bij iets = 0, en moet ik 5/6x^2 + 1/6x - 2/3 = 0 doen en dan oplossen met de abc-formule?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2011, 20:09
Verwijderd
Citaat:
hangt ervan af wat je beter noemt, je kan het als een veelterm laten staan(in de analyse meestal de meest praktische notatie) of ontbinden om de nulpunten te vinden. Misschien heeft je leerkracht een voorkeur voor één van de twee

Citaat:
En btw, stel ik heb 5/6x^2 + 1/6x = 2/3, mag ik dit dan oplossen door x buiten haakjes te halen of mag dat alleen bij iets = 0, en moet ik 5/6x^2 + 1/6x - 2/3 = 0 doen en dan oplossen met de abc-formule?
Als je in het linkerlid deelt door x, moet je dat in het rechterlid ook doen; 5/6x²+1/6x=2/3 is gelijkwaardig met 5/6x+1/6=2/(3x) (als x niet nul is), maar hiermee maak je de vergelijking er niet gemakkelijker op.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 18:28
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik had voorgesteld om een factor a²b² buiten haakjes te halen, maar een factor a³b² is inderdaad ook mogelijk.

Citaat:
En btw, stel ik heb 5/6x^2 + 1/6x = 2/3, mag ik dit dan oplossen door x buiten haakjes te halen of mag dat alleen bij iets = 0
Een factor x buiten haakjes halen heeft alleen nut als je uitsluitend termen met factoren x hebt, maar als er in plaats van ⅔ 0 had gestaan had je inderdaad een factor x buiten haakjes kunnen halen.

Citaat:
en moet ik 5/6x^2 + 1/6x - 2/3 = 0 doen en dan oplossen met de abc-formule?
Het makkelijkste is om eerst links en rechts met 6 te vermenigvuldigen om de breuken kwijt te raken en dan de abc-formule toe te passen.
Reageren

Regels voor berichten