Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2011, 11:19
faithfully
faithfully is offline
Ik zit in 3gym en wil NT (wiB, na, sk, bi) en met economie. Ik wil er nog een ander vak bij doen, maar ik twijfel erg tussen geschiedenis en Frans. In beide vakken ben ik goed. Geschiedenis vind ik vele malen leuker, maar als ik geen Frans kies heb ik het gevoel dat ik zo weinig talen heb (Ne, En, la) en daar later spijt van krijg. Iemand ervaringen/tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2011, 20:03
Diamera
Diamera is offline
Ik heb precies hetzelfde profiel als wat jij zou hebben met Frans erbij. Ik heb Frans ook gehouden omdat ik niet te weinig talen wilde hebben, maar toch in de allereerste plaats omdat ik het een magnifieke taal vind en het vak niet kwijt wilde. Latijn helpt ook ontzettend bij het begrijpen van Frans, zowel grammaticaal (bijv. gebruik van de conditionnel) als bij het afleiden van Franse woorden doordat je ze vanuit het Latijn herkent. Geschiedenis is het vak wat ik als eerste kwijt wilde, dus dat zou het bij mij nooit zijn geworden. Maar aangezien jij aangeeft geschiedenis vele malen leuker te vinden, zou ik dat houden, omdat je als je meer plezier hebt in je vak, je het beter vol gaat houden en je het ook leuk blijft vinden om er mee bezig te zijn. Je bent in allebei goed, dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

Ook zou ik me afvragen wat je er mee wilt gaan doen, waarom wil je nou Frans of juist geschiedenis houden? Wil je er later iets mee? Bedenk je dan dat je inzet bepaalt hoeveel je aan Frans gaat hebben later, en dat je (maar dat is mijn mening) bij geschiedenis bij wijze van spreken alleen maar feitjes leert en het voor geen enkele studie nodig zult hebben, misschien helpt dat je ook bij kiezen.

Bij Frans ga je in de bovenbouw minder, veel minder grammatica krijgen, je gaat meer zelf aan de slag waarbij grammaticale kennis als in orde wordt verondersteld. Je moet zelf brieven schrijven, tv of films kijken en begrijpen, tekstverklaren zoals op je examen, en ook een mondelinge test in de vorm van een discussie of iets dergelijks afleggen. Ik heb daar veel plezier in, omdat ik de taal geweldig vind en je op die manier elke les weer dingen leert in alle aspecten van de taal, zeker als je een Franstalige docent hebt. Maar ik ken er genoeg die het maar gekozen hebben omdat ze bijv. zo'n hekel aan Duits hadden, dus dan maar Frans kozen, en dus nergens echt plezier in hebben en er bijgevolg hun best niet echt voor doen, en ook niet veel leren, waardoor ze nu in hun laatste jaar nog niet echt een fatsoenlijk mondje Frans spreken en dus niet echt wat aan hun schooltijd Frans gehad hebben. En dan kun je dus alsnog 'weinig' talen.

Mijn punt, kies gewoon wat je het leukste vindt, en waar je wat aan denkt te hebben. Dan heb je er het meeste plezier in en het meeste baat bij. Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten