Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2011, 19:30
Verwijderd
Je hoort het al op het journaal, contact tussen leraar en leerling. Maar hoe gaat dit nou tussen een psycholoog en zijn/haar client?

De leraar mailt en krabbelt met de leerling op Hyves/Facebook. De psycholoog heeft een niet veel hoger of andere functie maar word er wel scheel op aangekeken.

De leraar heeft contact in real-life, dus buiten zijn werk. Maar ohjee, als een psycholoog dit doet.

Ja, wat mag wel? Wat mag niet? Ik vind of: er is wel contact in alle gevallen of er mag geen contact zijn ook in alle gevallen. Zowel de leraar als de psycholoog hebben ze een verantwoordelijkheid over de leerling / client en verrichten zij (zorg) taken. In velen situaties onstaat er persoonlijke band, zij vinden zich in elkaar en vullen de leegte van elkaar op. Ook bestaat er nog, dat dit niet zo is en men professioneel blijft. Maar hoelang nog?

Tot hoever mag een professional contact? Hoelang nog, na een afgesloten therapie? Wat noem je contact? (Het hoi' zeggen?) Wie houd zich nog aan de afspraken? Er zijn genoeg van die stiekeme professionals. Word er ook wel geluisterd naar hen?

Als je gaat nadenken bij: hoe voelen zij zich? Dan geeft men meteen al als antwoord:"Zij zijn zo opgeleid, dat zij dit werk aankunnen." Zij zijn professioneel;

Wat vinden jullie?

(Dit is mijn eerste bericht)

Silostu

Laatst gewijzigd op 27-11-2011 om 20:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2011, 21:07
Pluis
Pluis is offline
ik zou mijn psych nevernooit toevoegen op facebook. ze is mijn psych, niet mijn vriendin. Verder zeg ik wel gewoon gedag als ik haar op straat tegenkom maar dat is dan ook alles. het verschil tussen leraar-leerling en psych-client is dat de psych en de client geen vrienden worden want er wordt tijdens de sessies alleen maar over de client gepraat en niet over wat de psych allemaal met z'n leven doet. je bouwt dus ook geen vriendschap op want je ként elkaar eigenlijk helemaal niet (nouja, de psych jou wel maar niet andersom). leraar en leerling kunnen ook over koetjes en kalfjes praten en dat maakt het logischerwijs anders.
Oud 27-11-2011, 21:17
Verwijderd
Citaat:
Je hoort het al op het journaal, contact tussen leraar en leerling. Maar hoe gaat dit nou tussen een psycholoog en zijn/haar client?

De leraar mailt en krabbelt met de leerling op Hyves/Facebook. De psycholoog heeft een niet veel hoger of andere functie maar word er wel scheel op aangekeken.

De leraar heeft contact in real-life, dus buiten zijn werk. Maar ohjee, als een psycholoog dit doet.

Ja, wat mag wel? Wat mag niet? Ik vind of: er is wel contact in alle gevallen of er mag geen contact zijn ook in alle gevallen. Zowel de leraar als de psycholoog hebben ze een verantwoordelijkheid over de leerling / client en verrichten zij (zorg) taken. In velen situaties onstaat er persoonlijke band, zij vinden zich in elkaar en vullen de leegte van elkaar op. Ook bestaat er nog, dat dit niet zo is en men professioneel blijft. Maar hoelang nog?

Tot hoever mag een professional contact? Hoelang nog, na een afgesloten therapie? Wat noem je contact? (Het hoi' zeggen?) Wie houd zich nog aan de afspraken? Er zijn genoeg van die stiekeme professionals. Word er ook wel geluisterd naar hen?

Als je gaat nadenken bij: hoe voelen zij zich? Dan geeft men meteen al als antwoord:"Zij zijn zo opgeleid, dat zij dit werk aankunnen." Zij zijn professioneel;

Wat vinden jullie?

Silostu
Ik zou zeggen, kijk eens op de site van het SPS-NIP. Dit zou e.e.a. al duidelijk moeten maken voor je.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 11:59
bambambam
bambambam is offline
Leraren zijn mensen die je helpen, psychologen zijn dat ook.
Onder werktijd is het je leraar/psych maar in de vrije tijd is het gewoon een persoon, niet?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 12:43
flupkeflup
flupkeflup is offline
Citaat:

Wat vinden jullie?

Silostu
Wat leg je het ingewikkeld uit...

Het is geen persoonlijke band, maar een professionele band.
Een psycholoog en een leraar zullen er allebei scheef (of scheel, als jij wilt) op worden aangekeken als ze gezellig gaan koffiedrinken met een cliënt of leerling.

En wat bedoel je met 'er zijn genoeg van die stiekeme professionals'? Is jouw psycholoog op je verjaardagsfeestje gekomen? Of wil je dat graag?

Ik begrijp eigenlijk maar weinig van je OP.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 12:44
flupkeflup
flupkeflup is offline
en 'het hoi zeggen'? Ik zeg wel hoi tegen leraren en therapeuten ja... Is dat niet goed?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 15:36
Verwijderd
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met Pluis. Met sommige leraren kan je nog over het leven van hun praten, maar een psycholoog gaat niet uitgebreid zitten vertellen wat hij in het weekend gedaan hebt, dus je bouwt er ook geen vriendschappelijke band mee op. Hoi zeggen kan natuurlijk, maar ik zeg ook wel eens gedag bij vreemde mensen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 18:20
mathfreak
mathfreak is offline
@Silostu: Iemand wordt ergens scheef op aangekeken, niet scheel.
Oud 28-11-2011, 19:19
flupkeflup
flupkeflup is offline
Ik blijf dit topic maar herlezen en zie steeds weer iets nieuws wat ik absurd vind.

"zij vinden zich in elkaar en vullen de leegte van elkaar op" Whuut?

Wat bedoel je nou?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 23:18
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
En ook een psycholoog vertelt wel eens wat hij in het weekend heeft gedaan. Het zijn ook maar mensen.
Oud 29-11-2011, 15:47
Verwijderd
Een docent weet per definitie iets wat hij overbrengt op de leerling en staat erboven. Slechte docenten falen daar dan ook in.

Een therapeut helpt de patiënt zijn gedachten te ordenen, om tot een oplossing te komen, en er zijn therapievormen waarbij juist ervaringen van de therapeut een grote rol spelen. Je staat dan op gelijker niveau dan docent/leerling.

Dat gecombineerd ben ik geneigd te zeggen dat je eerder persoonlijk contact moet hebben met je therapeut dan met je docent.

Maar... Ik heb onlangs wel oud-docenten gecontacteerd, vooral omdat ik het wel grappig vond te zien of mensen uit mijn verleden nog steeds diezelfde wereld draaiende hielden, even flashback. Als het nu nog docenten zouden zijn, had ik het waarschijnlijk niet gedaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten