Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2012, 20:27
Tapez
Tapez is offline
Hallo

Ik ben was informatie aan het zoeken over de rente stand in de jaren 90 en dit is wat ik heb gevonden. Wat ik zoek moet vooral over Amerika gaan. Nu heb ik dit gevonden alleen ik snap nou niet precies wat zou bedoelen.

Citaat:
De rentestanden waren in die jaren in de westerse landen laag: vluchtkapitaal van de OPEC-landen dat normaliter in groeimarkten als Latijns-Amerika en het Verre Oosten gepompt werd, kwam vrij omdat er in die landen een aflossingscrisis dan wel een intrinsieke crisis gaande was. Doordat daardoor aandelen aantrekkelijker waren dan obligaties kwam er massaal goedkoop startkapitaal ter beschikking van de beginnende ondernemers.
Bedoelen ze gewoon: Eerst werd er door westerse landen veel in het buitenland geïnvesteerd zoals Latijns-Amerika en het Verre Oosten, maar omdat er in die tijd in Latijns-Amerika en het Verre Oosten aflossingscrisis was en/of intrinsieke crisis was kwam er veel geld vrij. In plaats van geld uit te lenen aan Latijns-Amerika en Verre Oosten (obligaties) werd het aantrekkelijker om aandelen te kopen.

Is dit een beetje een goede vertaling? Ik snap dat een aflossingscrisis is dat je het niet meer terug kan betalen maar wat is een intrinsieke crisis? Bedoelen ze hiermee inflatie in een land?

En de laatste vraag valt Amerika ook onder "westerse landen"

Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2012, 00:47
the economist
the economist is offline
Ja, ongeveer alles wat je aannam is juist.

Er kwamen vele olie-dollars vrij. (overschot op de lopende rekening) van het Midden-Oosten. Da's leuk, zo'n zak geld, maar wat doe je er mee ?
Beleggen in Z-Am was dus nu minder lucratief geworden. Als dat minder wordt, wordt er bijna vanzelf in een andere beleggingsmarkt meer belegd.
Met intrinsieke crisis wordt gedoeld op het begrip 'intrinsieke waarde', van geld dus in dit geval. Dat is de koopkracht van het geld, dus gecorrigeerd voor inflatie. En die infltatie was daar (Z-Am) erg hoog, zodat je per saldo minder overhoudt aan je belegging in obligaties.

Aandelen zijn altijd een concurrent van obligaties: een belegger twijfelt vaak tussen 't een of 't ander, en nu werden de obligaties dus minder aantrekkelijk => dan vlucht men sneller in aandelen.
En ja, Amerika valt ook onder de westerse landen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2012, 12:05
Tapez
Tapez is offline
Super bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten