Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2012, 14:41
flupkeflup
flupkeflup is offline
Hallo,

Ik heb tussen twee van mijn achterste kiezen onderin een stukje tandvlees dat pijnlijk is. Ik denk ontstoken. Ik poets goed (met Parodontax, wat speciaal voor tandvlees goed is) en stokeren doe ik ook wel maar de laatste tijd veel minder
Maar ik haal me gelijk alles in m'n hoofd dat m'n kies eruit gaat rotten enzo.

Wat kan ik doen? Spoelen met listerine zal misschien wel wat helpen, maar ik wil zo snel mogelijk dat het tandvlees weer gezond is, en dat het niet verder gaat ontsteken.

Ik heb al met een stokertje geprobeerd vandaag maar het bloedde enorm.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2012, 14:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In plaats van tandenstokers kan je beter flosdraad gebruiken, daarmee beschadig je je tandvlees niet en voorkom je dat er etensrestjes tussen je kiezen blijven zitten die gaan ontsteken. Verder goed poetsen en spoelen met ontsmettend mondwater of zout water.
Oud 04-01-2012, 14:52
flupkeflup
flupkeflup is offline
zout water, dat is wel een goed idee ja.

Mijn tandarts zei juist dat stokeren beter is dan flossen, omdat je met flossen je tandvlees kunt beschadigen en met stokeren meer tandplak weg'schuurt'.. Maar ik moet het misschien allebei doen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2012, 14:53
Verwijderd
Bij geïrriteerd tandvlees spoel ik meestal met kamillethee. Na een paar dagen is het dan weer over.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2012, 14:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij ligt het er aan hoe dicht je tanden op elkaar staan enzo wat beter is flossen of tandenstokers (of ragers). Mijn tandarts adviseerde mij om te flossen maar als jouw tandarts iets anders aanraad, dan is dat natuurlijk ook goed. Weet alleen niet of het verstandig is om met tandenstokers in de weer te gaan als het al pijnlijk en ontstoken is.
Oud 04-01-2012, 15:04
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Weet alleen niet of het verstandig is om met tandenstokers in de weer te gaan als het al pijnlijk en ontstoken is.
Volgens mijn mondhygiëniste moet je het dan vooral wel blijven doen (maar dan wel zachtjes en voorzichtig). Spoelen had volgens haar weinig zin als je het stokeren niet goed doet.
Ik heb tegenwoordig van die ragertjes, dat vind ik veel fijner dan tandenstokers of flosdraad.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2012, 15:08
flupkeflup
flupkeflup is offline
Kamillethee ga ik ook proberen en ik ga ook wel die ragertjes kopen.
Ik ben gewoon echt bang dat m'n kies eruit rot
Met citaat reageren
Oud 04-01-2012, 15:32
bierkoning
bierkoning is offline
nou dat eruit rotten gaat heus niet binnen een paar dagen hoor ^^...
gewoon goed elektrisch poetsen en wat stokeren dan komt het heus wel goed...
Oud 05-01-2012, 14:57
flupkeflup
flupkeflup is offline
Het is vandaag al minder pijnlijk
Met citaat reageren
Oud 05-01-2012, 18:01
Verwijderd
Mijn vader is tandarts en hij zegt dat flossen het beste is omdat je stokeren soms niet overal bij kan komen.

En stokeren moet er niet voor zijn om tandplak weg te halen, dat doet gij met een tandenborstel
Met citaat reageren
Oud 05-01-2012, 19:08
Verwijderd
Mijn tandarts zegt dat goed flossen het beste is, maar dat goed flossen ook heel lastig is en veel mensen het niet goed doen (die snijden juist met het touwtje in hun tandvlees). Daarom is hij meer voor stokeren, want dat is makkelijker goed te doen.

Als ik een ontsteking heb, zorg ik altijd dat ik dat tandvlees goed masseer bij het poetsen, ik stoker daarna goed en spoel 3x per dag met lauw water en een beetje zout. Dan is het meestal zo weer weg
Met citaat reageren
Oud 05-01-2012, 23:17
Verwijderd
Citaat:
Mijn vader is tandarts en hij zegt dat flossen het beste is omdat je stokeren soms niet overal bij kan komen.

En stokeren moet er niet voor zijn om tandplak weg te halen, dat doet gij met een tandenborstel
Stokeren is voor het weghalen van plak tussen de tanden en kiezen, dit haal je niet weg door alleen te poetsen!

Flossen... stokeren... Een stoker past bijna altijd en kan niet veel kwaad. Is ook vaak makkelijker te hanteren dan een flossdraad, helemaal achterin de mond. Met floss daarentegen als je het niet goed gebruikt, kun je wel degelijk het tandvlees kapot snijden. (Zoals Andijvie al zei) Met stokers trouwens ook, maar daar zit de vorm van de ruimte tussen je tanden en kiezen al in. (Wel altijd platte kant van het driehoekje tegen het tandvlees houden)

TS: Zet je over de pijn heen en ga gewoon goed stokeren, bloeden is niet erg, ga niet flink lopen raggen, maar beweeg hem wel met enige weerstand heen en weer. Ragers hebben geen zin, want die passen waarschijnlijk niet tussen de tanden en kiezen en daarmee beschadig je misschien het tandvlees en/of de kies wel eerder mee.

Ook heeft spoelen weinig zin; vloeistoffen kunnen niet door de ruimtes geperst worden tussen je tanden en kiezen. Misschien geeft het verlichting, maar goed stokeren is de enige echt manier waarmee je het kan oplossen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2012, 23:31
Verwijderd
En zoiezo, ga naar je tandarts
Met citaat reageren
Oud 11-01-2012, 14:29
flupkeflup
flupkeflup is offline
M'n kies is er inderdaad niet uitgerot en het is over! Dank voor het meedenken.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2012, 17:14
Zeepje
Zeepje is offline
Voor mensen die dit topic later nog zien:

zorg dat je genoeg slaap krijgt, dan is je weerstand beter.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2012, 17:17
Martiño
Martiño is offline
Hoe poets je je tandvlees? Mijn tandarts heeft mij het advies gegeven om met de borstel recht van boven naar beneden te poetsen, van je tandvlees omlaag (of omhoog, als het om je onderkaak gaat) en dan over je kies, en dus niet opzij. Heeft bij mij goed geholpen toen ik last had van mn tandvlees.
Oud 11-01-2012, 17:44
flupkeflup
flupkeflup is offline
Ik probeer idd anders te poetsen, maar dan ook het tandvlees met de tandenborstel een beetje te masseren, zodat het goed doorbloed blijft. Maar wat jij zegt klinkt ook wel logisch, omdat je anders alle viezigheid richting je tandvlees smeert.

Dit klinkt goor maar dat is het ook.

En genoeg slaap krijg ik wel Zeepje, no worries!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2012, 20:18
M@rco
M@rco is offline
Wat heel erg goed helpt is spoelen met chloorhexidine (Corsodyl of Perio Aid). Dat is wel echt alleen maar voor kortdurend gebruik, dus hooguit een paar dagen (dan is de onsteking als het goed is ook wel weg). Het is geen mondwater!
Oud 11-01-2012, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Ik probeer idd anders te poetsen, maar dan ook het tandvlees met de tandenborstel een beetje te masseren, zodat het goed doorbloed blijft. Maar wat jij zegt klinkt ook wel logisch, omdat je anders alle viezigheid richting je tandvlees smeert.

Dit klinkt goor maar dat is het ook.

En genoeg slaap krijg ik wel Zeepje, no worries!
Nee, dat is onzin. Soms wordt de methode van Martiño nog wel eens toegepast, maar het is juist wel belangrijk om met de haartjes richting het tandvlees te poetsen en dan opzij te bewegen. Het gaat namelijk dat je de plakhechting overhoop haalt.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2012, 22:32
Verwijderd
Citaat:
Wat heel erg goed helpt is spoelen met chloorhexidine (Corsodyl of Perio Aid). Dat is wel echt alleen maar voor kortdurend gebruik, dus hooguit een paar dagen (dan is de onsteking als het goed is ook wel weg). Het is geen mondwater!
Ja maar dit helpt niet als je de plaque niet weghaalt. Chloorhexidine kan moeilijk door de plaklaag heen komen. Verder is de werkzaamheid van dit middel minder goed in combinatie met tandpasta en krijg je er een donkere aanslag van op je tanden. (Slijt er daarna wel weer af, maar niet meteen als je weer gaat poetsen) Soms wordt dit nog wel eens gebruikt bij hevige tandvleesontstekingen waarbij er ook al aantasting is van het bot.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten