Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2012, 18:17
Dasherman
Dasherman is offline
Gegroet iedereen!

Ik moet dit jaar mijn vakkenpakket kiezen (zit in 3Gymnasium-TTO). Ik wil dus een NTG profiel met Latijn als taal. Maar ik wil óf Filosofie óf Economie in het vrije deel. Het probleem is een beetje dat ik me echt dood ga vervelen bij Economie, maar ik Filosofie heel leuk vind. Je zou dus denken: kies dan Filo!! Maar er is meer: Ik weet nog niet wat ik worden wil, dus ik wil alle studies kunnen doen (behalve dan kunstzinnige studies). Dus mijn vraag: is Economie nodig voor welke studie dan ook? Is het überhaupt handig?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2012, 18:53
Verwijderd
Voor zover ik weet heb je voor geen enkele universitaire studie economie nodig, wat niet wegneemt dat het voor sommige studies handig zou kunnen zijn. Ik weet niet of je wiskunde B gaat volgen? Als je dat kunt, dan kun je economie ook. En eventueel zou je dan ontbrekende kennis voor een bepaalde studie snel kunnen in halen. Zelf heb ik ook NG met economie en tijdens de lessen is het echt ontzettend saai. De stof is interessant, maar doordat economie door veel mensen (met een maatschappijprofiel) als moeilijk wordt gezien, staat het behandelen van de stof vaak stil. Dat is mijn ervaring en zal niet overal hetzelfde zijn, maar als je filosofie leuker vindt, zou ik dat zeker kiezen ipv economie.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2012, 19:54
Schrödinger
Schrödinger is offline
Het niveau van economie op het vwo is heel erg laag (mensen met een maatschappijprofiel moeten immers ook meekunnen). Je hoeft het niet te kiezen, ook niet als je iets in een economische richting wil gaan studeren. Wel is het nuttig voor je algemene vorming, een beetje kennis van de economie kan geen kwaad als je besluit op welke partij je wil stemmen (al is vwo-economie zeker niet voldoende om daar een goed overwogen beslissing over te maken).
Met citaat reageren
Oud 23-02-2012, 15:06
Dasherman
Dasherman is offline
Heb je het ook niet nodig voor Econometrie? Ik weet dat ik me ook echt te pletter zal vervelen bij Economie, maar ik dacht dat het misschien handig zou zijn. Maar het is dus eigenlijk nergens voor nodig? En zal ik daar veel last van krijgen als ik een studie wil doen met Economie? Ik doe trouwens wel WiskB (en ik ga ook door).
Met citaat reageren
Oud 23-02-2012, 15:20
Verwijderd
Volgens mij is voor econometrie alleen wiskunde B verplicht, maar dat zou je even op moeten zoeken of aan je decaan moeten vragen. Verder hebben universitaire economie-opleidingen liever iemand met wiskunde B zonder economie dan met wiskunde A met economie. Dat zegt genoeg lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2012, 16:15
Em.
Em. is offline
Citaat:
Heb je het ook niet nodig voor Econometrie? Ik weet dat ik me ook echt te pletter zal vervelen bij Economie, maar ik dacht dat het misschien handig zou zijn. Maar het is dus eigenlijk nergens voor nodig? En zal ik daar veel last van krijgen als ik een studie wil doen met Economie? Ik doe trouwens wel WiskB (en ik ga ook door).
Nee. Als je NT/NG hebt, dan mag je alles doen (behalve dat waarbij je Latijn of Grieks nodig hebt in mijn geval) en verder zijn er geen aanvullende eisen. Dus óók niet bij een economische studie. Sterker nog: met een NT-profiel zonder economie en M&O ben je nog beter af dan met een EM-profiel met economie én M&O.

Ik heb overigens wel economie bij mijn NG/NT-profiel, maar qua studiekeuze voegt dat niet zoveel toe. Ik heb er ook geen moeite mee (dat was ook zo'n beetje de reden dat ik het koos, ik kon er zonder moeite negens voor halen). En ik heb ook niet het idee dat het héél veel toevoegt, beetje conjunctuur dit, beetje hypotheekrente dat, en de berekeningen met wat procenten en indexcijfers kon ik in de derde ook wel.

Dus! Als je filosofie leuk vindt, kies lekker filosofie.
Oud 27-02-2012, 12:54
StudiekeuzeOM
StudiekeuzeOM is offline
Dag Dasherman. Klopt helemaal de adviezen die je hierboven krijgt. Economie is niet nodig. En Wiskunde B wel voor Econometrie en als je dat kunt is dat altijd mooi meegenomen, ook voor andere studies. Kijk o.a. maar eens op de sites van de volgende universiteiten http://www.eur.nl/scholieren/opleidi...tingseisenvwo/ of op http://www.tilburguniversity.edu/nl/.../inschrijving/. Maar ook op de sites van andere universiteiten zul je dit kunnen vinden.
Veel succes verder met je studie.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 08:19
Lorelei
Lorelei is offline
Als je denkt dat je je bij economie dood gaat vervelen doet het er niet toe hoe handig het zou kunnen zijn. Je hebt t niet nodig en je hebt een alternatief dat je wel leuk vindt. Ga lekker filosofie doen
Oud 29-02-2012, 11:12
Camou
Camou is offline
Economie is nergens voor nodig. Als je iets met economie gaat studeren herhalen ze toch alles wat belangrijk is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten