Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2004, 11:07
Verwijderd
Dit weekend moet ik definitief kiezen welk(e) keuzevak ik bij mijn profiel wil.
Vorige week maandag is mijn keuze voor het profiel Natuur en Techniek op VWO goed gekeurd.

Het probleem is dat ik niet weet welk keuze vak ik wil.
Het allerliefste wil ik muziek als keuze vak doen maar dat is waarschijnlijk niet mogelijk. Als ik van school verwissel en naar een andere school ga zou het wel mogelijk zijn. Maar ik merk bij mezelf dat ik eigenlijk niet wil verwisselen van school omdat ik mezelf veels te fijn voel op mijn huidige school.

Goed, dat is dus het probleem.

Maar nu eventjes naar de oplossing kijken.
De oplossing is dat ik gewoon een keuze vak wat ze op dit moment aanbieden ga doen.
Ik kan bij het profiel NT op VWO kiezen uit de volgende keuze vakken :

Ec 1 (280 SLU)
Bi 1 (160 SLU)
B1,2 (480 SLU)
M&O (360 SLU)
Informatica (280 SLU)

Dit zijn de dingen waar ik uit kan kiezen.
Nu vraag ik aan jullie :

Welk keuze vak (ik mag er max 1) past het beste bji het profiel NT?
Kan iemand die 1 van deze vakken heeft even vertellen wat het inhoud en hoe moeilijk het is etc?
Is het aan te raden om meer dan 1 keuze vak te doen bij het proifel NT?

Als jullie mij willen helpen met kiezen; graag!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2004, 11:13
Balance
Balance is offline
Ikzelf zou economie of biologie kiezen.
De rest van de vakken zijn vakken waar je best wat aan hebt, maar die je geen toegang tot opleidingen geven (ze zijn nergens vereist).
Met economie en biologie kun je heel veel kanten uit. Als je op je 14e moet kiezen, weet je vaak nog niet definitief wat je wil worden (of je denkt het te weten en in de komende 3 jaar verandert ineens je mening). Dan is het wel zo handig als je veel keuzemogelijkheden hebt qua opleiding.

Economie 1 is niet super moeilijk, maar het vereist af en toe wel wat werk. Sommen maken, theorie leren voor de toets.
Biologie 1 heb ik nooit gehad, maar het schijnt niet moeilijk te zijn. Je rond het ook al snel af. Het is alleen veel leerwerk voor de toetsen.
Biologie 2 is moeilijker, maar het scheelt al als je scheikunde hebt. Maar ook dit is wel heel veel theorie leren.
Oud 11-04-2004, 11:13
Verwijderd
Ik kan alleen van biologie 1,2 iets zinnigs zeggen aangezien dat het enige is wat ik heb. Ik ken wel een aantal mensen met NT die het vak erbij hebben gekozen om eventueel te kunnen overstappen naar NG mocht dat nodig zijn, of omdat ze het gewoon leuk vinden.

Biologie is in de bovenbouw zeker wel pittiger dan in de onderbouw, veel dingen zijn lastig en hebben raakvlakken met bijvoorbeeld de scheikunde, en vereisen een zeker inzicht. Daarentegen zijn de onderwerpen die aan bod komen wel interessant: genetica, ecologie, mens etc. Zeer gevarieerd dus.

Om tot een keuze te komen zou je je kunnen afvragen wat je later wil gaan doen met het profiel. Heb je al iets voor ogen, dan kan je een vak kiezen dat erbij past, maar heb je geen idee, dan is een breed pakket het meest handig (met eco 1 bijv.).

Ik zou zelf biologie of economie kiezen. De andere vakken lijken mij niet een hele zinvolle toevoeging aan je profiel.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 11:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-04-2004 @ 12:07 :
Is het aan te raden om meer dan 1 keuze vak te doen bij het proifel NT?
Nog even hierop reageren. Ik raad iedereen altijd aan meerdere keuzevakken te nemen. Voordeel is namelijk dat je dan vakken kunt laten vallen. Je weet nu nog niet wat die vakken allemaal inhouden en kiest dus maar wat. Als jij straks spijt hebt, kun je er weinig meer aan doen. Maar als je 2 vakken extra hebt, kun je d'r 1 alsnog laten vallen als het tegenvalt.
En zijn de vakken allebei leuk en lukt het qua hoeveelheid leerwerk? Mooi toch?
Oud 11-04-2004, 11:18
foefighter
foefighter is offline
ik heb zelf n & g maar en ik heb economie 1 ik denk dat je wel moet onthouden dat het heel zwaar is als je bio ook nog bij n & t want dan heb je gewoon 2 profielen maar als je het wel haalt is het wel handig natuurlijk met zoveel vakken
Oud 11-04-2004, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 11-04-2004 @ 12:15 :
Nog even hierop reageren. Ik raad iedereen altijd aan meerdere keuzevakken te nemen. Voordeel is namelijk dat je dan vakken kunt laten vallen. Je weet nu nog niet wat die vakken allemaal inhouden en kiest dus maar wat. Als jij straks spijt hebt, kun je er weinig meer aan doen. Maar als je 2 vakken extra hebt, kun je d'r 1 alsnog laten vallen als het tegenvalt.
En zijn de vakken allebei leuk en lukt het qua hoeveelheid leerwerk? Mooi toch?
hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb nu in 6vwo nog steeds twee keuze vakken. Informatica sluit ik nu met gemak af, maar natuurkunde wil nog niet zo. Als ik na de examens onvoldoende kom voor natuurkunde gooi ik dat er gewoon uit.

Van de vakken die je daar hebt staan zou ik sowieso geen M&O kiezen. Een aantal bij mij in de klas hebben dat vak gekozen terwijl ze geen economie hebben en die hebben echt heel veel moeite met het vak, ze hebben inmiddels allemaal het vak eruit gegooid.
Informatica kan je altijd wel gebruiken, maar dat moet je natuurlijk wel een beetje trekken. Het is veel programmeren en als je dat niks aan vindt moet je dat eigenlijk ook niet doen. Als je dat wel leuk vindt is dat natuurlijk erg aan te raden
Ik zou Economie1 aanraden, vooral om je vakkenpakket breed te houden en het is zeker niet te moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 11:46
Verwijderd
tnx iig al voor al die snelle reacties..

Ik weet nog niet wat later wil gaan doen. Misschien wil ik onderwijskunde gaan doen maargoed dat staat nog lang niet vast en veranderd vast wel weer.

Ik vind biologie opzich wel een 'leuk' vak maar ik vraag mezelf af hoe groot het verschil is met de exacte vakken in de 3e en de 4e is dat verschil enorm groot of valt dat wel mee?

En wat houdt economie in? Formules leren en regeltjes toepassen? Economie vind ik op dit moment niet echt een leuk vak omdat het zo makkelijk is. (Allemaal herhaling uit de 2e)

Informatica schijnt een vrij simpel vak te zijn, een website maken met frames, een animatie maken en een beetje scripten. Ik weet niet of ik dat nou leuk vind om te doen

Ik vraag me ook af of het aantal keuze vakken waar ik uit kan kiezen nou weinig of veel is in vergelijking met andere scholen
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 11:47
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Bij ons werd trouwens sterk aangeraden om als je profiel N&T hebt biologie 1 erbij te kiezen omdat je dan makkelijk kan switchen naar N&G als N&T te moeilijk is/niet wat was je ervan had verwacht.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 11:53
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 11-04-2004 @ 12:47 :
Bij ons werd trouwens sterk aangeraden om als je profiel N&T hebt biologie 1 erbij te kiezen omdat je dan makkelijk kan switchen naar N&G als N&T te moeilijk is/niet wat was je ervan had verwacht.
waarom biologie 1 en niet biologie 12?

want je hebt toch bio12 bij ng?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-04-2004 @ 12:53 :
waarom biologie 1 en niet biologie 12?

want je hebt toch bio12 bij ng?
Je begint met bio1 in de 4e klas, pas in de 5e start bio 1,2. Als je dus bio 1 kiest, kan je na de 4e klas nog overstappen naar NG.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 11:56
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 11-04-2004 @ 12:55 :
Je begint met bio1 in de 4e klas, pas in de 5e start bio 1,2. Als je dus bio 1 kiest, kan je na de 4e klas nog overstappen naar NG.
Okeej
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 12:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-04-2004 @ 12:46 :
Ik vraag me ook af of het aantal keuze vakken waar ik uit kan kiezen nou weinig of veel is in vergelijking met andere scholen
Bij ons op school hadden de N&T'ers maar liefst 10 mogelijke keuzevakken. De C&M'ers daarentegen hadden maar 5 keuzevakken. Het ligt er aan wat op je school roostertechnisch mogelijk is. Wij moesten overigens 1000 SLU aan vrije uren kiezen. Dat kwam dus neer op minimaal 2 vakken in het vrije deel, maar meestal 3.
Oud 11-04-2004, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 11-04-2004 @ 13:08 :
Bij ons op school hadden de N&T'ers maar liefst 10 mogelijke keuzevakken. De C&M'ers daarentegen hadden maar 5 keuzevakken. Het ligt er aan wat op je school roostertechnisch mogelijk is. Wij moesten overigens 1000 SLU aan vrije uren kiezen. Dat kwam dus neer op minimaal 2 vakken in het vrije deel, maar meestal 3.
wij moeten minimaal 120 SLU volmaken. dat is dus 1 keuze vak
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 12:13
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Bio 1 zeker weten!
Het is een oersimpel vak en het duurt maar 1 jaar, dan is je vrije deel gevuld. Als je dan nog een ander vrije deel vak wil doen loop je geen enkel risico en kan je het laten vallen wanneer je wilt.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 12:27
Verwijderd
Ik vroeg mezelf af hoelang ec1 duurt.
Ik had namelijk net bedacht :

NT met bio1 en ec1 en als ik dan bio leuk vind kan ik altijd nog in de 5e bio2 kiezen.

maar nu hoor ik van iemand dat je ec1 tot de 6e houdt
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 12:31
Verwijderd
Kies Ec1, daar wordt je profiel net iets breder door.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 13:24
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-04-2004 @ 13:12 :
wij moeten minimaal 120 SLU volmaken. dat is dus 1 keuze vak
Maar 120 u op t vwo? Das nie echt heel veel! Bij ons moeten we 720 u volmaken, daar gaat godsdienst vanaf, en dan moeten we nog 560!!! Naja dat terzijde....
Ik vind t trouwens vreemd dat jullie maar zo'n beperkte keuze hebben, ik had eerst ook nt (nu ng) maar toen heb er ook gewoon frans bijgekozen. 'T zou op zich wel kunnen dat jullie een kleine school hebben, maar bij ons kun je ook e&m en c&m profielvakken erbij kiezen. raar....
Wat veel mensen zeggen... Tis idd slim om ec1 erbij te doen. Je kunt dan iig alle economische studies doen... Das dus weer handig.
Bi1 is handig, maar als natuur&technieker heb je dat verder nergens voor nodig. Bij hbo instellingen moet je, als je fysiotherapie oid wil doen met e&m en c&m bi1 erbij hebben, maar als n&t'er gaan ze ervan uit dat je al genoeg natuurwetenschappelijke kennis hebt.
Bi12 is vereist als je een medische studie op WO-niveau wilt doen, bijv geneeskunde, biomedische wetenschappen, tandheelkunde enz.... Dus als je erover nadenkt een studie in die richting te gaan doen, zou k zeker biologie overwegen.
Als je je mogelijkheden echt wilt openhouden, kies dan én Bi12 en Ec1, dan kun je in principe alles (behalve la/gr of theologie) studeren.
Succes drmee!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 13:36
I love stars
I love stars is offline
ik zou bio 1,2 doen, als ik jou was

wij moeten in het vrijdeel minimaal 120 sl kiezen en maximaal 720 sl meer mogen wij niet.
Oud 11-04-2004, 13:51
Verwijderd
Citaat:
thabomb1986 schreef op 11-04-2004 @ 14:24 :
Maar 120 u op t vwo? Das nie echt heel veel! Bij ons moeten we 720 u volmaken, daar gaat godsdienst vanaf, en dan moeten we nog 560!!! Naja dat terzijde....
Ik vind t trouwens vreemd dat jullie maar zo'n beperkte keuze hebben, ik had eerst ook nt (nu ng) maar toen heb er ook gewoon frans bijgekozen. 'T zou op zich wel kunnen dat jullie een kleine school hebben, maar bij ons kun je ook e&m en c&m profielvakken erbij kiezen. raar....
Wat veel mensen zeggen... Tis idd slim om ec1 erbij te doen. Je kunt dan iig alle economische studies doen... Das dus weer handig.
Bi1 is handig, maar als natuur&technieker heb je dat verder nergens voor nodig. Bij hbo instellingen moet je, als je fysiotherapie oid wil doen met e&m en c&m bi1 erbij hebben, maar als n&t'er gaan ze ervan uit dat je al genoeg natuurwetenschappelijke kennis hebt.
Bi12 is vereist als je een medische studie op WO-niveau wilt doen, bijv geneeskunde, biomedische wetenschappen, tandheelkunde enz.... Dus als je erover nadenkt een studie in die richting te gaan doen, zou k zeker biologie overwegen.
Als je je mogelijkheden echt wilt openhouden, kies dan én Bi12 en Ec1, dan kun je in principe alles (behalve la/gr of theologie) studeren.
Succes drmee!
Jup

120 SLU minimaal op 't vwo
vrije deel = 1000 SLU

daar gaat 3 jaar lang 1 uur mentor uur per week vanaf (120SLU)
daar gaat je PWS vanaf (80SLU)
en dan nog 1 keuze vak van minimaal 120 SLU (alles begint bij 160 (bio1) )

voor de rest hebben ze geen eisen geloof ik wat ik wel raar vind.

Ik hoorde namelijk laatst wel vwo-5 zeggen dat ze te weinig SLU hadden en daarom nu allerlei extra dingen moesten gaan doen.

Ik wil zeker GEEN medische opleiding zoals geneeskunde gaan doen. Ik wil waarschijnlijk een maatschappelijke studie gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 15:41
Tweeker
Tweeker is offline
Over eco: ik had eerst N&G met economie en vond eco zeker een zeer leuke aanvulling op de natuurvakken. Men zegt wel dat je met natuur- en scheikunde en wiskunde altijd te maken hebt, maar met eco vond ik dat toch wat duidelijker: je begrijpt het nieuws beter, de geschiedenis beter. Cool

Overigens was op mijn school bio 1 verplicht als keuzevak in de 4e, voor N&T, omdat voor veel mensen na en sk tegen blijken te vallen en die kunnen dan nog N&G gaan doen.
Oud 11-04-2004, 16:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Biologie 1,2 is handig omdat je dan heel veel kanten nog uit kan met vervolgstudies, je kan dan ook bijvoorbeeld nog de medische kant op mocht je dat willen. Bovendien is een beetje bio bij scheikunde soms best handig en bio hoort eigenlijk ook wel het meeste thuis bij N&T van al die keuzevakken. Verder is economie 1 ook wel handig hoewel ik voor m&o heb gekozen omdat dat minder theoretisch en meer praktijkgericht is.

Nog even dit: ik heb nu N&G met sk2 en m&o en ik vind die twee uurtjes m&o in de week soms echt lekker om even niet met exacte vakken bezig te zijn, zeker nu ik in 6vwo steeds minder talen en andere vakkenuit het vrije deel overhoud.

Laatst gewijzigd op 11-04-2004 om 16:32.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 16:31
Verwijderd
NT schijnt heel erg zwaar te zijn dus als keuzevak zou ik er 1 nemen zoals biologie, dan kun je ook iets medisch gaan doen, of economie want daar kun je ook veel kanten mee op. Dat zijn precies vakken die verplicht zijn bij veel studies. Informatica zou ik nooit doen. M&O heb ik zelf gehad en het is echt heel leuk maar het sluit niet echt aan bij je profiel. Het is ook niet verplicht bij vervolgstudies. Wat het meeste gekozen wordt is NT met bio want dan kan je echt heel veel kanten uit.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 16:39
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-04-2004 @ 14:51 :

Ik wil zeker GEEN medische opleiding zoals geneeskunde gaan doen. Ik wil waarschijnlijk een maatschappelijke studie gaan doen.
Jij lijkt best wel op mij Ik wil ook NT doen maar ook echt GEEN medische studie ofzo. Wij moeten op school eerst een stroom kiezen (natuur of maatschappij) en pas in aan het eind van de 4e een profiel. Bij de Nstroom moet ik 2 vakken in het vrije deel kiezen en ik doe M&O en tekenen.

Tekenen gewoon omdat ik het leuk vind en om wat afleiding te krijgen van al die 'saaie' vakken. M&O omdat je dat vaker kan gebruiken in 'het echte leven' zeg maar. Economie kan je misschien wel veel studies mee, maar als je er later niet veel aan hebt, is M&O denk ik beter.

Maar als je denkt dat je misschien een studie wil doen waar je eco voor nodig hebt, kan je beter dat kiezen

Succes met je keuze
Oud 11-04-2004, 17:40
Verwijderd
Ik zou voor biologie gaan. Bij mij op school hebben veel mensen met N&T biologie 1, 2 erbij gekozen om de mogelijkheid te behouden toch nog over te stappen naar N&G als N&T te zwaar zou worden. Het wordt ook echt aangeraden bij ons. Ik weet niet of het bij jullie ook zo is.
Maar biologie heeft ook de meeste raakvlakken met vakken die je toch al krijgt, zoals scheikunde. Het hoort in ieder geval wel een beetje in de richting van de natuurprofielen. Maar als je juist iets anders wilt, dan zou ik voor economie 1 of M&O gaan. Ik heb zelf economie 1 en dat is prima te doen: je hebt niet overdreven veel studiedruk. Van M&O weet ik het niet. Omdat je door je profiel toch al wiskunde B1, 2 hebt, zal je vast geen moeite krijgen met het wiskundige van vooral economie.
Succes met kiezen in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 20:10
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 11-04-2004 @ 17:39 :
Jij lijkt best wel op mij Ik wil ook NT doen maar ook echt GEEN medische studie ofzo. Wij moeten op school eerst een stroom kiezen (natuur of maatschappij) en pas in aan het eind van de 4e een profiel. Bij de Nstroom moet ik 2 vakken in het vrije deel kiezen en ik doe M&O en tekenen.

Tekenen gewoon omdat ik het leuk vind en om wat afleiding te krijgen van al die 'saaie' vakken. M&O omdat je dat vaker kan gebruiken in 'het echte leven' zeg maar. Economie kan je misschien wel veel studies mee, maar als je er later niet veel aan hebt, is M&O denk ik beter.

Maar als je denkt dat je misschien een studie wil doen waar je eco voor nodig hebt, kan je beter dat kiezen

Succes met je keuze
Waarom kies je dan NT als je t saaie vakken vind? Dan zou k je eerder aanraden ng te gaan doen...
Ik ben het wel met je eens als het gaat over je mening over mo, maar mo breidt je mogelijkheden niet uit. Tis idd heel handig, vooral bij economische studies. het probleem is alleen dat je meestal niet wordt toegelaten bij een economische studie zonder iig ec1 te hebben gehad. Maar bij andere leidinggevende functies is t wel handug.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2004, 20:13
I love stars
I love stars is offline
Ik zou met de decaan gaan praten en gewoon bio 12 en ec1 of zo kiezen . Of bio1 en ec1 en MNO
Oud 11-04-2004, 23:14
Balance
Balance is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-04-2004 @ 14:51 :
Jup

120 SLU minimaal op 't vwo
vrije deel = 1000 SLU

daar gaat 3 jaar lang 1 uur mentor uur per week vanaf (120SLU)
daar gaat je PWS vanaf (80SLU)
en dan nog 1 keuze vak van minimaal 120 SLU (alles begint bij 160 (bio1) )

je pws, godsdienst en mentor uur zitten toch in het algemeen deel? Bij ons iig wel en die uren konden we er dus niet van aftrekken. Ook extra buitenschoolse dingen (als feestcommissie ed) zaten al inbegrepen bij het algemeen deel (wij zijn verplicht 80 uur daaraan vol te maken) en dan nog bleef er 1000 uur over.

Ik vind het zo raar dat die dingen nooit landelijk geregeld worden!
Oud 12-04-2004, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 12-04-2004 @ 00:14 :

je pws, godsdienst en mentor uur zitten toch in het algemeen deel? Bij ons iig wel en die uren konden we er dus niet van aftrekken. Ook extra buitenschoolse dingen (als feestcommissie ed) zaten al inbegrepen bij het algemeen deel (wij zijn verplicht 80 uur daaraan vol te maken) en dan nog bleef er 1000 uur over.

Ik vind het zo raar dat die dingen nooit landelijk geregeld worden!
het algemene deel is gewoon het wettelijk vast gestelde deel van : nederlands, engels, frans1, duits1, lo1, geschiedenis + maatschappijleer, ckv1 en anw.

mentoruur zit in het vrije deel, schoolmusical zit in het vrije deel(je krijg voor elk uur dat je repeteert een SLU tot een max van 100 geloof ik.) voor elke afgeronde cursus krijg je 20 SLU en voor de leerlingenraad etc krijg je 40 uur per raad waar je in zit.
Elke opendag die je bezoekt levert je 8 SLU op etc..

zo vul je het wel..
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 11:48
Verwijderd
bio 12, daar heb je veel aan omdat je ook scheikunde hebt.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 11:49
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Sylph schreef op 11-04-2004 @ 13:31 :
Kies Ec1, daar wordt je profiel net iets breder door.
Dat denk ik ook, alhoewel je aan Biologie12 misschien wel meer hebt, omdat je NT gaat doen. Maar je wilt toch niets in de medische richting gaan doen, en Economie1 is erg leerzaam en het verbreed je profiel.

Ik vind het eigenlijk best raar dat je geen andere vakken kunt nemen dan die je hierboven noemde. Bij ons op school kon iedereen uit alle vakken kiezen in het vrije deel. Zo zit er nu een meisje op NG-NT, dat Frans12, Grieks+Latijn en Economie erbij heeft gekozen.

Succes met je keuze!
Oud 12-04-2004, 16:53
Nyawa
Zou idd voor economie 1 gaan, als je niet de medische kant op wilt. Het is niet zo heel erg moeilijk en je hebt enorm veel studiemogelijkheden
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Kabouterin schreef op 12-04-2004 @ 17:53 :
Zou idd voor economie 1 gaan, als je niet de medische kant op wilt. Het is niet zo heel erg moeilijk en je hebt enorm veel studiemogelijkheden
dat is wel zo, maar zodra je de medische kant op wil moet je bio12 hebben. het is dus goed nadenken wat je wil gaan doen later.

raar dat je maar 1 vak mag kiezen, ik mag er 3 als ik wil.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 19:26
Verwijderd
Ik heb net mijn profiel invulling gekozen cq. besloten.

Ik ga het profiel NT doen met de keuze vakken : Economie 1 en Biologie 1.
Ik kies voor biologie 1 omdat ik dan in elk geval in de 5e als NT te moeilijk blijkt te zijn over kan stappen op NG met bio12 (2 begint pas in de 5e) en ik dan geen gezeik krijg met keuzevakken etc.

Daarintegen, alsik op NT blijf en ik biologie leuk vind, dan kan ik in de 5e en 6e alsnog bio2 erbij doen.

Als dit word goedgekeurd door mijn mentor etc (morgen langs mijn economie leraar voor goedkeuring) dan staat het vast. Nog even brief naar de examencommissie en klaar is Eva.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 20:49
ellen16
ellen16 is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 12-04-2004 @ 20:26 :
Ik heb net mijn profiel invulling gekozen cq. besloten.

Ik ga het profiel NT doen met de keuze vakken : Economie 1 en Biologie 1.
Ik kies voor biologie 1 omdat ik dan in elk geval in de 5e als NT te moeilijk blijkt te zijn over kan stappen op NG met bio12 (2 begint pas in de 5e) en ik dan geen gezeik krijg met keuzevakken etc.

Daarintegen, alsik op NT blijf en ik biologie leuk vind, dan kan ik in de 5e en 6e alsnog bio2 erbij doen.

Als dit word goedgekeurd door mijn mentor etc (morgen langs mijn economie leraar voor goedkeuring) dan staat het vast. Nog even brief naar de examencommissie en klaar is Eva.
Goede keuze
(is jaloers) had ik maar een dergelijke keuze. Ik kan voor geen meter wiskunde en ben dus wel genoodzaakt op E&M te doen aangezien de wiskunde anders te moeilijk wordt.
Oud 13-04-2004, 13:37
Verwijderd
Mijn economie docent heeft betoogt waarom ik economie zou nemen, of waarom ik m&o zou nemen.
Omdat ik toch wel weet dat ik geen economische studie ga doen heb ik uiteindelijk toch gekozen voor M&O

Ik heb nu mijn definitieve keuzekaart ingevuld. Dit is als volgt :

NT met ckv3 (muziek), bio1 en M&O
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 15:03
I love stars
I love stars is offline
Ik ga net zoals jou Nt doen.
In mijn vrije deel kies ik bio 12 en ec 1.
bio12 zowieso ik heb meer met NG dan Nt , maar NT is ook wel goed anders zou ik het niet kiezen. Alleen wb2 , maar dat begint pas bij ons aan het eind van de 5de dus dat kan ik daarvoor nog laten vallen.
En ik kies voor ec1 omdat, ik al 8 keer of meer mijn profielkeuze heb veranderd. Met deze vakken kan ik later nog alles doen, behalve tolk enzo .
Oud 13-04-2004, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 13-04-2004 @ 14:37 :
Mijn economie docent heeft betoogt waarom ik economie zou nemen, of waarom ik m&o zou nemen.
Omdat ik toch wel weet dat ik geen economische studie ga doen heb ik uiteindelijk toch gekozen voor M&O

Betekent dat dat je nu naar een andere school gaat?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 15:09
Balance
Balance is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 13-04-2004 @ 14:37 :

Daar snap ik echt niks van. Als je toch zo zeker weet dat je geen economische studie gaat doen, waarom dan m&o?
En ik ken d'r genoeg die hebben geroepen dat ze geen economische studie gingen doen, maar uiteindelijk tóch economie nodig hadden voor hun toelating. Hotelschool, communicatie... ik noem maar een paar opleidingen waarbij je het niet verwacht.
Oud 13-04-2004, 15:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-04-2004 @ 16:09 :
Daar snap ik echt niks van. Als je toch zo zeker weet dat je geen economische studie gaat doen, waarom dan m&o?
En ik ken d'r genoeg die hebben geroepen dat ze geen economische studie gingen doen, maar uiteindelijk tóch economie nodig hadden voor hun toelating. Hotelschool, communicatie... ik noem maar een paar opleidingen waarbij je het niet verwacht.
Toen ik in de derde voor m&o koos wist ik ook absoluut zeker dat ik nooit een economische studie zou gaan doen en dan lijkt m&o me handiger dan economie omdat m&o een stuk praktijkgerichter is. Boekhouden en dat soort dingen kunnen altijd nog van pas komen omdat de kans dat je na havo of vwo in een leidinggevende functie terecht komt vrij groot is.
Oud 13-04-2004, 16:05
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-04-2004 @ 16:09 :
^^ Ik had ook eindelijk na veel getwijfel besloten om M&O te kiezen, ook omdat ik geen economische studie ga doen... En nu maak jij me weer aan het twijfelen

En dat blaadje moet morgen al worden ingeleverd
Oud 13-04-2004, 16:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 13-04-2004 @ 17:05 :
^^ Ik had ook eindelijk na veel getwijfel besloten om M&O te kiezen, ook omdat ik geen economische studie ga doen... En nu maak jij me weer aan het twijfelen

En dat blaadje moet morgen al worden ingeleverd
Lees dan mijn reactie nog maar even
Oud 13-04-2004, 16:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-04-2004 @ 16:19 :
Toen ik in de derde voor m&o koos wist ik ook absoluut zeker dat ik nooit een economische studie zou gaan doen en dan lijkt m&o me handiger dan economie omdat m&o een stuk praktijkgerichter is. Boekhouden en dat soort dingen kunnen altijd nog van pas komen omdat de kans dat je na havo of vwo in een leidinggevende functie terecht komt vrij groot is.
wat ik van klasgenoten mee krijg is dat m&o toch alleen maar theoretisch is en bijzonder veel op economie lijkt (alleen nog saaier ). Bovendien vinden mensen zonder economie m&o lastig te volgen.

maar als je interesse niet bij economie ligt, lijkt me dat je interesse ook niet bij m&o ligt. Als je dan toch iets wil nemen, lijkt me economie handiger ivm vervolgopleidingen waarvan je dus niet verwacht dat ze economie eisen, maar die dat toch doen.
Er zijn maar weinig mensen die in de 6e nog precies hetzelfde willen gaan doen als in de 3e (qua vervolgopleiding), dus ik weet niet of je van te voren kan zeggen dat je het toch niet nodig zult hebben. Ikzelf heb er iig behoorlijk spijt van gekregen dat ik economie in het begin van de 4e liet vallen. Het aantal vervolgopleidingen dat dan ineens afvalt valt vies tegen!
Oud 13-04-2004, 17:06
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-04-2004 @ 17:23 :
wat ik van klasgenoten mee krijg is dat m&o toch alleen maar theoretisch is en bijzonder veel op economie lijkt (alleen nog saaier ). Bovendien vinden mensen zonder economie m&o lastig te volgen.
Mijn eigen ervaring is juist dat het praktijk-gericht is.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 13-04-2004 @ 18:06 :
Mijn eigen ervaring is juist dat het praktijk-gericht is.
jamaar, jamaar... jij zou Daantje toch sowieso niet afvallen!

nee hoor, dan heb ik dat gewoon mis of dat is op elke school anders. Maar het tweede deel van m'n tekst blijf ik nog steeds achter staan.
Oud 13-04-2004, 18:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-04-2004 @ 18:27 :
jamaar, jamaar... jij zou Daantje toch sowieso niet afvallen!

nee hoor, dan heb ik dat gewoon mis of dat is op elke school anders. Maar het tweede deel van m'n tekst blijf ik nog steeds achter staan.

Het ligt denk ik idd ook aan de school en aan de lesmethode die je gebruikt. Bij ons op school kan je bijvoorbeeld prima m&o volgen zonder economie dus dat is ook overal anders blijkbaar.

Ik wil er wel nog even bijzeggen dat ik in de onderbouw niet zo geinteresseerd was in economie en m&o nu wel heel leuk vind maar misschien vond ik economie nu ook wel leuk, dat zullen we nooit weten
Oud 13-04-2004, 21:27
Verwijderd
Ik weet niet wie het net zei (Balance of Daantje) maar een persoon zei iets over leidinggevende functies enzo. Daarom heb ik mede daarvoor gekozen. Het lijkt me eerder handig dan zwaar nuttig. Maargoed!

en Sylph (ik hoop dat ik het goed schrijf) ik blijf op mijn oude school. Mijn rector gaat het regelen dat er ckv3 muziek komt.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 11-04-2004 @ 13:08 :
Mogelijke keuzevakken? Bij ons mag je gewoon kiezen wat je zelf wilt.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 15:31
VirginVampiress
VirginVampiress is offline
Ik zou kiezen tussen economie en biologie. ik zelf heb C&M met Bio 1,2 in de vrije ruimte. Eigenlijk mag ik als CM-tutje alleen Bio1 doen in verband met roosters, maar in principe zijn ze daar op mijn school niet zo streng in.
Volgens mij past Bio beter bij je profiel, maar Economie is beter als je de maatschappelijke kant op wil denk ik...
Ik heb zelf geen problemen met bio, ik haal op mijn sloffen een 7 of hoger op de tentamens (mijn laagste cijfer dit jaar is een 6, voor de practische opdracht). Er zit echter ook een jongen in mijn klas die nota bene N&T heeft, dus waarvan je zou verwachten dat hij er wel goed in zou zijn, die constant 4en haalt voor Bio. Dus het is niet te zeggen of het echt moeilijk is of niet. Ik vind van niet.
In mijn klas vindt bijna iedereen economie moeilijk. Als ik in die boeken kijk snap ik er ook geen ene zakkewasser van. Er zijn wel een paar mensen die het mee vinden vallen, maar dat percentage is echt gering. In de onderbouw vond ik overigens alles makkelijk, ook voor alle exacte vakken (behalve wiskunde) had ik een plusje (met de betekenis dat ik het kon kiezen). Toch weet ik zeker dat ik geen N&T had kunnen doen, ook zonder wiskunde erbij zou ik het niet gehaald hebben. Dus wat ik tracht te zeggen is dat zelfs als je economie nu makkelijk vindt, je het in de bovenbouw misschien wel te moeilijk vindt.

In ieder geval wens ik je succes met kiezen!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 15:38
Balance
Balance is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 15-04-2004 @ 15:40 :
Mogelijke keuzevakken? Bij ons mag je gewoon kiezen wat je zelf wilt.
Bij ons dus niet ivm de roosters die dan niet meer te maken zijn.
Als C&M'er kon ik kiezen uit:
- Aardrijkskunde
- Maatschappijleer 2
- Biologie
- Economie
- M&O

Als je wiskunde A1 had moest je minstens 3 vakken hieruit kiezen en met wiskunde A2 moest je er minstens 2 kiezen.
Oud 15-04-2004, 20:12
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 15-04-2004 @ 16:38 :
Bij ons dus niet ivm de roosters die dan niet meer te maken zijn.
Als C&M'er kon ik kiezen uit:
- Aardrijkskunde
- Maatschappijleer 2
- Biologie
- Economie
- M&O

Als je wiskunde A1 had moest je minstens 3 vakken hieruit kiezen en met wiskunde A2 moest je er minstens 2 kiezen.
wow!

CM vwo kan kiezen uit : AK, BIO1, EC1,EC12, INFO, M&O en ze mogen daar maar gewoon 1 keuze vak uitkiezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten