Volgens mij mag dat wel. Alleen hele hoge cijfers voor schoolexamens en daardoor slagen ook al is het CE niet goed gemaakt wordt geprobeerd te voorkomen, geloof ik. Qua lage cijfers gaat men er vanuit dat de school er wel voor zorgt dat dat niet heel laag wordt, want dat is alleen maar ten nadele van haar slaagpercentage en dat soort zaken.
Ik neem aan dat je school hier ook niet blij mee is, en liever heeft dat haar leerlingen met goede cijfers het CE ingaan en een beetje een mooi gemiddelde halen en daarmee slagen enzovoort. En als het zo slecht is gemaakt door iederéén, dan kan ik me niet voorstellen dat er dan niets wordt verzonnen. Dat was bij ons wel praktisch altijd zo als de resultaten echt bedroevend waren, behalve bij natuurkunde, dat werd altijd herkansen (hoewel, dat dat SE destijds zo slecht werd gemaakt gaf volgens mij wel de doorslag tot het toestaan van die herkansing). Dan werd het wat opgehoogd (minder hoog totaal puntenaantal, puntentotaalvermindering van moeilijkste vragen, andere rekenmethode, gewoon X punten optellen) tot het gemiddelde iets van een 6 was.
Eén dingetje: je kan niet zomaar cijfers ophogen omdat ze bedroevend waren, er moet ook een beetje rekening gehouden worden met wat jullie zouden móeten kunnen. Ik weet niet hoe (on)redelijk het was, maar stel dat het CE uiteindelijk op zo'n zelfde manier gaat en jullie nu al zo snel moeten kunnen werken, dan kun je niet zeggen 'hey we maken er gewoon een zes van!' en dat de hele klas dan met het CE weer op hun bek gaat. Dus daar hangt het ook wel vanaf, denk ik.
Maar wettelijk is daar niets over vastgelegd, of iig, daar heb ik nooit van gehoord. Maar is er al gezegd wat ermee gaat gebeuren? Ik neem aan dat dat wel belangrijk is, gezien de cijfers.