Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2005, 17:11
liquidfire16+
Beste taalkundige,

Ik heb een vraagje heb volgende week tentamens nu hebben we de duitse Konjunktiv behandeld, kan iemand mij precies uitleggen wat dit inhoud?

Ik wel de vervoeging hiervan en dat "Sollen, Wollen" deze vorm niet kunnen aanemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2005, 18:31
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
liquidfire16+ schreef op 04-10-2005 @ 18:11 :
Beste taalkundige,

Ik heb een vraagje heb volgende week tentamens nu hebben we de duitse Konjunktiv behandeld, kan iemand mij precies uitleggen wat dit inhoud?

Ik wel de vervoeging hiervan en dat "Sollen, Wollen" deze vorm niet kunnen aanemen.
De Konjunktiv (Nederlands: aanvoegende wijs) is een werkwoordsvorm die gebruikt wordt om een mogelijkheid, waarschijnlijkheid, advies of wens uit te drukken. Bij zwakke werkwoorden is de verleden Konjunktiv hetzelfde als de verleden tijd van het werkwoord. Bij de modale hulpwerkwoorden blijft de klinker in de tegenwoordige tijd enkelvoud hetzelfde. De Konjunktiv wordt gebruikt om een indirecte reden uit te drukken. Voor het uitdrukken van twijfels en niet werkelijke situaties en bij beleefde uitdrukkingen wordt de verleden Konjunktiv gebruikt.
Oud 04-10-2005, 19:22
Sanctus
Sanctus is offline
Ik denk dat jouw taalkundig verantwoordelijke post de TS niet erg verde helpt Haha.
Oud 04-10-2005, 20:08
Liquidfire16+
Citaat:
mathfreak schreef op 04-10-2005 @ 19:31 :
De Konjunktiv (Nederlands: aanvoegende wijs) is een werkwoordsvorm die gebruikt wordt om een mogelijkheid, waarschijnlijkheid, advies of wens uit te drukken. Bij zwakke werkwoorden is de verleden Konjunktiv hetzelfde als de verleden tijd van het werkwoord. Bij de modale hulpwerkwoorden blijft de klinker in de tegenwoordige tijd enkelvoud hetzelfde. De Konjunktiv wordt gebruikt om een indirecte reden uit te drukken. Voor het uitdrukken van twijfels en niet werkelijke situaties en bij beleefde uitdrukkingen wordt de verleden Konjunktiv gebruikt.
Dit betekent dus dat het "zou" gebruikt? Dus suggestief taal gebruik?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 20:15
mjk
mjk is offline
Er zijn 2 verschillende soorten nog, met beide verschillende uitgangen.(zit dus ook nog verschil in)

K1-Iets dat je graag zou willen: Lang leve de Koningin

K2-Iets dat je wil maar niet (meer) kan: Zou hij maar op tijd zijn gekomen

De uitgangen staan in elk fatsoenlijk grammatica boekje.
Oud 05-10-2005, 15:00
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Liquidfire16+ schreef op 04-10-2005 @ 21:08 :
Dit betekent dus dat het "zou" gebruikt? Dus suggestief taal gebruik?
Twee dingen.

A. wat de vormen betreft, dus hoe je de konjunktiv schrijft, is de konjunktiv heel makkelijk, makkelijker dan z'n tegenpool de indikativ (de gebruikelijke werkwoordsvorm). Waarom? De konjunktiv wordt heel regelmatig gevormd. Men onderscheidt wel de konj. I en de konj. II, maar afgezien van 1 verschil, worden ze op dezelfde wijze gevormd. Hun functie is wel verschillend, maar dat lichten we zo kort toe.

De vormen dus ALTIJD als volgt:

stam + e, est, e, en, et, en

Voor de konj. I gebruik je de tegenw. tijd stam, voor de konj. II de verleden tijd stam. Het verschil tussen de konj. I en II wat de VORMEN betreft bestaat ALLEEN in geval van de konj. II en slechts DAN als (a) het een onregelmatig werkwoord betreft (met klinkerwisseling in de verl. en/of voltooide tijd) en (b) boven de klinker in de stam een umlaut kan staan. Dat verschil houdt dus in, dat een umlaut wordt toegevoegd.

Vb. Regelmatig ww konj. I: ich sage, du sagest, er sage, wir sagen, ihr saget, sie sagen. Konj. II: als de indikativ

Onregelmatige ww koj I: ich gebe, du gebest, er gebe, wir geben, ihr gebet, sie geben. Konj II: ich gaebe, du gaebest, er gaebe, wir gaeben, ihr gaebet, sie gaeben.

B. Functie: konj. I: ter weergave, zoals mathfreak al zei, van indirecte rede, overigens niet verplicht, maar in "nette" teksten, ook in kranten, heel gebruikelijk.

Vb.: Johann hat behauptet, er habe (!) seine Pruefung bestanden/..., dass er seine Pruefung bestanden habe, dan wel, zeker umgangssprachlich: gewoon hat.

Los daarvan is de konjuktiv I min of meer op z'n retour. Het zelfstandig gebruik, zoals ook bij ons ("leve de koningin", "er zij op gewezen, dat..."), eigenlijk alleen nog maar in standaardformules. Het drukt dan zoiets als een wens uit, optatief zegt men wel. Heel af en toe in een bijzin:

Vb.: Johann hilft seinem Vater mit der Arbeit, damit sie (die arbeit) schneller erledigt werde (!), statt wird.

Konj. II: kort door de bocht: uitdrukking van onwaarheid van de zin, dan wel van de voorlopige onwaarheid:

Vb.: Wenn Johann zuhause waere (ipv war), ginge (ipv ging) ich jetzt zu ihm

of: Bei schlechtem Wetter waeren wir zuhause geblieben (maar het was geen slecht weer, dus we zijn niet thuis gebleven)

Oud 05-10-2005, 19:19
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 04-10-2005 @ 20:22 :
Ik denk dat jouw taalkundig verantwoordelijke post de TS niet erg verder helpt Haha.
Dat valt naar mijn idee nog te bezien. Ik mag echter aannemen dat Liquidfire16+ voor het vak Duits ook een grammatica-overzicht (desnoods via stencils of aantekeningen) heeft, waarin het gebruik van de Konjunktiv wordt beschreven.

@Liquidfire16+: MickeyV heeft in zijn reply al aangegeven waar het onderscheid tussen de tegenwoordige en de verleden Konjunktiv precies in zit. Over het hoe en wanneer van het gebruik heb ik al iets verteld.
Oud 06-10-2005, 16:15
LiqqY
LiqqY is offline
Bedankt ik snap het nu ^_^.
Ik wou de achterliggende gedachtes snappen, want de grammatica opzich hoe toe te passen lukt me wel
Oud 05-02-2012, 20:54
nathalieke884
nathalieke884 is offline
Hey

klein vraagje: weet iemand wat er ingevuld moet worden:

Der Schaffner fragte: "Wo haben Sie Ihre Fahrkarte hingelegt?"
-> Der Schaffner fragte, wo ich meine Fahrkarte .................

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2012, 18:22
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Hey

klein vraagje: weet iemand wat er ingevuld moet worden:

Der Schaffner fragte: "Wo haben Sie Ihre Fahrkarte hingelegt?"
-> Der Schaffner fragte, wo ich meine Fahrkarte .................

Alvast bedankt!
Zie de laatste reply in http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1852272
Reageren

Regels voor berichten