Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2012, 21:44
Verwijderd
Ik ben een jongen van 16 jaar ik ga al een paar jaar naar fitness.
Ik ga al een jaar lang 5x per week naar fitness en 2 dage per week rust. Vroeger ging ik zo'n 3x per week maar toen kreeg ik nogal vaak spierpijn dat wel 2 dagen lang duurde.
Nu ga ik zo'n 5x per week omdat ik nu nauwelijks spierpijn krijg en ik train steeds met maximale vermogen. Ik merk wel dat mijn kracht nogal toeneemt.

Ik wil graag weten of 5x per week fitness nog wel goed is
of moet ik dat verminderen of misschien is zelfs 6x per week ook goed?
oja en ik eet nogal veel en gezond. een keertje fitness duurt bij mij zo'n anderhalfuur en ik doe nogal weinig setjes en geen cardio ofzow behalve dan eerste 10min warmlopen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2012, 10:29
Silvano08
Silvano08 is offline
Het hangt een beetje af van hoe lang jij per keer met krachttraining bezig bent, maar ik denk toch dat 5x per week naar fitness niet echt goed kan zijn, aangezien je nog steeds in de groei bent. Meestal moet je tussen de krachttraining ook minimaal 1 dag rust nemen, en dat is dus niet mogelijk door 5x in de week aan krachttraining te doen.

Ik kan me ook eigenlijk bijna niet voorstellen dat je helemaal geen spierpijn hebt. Dan is het dus beter om harder, intensiever en minder keren per week aan krachttraining te doen, want dat heeft dan meer effect dan dat wat je nu doet.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2012, 10:55
Verwijderd
Nee, je moet je spieren de tijd geven om te herstellen!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2012, 18:29
klooterkip
klooterkip is offline
Als je een splitschema hebt kan het misschien nog wel, mits je alles heel goed verdeeld. Als je fullbody doet is dit veel te veel.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2012, 19:44
bambambam
bambambam is offline
Afhankelijk van de intensiviteit van de training en of je de volgende dag weer diezelfde spiergroep traint, of juist een andere.
Verder moet je niet een spiergroep gaan trainen als je merkt dat die nog niet goed herstelt is (pijn)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2012, 21:39
Verwijderd
ik doe zo'n gemiddeld anderhalf uur fitness wanneer ik ga
en ja nogal intensief
en bodybuilders gaan ook wel 5x per week naar fitness terwijl zij ook met maximale kracht trainen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 16:51
Zeepje
Zeepje is offline
Maar bodybuilders zijn niet in de groei en hebben een eigen trainer/coach, die ervoor zorgt dat ze niet te veel trainen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 17:43
TeDaz
TeDaz is offline
Ja, het is slecht
Met citaat reageren
Oud 10-01-2012, 10:53
ThomasTripleT
ThomasTripleT is offline
Een voorbeeld:

Als jij op maandag je buik en biceps pakt, dinsdag je rug en triceps, donderdag je buik en schouders, vrijdag je borst en bovenbenen en zaterdag je buik en onderbenen, dan is er op zich niets mis mee omdat je steeds andere spieren pakt.

Op deze manier doe je dan wel elke spiergroep heel fors. Dus elke spiergroep pak je op drie verschillende manieren met drie sessies. Dit is opzich geen probleem voor iemand van zestien.

Hoe doe je het op dit moment?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2012, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Een voorbeeld:

Als jij op maandag je buik en biceps pakt, dinsdag je rug en triceps, donderdag je buik en schouders, vrijdag je borst en bovenbenen en zaterdag je buik en onderbenen, dan is er op zich niets mis mee omdat je steeds andere spieren pakt.

Op deze manier doe je dan wel elke spiergroep heel fors. Dus elke spiergroep pak je op drie verschillende manieren met drie sessies. Dit is opzich geen probleem voor iemand van zestien.

Hoe doe je het op dit moment?
ik doe nu zo'n 2 dage per week benen en 3 dagen per week bovenlichaam(gehele bovenlichaam). en daarnaast ga ik ook nog naar kickboks 2x per week(maar daar doen we nogal lichte maar langdurige krachttraining)
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 10:24
ThomasTripleT
ThomasTripleT is offline
Niets mis mee, ga zo door=) Knap van je als je de discipline elke week kunt opbrengen!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Niets mis mee, ga zo door=) Knap van je als je de discipline elke week kunt opbrengen!
Bij kickboks moeten we vaak dingen doen als opdrukken en sit ups, met eigen gewicht langdurige squats enzo zulke dinge worden dat niet als krachttraining gezien? want ik weet dat ik het wel makkelijk kan maar langdurig een bepaalde kracht vasthouden is nogal moeilijk
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 18:45
immortelle
immortelle is offline
genoeg eten. hoe meer je traint, hoe meer je moet eten (gezond natuurlijk, vooral eiwitten voor herstel)
ik zelf train maar 3 keer per week uit tijdsnood, maar er zijn veel mensen die het 5 keer per week doen.
als je een goed schema hebt moet dat geen probleem zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 22:37
Verwijderd
Je bent 16, in de groei, en hebt al een aantal jaren redelijk intensief gefitnesst. Als je niet onnoemelijk zeker bent over je schema en je voeding en alles erbij, dan doe het niet. Als je dit per se moet doen, dan laat je begeleiden door je huisarts, een instructeur, een diëtiste. Blessures die je door eigenwijsheid en gebrek aan kennis oploopt, kunnen je nogal duur komen te staan. Je kunt er veel pijn aan overhouden, je groei belemmeren en je favoriete bezigheid voor de rest van je leven verpesten.

Iedereen die hier roept dat er niks mis mee is, heeft enkel oog voor je doorzettingsvermogen en heeft simpelweg te weinig verstand van zaken. Doorzettingsvermogen heb je, ja. Nu nog wat verstand om er op termijn ook nog wat mee te kunnen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2012, 16:35
Verwijderd
Ik heb wel maanden lang krachttraining bestudeerd en vragen gesteld aan verschillende fitness coaches ik weet heus wel wat slecht voor je rug is en wat juist goed voor je rug is. Ook is het niet zo dat krachttraining slecht voor je groei is ik ben juist nogal gegroeid door krachttraining. Vroeger had men kinderen in arme landen bestudeerd die nogal zwaar werk verrichtten en dachten dat ze door zwaar werk klein bleven maar ze dachten niet goed na dat die kinderen naast zwaar werk weinig rust en slecht voedsel kregen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2012, 16:39
Verwijderd
Citaat:
genoeg eten. hoe meer je traint, hoe meer je moet eten (gezond natuurlijk, vooral eiwitten voor herstel)
ik zelf train maar 3 keer per week uit tijdsnood, maar er zijn veel mensen die het 5 keer per week doen.
als je een goed schema hebt moet dat geen probleem zijn.
yep doe ik ook
ik eet net zo veel als mn vader die 20kg meer weegt en ben niet dik en ik probeer zo veel mogelijk gezond te eten en zo min mogelijk vetten en suikers binnen te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2012, 10:35
arPos
arPos is offline
ja zeker terwijl je nog groeit
Oud 26-02-2012, 11:22
immortelle
immortelle is offline
Citaat:
ja zeker terwijl je nog groeit
en jij weet dat zeker omdat?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2012, 11:51
arPos
arPos is offline
Omdat verschillende artsen uit verschillende disciplines ervoor waarschuwen.

Verder is het natuurlijk niet dodelijk slecht of iets, maar je moet gewoon uitkijken met overbelasting (wat voor elke sport geldt).
Oud 26-02-2012, 16:52
immortelle
immortelle is offline
overbelasting inderdaad wel.
maar als je goed oplet dat je niet verkeerd traint kan dat toch niet slecht zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten