Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2002, 18:19
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Dit heeft niet zoveel met mystiek te maken maar hier zitten wel de meeste mensen die mediteren... - denk ik.

Ik doe het iig vanwege:
1) rust
2) tijdelijke boost concentratievermogen
3) grotere onderdruk capaciteiten op wat langere termijn

Maar als je begint met mediteren... hoe 'start' je dan? - en kan je ook mediteren met ogen open en levendige blik?> - vooral dat laatste lijkt mij erg handig...

ik mediteer iig door af te tellen en stel daarbij mijn kop voor als een zee die ik dan zo kalmeer dat het 1 plat vlak is of een gekleurd vlak wat ik dan helemaal puur zwart maak... - lukt niet altijd even goed en snel.

Hoe jullie?
Oud 02-09-2002, 18:34
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Ik doe eerst ff niks, gewoon rustig worden. Dan maak in m'n hoofdleeg met de prullebaktechniek. Dan laat ik rustig energie vanuit m'n tenen hele maal naar boven to stromen (heel langzaam) totdat heel m'n lichaam vol zit. Dan kan ik gewoon verder gaan met mediteren, of ik ga mijn chakra's es langs.
Oud 02-09-2002, 18:47
Kjem
Kjem is offline
eh ik mediteer niet regelmatig, en ik weet ook niet of er een vaste manier voor is, maar als ik niet kan slapen doe ik het wel eens, of als ik bezig ga met divineren en ik teveel aan andere dingen denk... maar wat ik doe:
ik sluit mijn ogen dus wel, probeer aan niets anders te denken en als ik toch aan iets moet denken, denk ik alleen aan datgene... want als een gedachte zich aan mij opdringt zal dat wel een betekenis hebben en soms maak ik er dan ook gebruik van bij het leggen van tarotkaarten om te kijken welke vraag ik het liefst beantwoord wil hebben... maar dan blijf ik rustig zitten op mun bed... en probeer te visualiseren dat ik op het strand zit of een andere kalme omgeving, helemaal alleen... en blijf zo zitten tot ik helemaal rustig ben...
en vanzelf gaak natuurlijk wel andere dingen denken, maar dan probeer ik alleen positieve dingen te denken... en als ik rustig ben stop ik en gaak slapen of wat ik anders wilde doen...
maar ik wil wel zo'n cursus gaan volgen als ik nog tijd heb... haha druk leven...
Oud 17-09-2002, 18:54
CryperA
CryperA is offline
Onder de douche: ik open een luikje in mijn kruin en laat al het vuil uit mijn lichaam lopen. Daarna vul ik mezelf met energie en ben ik klaar voor de dag. Duurt zo een 10 minuten, gewoon met de ogen dicht. Open kan ook.

En ik stoom met kruiden in het water. Ik zit muziek op, eerst hou ik lange tijd mijn ogen dicht, tot het water zo een beetje uitgedampt is en dan ga ik in het water kijken en wegdromen. Het ligt bij mij er dan aan wat voor muziek, het beste werkt krachtige maar rustige muziek en dan ben ik ook zo weg

Ff om van het dagelijkse leven ontsnappen, en om antwoorden te krijgen op mijn vragen.
Oud 26-09-2002, 19:09
mystic girl
mystic girl is offline
ik ga dan gewoon in kleermakerszit zitten en sluit mijn ogen. dan probeer ik alles van me af te zetten dus aan niets anders denken dan aan een grote bloem die langzaam open gaat en weer dicht.
gewoon regelmatig ademhalen en de energie door mijn hele lichaam laten vloeien en soms als ik totaal energieloos ben, probeer ik wat waarvan ik weer helemaal fit wordt.
als ik klaar ben voel ik me weer helemaal toppie, maar ik doe dit vooral om gewoon ff een momentje te hebben waarvan ik helemaal aan niets hoef te denken, gewoon probleemloos.
Oud 27-09-2002, 14:18
lacyra
lacyra is offline
ik weet nooit een goeie houding, omdat als ik in kleermaker zit zit, dan krijg ik heel erg veel pijn in mijn rug.

Dus moet ik n andere vinden alleen ik weet ni welke...
Oud 27-09-2002, 14:46
Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
lacyra schreef:
ik weet nooit een goeie houding, omdat als ik in kleermaker zit zit, dan krijg ik heel erg veel pijn in mijn rug.

Dus moet ik n andere vinden alleen ik weet ni welke...
Ja dat heb ik ook wel eens die pijn, anders ga je gewoon op je rug liggen, dat kan ook.
Oud 28-09-2002, 18:29
mystic girl
mystic girl is offline
Citaat:
Hardcore schreef:
Ja dat heb ik ook wel eens die pijn, anders ga je gewoon op je rug liggen, dat kan ook.
alleen dan zorgen dat je er niet bij in slaap valt.
Oud 28-09-2002, 22:14
Verwijderd
Citaat:
CryperA schreef:
Onder de douche: ik open een luikje in mijn kruin en laat al het vuil uit mijn lichaam lopen. Daarna vul ik mezelf met energie en ben ik klaar voor de dag. Duurt zo een 10 minuten, gewoon met de ogen dicht. Open kan ook.

En ik stoom met kruiden in het water. Ik zit muziek op, eerst hou ik lange tijd mijn ogen dicht, tot het water zo een beetje uitgedampt is en dan ga ik in het water kijken en wegdromen. Het ligt bij mij er dan aan wat voor muziek, het beste werkt krachtige maar rustige muziek en dan ben ik ook zo weg

Ff om van het dagelijkse leven ontsnappen, en om antwoorden te krijgen op mijn vragen.
Wow dat klinkt geweldig... Ik ga het meteen proberen!
Oud 29-09-2002, 07:23
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
mystic girl schreef:
alleen dan zorgen dat je er niet bij in slaap valt.
Ja als je in slaap valt mediteer je niet goed.
Oud 29-09-2002, 18:09
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Ja als je in slaap valt mediteer je niet goed.
Misschien juist wel.

Als je slaapt dan orden je je geest. Herinneringen worden gehergroepeerd en alles wordt weer op rijtje gezet zodat je weer goed nadenkt...

en wat is doel mediteren?

ps. ik weet wel dat slapen niet mediteren is. Ik begin alleen een beetje filosofische 'discussie'
Oud 29-09-2002, 18:25
bonsai
bonsai is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Misschien juist wel.

Als je slaapt dan orden je je geest. Herinneringen worden gehergroepeerd en alles wordt weer op rijtje gezet zodat je weer goed nadenkt...

ps. ik weet wel dat slapen niet mediteren is. Ik begin alleen een beetje filosofische 'discussie'
*gaat verder met discussie* ik ben het eens met je (en heus niet alleen omdat ik zelf altijd in slaap val als ik mediteer)
Oud 29-09-2002, 19:49
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Misschien juist wel.

Nee je zit helemaal fout. Mediteren betekend wel rust, maar geen slaap, dat probleem hadden ze ook in de middeleeuwen in China. Bij mediteren concentreer je op je adem, of anders de rust. Of als je krijgkunst beoefent, dan kun je gaan vechten in je geest. En doel mediteren kan dit zijn: Je hebt bijvoorbeeld een proefwerk, je gaat voor het proefwerkt mediteren en je voorbereiden op wat gaat komen, je kan daarbij visualiseren dat alles goed verloopt, dat is doel mediteren. Maar slapen heeft absoluut niks met meditatie te maken.

Regels voor berichten