Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2012, 19:04
kv-user
kv-user is offline
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me even kunnen helpen. Ik moet over een jaartje een studiekeuze maken en dan word ik ook 18. Dat betekent natuurlijk studeren. Studeren kost geld, maar mijn ouders hebben zelf geen 'studiepotje' gemaakt.

Nu ben ik dus benieuwd wat er allemaal mogelijk is: Studie-financiering (studiebeurs?), maar hoe wordt dit vormgegeven, om hoeveel geld gaat dit etc. Maar ook eventuele andere oplossingen. Werken is niet direct een goede oplossing omdat je naast studeren niet echt veel tijd overhoudt om ook veel geld te verdienen dus meer dan een extra zakcentje is dat ook niet.

Groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2012, 19:13
Axel11
Axel11 is offline
Je kunt het beste eerst alle informatie op deze website goed lezen: http://www.ib-groep.nl/particulieren...iversiteit.asp

Als er dan iets niet duidelijk is, kun je het vragen in dit topic: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1807099
Met citaat reageren
Oud 04-03-2012, 20:47
Verwijderd
Als je gaat studeren krijg je inderdaad een basisbeurs, en als je ouders met hun inkomen onder een bepaalde grens zitten krijg je ook een aanvullende beurs. Daarvoor kun je inderdaad terecht bij de link die Axel geeft. Daar zie je ook de bedragen staan.

Werken is een prima oplossing. Ik heb niet veel huisgenoten die niet werken (ik woon met 15 andere studenten) en naast je studie houd je zat tijd over tenzij je echt van plan bent om al je tijd te gaan spenderen aan studie en / of uitgaan. Al werk je maar 1 dag per week, dan nog. Alle beetjes helpen wel, ondanks dat je dat zelf "alleen maar een extra zakcentje' vindt.

En je kunt vanaf je 18de zorgtoeslag krijgen. Meer informatie daarover kun je hier vinden.

Verder kun je nu alvast een baantje zoeken om te beginnen met sparen. Dan bouw je je eigen studiepotje. Verder is het vaak zo dat ouders hun kinderen alsnog wel steunen tijdens het studeren.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2012, 21:19
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Op de site van het Nibud zie je met welke kosten je zoal te maken krijgt als je gaat studeren, inclusief een gemiddeld bedrag wat je er aan kwijt bent. Dan heb je alvast een indicatie van de kosten, die natuurlijk erg afhangen of je thuis blijft wonen of op kamers gaat, en ook welke studie je gaat doen. Zie: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/...-studeren.html. Succes!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2012, 00:39
kv-user
kv-user is offline
Bedankt allemaal
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten