Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ja, je hebt wel een punt, en misschien ben ik ook een beetje bevooroordeeld omdat mijn zin om continu tussen Engelsen te zitten en een 'taalbad' te krijgen veel te groot is.
![]() Ik heb geen idee hoeveel een vertaler verdient, maar er is mij altijd op het hart gedrukt dat je moet studeren wat je graag doet en geen rekening moet houden met werkzekerheid voor later, omdat je geen job tegen je zin moet doen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hier in Nederland zit de middelbare school als volgt in mekaar. Na de basisschool kun je kiezen uit:
VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) HAVO (hoger algemeen voortgezet onderwijs) VMBO (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) VMBO is weer opgedeeld in 4 stromingen: VMBO TL (theoretische leerweg) VMBO Kader (kaderberoepsgerichte leerweg) VMBO Basis (basisberoepsgerichte leerweg) VMBO Gemengd (gemengde leerweg) Dit is gerangeerd van hoog naar laag. VWO geeft toegang tot een universiteit (WO), HAVO geeft toegang tot hogescholen (HBO) en het VMBO geeft toegang tot het MBO. Je hebt verschillende niveau's MBO, en het hangt er natuurlijk vanaf welke VMBO je hebt gedaan op welk niveau je vervolgens terecht kunt. Zoals je misschien al hebt begrepen is de ASO vergelijkbaar met het VWO. Jij kunt dus na je ASO naar een Nederlandse universiteit. Over dat gastgezin... dat is hier erg ongebruikelijk. Ik ken eigenlijk niemand die een gastgezin heeft en er ook nooit wat over gehoord. Je huurt hier gewoon een studentenkamer. In Groningen is dat beter te doen dan in steden zoals Amsterdam of Utrecht ![]() |
![]() |
|
![]() |
Bedankt voor de uitleg over het Nederlandse onderwijs, dit helpt me al heel wat verder. In België hebben we echter niet dat systeem van een bepaald aantal vakken op een bepaald niveau af te leggen, het is gewoon een examen voor elk vak op hetzelfde niveau, wat eigenlijk best wel idioot is.
![]() Ik zie het niet direct zitten om een studentenkamer op mezelf te gaan huren, eerst en vooral omdat ik vermoed dat het in het weekend en in vakanties soms wel saai kan worden, en ten tweede omdat ik dan volledig voor mezelf zou moeten zorgen, iets wat ik vanwege een familie die maar al te graag zorgt en betuttelt nog nooit heb moeten doen, daarom dat ik me iets veiliger voel in een gastgezin. Tenslotte zou ik dan ook eens het Britse gezinsleven mee kunnen maken. En als een gastgezin zo wat hetzelfde kost dan een studenkamer in Nederland, maakt dat gedeelte qua prijs ook niet zo'n geweldig verschil. Weet je toevallig of een kot in Nederland wordt terugbetaald, of moet je die 400 euro volledig uit eigen zak betalen? Hoeveel kost een universitaire studie gemiddeld in Nederland? Hier zo'n 800 euro of iets meer, denk ik, waar je dan een studiebeurs voor krijgt die je volgens mij niet moet terugbetalen, maar ik kan er hier wel wat naast zitten omdat wij nooit bij financiële kwesties betrokken worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een studiejaar kost in Nederland volgend jaar 1771 euro. Ook voor jou, omdat je in de EU woont. |
![]() |
|
![]() |
Ja, in Nederland is het dus stukken goedkoper dan in Engeland.
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik wil er even tussendoor springen, ik studeer in Leiden, een van de mogelijkheden waar je dus Engelse Taal & Cultuur zou kunnen studeren. Ik betaal 275 euro voor mijn kamer, en ik heb dan nog een vrij grote/redelijke kamer in een studentenhuis. Mijn huisgenoten betalen allemaal rond de 230/240 euro. Dat scheelt dus al een stuk, en dit zijn dan hele normale prijzen in Leiden. Ik woon overigens op 3 minuten fietsen van mijn eigen faculteit.
In het weekend ga ik ook niet naar huis, ik kom oorspronkelijk uit Friesland, wat al met al zo'n 3 tot 4 uur neemt om thuis te komen. Maar mijn huisgenoten gaan ook niet allemaal naar huis, dus echt saai is het hier nooit. Je kunt lid worden van verenigingen, dan zul je het ook nooit saai hebben. Ik snap dus eerlijk gezegd niet waar jouw obsessie met een gastgezin vandaan komt, zelf lijkt dat me echt vreselijk. Als je een soort van zoiets wil hebben zou je kunnen proberen om via een hospice-regeling te gaan huren, wat betekent dat je bij een gewoon gezin gaat wonen, maar dat is absoluut geen gastgezin. Het lijkt me dat als er al gastgezinnen hier zijn dat die waarschijnlijk wel wat duurder uitvallen (schrik daar ook niet van, waarschijnlijk is dat dan wel inclusief eten en dergelijke). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Oké, maar als ik naar Engeland zou mogen gaan studreren, en een gastgezin is daar helemaal niet duurder dan een kot, snap ik het geweldige voordeel van een kot ook niet echt. Zoals ik al zei, denk niet dat ik zelfstandig genoeg ben voor op kot te gaan, en zelfs dan spreekt een gastgezin me meer aan omdatik dan eindelijk eens vanuit de eerste hand het Engelse gezinslevenz ou kunnen ervaren.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoe oud ben je trouwens? |
![]() |
|
![]() |
Ja, misschien heb je inderdaad wel gelijk... Het probleem is dat ik al jarenlang droom van in een Engelse omgeving studeren en dag in dag uit tussen Engelsen zou willen zitten om op een near-native niveau te geraken, iets wat ondanks de beloftes van het college waarik nu heenga nooit zal gebeuren, omdat we op één jaar veel te weinig geleerd hebben. Op een Engels forum genaamd The Student Room zei iemand me dan weer dat ik zeker niet moet terugschrikken voor het collegegeld, omdat dat terugbetalingsproces eigenlijk wel meevalt en je nog genoeg overhoudt voor rond te komen op een maand. Als je dan daarbij optelt dat dit gezgd werd door een Brit zelf - een inwoner van een land waar alles duurder is dan in België - zou ik dan niet meer dan genoeg moeten hebben in België om rond te komen, omdat ik sowieso minder uitgeef per maand dan de gemiddelde Brit?
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je moet straks misschien wel 15 jaar lang elke maand 200 euro terugbetalen. Daarnaast moet je nog je huis betalen, boodschappen doen, etc. etc. Wat blijft er over? Geen rooie cent. Ik wil je droom echt niet verpesten, maar het is nu gewoon écht klote om in Engeland te gaan studeren ![]() Het kán wel, maar je gaat daarna, financieel gezien, een behoorlijk zure tijd tegemoet. |
![]() |
|
![]() |
Weet ik.
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Volgens mij heeft die Brit geen enkel idee waar die het over heeft. Maar goed, wacht ook even af wat anderen hierover te zeggen hebben en ga niet alleen af op wat ik je vertel ![]() |
![]() |
|
![]() |
Kijk hier eens naar:
http://www.thestudentroom.co.uk/wiki...back_your_loan Als ik dit zo lees, lijkt de studie me toch niet helemaal onbetaalbaar? De beurzen die ik zou krijgen moet ik niet terugbetalen. Stel dat ik in aanmerking km voor zo'n beurs kan ik bijvoorbeeld toch tijdens mijn sabatjaar een studentenjob zoeeken en wat geld bijverdienen, zodat ik mee kan betalen voor gastgezin/kot, en de lening moet blijkbaar niet helemaal aftebaald worden. |
![]() |
|
![]() |
Hee wat leuk dat je dit wilt! Ik wil ook graag in Engeland studeren! Maar dan in Doncaster.
Eerst wil ik daar heen voor een curcus ''engels als vreemde taal'' (waarschijnlijk 6 maanden). Als mijn engels daarna op niveau is, ga ik daar studeren. Maar dat weet ik nog niet zeker.. anders blijf ik in NL studeren en vertrek ik daarna naar Engeland (voorgoed). Het collegegeld is in Engeland idd een stuk hoger. Maar hoe het precies zit met financiën kan ik je niet vertellen. Hoe lang wil je eigenlijk in Engeland blijven, dat je op zoek bent naar een gastgezin? Je kunt ook in een studentenhuis terecht (ook daar krijg je de Engelse taal mee ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Op het Nuffic staat héél veel informatie over studeren in het buitenland. Wellicht kan je daar ook nog wat informatie vinden.
Ik verplaats je overigens toch nog even naar Studiezaken, omdat het daar beter past. |
![]() |
|
![]() |
Geweldig dat jij ook voorgoed naar Engeland wilt.
![]() ![]() ![]() Een beetje off-topic, maar ik was net over studentenhuizen aan ht lezen en daar kwam ik het woord 'common room' tegen. Weet iemand hoe een common room in het Nederlands heet? Ik neem aan dat ze niet over een "leerlingenkamer" spreken, zoals in de rotslechte vertalingen van Harry Potter? ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ja he!
![]() ![]() Ooh sorry dat wist ik niet.. in dat geval vind ik het goed van je dat je daar aan denkt. Je moet je inderdaad wel fijn kunnen voelen. En ja inderdaad, een Engelse gezinsleven kun je alleen op jouw beschreven manier ervaren. ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Haha, geen probleem hoor.
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Hmm, eigenlijk wel, maar misschien ben ik te kieskeurig.
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Hahah valt mee joh
![]() ![]() Hahahahah je laat me echt lachen, klopt, in dit geval is de bas alles he. Ah komt wel goed, anders leer je ze toch even van muziek houden (als ze al niet zulke liefhebbers zijn ![]() |
![]() |
|
![]() |
Oh well, desnoods betaal ik wel wat extra. Ik hoop maar dat ik wat geld kan bijverdienen door vertaalwerk te doen tijdens mijn sabbatjaar - ik moet sowieso een jaar niks doen omdat de cursussen niet meer unnen omgezet worden tegen september, en omdat Engelse universiteiten om de een of andere reden aanvragen aannemen tot in januari, in tegenstelling tot de rest van de planeet.
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik hoop het ook voor je.. Anders kun je denken aan bijles in talen? Of wil je perse als vertaler te werk gaan.. Hahahah ja dat begrijp ik ook niet, waarom alleen tot januari.
http://education.kilroyworld.nl/ Op deze site staat er trouwens wat over financiën, alleen staan er niet alle universiteiten bij. Weet niet of het handig is voor je, maar goed.. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Haha nee toch! Geen dank.
![]() Ik zit in mijn laatste jaar vwo en ik denk er toch eerst aan om de taal goed te beheersen alvorens ik aan een opleiding kan beginnen. Ik moet de taal echt vloeiend beheersen. Of dat ook gaat lukken, is de vraag. Ik wil richting de applied science gaan, maar als ik de taal niet voldoende beheers, kan ik de opleiding ook hier volgen (ook in het engels). Maar dat moet ik wel snel beslissen. Momenteel is het hopen zonder enige zekerheid. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Oh en trouwens het leuke is juist om daar te gaan studeren, maar dat kan niet zomaar.
Wordt moeilijk. Aan de ene kant omdat je de taal nog niet beheerst. Aan de andere kant is er ook een nadeel aan hier studeren, misschien moet je daar nog een of ander examen afleggen. Ik ga iig niet voor een Nederlanse opleiding, want dan ben ik vrijwel verloren en kansloos. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Geen idee. Ik voel me sowieso meer aangetrokken tot Engeland dan België omdat Engelsen veel meer hulpmiddelen voor blinden ter beschikking hebben, en ik heb gewoon een onverklaarbare voorliefde voor Britten. Ik moet wel zeggen dat de Engelse regering wel serieus in mijn achting is gedaald met hun belachelijke prijzen.
![]() Ik weet niet of dezelfde criteria gelden voor Applied Science, maar in de universiteiten waar ik heb naar gezocht vragen ze allemaal een IELTS-niveau van 6.0 of 6.5, dat is zo'n soort examen waar al de vaardigheden worden getest: spreken, luisteren, begrijpend lezen en al dat ander gedoe. In Brussel kostte die zo maar eventjes 180 euro, heb hem nog niet afgelegd. |
![]() |
|
![]() |
Ooh op die manier, ja dat is dan wel fijn. Het is goed om je ergens goed thuis te kunnen voelen.
Maar hahah.. is je liefde voor ze zomaar uit de lucht komen vallen? ![]() Hahaha het is inderdaad veel duurder, maar daar zijn de prijzen voor hen gewoon normaal. Aan de andere kant kun je ook kiezen hier je opleiding te doen en daar alleen je master. Dat is ook een optie.. maar dan ligt het maar net aan welke opleiding je volgt (en of je de master ervan in engeland kunt volgen). Ja begrijp je, dat testgedoe is het enige nadeel voor mij. Dan studeer je hier en moet je daar ook nog worden getest. Wat laat je eigenlijk allemaal twijfelen (afgezien van de financien) als ik vragen mag? ![]() |
![]() |
|
![]() |
Even denken, ik heb op reis een keer een Brits koppel ontmoet met een noordelijk accent en die ervaring was echt ongelooflijk. Daarvoor had ik zeker al iets met Engelsen, en zoals ik al zei is Engeland echt fantastisch wat hulpmiddelen betreft, maar ik heb sinds een paar maanden ook een Engelse chatvriendin en een andere volwassen vrouw die hulp wil bij Nederlands leren, geen idee waarom ze Nederlands wil leren maar ik krijg er wel ontzettend veel Engelse hulp van terug.
Wat houdt me tegen? Simpel, enkel de financiën. ![]() Ik zou me niet al te druk maken om die test, je moet er immers niks voor leren, het gaat om parate kennis en vaardigheden die je al hebt. Je kunt natuurlijk wel hopen tijd en geld steken in IELTS-preparationboekjes, maar ik denk eigenlijk dat dat niet echt nodig is. |
![]() |
|
![]() |
Hahahhah wat leuk allemaal! Ik zou zeggen, ga er echt voor, vooral als dit echt datgene is wat je altijd al hebt gewild. Er moet toch wel iets te regelen zijn wat financiën betreft, hier lopen ook genoeg studenten rond met schulden (vooral met de nieuwe regels).
![]() Volgens mij is dat een normaal bedrag, ligt eraan of je daarnaast nog iets zou moeten betalen. Voor de rest denk ik ook echt wel dat je genoeg te doen hebt als je daar aankomt en dat je niet eens zoveel zult denken aan 'thuis', maar dat kan ook aan mij liggen. ![]() ![]() Je hebt gelijk, ik zal me niet al teveel druk maken, we zien wel waar dit ons naartoe zal leiden. Ik hoop wel dat je je ideale gezinnetje vindt. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Same here!
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat linkje dat je me gaf, http://www.thestudentroom.co.uk/wiki...back_your_loan...
Heb je al uitgezocht of jij daar wel kan lenen? Ik kan me niet voorstellen dat Engeland ook zulke leningen aanbied aan studenten uit het buitenland. Wat hebben zij daar aan? Ze bieden zulke leningen aan aan hun bevolking zodat de bevolking hoger opgeleid wordt. Jou een lening aanbieden, en het risico lopen om daar verlies op te maken, is compleet onrendabel. Ik zou het echt héél raar vinden als ze dat zouden aanbieden. |
![]() |
|
![]() |
Hahah ja dat begrijp ik, het kan inderdaad lastig worden met (teveel) schulden. Maar het is inderdaad wel zo tegenwoordig, studenten vragen zich echt af of ze (verder) moeten studeren of stoppen (omdat het anders tot te hoge schulden oploopt). Ik zou gewoon studeren en later wel zien hoe ik het terug moet betalen, weliswaar zou ik wel een inschatting maken tot hoe hoog de schuld voor mij zou kunnen oplopen. Ik begin niet ergens aan als ik 100% zeker weet dat ik er problemen mee zal krijgen. Begrijp je, voor iedereen is het anders.
Ik begrijp je wel, het is volgens mij ook echt iets waar je aan moet wennen, vooral als je daar aankomt. ![]() ![]() Bij mij is het meer het probleem van hoe ik dit allemaal moet aanpakken, want ik weet zeker dat dit datgene is dat ik altijd al heb gewild. ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Bedoel je met 'aanpakken' hoe je de hele procedure in gang moet krijgen en informatie moet verzamelen? Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar op elke hogeschool/universiteit hebben wij een studiebegeleidster, zo iemand waar je je hart bij uitstort als het niet meer lukt op welk vlak dan ook en hij/zij is meestal wel in staat je in de goede richting te helpen, zo ging het bij mij in ieder geval. Voor de rest één tip: googlen, googlen, en nog eens googlen.
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ja zo ongeveer, kijken of alles wel haalbaar is enzo. Ik moet inderdaad ook naar een studiebegeleider toe om na te vragen waar ik het best kan studeren (zowel hier als daar in Engeland). Volgens mij was er geen Applied Science in Doncaster.
![]() Ik wil volgend jaar al meteen beginnen met studeren maar ik beheers de Engelse taal nog niet. Dat betekent dat ik of nog een jaar moet wachten om vervolgens in Engeland te studeren of hier blijven en tegelijkertijd de Engelse taal leren en over een paar jaar pas naar Engeland vertrekken. Maar dan moet ik hier een instituut vinden en hier krijg je de Engelse taal niet zo goed mee als daar. ![]() Ja je hebt wel gelijk, 't maakt dingen toch wel lastiger als je er niet veel van afweet. Ik ben nu idd alle opleidingen in die categorie aan het bekijken om uiteindelijk een (hopelijk juiste) keuze te maken. Jij weet verder zeker dat je in Manchester moet zijn? ![]() |
![]() |
|
![]() |
Drie weken? Succes.
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ahh dank je.
![]() ![]() Ja dat weet ik, ik doelde op hier in Nederland studeren. ![]() ![]() Zijn er geen andere scholen in België waar je alleen Engels kunt studeren? Hahah ja het is wel raar dat je daar niet alleen Engels mag studeren. Daar is Engeland dan beter in, maar waarom zou Engeland dan ook zoiets bieden met een verplichte taal erbij? ![]() Trouwens, wat is zo'n personal statement? Misschien beetje domme vraag, maar wat moet je schrijven dan? ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ja, in België kun je wel enkel Engels studeren, maar dan moet ik Literatuur, Film en Theater erbij nemen. Zie jij me al film en theater studeren? xD Niet dat ik nooit naar films of tv-programma's luister, maar om er mijn studie van te maken... Lijkt me niet zo boeiend.
Een personal statement is zo'n beetje het allermoeilijkste en alleronbegrijpelijkst voor internationale studenten, omdat universiteiten in NL en BE ze niet vragen. In je personal statement moet je de universiteit ervan trachten te overtuigen jou aan te nemen als student, want ze kiezen immers wie ze willen en wie niet. Met andere woorden, wat zijn je kwaliteiten, waarom zouden ze uitgerekend jou moeten aannemen? Je moet dus zowel origineel zijn als overkomen als een enthousiaste en goede student, want ze willen natuurlijk geen beurzen en leningen aangaan voor studenten die "gedoemd zijn om te mislukken". Veel eenvoudiger zou natuurlijk zijn dat ze normale bedragen vragen en zich dan geen zorgen hoeven maken over de slaagkansen van hun studenten, maar ja, Brits will be Brits. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
In welk beroep wil je na je studie je geld gaan verdienen. Linda Prins | 26 | 03-05-2013 20:08 | |
Studeren |
Studeren in het buitenland MardyBum | 60 | 31-07-2011 12:36 |