![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb onlangs een gastroscopie gehad en het was echt niet leuk.
Geen kalmeringsmiddel gehad, enkel een spray in mijn keel, maar 'k had er wel veel meer willen hebben, want tijdens het hele onderzoek moest ik bijna continu kokhalzen. Helemaal geen pijn gehad, ook niet tijdens het nemen van weefsels (je voelt wel je maag bewegen, maar meer niet). Gedurende enkele dagen heb ik daarna wel keelpijn gehad (waarschijnlijk door irritatie van het kokhalzen met een slang in je keel?). Mijn man heeft ook ooit een gastroscopie gehad, maar bij hem gingen ze via de neus. Hij heeft helemaal geen pijn en helemaal geen braakneigingen gehad! Het voldoende enkel een beetje "raar" aan. De volgende keer wil ik het ook via de neus als ik kan kiezen...(de slang is dan trouwens ook veel dunner denk ik) |
![]() |
|
Die camera-capsules zijn volgens mij voornamelijk voor darmonderzoeken en niet zozeer voor maagonderzoeken. Ook is het dan niet mogelijk om kweekjes of biopten af te nemen.
Verder heb ik ooit eens een bronchoscopie gehad (longonderzoek) wat wel een beetje vergelijkbaar is met een gastroscopie. Ik kreeg een roesje (moest ik wel zelf om vragen) en heb heerlijk geslapen tijdens het onderzoek. Moest nuchter zijn en vooraf werd mijn keel verdoofd met een spray en moest ik druppels inademen en op de goede plek zuchten. Dat was allemaal vrij naar, moest er ook erg van hoesten. Werd er ook een beetje draaierig van. Verder kreeg ik een infuus waar het verdovingsmiddel ingespoten werd. Was toen heel snel weg en werd pas wakker toen het onderzoek klaar was. Heb heerlijk geslapen. Was achteraf wel ontzettend moe (duurde een paar dagen) en had pijn in m'n keel.
|
MDL-verpleegkundige meldt zich..
Opzich niet zo veel toe te voegen aan het verhaal van Martino (ik heb zelf ook nooit een gastro gehad), maar nog wel even ter info: Het optionele ''roesje'' kan er wel voor zorgen dat je een stukje van de film kwijt bent.. Veel mensen vinden dit prettig (want niets gemerkt van het onderzoek), maar er zijn er ook die dit een vervelend idee vinden! Wat die camera-pil betreft: Deze wordt ook wel videocapsule genoemd, en deze is ontwikkeld om de dunne darm (die voor het grootste gedeelte zeer moeizaam te scopieren is) in beeld te brengen. De patient slikt deze in, daarna wordt middels een gastro gekeken of hij de pylorus (overgang maag-dunne darm) gepasseerd is. Zo ja: wordt de camera in de capsule in werking gesteld. Deze neemt gedurende een aantal uren continu foto''s die via de computer uitgelezen kunnen worden. Als je nog praktische vragen hebt laat het maar horen (en alvast succes)!
||
Verwijderd
|
Citaat:
TS: succes in ieder geval. Goed dat je ook aangeeft dat het roesje ook als vevelend kan worden ervaren omdat je dan een "stukje kwijt bent". Maar persoonlijk als ik het zo hoor, zou ik er om vragen. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Maagprobleem + slokdarmontsteking vosje16 | 2 | 10-03-2012 16:47 | |
Lichaam & Gezondheid |
PDS of ?? Dave123 | 40 | 22-05-2007 09:47 | |
Drugs & Alcohol |
Het nieuwe IZSADC-topic coopergirl | 500 | 03-12-2005 15:21 | |
Drugs & Alcohol |
HET ik zit lam op de bank bij de naar de TERING meet-topic Verwijderd | 994 | 19-11-2005 11:46 | |
Lichaam & Gezondheid |
'zomaar' maagzuurremmers nemen? Roos | 19 | 23-05-2004 18:44 | |
Lichaam & Gezondheid |
Endoscopie (ervaringen gevraagd) Sannetje | 4 | 12-11-2002 17:10 |