Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2004, 19:23
Roos
Roos is offline
Ik werk best vaak als proefpersoon mee aan een wetenschappelijk onderzoek (in een academisch ziekenhuis). Dan moet ik bijvoorbeeld bloed afstaan, of een paar simpele testjes doen.

Nu had ik een mooie aanbieding gezien: meewerken aan een onderzoek, waarbij ze de effectiviteit van maagzuurremmers gaan testen.

Het is de bedoeling dat ik 2 periodels van 5 dagen maagzuurremmers neem. Je wordt voor en na de inname onderzocht, zodat ze kunnen kijken, welke remmer het best werkt.

1. Wie heeft er ervaringen met maagzuurremmers? In hoeverre kan het kwaad, om ze te gebruiken, als je helemaal geen overmatig maagzuur hebt?

2. Denk je dat ik er veel last van heb? Behalve dat ik misschien wat minder zwaar kan eten (doordat je minder maagzuur hebt).

3. Zou jijzelf aan zo'n soort onderzoek meewerken?

Ik ben er nog niet uit
Oud 18-05-2004, 20:10
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
3: Nee, ik neem als gezond persoon geen medicijnen in voor geld. Wat bloed af laten nemen sluit ik niet uit maar ik ben niet van plan zonder fysieke reden iets in te nemen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 20:13
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik zou het niet doen. Maagzuurremmers zouden de maagwand wel eens kunnen aantasten, wat eventueel tot irritante bijwerkingen kan leiden (buikpijn, overgeven, B12-anemie misschien?). In ieder geval is het niet gezond om bij een gezond persoon aan het maagzuur te gaan knoeien. Dat maagzuur is precies afgestemd op z'n taak, er dan zinloos dingen aan veranderen is een onnodig risico dat ik niet zou nemen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 20:17
Methuselah
Methuselah is offline
Ik heb onlangs maagzuurremmers moeten nemen en denk dat ik dat doosje opnieuw ga beginnen aanspreken, mocht van de dokter als de klachten terugkwamen. Als 't daarna nog niet beter is, moet ik opnieuw langsgaan, maar tja, ik ben dus niet zo gezond

2 Denk niet dat je er veel last van gaat hebben, behalve dan dat je misschien inderdaad iets minder zwaar moet gaan eten (maar dat moet je op dat moment zelf zien, denk dat 't de bedoeling is dat je normaal eet )

3 Hangt er vanaf hoeveel 't verdient.
Oud 18-05-2004, 21:14
Konijn
Konijn is offline
1. Wie heeft er ervaringen met maagzuurremmers? In hoeverre kan het kwaad, om ze te gebruiken, als je helemaal geen overmatig maagzuur hebt?
Ik heb ervaring met maagzuurremmers ja, heb ze een periode van een aantal maanden geslikt op recept van een internist.
Ook nog een tijdje toen de pijn eigenlijk over was. Ik denk wel dat het kwaad kan ja, ben er zelf ook mee gestopt, het lijkt me niet gezond om je maagzuur te verminderen als je een normale hoeveelheid hebt.

2. Denk je dat ik er veel last van heb? Behalve dat ik misschien wat minder zwaar kan eten (doordat je minder maagzuur hebt).
Ik denk niet dat je er last van zult hebben, aangezien ik dat zelf ook niet gemerkt heb. Maar ik weet natuurlijk niet hoe zwaar de medicijnen zijn die je dan zal gaan slikken.
Waar ik wel denk dat je last van hebt, is het onderzoek. Weet je hoe ze gaan onderzoeken wat het beste werkt? Het meest logische is namelijk (naar mijn idee), dat ze in je maag gaan kijken en eventueel wat monsters nemen, en geloof mij, dat onderzoek (gastroscopie) is écht geen pretje.. Maar wie weet doe jij wel vaker vervelende onderzoeken, dat weet ik natuurlijk niet.

Dat ligt eraan, zoals ik al zei, aan een gastroscopie zou ik niet zo snel vrijwillig meewerken, als er niks met me aan de hand is. Maar het ligt er wel aan hoeveel het verdient ja..
Oud 19-05-2004, 10:47
MieX
MieX is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 18-05-2004 @ 21:13 :
Maagzuurremmers zouden de maagwand wel eens kunnen aantasten, wat eventueel tot irritante bijwerkingen kan leiden (buikpijn, overgeven, B12-anemie misschien?).
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord, NSAID's tasten de maagwand wel aan maar maagzuurremmers toch echt niet (ja dat heb ik even nagezocht)
Oud 19-05-2004, 15:41
Joris
Joris is offline

Mwah, kan weinig kwaad, ze testen het op werkzaamheid, en niet zozeer op bijwerkingen of dergelijk. Daarbij, in dit stadium van onderzoek wordt dus gewerkt met 2 medicijnen die apart al goedgekeurd zijn, en waarvan dus al duidelijk is wat ze teweeg brengen.
Daarnaast kunnen zuur-remmers of h2 blockers weinig kwaad. Zuur-remmers hebben eigenlijk hetzelfde effect als melk, ze neutraliseren het zuur. En h2 blockers stoppen de zuursecretie opzichzelf.
Je lichaam kan tegen voedsel dat zonder het normaal zure maagsap binnenkomt, dus dat is ook geen probleem. Het enige waar ik mijzelf zorgen zou maken bij dit onderzoek is de manier waarop ze het gaan meten.

Nee, ik denk dat je er geen hinder van ondervind.

Ja opzich, ligt er natuurlijk aan wat het verdiend... ik ga geen 2x 5 dagen pillen slikken en mij laten controleren voor 25 euro ofzo, mijn motto bij onderzoeken: "minstens 50 eurie" Verder natuurlijk heb ik geen zin in buizen in mijn mijn slokdarm

en FA, wtf?
Oud 19-05-2004, 15:49
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 18-05-2004 @ 21:13 :
Ik zou het niet doen. Maagzuurremmers zouden de maagwand wel eens kunnen aantasten
Maagzuur tast de maagwand aan, dus het lijkt me erg sterk dat maagzuurremmers dat ook doen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 21:21
Roos
Roos is offline
Ik vraag me inderdaad zelf ook af, hoe ze de effectiviteit gaan meten. Als het een gastroscopie is, dan zeg ik nee Ik doe binnenkort wel een bronchoscopie, maar dat is een stuk minder vervelend.
Hopelijk is het gewoon een bloedtest o.i.d.

En 50 euro? Grapje zeker! Je krijgt er 600 voor! Daarom vrees ik dat het toch een gastroscopie wordt Maar ik ga het navragen.
Oud 19-05-2004, 21:42
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Roos schreef op 19-05-2004 @ 22:21 :

En 50 euro? Grapje zeker! Je krijgt er 600 voor! Daarom vrees ik dat het toch een gastroscopie wordt Maar ik ga het navragen.
Oud 19-05-2004, 21:48
Konijn
Konijn is offline
Voor 600 euro zou ik het dus wel doen...
Ik heb er dus eentje meegemaakt, een (heel) vervelend kwartier en een dagje last van je keel..
Maar aan de andere kant, 600 euro......
Oud 19-05-2004, 21:51
Yvat
Yvat is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-05-2004 @ 21:10 :
3: Nee, ik neem als gezond persoon geen medicijnen in voor geld. Wat bloed af laten nemen sluit ik niet uit maar ik ben niet van plan zonder fysieke reden iets in te nemen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 22:43
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Een maagzuurremmer kan bestaan of uit een buffer ( met lage pH ) of een basische stof. Van H2 remmers weet ik niets af, behalve dat ik me kan voorstellen dat ze de zelfde uitwerking hebben, maar misschien in een andere mate.

Een denkbaar gevolg van een te sterke maagzuurremmer is dat je eten niet meer goed afgebroken word, omdat het maagzuur weg is. Ten twee kun je bepaalde vitamines of medicijnen niet meer opnemen, omdat ze een lage pH nodig hebben.
Neem nou asperine, dat is een zwak zuur. In een omgeving met lage pH is hij in zijn zuurvorm, en dus ongeladen. Omdat hij ongeladen is is hij niet hydrofiel en kan hij door je maagwand heen. Echter, in een omgeving met een hogere pH staat asperine erg snel zijn H-plus af, en word hij negatief geladen. Hij is dan (sterk) hydrofiel. Asperine word dus voornamelijk in je maag opgenomen, en niet in de darmen. In je darmen is de pH namelijk te hoog. Om door te dringen in het menselijk lichaam moet je door een hydrofobe wand.

Voor 600 euro zou ik het wel aan durven, moet je maar aannemen dat ze je geen extreme hoeveelheden geven. En hoe onderzoeken ze de werking ?

edit : gastroscopie, bah. lijkt me nix, ook niet voor 600 €.

Laatst gewijzigd op 19-05-2004 om 22:50.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 23:15
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Roos schreef op 19-05-2004 @ 22:21 :
Ik vraag me inderdaad zelf ook af, hoe ze de effectiviteit gaan meten. Als het een gastroscopie is, dan zeg ik nee
Is niet aan te raden. Ik heb het zelf 2 keer mogen doen, en toen had ik helaas niet de keuze
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 12:13
MieX
MieX is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 19-05-2004 @ 23:43 :
Een maagzuurremmer kan bestaan of uit een buffer ( met lage pH ) of een basische stof. Van H2 remmers weet ik niets af, behalve dat ik me kan voorstellen dat ze de zelfde uitwerking hebben, maar misschien in een andere mate.
Middeltjes als rennie verhogen de pH van de maag waardoor je er minder last van hebt maar de kans is groot dat het onderzoek gedaan wordt met H2-blokkers of protonpompremmers, die zorgen er beiden voor dat er geen maagzuur meer wordt aangemaakt door de maagslijmcellen.

Ik denk niet dat ze tijdens zo'n onderzoek aspirine moet slikken, of wel?
Oud 20-05-2004, 13:45
Rosaatje
Rosaatje is offline
Antwoord op één en twee: heb geen ervaring met maagzuurremmers.
Ik zou het zelf niet doen, je gezondheid is veel meer waard dan een geldbedrag. Denk je dat ze voor niets zo'n groot bedrag bieden? Als het echt onschuldig was en de risico's laag, dan zou er minder geboden worden.
Bloed afstaan, okay, en helemaal wanneer je anderen ermee kunt helpen.
In dit geval loop je (m.i.) zelf risico (onnodig medicijngebruik) en zoals ik al zei, je gezondheid is niet in geld uit te drukken.

Nou ja, dit is mijn mening, laat maar horen wat je gaat doen .
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 13:49
Gothic
Gothic is offline
Waar kun je informatie vinden om je aan te melden als proefpersoon? Ik weet namelijk dat het wel eens in uni-krantjes staat, maar daar heb ik geen toegang toe... Ik heb wat op google gezocht, maar dat is ook niet alles...
Oud 20-05-2004, 14:18
MieX
MieX is offline
Citaat:
Gothic schreef op 20-05-2004 @ 14:49 :
Waar kun je informatie vinden om je aan te melden als proefpersoon? Ik weet namelijk dat het wel eens in uni-krantjes staat, maar daar heb ik geen toegang toe... Ik heb wat op google gezocht, maar dat is ook niet alles...
metro
Oud 21-05-2004, 00:42
p-chez
p-chez is offline
Het zijn medicijnen die je niet slikt als je ze niet nodig hebt.

Maar je merkt het niet echt, en je houdt er ook niks aan over voor zover ik weet. De aanmaak van je maagzuur herstelt zich gewoon weer naar 't normale niveau nadat je stopt met 't slikken.

Ik zou ze persoonlijk iig niet slikken als je ze niet nodig hebt, ook niet voor geld dus.
Oud 23-05-2004, 18:44
Joris
Joris is offline
OOH, voor 600 euro doe ik het wel

Regels voor berichten