Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2013, 20:01
beta_ieks
beta_ieks is offline
Hallo allemaal,

Zoals de titel zegt ben ik geïnteresseerd in de werkgelegenheid voor een afgestudeerd biomedisch wetenschapper. Ik ben geboeid door deze studie, maar een tijdje terug is een numerus fixus ingesteld, wat betekent dat alleen een beperkt aantal mensen wordt toegelaten. Nu is mijn vraag: weet iemand websites/andere bronnen die ik raad kan plegen om te zien of je met deze studie wel aan een baan komt? Ik vind de site van de universiteit die de studie aanbiedt niet zo betrouwbaar eigenlijk.

Ik vraag mij dit af omdat er een numerus fixus is ingesteld, ze willen de instroom dus beperken. Is de achterliggende reden hierachter dat er dus een overschot aan afgestudeerd biomedisch wetenschappers dreigt te ontstaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2013, 20:36
Pluis
Pluis is offline
Sommige opleidingen hebben ook een numerus fixus omdat ze anders te vol stromen met studenten die zijn uitgeloot voor geneeskunde en dan voor een jaartje iets willen doen dat er veel op lijkt en dan afhaken.
Oud 26-11-2013, 21:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat is het vooral want dat zie je in België heel erg gebeuren.
Oud 27-11-2013, 09:58
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Biomedische technologie heeft prima toekomstperspectief. Maar ik vind niet dat je daar naar moet kijken. Je moet het ook echt leuk vinden. Naar wat ik heb gehoord is deze studie behoorlijk pittig.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2013, 09:58
beta_ieks
beta_ieks is offline
Ik heb naar de inhoud van de studie gekeken en het ziet er naar mijn mening heel interessant uit. Het enige waar ik dus mee zit is de kans op een baan na de studie. Geneeskunde is niets voor mij, maar de (bio)medische vakken zelf spreken mij heel erg aan.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2013, 10:00
Verwijderd
Biomedische wetenschappen en biomedische technologie zijn niet hetzelfde.

Schrijf een mail naar de studieadviseur van de opleiding, of liever nog naar de studievereniging. Opleidingen houden bij hoe/waar afgestudeerden terecht komen. Als ze dit al niet publiceren op hun eigen site, zullen ze dit onderhands kunnen mededelen.

De studie is bèta, dat zul je beseffen. En als je dat leuk vindt, dan zal je er ook wel wat van kunnen. Niet iedereen vindt bèta lastig, 'behoorlijk pittig' gaat nooit voor iedereen tegelijk op. Ik ben zelf bijvoorbeeld dramatisch in Duits.

Bèta betekent doorgaans een paar dingen: meer vraag vanuit de arbeidsmarkt, daarmee minder werkloosheid en hogere lonen, én vaak mooie bij- of omscholing mogelijk.

Veel van mijn 'collega's' hebben BMW gedaan en zijn daar erg tevreden over.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2013, 15:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je er contactgegevens van kan vinden, kan een alumnivereniging je ook erg nuttige informatie verstrekken.
Oud 01-12-2013, 09:03
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Biomedische technologie heeft prima toekomstperspectief. Maar ik vind niet dat je daar naar moet kijken. Je moet het ook echt leuk vinden. Naar wat ik heb gehoord is deze studie behoorlijk pittig.
Wat een onzin. Het is juist belangrijk wat je ermee kan en dat je er geld mee kan verdienen. Er moet straks brood op de plank, voorzien worden in een huis etc. Zeker een huis is niet heel simpel, sociale huur als je daar al voor in aanmerking komt duurt lang, zit je op de grens dan heb je best wel een probleem omdat particuliere huur duur is. Ook een hypotheek regel je steeds moeilijker.
Daarnaast, stel dat je bijvoorbeeld reizen leuk vind, dan heb je daar ook wel enig inkomen voor nodig. Of als je een andere hobby hebt wat ook wel wat kost.
Je moet ook wel kijken naar iets wat je leuk vind, maar wat je ermee kan is nog belangrijker. Net als de vraag of je er ook wat mee kan verdienen.
Oud 01-12-2013, 14:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wat Ieke zegt plus een studie duurt vier/vijf jaar maar werken moet je de rest van je leven nog en dan is het wel fijn dat je je beroep ook leuk vindt.
Reageren

Regels voor berichten