Ik zit met een best wel, hoe zal ik het kunnen noemen... zullen we het gewoon een rare situatie noemen?
Jah, dat kan, denk ik...
Nou in ieder geval, Mijn vriendin zit samen met mij op het VO en valt soms best wel eens flauw. Haar afdeelingslijdster is er niet bepaald blij mee (pff, alst aan mij ligt mag die wel een mening hebben maar ik leg het zo wel uit).
De artsen kunnen de reden niet vaststellen. Nu heb ik gehoort dat de afdeelingslijdster zei dat ze haar uit school verwijderen als dat flauwvallen doorgaat.
Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en eigenlijk zou ik zeggen dat de school zou falen om haar te verwijderen en dan bedoel ik ook meteen falen, op alle stappen van het verwijderingsprocess van een leerling uit school.
De leerplicht, de onderwijsinspectie en alle anderen instanties die zijn bijbetrokken bij het verwijderingsprocess zouden denk ik meteen in de lach schieten als zij de reden "(te vaak) flauwvallen" zien. In ieder geval is dat hoe ik denk want er staat nergens duidelijk of je zo iemand mag verwijderen, in tegendeel, ik heb alle regels goed doorgenomen en ik moet zeggen dat het gewoon soort van dreigement is, het verwijderen. Ze heeft gewoon een voldoende rapport en kan haar jaar best wel makkelijk halen.
Nu denk ik er steeds aan dat die afdeelingsleidster zei dat ze daardoor word verwijdert, en eigenlijk van een kant vind ik dat strijdig met de wet;
namelijk, zoiets kan een leerling erg demotiveren om verder onderwijs te volgen of om iets voor de school te doen. En dat is een totaal foute aanpak van de zaak.
En daarop nog komt het er volgens mij op neer dat flauwvallen helemaal geen geldige reden is om iemand uit een school te verwijderen.
Nu zou ik de afdeelingslijdster er best wel op willen wijzen dat ze verkeerd bezig is. Hoe zouden jullie het aanpakken?
En schoolinstanties mogen toch neit liegen?
|