Mijn geschiedenisboek heeft het over 'protestantse hugenoten' oftewel 'protestantse calvinisten'. Zijn er dus ook andere soorten hugenoten? Of is het gewoon een stijlfoutje?
Ik heb ook nog een vraagje over een toepassingsvraag uit mijn boek, ik ben het niet eens met het antwoordenboek.
De vraag: Je beschikt alleen over bron 11. Is dat voldoende om te concluderen dat Antwerpen een belangrijke handelsstad was?
Bron: 'In 1542 vestigde de Italiaanse koopman en schrijver Guicciardini zich in Antwerpen waar hij tot zijn dood in 1589 zou blijven wonen. Over zijn nieuwe woonplaats en over andere delen van de Nederlanden schreef hij een boek dat van hem een bekende geschiedschrijver maakte. Dit schreef hij over antwerpen':
'Het aantal vreemde kooplieden kan op duizend gesteld worden. het zijn Hoogduitsers, Denen en Oosterlingen, verder Italianen, Spanjaarden, Engelsen en Portugezen; missschien meer Spaniaarden dan enig ander volk. Zij kunnen in Antwerpen hun rijkdommen vrij bezitten en men ziet dus in de stad allerlei kleding en men hoort allerlei talen. Omdat er zo veel vreemdelingen zijn, hoort men in Antwerpen het eerst nieuwtijdsdingen uit de hele wereld. De rijkste en de voornaamste onder de kooplieden zijn de Fuggers uit Augsburg. Hun hoofdheer Anton is onlangs in zijn vaderland gestorven, een erfenis van meer dan zes miljoen kronen nalatend.'
Antwoord: Nee, dat is onvoldoende. Guicciardini (bron 11) schrijft hier alléén over Antwerpen, de tekening laat alléén Antwerpen zien. Zonder de omvang van de handel in Antwerpen te vergelijken met die in andere steden, heb je te weinig aanwijzingen om het een belangrijke handelsstad te noemen. Misschien was ‘duizend vreemde kooplieden’, waar Guicciardini het over heeft, relatief weinig en waren er in allerlei andere steden veel meer.
Mijn antwoord was: Ja. Guicciardini is een bekend geschiedschrijver die in Florence, een andere grote handelsstad heeft gewoond. Hij kon hierdoor Antwerpen met Florence vergelijken. Bovendien zegt hij dat men in Antwerpen nieuwetijdsdingen hoort uit de hele wereld, omdat er zoveel vreemde kooplieden zijn. Dit geeft aan dat er vanuit de hele wereld mensen naar Antwerpen komen om te handelen. De doorslag geeft de opmerking dat men niet alleen nieuwetijdsdingen hoort uit de hele wereld, maar ook nog eens dat ze in Antwerpen het éérst gehoord kunnen worden. Dit geeft voor mij aan dat Antwerpen in ieder geval één van de belangrijkste handelssteden ter wereld was in die tijd.
|