Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2012, 13:26
chi_1234
chi_1234 is offline
Ik heb laatst een goedkope leesbril ( + glazen) gekocht ( 4 euro bij de kruidvat), gewoon omdat ik dat leuk vond staan. Ik droeg hem soms uren achter elkaar.
Maar ik heb vorige week op aandringen van mn moeder een oogtest laten doen. Hier kwam -0,25 en -0,5 uit. Toch ben ik die goedkope leesbril blijven dragen. Is dit heel schadelijk voor mijn ogen? En kan ik beter een bril met de goede sterkte kopen ?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2012, 13:48
Pluis
Pluis is offline
Leesbrillen hebben een + sterkte, jij hebt een - sterkte nodig. De leesbril die je nu draagt doet dus precies wat jij níet nodig hebt, en maakt eigenlijk je - afwijking nog erger. Als je er eentje voor de hip wil dragen moet je er een zonder sterkte nemen.
Jouw afwijking is maar zo miniem dat je er waarschijnlijk geen last van hebt en dan hoef je geen bril. Heb je er wel last van (zoals in de klas het bord niet kunnen lezen en hoofdpijn) dan is een bril wel aan te raden.
Oud 27-04-2012, 14:39
Em.
Em. is offline
Citaat:
Leesbrillen hebben een + sterkte, jij hebt een - sterkte nodig. De leesbril die je nu draagt doet dus precies wat jij níet nodig hebt, en maakt eigenlijk je - afwijking nog erger. Als je er eentje voor de hip wil dragen moet je er een zonder sterkte nemen.
Jouw afwijking is maar zo miniem dat je er waarschijnlijk geen last van hebt en dan hoef je geen bril. Heb je er wel last van (zoals in de klas het bord niet kunnen lezen en hoofdpijn) dan is een bril wel aan te raden.
Hij heeft toch juist een + sterkte nodig? Maar verder ben ik het geheel met je eens, met -0,50 en -0,25 heb je nog geen bril nodig, maar ik zou geen leesbril gaan dragen die het nog eens extra versterkt. Dat je er niet duizelig van wordt, trouwens. Als je een bril wilt dragen 'voor de lol' doe er dan één met vensterglazen - of één met jouw sterkte.
Oud 27-04-2012, 15:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je een min-sterkte nodig hebt dan bedoelen ze daar eigenlijk mee dat je min-glazen nodig hebt. Het lijkt me dan niet verstandig om een leesbril te dragen. Als je het leuk vind staan kan je voor weinig geld bij bijvoorbeeld Specsavers een goedkope bril halen met jouw sterkte, daar heb je meer aan.
Oud 27-04-2012, 16:18
chi_1234
chi_1234 is offline
Oke, Ik ga mijn ogen ook nog een keer laten testen maar dan bij een andere opticien, dan weet ik 100% zeker welke sterkte ik heb. En dan koop ik gelijk een bril met goede sterkte !
Met citaat reageren
Oud 27-04-2012, 16:36
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Oke, Ik ga mijn ogen ook nog een keer laten testen maar dan bij een andere opticien, dan weet ik 100% zeker welke sterkte ik heb. En dan koop ik gelijk een bril met goede sterkte !
Zo'n bril is niet gratis, dus denk er goed over na waarom je die bril wil. Als je hem alleen maar voor de mooi wil zou ik lekker een goedkope zonder sterkte voor een tientje kopen op de markt. Als je wil kan je dan zelfs elke week een andere halen. Als je lást hebt van je ogen dan is het een ander verhaal.
Oud 27-04-2012, 19:18
flupkeflup
flupkeflup is offline
Zoals al gezegd hoef je met jouw sterkte echt geen bril te nemen. Vanaf -1 wordt het pas een beetje serieus.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2012, 13:21
chi_1234
chi_1234 is offline
Het is alleen best wel vervelend dat ik in de klas het bord niet goed kan zien en dat soort dingen
Met citaat reageren
Oud 30-04-2012, 18:00
mytholon
mytholon is offline
Hoe weet je dat nu al? Heb je al een bril op gehad in de klas?
Waarschijnlijk merk je bij -0.25 amper verschil.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2012, 18:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Met die sterkte merk je waarschijnlijk niet heel veel verschil in dingen wel/niet kunnen zien. Het kan zijn dat je aan het eind van de dag hoofdpijn krijgt als je ogen zich erg lang in moeten spannen. Dan kan een bril eventueel wel wat helpen. Ik heb ook een kleine sterkte (wel plus) en ik vind m'n bril toch wel fijn, zonder heb ik snel last van vermoeide ogen.
Oud 30-04-2012, 18:29
chi_1234
chi_1234 is offline
Het is ook zo dat 'k aan het eind van de dag hoofdpijn heb en dat ik de ondertiteling op tv lastig kan lezen. Dus ik weet nu wel bijna zeker dat een bril nodig is.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2012, 22:20
Verwijderd
Heb je al eens een tijdje zonder bril gelopen? Als je eigenlijk - hebt en je draagt een + bril dan lijkt me dat ook niet prettig.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten