Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2012, 20:38
Diamera
Diamera is offline
Ik vroeg me opeens af hoe het ook al weer zat met de volgorde van bewerkingen. We hadden ooit bovenstaand ezelsbruggetje geleerd (haakjes, machtsverheffingen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken), maar nu zag ik dit op wikipedia:

Citaat:
Delen was dus ondergeschikt aan vermenigvuldigen. 12 : 4 x 3 was 1, terwijl dat nu 9 is.
Ik zou op gevoel eerst vermenigvuldigen, zeg maar zo: 12 : (4 x 3) = 1, dus dat vond ik raar. En toen moest ik aan dat ezelsbruggetje denken dat ook de v vóór de d toont, dus zou ik wederom voor eerst vermenigvuldigen kiezen.

Maar uit hetzelfde artikel:

Citaat:
Een ezelsbruggetje voor deze volgorde exclusief aanwijzingen voor gelijkwaardigheid, is: Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen?. En een ezelsbruggetje inclusief aanwijzingen voor de gelijkwaardigheid is: Hé, Mw. v/d Aorta!.
Blijkbaar is er gelijkwaardigheid bij de tegenovergestelde bewerkingen. Dus mijn vraag: wat gaat er voor bij keuze tussen bijv. v/d of m/w? Hoe zit het met de afspraken daarover?

Mijn rekenmachine geeft trouwens 12 : 4 x 3 = 9, dus ook niet wat ik dacht. En nog iets: op examens mag ik toch wel haakjes verwachten bij weergaven als deze?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2012, 20:54
ThomasJu
ThomasJu is offline
Voor de dingen die gelijk zijn dus
+-
*:
Geldt van links naar rechts.
Dus 12:4 x 3= 3x3
En
2+ 12 : 4 x 3 -5 =2+ 3 x 3 - 5= 2+9 -5= 11-5 =6
Met citaat reageren
Oud 12-05-2012, 21:32
Epicurus
Epicurus is offline
Woont Meneer Van Dalen Op Ameland.
Eerst haakjes
Worteltrekken-Machtsverheffen
Vermenigvuldigen-Delen
Optellen-Aftrekken.

Zoals ThomasJu al zei: Dingen die gelijkwaardig zijn doe je van links naar rechts.
Dus: -:
Geeft: 5*2-3:4:5
Geeft: 10-0,15
Geeft: 9,85

~
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 12:42
ThomasJu
ThomasJu is offline
Ik heb even de neiwere versie van meneer van Dale opgezocht.

Het Ministerie Van Onderwijs

(Haakjes, Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Optellen)

Haakjes spreekt voor zich.
De vierkantswortel kan geschreven worden als tot de macht een half, dus wortels zijn eigenlijk ook gewoon machten.

Vemenigvuldigen: delen is het zelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde. Delen door 2 is het zelde als x 0,5.

Aftrekken is het zelde als het optellen van een negatief getal.

Hier geldt overal ook dat je van links naar rechts werkt.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 13:05
Verwijderd
Nee, die haakjes krijg je niet op het examen. Zo makkelijk gaan ze het je niet maken...

Delen en vermenigvuldigen zijn gelijk aan elkaar en dan werk je dus van links naar rechts.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 13:12
Em.
Em. is offline
Echt waar? Ik dacht gewoon dat vermenigvuldigen nog vóór delen ging. Maar goed, dan maar hopen dat zulk spul niet in mijn eindexamen van toepassing is, daar zullen ze over het algemeen geen 'los maar gewoon op' sommen geven van dat soort, neem ik aan.
Oud 13-05-2012, 13:14
Epicurus
Epicurus is offline
Is dat sarcastisch Em.? Haha

~
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 15:34
ThomasJu
ThomasJu is offline
Haha
Vermenigvuldigen gaat altijd voor delen zolang het delen maar rechts staat :-)
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Echt waar? Ik dacht gewoon dat vermenigvuldigen nog vóór delen ging. Maar goed, dan maar hopen dat zulk spul niet in mijn eindexamen van toepassing is, daar zullen ze over het algemeen geen 'los maar gewoon op' sommen geven van dat soort, neem ik aan.
VWO? Geen twijfel over mogelijk dat het erin zit.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 22:57
Joke:D
Joke:D is offline
Citaat:
zolang het in de notatie
A*B
C
staat vind ik het prima, want ik wist dit inderdaad ook niet. Heb het eigenlijk wel altijd zo gedaan maar nooit echt over nagedacht.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 10:39
ThomasJu
ThomasJu is offline
hier maakt het eigenlijk weer niet zo veel uit:

1 x 5
2
=0,5 x 5
maar het is ook gewoon 5/2
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren