![]() |
|||
Verwijderd
|
Bron
Citaat:
Citaat:
![]() Ik vind dit echt een beroerd idee. Voor het zelfvertrouwen lijkt me dit niet goed, want ook al heb je meer vragen goed, dan heb je toch de 'dombo'-toets gedaan. In een basisschoolklas wordt daar echt genadeloos op gehakt, verwacht ik zo. Daarnaast twijfel ik sterk aan het overige nut: waarom toetsen makkelijker maken? Naar mijn idee wordt er teveel gekeken naar een (fictief idee van) het 'geestelijke welzijn' van een kind, of hij zich er wel goed bij voelt enzovoorts. Uiteindelijk eindigen we allemaal in dezelfde samenleving en moeten we allemaal bijvoorbeeld belastingformulieren lezen en kunnen rekenen. Waarom deze verzwakking aanmoedigen door makkelijkere toetsen te geven? Laatst gewijzigd op 23-10-2012 om 17:48. Reden: op verzoek van TS |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
@Schrödinger: Dat argument hoor je vaker, maar hoe zie je dat precies voor je? Je schrijft wel 'extra aandacht voor goede leerlingen', maar denk je niet dat het voor slimme leerlingen ontzettend vervelend gaat worden om in een klas te zitten met leerlingen die nog worstelen met de stof die zij drie jaar eerder al begrepen (en andersom)?
||
Een toets die aansluit bij het niveau van de leerling om zo dat niveau beter te kunnen bepalen lijkt me an sich geen raar idee (meetinstrument aanpassen aan het gene dat je meet), maar ik denk wel dat het stigamatiserend kan werken en niet altijd even goed is voor het zelfvertrouwen van leerlingen die gewoon heel erg onzeker zijn of faalangst hebben.
Verder ben ik geen voorstander van de Cito-toets. Een aantal evaluatiemomenten (evt. in de vorm van een toets, maar uitgebreider dan de Cito-toets nu) tijdens de laatste twee schooljaren lijken me nuttiger en veel meer bruikbare informatie geven. Nu wordt de Cito-toets gezien als een soort eindexamen voor de basisschool dat bepalend is voor het niveau van een leerling (incl. trainingen om de score op te krikken...), maar het is maar een hulpmiddel om het niveau van een student te benaderen, niet meer of minder. Het kan niet samenvatten hoe iemand zich tijdens 8 jaar basisschool heeft ontwikkeld of hoe iemand zich gaat ontwikkelen, het advies van de leraren en de ervaringen in de brugklas zijn daarvoor veel belangrijker. @ Vogelvrij: Het woord 'toets' is natuurlijk ook misleidend (een toetsing is in de letterlijke zin van het woord gewoon een middel is om te kijken op welk niveau 'iets' zich bevindt of om te kijken of iets aan een bepaalde groep eisen voldoet, maar in de context van een toets op een school is het natuurlijk gebruikelijk dat je inderdaad iets leert van een toets). Een betere naam voor de Cito-toets zou bijv. de Cito-meting zijn. Citaat:
![]() Ik zie meer in een stelsel waar je in een klas wordt geplaatst waar je het beste kan leren en ontwikkelen, maar makkelijk kunt switchen tussen niveaus (en niet na de brugklas bij wijze van spreke vast zit), en bijvoorbeeld verschillende vakken op verschillende niveaus kunt volgen, zodat je je kunt focussen op de gebieden waarin je goed bent en niet wordt afgeremd door je zwakke gebieden, maar er wel gezorgd wordt dat je bij alle vakken een basisniveau behaalt.
Laatst gewijzigd op 23-10-2012 om 15:15. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ah ja, het almachtige Finse systeem, wat een verrassing.
![]() Het Finse systeem verschilt op heel veel punten van het Nederlandse systeem, dus dan moet je er ook even bij zeggen dat je het ook als geheel wilt invoeren. Als je alleen het element wil invoeren van 4 jaar middelbaar (hoewel de finnen voor zover ik kan lezen op wikipedia geen 'middelbaar' kennen) + 2 jaar aanvullend voor de universiteit en niet de andere kenmerken uit het Finse onderwijssysteem, dan kun je ook niet zeggen dat het dezelfde uitwerking zal hebben. Als je in het huidige Nederlandse systeem opeens alle klassen bij elkaar gaat gooien op de middelbare school (dus klassen van zo'n 30 leerlingen) is het inefficiënt als je als leraar zowel aan de zwakkere als de uitmundende leerlingen (en omdat alle niveau's door elkaar zitten heb je meer kans op "extremen" in zwakheid en uitmuntendheid in één groep) apart én intensief aandacht moet besteden, om er voor te kunnen zorgen dat je het maximale uit een leerling kan halen. Dan is het efficiënter om leerlingen die ongeveer op hetzelfde niveau zitten in één klas te zetten zodat je de stof in een keer op hun niveau kunt overbrengen (en niet apart nog de andere leerlingen hoeft te helpen), dan dat je constant je aandacht moet verdelen. De Nederlandse klassen zijn daarvoor vaak groot genoeg om ze te kunnen splitsen zonder dat je kleine klasjes krijgt. Maar goed, dat heeft verder niks meer te maken met de Cito-toets.
|
Omdat een leraar dan niet tijdens één les zowel de zwakke leerling als de uitmuntende leerling als alle leerlingen daar tussen in apart aandacht moet geven zodat de stof goed wordt overgedragen.
Het verschil in niveau is kleiner of gelijk aan elkaar als je de leerlingen van vergelijkbaar niveau in één klas zet, dus de leraar kan in één keer of met beperkte aanvullende uitleg voor de enkelingen die het niet direct snappen uitleggen. Dat is efficiënter dan dat hij het één keer klassikaal moet uitleggen en dan nogmaals aan tien leerlingen die het niet direct snappen, twee leerlingen die er helemaal niks van meekrijgen en er ook voor moet zorgen dat de tien goede en uitmuntende leerlingen die gefrustreerd zijn omdat ze het al direct doorhadden en ze niet uitgedaagd raken door de lessen. Beter zet je de gemiddelde leerling dan in de klas waar je de normale methodiek toepast, de matige leerling in de klas waar je het wat langzamer of op een simpelere manier overdraagt, de uitmuntende leerling in een klas waar je altijd uitgedaagd wordt op je eigen niveau, etc. etc.
|
Ik ben sowieso geen voorstander van de cito-toets, omdat er niet volledig gekeken wordt naar het capaciteit van het kind. Aangezien er ook kennisvragen bij zitten, zullen kinderen waar de kwaliteit van de school minder goed is, ook een lagere cito-score krijgen. Een IQ-test gericht op 11- en 12-jarige kinderen zou een beter alternatief zijn.
Sowieso ben ik geen voorstander van verschillende niveaus. Leerlingen van rond de 12 jaar zijn nog te jong om zich bezig te houden met hun vervolgopleiding, terwijl die niveaus eigenlijk al een vooropleiding voor zijn. Als ze een paar jaar op de middelbare school gezeten hebben, hebben ze ook veel meer inzicht in wat hun kwaliteiten zijn. Aan de hand daarvan kunnen ze een profiel en niveau kiezen wat het beste bij de vervolgopleiding past die ze willen volgen.
||
Citaat:
Als je hier vanaf wilt, zul je moeten zorgen dat leerlingen voor elk vak een eigen niveau kan kiezen. Of dat leerlingen de eerste jaren de zelfde stof krijgen en daarna de vakken waar ze goed in zijn een paar jaar op een hoger niveau volgen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Dus omdat het scholen niet meer lukt om kinderen ook maar het op het allerlaagste niveau iets bij te brengen gaan we maar een extra makkelijke toets maken zodat de uitzonderlijk domme kindertjes het gevoel hebben dat ze toch heus wel echt iets kunnen. Geef het dan gewoon helemaal op zeg, tering wat een slecht plan.
O en over die verschillende niveaus, het is de basisschool. BASIS. Leren lezen en schrijven, hoe gaat dat in niveaus? Hoogste niveau leer je werkwoorden vervoegen en op het laagste mag je altijd het meervoud gebruiken? Foutmarge van 20% bij het leren van de tafeltjes? ![]()
||
Verwijderd
|
Finland kent nauwelijks allochtonen, dat gaat misschien om één allochtoontje per klas, Nederland is het gemiddeld iets van acht allochtonen per klas of zo? Dat maakt ook nogal een verschil...
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Huh, hoezo is de test niet objectief? Je kunt volgens mij veel zeggen over de CITO-toets maar niet dat hij subjectief is
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 24-10-2012 om 11:10. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast is de Cito-toets in tegenstelling tot wat veel mensen denken, absoluut niet allesbepalend voor het advies wat er gegeven wordt aan ouders. Het is slechts een hulpmiddel en een momentopname. Aan dat advies zit tegenwoordig ook een intelligentietest (IVO-toets) en de ervaringen die op de basisschool zijn opgedaan met het kind. |
![]() |
|
Het probleem is wel dat veel ouders (en niet te vergeten, de media, die ieder jaar weer doen alsof het een big event is) wel denken dat het een allesbepalend advies is en die kinderen dus jaarlijks de stress injagen als ze die toets moeten maken omdat hij 'heeeeel belangrijk is hoor', want het zou toch niet mogen dat Keesje een havo-advies krijgt terwijl hij toch echt eerst het vwo moet proberen want dat is 'beter', of (oh grote gruwel...) de uitslag aangeeft dat Keesje naar het vmbo moet!
Dat de overheid al enkele jaren probeert (of al heeft, ik weet het even niet zeker) om die toets verplicht in te voeren maakt het idee van een soort basisschooleindexamen natuurlijk alleen maar groter, ook al doet de overheid dat niet met die bedoeling, het beeld wordt wel geschapen.
Laatst gewijzigd op 24-10-2012 om 13:18. |
![]() |
|
Was niet ook een van de redenen dat het Finse systeem beter zou zijn dat alle docenten daar universitair zijn opgeleid...? Dat lijkt mij namelijk een beter plan dan alle niveaus bij elkaar gooien.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind het een goed idee. In mijn basisschoolklas zaten twee leerlingen die de Citotoets niet hebben gemaakt, omdat de toets simpelweg te hoog gegrepen was. Dat werkt nog meer stigmatiserend dan een makkelijke en een moeilijke toets. Daarbij heeft de toets ook geen enkele invloed op de vervolgopleiding: van deze groep kinderen kan je in groep 4 al voorspellen wie op dit laagste niveau komen. |
![]() |
||
Citaat:
En hoe zou dat beter zijn als je in een klas zit met vmbo, havo en vwo door elkaar? Dan krijg je nog minder uitleg en nog minder uitdaging. Dus ik ben blij dat je het met me eens bent. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het wel een goed idee, met een te moeilijke test kun je namelijk niet goed testen wat ze echt kunnen omdat ze sommige vragen al overslaan vanwege het niet snappen van de vraagstelling, terwijl ze het principe (i.e. rekenen) misschien best onder de knie hebben. Alleen; aan wie geef je die test wel en niet, dat wordt lastsig.
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ben voor het afschaffen van de citotoets zoals die nu is en gebruikt wordt, en zo'n extra versie lijkt me ook niet nodig en misschien zelfs negatief voor bepaalde leerlingen. Maar diezelfde discussie over self fulfilling prophecy kun je voeren voor de toetsen van het cito leerlingvolgsysteem, waar ook voor kinderen met een eigen leerlijn andere toetsen worden gemaakt. Commercieel gedoe, dat is het. En door de houding van de onderwijsinspectie heeft cito ongeveer het monopolie in onderwijsland. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verder heb ik nog even gekeken wat er in zo'n cito-toets naar voren komt en volgens mij is het vooral gericht om te kijken wat de leerlingen in die afgelopen 8 jaar geleerd hebben. Als we toch die verschillende niveaus willen houden, ga dan toetsen wat het denkvermogen van die kinderen is. Het lijkt me sterk dat het bij het vmbo niet meer relevant is om alle hoofdsteden van de provincies van Nederland te kennen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Rendement, doubleercijfers, allemaal principes uit onderwijskwaliteitland. Hoe kan je deze discussie voeren als je daar geen idee van hebt ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|