Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2012, 20:47
DJJochem
DJJochem is offline
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wil even wat kwijt.
Ik ben best wel goed bevriend met een jongen uit een andere 1ste klas (Ik noem hem nu even S).
Hij is zwaar autistisch.
Op school gedraagt hij zich vaak heel erg somber.
Tegenwoordig denkt hij dat hij (voor zijn gevoel) te weinig aandacht krijgt.
Daarom probeert hij nu enorm veel aandacht te trekken.
Dat doet hij door een touw om zijn nek te doen en vervolgens imiteert hij alsof hij zelfmoord pleegt.
Afgelopen donderdag zagen twee klasgenoten S zitten, terwijl hij een briefje schreef.
Dat briefje verstopte hij tussen de kluisjes.
Mijn twee klasgenoten hebben dat briefje gevonden en aan onze mentor laten zien.
Iedereen mocht in de klas het briefje lezen.
Dit is wat er letterlijk op het briefje stond:

'Als jullie mij ooit nog willen zien, dan moeten jullie maar vooral opzouten.
Als jullie niet snel weg zijn, dan volgen er maatregelen.
-- S'

Vervolgens heeft hij thuis en op school al een poging gedaan tot zelfmoord.
Op school heeft hij een touw om zijn nek gebonden.
Gelukkig kon iemand uit klas 1B hem stoppen.
Die avond heeft hij zichzelf thuis opgehangen aan zijn pyjamabroek, waarna hij bewusteloos is geraakt.
Zijn ouders hebben hem gereanimeerd en toen kwam hij weer bij.
Ook tijdens de pauzes vraagt hij aan bijna iedereen die hij tegen komt, of diegene iets heeft waarmee hij 'Zijn hersens in kan slaan'.
Nadat S dit aan mij vroeg hebben we met onze afdelingsleider een uitgebreid gesprek gehad waarin werd verteld dat we ons geen zorgen moesten maken.
Maar, ik maak me dus WEL zorgen.
Wat moet ik nu doen.
Ik heb het nog niet besproken met mijn ouders omdat ik niet precies weet hoe ze zullen reageren.
Ik zie graag een reactie van jullie.

Jochem
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2012, 21:33
Pythagoras.
Pythagoras. is offline
Dat je je zorgen maakt is heel logisch. Voor zover ik het vanaf hier kan beoordelen zijn die "pogingen tot zelfmoord" allemaal vormen van aandacht trekken die hij op een heel verkeerde manier aanpakt. Hij gaat hierin zelfs zo ver dat zijn ouders hem moeten reanimeren. Het enige wat jij denk ik voor hem kan doen is hem de aandacht geven die hij van een vriend hoort te krijgen. Misschien kun je hem eens vertellen dat je hem tof vindt als vriend zoals hij is? En dat hij helemaal geen meer aandacht nodig heeft omdat hij al leuk genoeg is van zichzelf?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2012, 21:42
PureTranquility
PureTranquility is offline
Zoals gezegd. Zou ik S inderdaad wel de aandacht schenken maar S niet gaan trotseren. Laat S weten dat je er voor S bent. Vraag S mee om wat te doen. Ga eens met S een terrasje pakken en spreek het uit. Of ga naar een kroeg en met een biertje of wijntje ga je het uitspreken. Normaliteit openen mensen zich in een drukke plaats met een klein beetje alcohol op. Jullie hebben lol. Jullie kunnen een gesprek voeren en jij krijgt misschien de antwoorden. En spreek het regelmatig af. Mits je er zelf behoefte aan hebt.

Als je het zelf niet wilt dan zou ik helemaal er vanaf stappen. Hoe stom en hoe hard het ook klinkt. Maar dat is de realiteit. Je moet zelf niet de dupe worden omdat iemand anders fout bezig is.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 22:34
brocoliboy
brocoliboy is offline
misschien moet je via je mentor zorgen dat S. naar een vertrouwenspersoon of
pschyoloog gaat na professionele hulp zal het vast beter gaan met hem.
maar wat pure tranquilly zegt is wel zo. word niet zelf de dupe ervan.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2012, 00:36
Verwijderd
Laat hem lekker als hij niet meer wil leven.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2012, 06:47
hookee
hookee is offline
Jij bent bevriend met een zwaar depressief, suïcidaal persoon. Ik vraag me af hoe zo'n vriendschap ontstaat, of was dat er al voordat hij dit gedrag ging vertonen? Of, vond je z'n gedrag in beginsel wel stoer en ben je z'n aandachtsslaafje geworden?
In het laatste geval zou ik zeggen; neem afstand, dit wordt niks meer, richt je op positieve mensen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2012, 11:22
Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Waarom denk ik dat deze DJJochem eigenlijk S. zelf is?
Oud 20-03-2012, 21:53
DJJochem
DJJochem is offline
@hookee nee, in het begin van het schooljaar was hij heel erg vrolijk en aardig tegen iedereen. het gedrag is later pas begonnen.

@mc kauw Waarom denk je dat ik zelf S ben?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2012, 12:49
Lente
Lente is offline
Heb je er intussen met je ouders over gepraat? Als je een beetje goed met ze kan, zou ik dat wel doen. Het is een heftig verhaal, logisch dat het je bezighoudt, en het kan heel fijn zijn het kwijt te kunnen bij bijvoorbeeld je ouders.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 23:04
brocoliboy
brocoliboy is offline
Citaat:
Waarom denk ik dat deze DJJochem eigenlijk S. zelf is?
mee eens
Met citaat reageren
Oud 03-04-2012, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Zoals gezegd. Zou ik S inderdaad wel de aandacht schenken maar S niet gaan trotseren. Laat S weten dat je er voor S bent. Vraag S mee om wat te doen. Ga eens met S een terrasje pakken en spreek het uit. Of ga naar een kroeg en met een biertje of wijntje ga je het uitspreken. Normaliteit openen mensen zich in een drukke plaats met een klein beetje alcohol op. Jullie hebben lol. Jullie kunnen een gesprek voeren en jij krijgt misschien de antwoorden. En spreek het regelmatig af. Mits je er zelf behoefte aan hebt.

Als je het zelf niet wilt dan zou ik helemaal er vanaf stappen. Hoe stom en hoe hard het ook klinkt. Maar dat is de realiteit. Je moet zelf niet de dupe worden omdat iemand anders fout bezig is.
Ga je nou iemand die in de eerste klas zit aanraden om in de kroeg een biertje te gaan drinken?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 20:49
Verwijderd
Ga naar je mentor en vraag die wat te doen eraan want dit gedrag is niet echt normaal.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2012, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Laat hem lekker als hij niet meer wil leven.
Zo praat je toch niet over een kind van 12/13 met ook nog eens een stoornis.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2012, 14:07
bloodyb
bloodyb is offline
Beste Jochem, idd een beetje vreemd dat je afdelingsleider zegt dat jullie je geen zorgen hoeven te maken. Ik neem aan dat S. inmiddels wel proffessionele hulp heeft gekregen. Blijf er in ieder geval niet mee rondlopen maar praat er over met je ouders of een docent. En laat je vriend weten dat jij er voor hem bent als hij dat nodig heeft. Sterkte en laat nog eens weten hoe het met S. gaat.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2012, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Zo praat je toch niet over een kind van 12/13 met ook nog eens een stoornis.
Geef me een goede reden.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2012, 19:29
Verwijderd
haai
heftig verhaal!! ik snap dat je je heel erg zorgen maakt !!!! ik heb ook alleen maar probleem vrienden, maar dit slaat alles !!! ik vind het in elk geval goed van je dat je hier je verhaal verteld !!! Tog lijkt het me goed dat je het met je ouders ook aanspreekbaar maakt ! ze kunnen er dan met jou over praten en eventueel met die ouders van s! hoe is het trouwens met S??
x
Met citaat reageren
Oud 19-04-2012, 11:23
gloriajustadude
gloriajustadude is offline
lastig parket
iemand met autisme is moeilijk om mee om te gaan, zelfs voor psychologen.
daarnaast is het voor de meeste mensen tussen zeer grote aanhalingstekens
makkelijk om te zeggen ow dan ga je er maar voor als je dat zo wil
de redenen voor S zijn duidelijk en het is goed dat jij er voor hem bent.
mijn suggestie is dat je een luisterend oor blijft, doch ook je eigen grenzen duidelijk aangeeft sterkte!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2012, 14:58
Verwijderd
Als hij geen vrienden heeft en altijd gepest wordt snap ik het best.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2012, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Als hij geen vrienden heeft en altijd gepest wordt snap ik het best.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2012, 18:00
depress
depress is offline
dat depressiviteit ken ik ook, had ik vandaag zelfs. dat komt soms door aandacht tekort , spijt, of als veel dingen tegelijk op hem afkomen bv: slechte cijfer, vervelende kinderen, of andere nare dingen. dan krijg ik ook zo een woede maar ik pleeg geen zelfmoord. maar wat mij inderdaad kalmeert is aandacht of als iemand mij troost. zo iets moet je een proberen, zeker als een vriend.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2012, 10:29
Verwijderd
Citaat:
lastig parket
iemand met autisme is moeilijk om mee om te gaan, zelfs voor psychologen.
daarnaast is het voor de meeste mensen tussen zeer grote aanhalingstekens
makkelijk om te zeggen ow dan ga je er maar voor als je dat zo wil
de redenen voor S zijn duidelijk en het is goed dat jij er voor hem bent.
mijn suggestie is dat je een luisterend oor blijft, doch ook je eigen grenzen duidelijk aangeeft sterkte!
dat is complete bullshit wat jij hier vertelt ik heb zelf ook autisme en ik kan het prima met mensen vinden en ik heb ook wel wat vrienden serieus hier kan ik echt niet tegen mensen die denken dat kinderen met autisme compleet gestoord zijn in hun kop

kinderen van autisme hebben het vaak moelijk met dingen de ene met communiceren de ander met huiswerk maken
t is hetzelfde met kinderen met adhd die zijn toch ook niet gek? alleen erg druk
Met citaat reageren
Oud 09-05-2012, 20:30
DennisGay
DennisGay is offline
Xenophon, ik heb pddnos maar ik pleeg geen zelfmoord, heb het 4 keer geprobeerd, omdat ik zo gek werdt dat ik van de brug voor de trein wilde springen, maar toen dacht ik aan me ouders enzo.

laat me 1 ding duidelijk maken:

Autisme is geen HANDICAP, Of iets dergelijks, het is een Gedragstoornis waarbij mensen met autisme of heele druk in hun hoofd zijn, of zoals S aandacht nodig heeft om meerdere redenen, ik zelf heb dit:
mijn hoofd is zo rommelig als een varkenstal, ik weet niet wat ik moet, maar toch, als ik me mediecijnen inneem, gaat het over, Jochem, vraag aan S of hij medicijnen heeft, praat met je ouders of zijn Sucidiaal-heid en vraag of ze contact met S zijn ouders opnemen, en laat ze vragen of S medicijnen heft ofzo, het is echt heel goed van je dat je er voor hem bent, Ga zo door
MAAR laat je niet gekmaken, jochem, sommige autisten zijn echt heel moeilijk te overtuigen van het fijt dat ze normaal zijn, ik weet dat het mijn eerdee beweringen tegen spreekt, maar met sommige mensen met autisme is het echt moeilijk praten, als ik me medicijnen niet inneem ben ik ook moeilijk te hanteren enzo,

Maar, echt waar praat erover met je ouders, of met een docent van Verzorging ofzo, miss kan hij iets helpen enzo?

Greetz. Dennis
Met citaat reageren
Oud 09-05-2012, 21:18
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Ik heb niets toe te voegen aan de opmerking van DennisGay. Volg zijn raad maar op!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2012, 21:49
-Raven-
-Raven- is offline
Als S echt autistisch is moet je z'n vertrouwen winnen, let op dingen die hij leuk vind, kledij stijl, zelf wat hij drinkt. Als je met hem kan praten over een bepaald spel voelt hij zich "thuis". Je moet dat gewoon rustig opbouwen.
Oud 10-05-2012, 09:26
ThomasJu
ThomasJu is offline
Wtf! Je zegt dat je geen zelfmoord wil plegen je hebt het alleen 4 keer geprobeerd.
Dat is echt niet normaal hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2012, 15:25
DennisGay
DennisGay is offline
thomas, ik bedoel ermee dat ik het niet WIL, maar door de omstandighed 4 keer op het punt stond het te doen.

Maakt dat het duidelijk?

greetz.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 15:39
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
laat me 1 ding duidelijk maken:

Autisme is geen HANDICAP, Of iets dergelijks, het is een Gedragstoornis
Nee, het is geen gedragsstoornis, maar een (pervasieve) ontwikkelingsstoornis. Bij een gedragsstoornis gaat het om een systematisch optreden van storend gedrag voor de omgeving, waarbij geen sprake is van enige schuldgevoelens.
Oud 10-05-2012, 15:49
Verwijderd
En een handicap is een functiebeperking, dus dat is zo beledigend als je het zelf maakt.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 18:55
DennisGay
DennisGay is offline
hmm, zo hebik het nooit ekeken, maar laten we het weer over het probleem hebben? zometeen word er een fb boos
Met citaat reageren
Oud 13-05-2012, 11:55
Verwijderd
Citaat:
dat depressiviteit ken ik ook, had ik vandaag zelfs. dat komt soms door aandacht tekort , spijt, of als veel dingen tegelijk op hem afkomen bv: slechte cijfer, vervelende kinderen, of andere nare dingen. dan krijg ik ook zo een woede maar ik pleeg geen zelfmoord. maar wat mij inderdaad kalmeert is aandacht of als iemand mij troost. zo iets moet je een proberen, zeker als een vriend.
je eventjes kut voelen heeft niks te maken met depressiviteit.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2012, 14:24
Verwijderd
@DJJochem: Je hebt het over een 'afdelingsleider'.
Zit je op een speciale school?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 17:41
mytholon
mytholon is offline
Wat is er vreemd aan een afdelingsleider? Wij hebben er één voor vmbo, havo en vwo. Niks vreemd aan
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 18:37
Attention
Attention is offline
Citaat:
Hij is zwaar autistisch.

Jochem
Iemand kan niet licht autistich zijn of zwaar autistich je bent het of je bent het niet zo simpel is het
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 19:16
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Iemand kan niet licht autistich zijn of zwaar autistich je bent het of je bent het niet zo simpel is het
Het syndroom van Asperger (wat ik zelf heb) wordt wel eens als een milde vorm van autisme beschreven, terwijl klassiek aurisme (ook wel Kannerautisme of kernautisme genoemd) als de ernstigste vorm van autisme beschreven wordt.
Oud 23-05-2012, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
Het syndroom van Asperger (wat ik zelf heb) wordt wel eens als een milde vorm van autisme beschreven, terwijl klassiek aurisme (ook wel Kannerautisme of kernautisme genoemd) als de ernstigste vorm van autisme beschreven wordt.
Precies, er zijn verschillende varianten die in meerdere en mindere mate belemmerend zijn in je dagelijks leven.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 21:31
Attention
Attention is offline
Citaat:
er zijn 3 soorten autisme
PDD d nos (wat ik zelf heb)
Asperger
klassiek autisme

het zijn 3 vormen asperger is heel wat anders dan PDD d nos maar je hebt geen ernstige form autisme t is allemaal net wat anders dat zeer moelijk uit te leggen is..
en dat kan ik nu niet typen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten