Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2012, 19:14
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Hoi!
Ik heb eigenlijk een heel raar probleem,
ik kan er helemaal niet meer tegen als de deuren van de kamer waar ik ben niet dicht zijn.
Ik heb ADHD en heb sowieso moeite met concentreren, maar als de deuren niet dicht zijn wordt ik heel erg onrustig en blijf ik om me heen kijken.
Als de deur dicht is kan ik wel gewoon werken...
Het is echt heel gek... Ik kan gewoon niet normaal in de keuken zitten als een van de deuren open is...
Ik heb sinds kort nieuwe medicijnen, dexamfetamine pillen, kan het hieraan liggen? Kan ik er iets aan doen? Is het raar? Hoe komt het?
Ik ben heel nieuwsgierig
Liefs, Kaaspepsel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2012, 19:16
Em.
Em. is offline
Ik weet wel dat ik het zélf onprettig vind als mijn slaapkamerdeur niet dicht is, dus heel raar en abnormaal lijkt het me niet, zeker als je die deuren niet meteen kunt zien (als ze in je gezichtsveld liggen voelt het minder 'bedreigend' dan als ze open zijn en je kunt niet zien wat er gebeurt). Verder zou ik het niet zo goed weten, het enige dat ik verzinnen waarvan ik denk dat het helpt, is die deuren tóch open te laten - tegen je gevoel in - en er zo aan te wennen dat ze open zijn, tot het je niet meer zoveel uitmaakt.
Oud 03-12-2012, 19:30
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Hoi Em, dankje voor de reactie!
Ik vond het altijd al niet fijn als m'n slaapkamerdeur open stond, maar sinds ik begonnen ben met m'n nieuwe pillen wordt ik bijvoorbeeld al helemaal onrustig als we aan het eten zijn en een deur staat open.
Door m'n ADHD heb ik dus sowieso al concentratieproblemen maar als er een deur openstaat kan ik gewoon helemaal niet meer werken, ik kan er echt niet tegen.
Het is best wel... Vervelend
Hahaha
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 03:41
Patataap
Patataap is offline
Ik heb precies hetzelfde, wat mijn omgeving nogal stoort..
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 10:15
Verwijderd
Ik heb precies hetzelfde , en ik heb add (maar dat wist je al )
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 10:57
deadlytown
deadlytown is offline
Ik heb geen ADD of HDHD en vind het super vervelend als de slaapkamer deur open staat.
dan kijk ik er elke keer na tot dat ik zo iets heb van nu gaat ie dicht.

en heeft niet met onveilig voelen te maken

Laatst gewijzigd op 04-12-2012 om 12:31.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 12:22
Labyrint89
Labyrint89 is offline
Hoi!

Als ik het zo lees, lijkt het mij dat je je onveilig voelt als deuren open staan. Je heb dan minder controle over wat er gebeurt, voelt je onveiliger omdat er geen barricade zit tussen jou en iemand die in jouw omgeving wilt 'binnendringen'. Door gebruik van ADHD-medicatie kan het gebeuren dat je rustiger wordt en dat onveilige gevoelens meer de ruimte krijgen. Ze worden niet meer weggedrukt door jouw hyperactiviteit. Maar dexamfetamines kunnen ook angststoornissen verergeren, dus misschien herken je daar iets in? Weet je waar je bang voor bent als de deuren open staan? Kun je verder kijken dan het alleen maar raar vinden van jezelf? Het is overigens echt niet raar. Een deur zorgt ervoor dat jouw ruimte beschermd is, dat het veilig is voor je. Door dat open te stellen kan het onveiliger voor je voelen.

Bye xx
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 13:34
Verwijderd
Het is toch niet erg ??
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 19:53
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Citaat:
Hoi!

Als ik het zo lees, lijkt het mij dat je je onveilig voelt als deuren open staan. Je heb dan minder controle over wat er gebeurt, voelt je onveiliger omdat er geen barricade zit tussen jou en iemand die in jouw omgeving wilt 'binnendringen'. Door gebruik van ADHD-medicatie kan het gebeuren dat je rustiger wordt en dat onveilige gevoelens meer de ruimte krijgen. Ze worden niet meer weggedrukt door jouw hyperactiviteit. Maar dexamfetamines kunnen ook angststoornissen verergeren, dus misschien herken je daar iets in? Weet je waar je bang voor bent als de deuren open staan? Kun je verder kijken dan het alleen maar raar vinden van jezelf? Het is overigens echt niet raar. Een deur zorgt ervoor dat jouw ruimte beschermd is, dat het veilig is voor je. Door dat open te stellen kan het onveiliger voor je voelen.

Bye xx
Super bedankt voor de duidelijke uitleg
Ik weet niet precies wat ik voel als de deur openstaat... Het zou inderdaad misschien wel angst kunnen zijn, maar aan de andere kant is het nou niet echt dat ik helemaal zit te zweten dat de deuren niet dicht zijn.
Ik dacht eerst dat het misschien wel met prikkels te maken kon hebben, maar als ik in mijn eentje thuis ben en ik zit in de keuken te werken, dan moeten de deuren ook dicht zijn, terwijl daar helemaal geen geluid vandaan komt...

Wat ik me ook net bedenk is dat het weer een soort van dwangmatige tic is, als ik het zo mag zeggen.
Ik heb ook een andere tic, dat ik steeds met de teen naast m'n grote teen, m'n grote teen moest knakken (ik hoop dat deze uitleg een beetje te begrijpen is). Hierdoor heb ik vaak de zijkant van m'n tenen open, door de nagels die langs m'n teen gaan. Als ik dat probeerde in te houden, lukte het niet, of werd ik er helemaal gestrest/gek van, nu houd ik maar gewoon mijn schoenen aan in huis...

Ik weet dat ik voordat ik op mn nieuwe pilletjes over ging, ik vaak de keukendeur dichtdeed, omdat er anders heel veel tocht over de vloer ging... Misschien is dat met die dexamfetamine een soort van dwangmatig geworden?

meer kan ik niet bedenken
Groetjes, Kaaspepsel
Met citaat reageren
Oud 05-12-2012, 07:51
Labyrint89
Labyrint89 is offline
Hee,

Het klopt dat dexamfetamines ook tics kunnen verergeren. Je kunt er dus dwangmatiger door worden. Dat zou best wel een verklaring kunnen zijn voor de toename van jouw deurentic, als ik het zo even zal noemen Heb je verder last van dwangmatigheid, behalve je tenen? Dwangmatige gedachten of handelingen (handen wassen, tanden poetsen, dingen tellen, schoonmaken, steeds aan iets moeten denken, etc.) die erger zijn geworden nu je de dexamfetamines gebruikt? En heb je er veel last van, of was het meer dat je naar een verklaring zoekt? Als het je echt hindert dat het toeneemt, moet je kijken of je andere medicatie kunt krijgen. Heb je al Concerta of Ritalin gebruikt?

Succes! X
Met citaat reageren
Oud 05-12-2012, 22:23
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Hoi!
Het is soms wel redelijk vervelend, omdat als iemand de deur open laat ik hem dan zelf dicht moet gaan doen enzo... En dus ook weer volledig uit m'n focus gehaald wordt, als ik die nog niet verloren had door de open deur. Maar het is niet dat het zo erg is dat ik er ontzettende last van heb. Ik kan er mee leven Ik wou inderdaad gewoon graag een verklaring voor m'n gekke tic!
Ik was de laatste tijd wel veel vaker mijn handen, maar dat is sinds ik m'n piano heb. We hebben afgesproken dat je je handen wast voor je aan m'n piano zit, dus daarvoor was ik ze sowieso. Maar soms dan sta ik gewoon randomly m'n handen te wassen. Ik betwijfel alleen of dit dwangmatigheid is, ik denk dat ik het gewoon fijn vind om een schoon gevoel aan m'n handen te hebben.
Ik heb eerder al ritalin, equasym, medikinet en concerta gebruikt, maar niks hielp goed (genoeg).
Daarom ben ik nu op de dexamfetamine!
Oud 07-12-2012, 08:46
Labyrint89
Labyrint89 is offline
Hee,

Goed dat je het nog wel leefbaar vindt, als het je echt gaat belemmeren moet je namelijk snel oplossingen gaan zoeken. Het kan ontzettend rot zijn om met dwang te moeten leven. Er zit natuurlijk ook een verschil tussen vaak dingen willen doen, en echt een dwangmatig probleem hebben. Als je je ongemakkelijk, opgejaagd of rot voelt als je je handen niet kan wassen, of als je handen uitgedroogd en gescheurd raken door het vele wassen, dan moet je wel erkennen dat je een probleem hebt. Neem het in ieder geval serieus (Wel tof trouwens dat je een piano hebt!)
Je hebt al veel gebruikt inderdaad, hopelijk gaat de dexamfetamine je een beetje helpen en heeft het niet te veel bijwerkingen. Geen hoofdpijn, moeite met inslapen, minder eetlust, prikkelbaar zijn, buikpijn, duizeligheid, spierpijn, etc.? Houd het allemaal een beetje in de gaten! Het kan dat je erg gevoelig bent voor bijwerkingen.

X
Met citaat reageren
Oud 08-12-2012, 17:52
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Ik had bij de Methylfenidaat-medicijnen wel erg veel bijwerkingen. Bij de Dexamfetamine valt het heel erg mee, een beetje verminderde eetlust, en vaak aan het einde van de dag last van dat het uitwerkt... Dan voel je je wel erg rot, maar ik begin er nu aan te wennen, dus dat wordt ook steeds minder vervelend... Dus dat is mooi

En ik ben ook heel erg blij met de piano. Eerst zat ik op keyboard maar ik kan echt veel meer genieten van het pure geluid van de piano
Reageren

Regels voor berichten