Advertentie | |
|
![]() |
|
Als je op jezelf gaat wonen en gaat samenwonen komt er inderdaad het één en ander bij kijken. Als eerst zou ik jullie aanraden om je in te schrijven bij de woningbouwcorporatie in de gemeente waar jullie willen gaan wonen, want vaak zijn er wachtlijsten. Je kunt daar informeren hoe lang de gemiddelde wachttijd is en of ze bijvoorbeeld ook lotingwoningen hebben, waarbij de inschrijfduur niet van belang is.
Als je eenmaal een huurhuis hebt, kun je op www.toeslagen.nl kijken of je in aanmerking komt voor huurtoeslag. Afhankelijk van de hoogte van de huur en je inkomen kan dit enkele tientjes tot ruim honderd euro per maand schelen! Daarnaast krijg je met kosten te maken die je nog niet hebt als je thuis woont. Voor een overzicht, kijk op onze website. Het is goed om van te voren een inschatting van alle kosten te maken, zodat deze niet tegen vallen als je al verhuisd bent. Aangezien jullie ook gaan samenwonen, is het handig om af te spreken wie wat of welk deel gaat betalen. Om te bepalen wat jullie het fijnst vinden kun je op deze link kijken. Veel succes!
|
Je bent nog vrij jong en uit huis gaan is blijkbaar een actie uit 'nood', dan dat het echt een vervolgstap is waar je aan toe bent.
Als je zo jong bent is gaan samenwonen echt erg duur. Nog steeds niet onmogelijk, maar het is niet per sé de beste stap. Met jullie leeftijd wordt het ook lastiger een huurcontract te krijgen, woningbouwverenigingen zijn niet happig op jongeren. Ze hebben liever de zekerheid dat ze de huur overgemaakt krijgen. Als je echt weg wil, kun je je beter oriënteren op een kamer. Meestal makkelijker te vinden en de vaste lasten zijn veel minder hoog. Vaak zijn de belangrijkste zaken al aanwezig, zodat je geen geld hoeft uit te geven aan basiszaken als de vloer, wasmachine e.d. Ook gezien je leeftijd is het een minder groot punt (zeker wanneer je 18 wordt). Terwijl je op kamers zit, kun je ingeschreven staan als woningzoekende en uiteindelijk alsnog gaan samenwonen. |
![]() |
|
En dan nog, nu inschrijven bij de woningbouw levert echt nog geen huis op binnen een jaar. Ik sta al 10 jaar ingeschreven en het was tot vorig jaar een loting systeem. Nou, na 3 jaar elke week inschrijven op loting heb ik een 2 kamer flatje toegewezen gekregen. Eensgezinshuizen reageren nog 1000 mensen meer op per week.
Dus denk dat je al snel aan particulier huren mag gaan denken als je zo snel wil.
|
![]() |
Eens met bierkoning.
Vanaf je 18e kun je je inschrijven als woningzoekende en vanaf dan is het maar wachten. Afhankelijk van aantal reacties en plaats ben je toch vaak zeker een aantal jaar wachtende. Zelf sta ik nu 3 jaar inschreven als woningzoekende in omgeving Utrecht. Wachttijd vanaf nu en dat ik dus eventueel kans maak om een woning toegewezen te krijgen is op dit moment 6/7 jaar. Gelukkig heb ik wel een woning, maar dat is puur en alleen omdat mijn vriend al een woning had en ik bij hem in kon trekken. Anders was het voor mij ook gewoon een kamer zoeken. Oftewel het wordt dus huren van een particulier of een woning kopen. Kopen zal waarschijnlijk sowieso niet lukken. Jij zelf zal denk ik niet fulltime werken? En buiten dat ook nog niet veel verdienen. En je vriend wellicht hetzelfde verhaal. Eventueel nog studerende, werkzoekende, niet fulltime aan de slag en zeker nog niet het inkomen van een 'volwassen' persoon. De banken doen nu ook vrij moeilijk met het geven van een hypotheek. Particulier is dan de enige optie maar daarvan zijn over het algemeen de huurprijzen een stuk hoger dan via de woningbouw. Denk dat je beter kunt zoeken naar een studio of kamer. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Samenwonen... snowflakes | 46 | 07-09-2009 20:47 | |
Liefde & Relatie |
Jaloers op je vrienden omdat zij wel samenwonen Blackeyed | 34 | 01-02-2009 21:12 | |
Liefde & Relatie |
Roken en Samenwonen strawberryangel | 131 | 12-12-2005 01:06 | |
Liefde & Relatie |
Samenwonen Verwijderd | 46 | 28-06-2005 20:00 | |
Liefde & Relatie |
samenwonen pudding met vel | 30 | 11-11-2004 20:40 |