Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2012, 18:36
seddi
seddi is offline
hallo ik en mijn vriend gaan over een jaar samenwonen. we wonen beide nog thuis
we willen in een andere stad gaan wonen, een huurhuis nemen wat komt er allemaal bij kijken? en wat moeten we allemaal regelen?

xx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2012, 08:11
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Als je op jezelf gaat wonen en gaat samenwonen komt er inderdaad het één en ander bij kijken. Als eerst zou ik jullie aanraden om je in te schrijven bij de woningbouwcorporatie in de gemeente waar jullie willen gaan wonen, want vaak zijn er wachtlijsten. Je kunt daar informeren hoe lang de gemiddelde wachttijd is en of ze bijvoorbeeld ook lotingwoningen hebben, waarbij de inschrijfduur niet van belang is.

Als je eenmaal een huurhuis hebt, kun je op www.toeslagen.nl kijken of je in aanmerking komt voor huurtoeslag. Afhankelijk van de hoogte van de huur en je inkomen kan dit enkele tientjes tot ruim honderd euro per maand schelen!
Daarnaast krijg je met kosten te maken die je nog niet hebt als je thuis woont. Voor een overzicht, kijk op onze website. Het is goed om van te voren een inschatting van alle kosten te maken, zodat deze niet tegen vallen als je al verhuisd bent. Aangezien jullie ook gaan samenwonen, is het handig om af te spreken wie wat of welk deel gaat betalen. Om te bepalen wat jullie het fijnst vinden kun je op deze link kijken.

Veel succes!
Oud 26-07-2012, 09:43
Adore
Adore is offline
Hoe oud zijn jullie? Dat kan van invloed zijn op het recht op huurtoeslag.

Gaan samenwonen is geen gemakkelijke stap, want er komt inderdaad best veel bij kijken. Onmogelijk is het natuurlijk niet. Zorg inderdaad eerst dat je weet waar je wil wonen en oriënteer je eventueel ook op woonwijken of buurten. Schrijf je (samen) in als woningzoekende, daar moet je niet pas volgend jaar aan denken.

Bedenk samen hoeveel inkomsten je hebt en hoeveel je kwijt kunt zijn aan vaste lasten. Zo kun je vooraf al bepalen welke woningen te duur zijn en je dus vanaf moet zien.

Tot vaste lasten kun je rekenen:
Huur, gas/licht, water, gemeentebelastingen, waterschapsbelastingen, verzekeringen (wettelijke aansprakelijkheid, inboedel), zorgverzekering, tv/internet/telefonie, mobiele telefoon. Je zult je ook wel moeten verdiepen in je administratie en weten hoe zaken werken.
Ik zelf heb me bijvoorbeeld verkeken op de extra kosten wanneer je producten aanvraagt, zoals tv/internet. Ook de energierekening kan in het begin te hoog worden ingeschat.

Da's niet het enige, je hebt samen ook uitzet nodig. Meubels, huishoudelijke apparatuur, servies, e.d. Wellicht moet er ook een nieuwe vloer in de woning of hebben de muren nieuw behang of een verfje nodig.
Bij elkaar kun je makkelijk meer dan duizend euro kwijt zijn om alleen maar te starten. Als jullie mogelijkheden zien en het echt door willen zetten, ga vast sparen! Succes.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 18:35
seddi
seddi is offline
en ik ben 17 en mn vriend is 20
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 18:35
seddi
seddi is offline
dank je voor de informatie
Met citaat reageren
Oud 28-07-2012, 16:29
Slome Kameel
Slome Kameel is offline
Citaat:
hallo ik en mijn vriend gaan over een jaar samenwonen. we wonen beide nog thuis
we willen in een andere stad gaan wonen, een huurhuis nemen wat komt er allemaal bij kijken? en wat moeten we allemaal regelen?

xx
Er komt vooral heel veel geld bij kijken, ik zou het iedereen van harte afraden tenzij je zeker weet dat je er klaar voor bent. Maar dat ben ik
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 14:39
seddi
seddi is offline
ik wil gewoon snel uit huis. wegens prive dingen dit lijkt me het beste
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 20:02
Adore
Adore is offline
Je bent nog vrij jong en uit huis gaan is blijkbaar een actie uit 'nood', dan dat het echt een vervolgstap is waar je aan toe bent.
Als je zo jong bent is gaan samenwonen echt erg duur. Nog steeds niet onmogelijk, maar het is niet per sé de beste stap. Met jullie leeftijd wordt het ook lastiger een huurcontract te krijgen, woningbouwverenigingen zijn niet happig op jongeren. Ze hebben liever de zekerheid dat ze de huur overgemaakt krijgen.

Als je echt weg wil, kun je je beter oriënteren op een kamer. Meestal makkelijker te vinden en de vaste lasten zijn veel minder hoog. Vaak zijn de belangrijkste zaken al aanwezig, zodat je geen geld hoeft uit te geven aan basiszaken als de vloer, wasmachine e.d. Ook gezien je leeftijd is het een minder groot punt (zeker wanneer je 18 wordt).
Terwijl je op kamers zit, kun je ingeschreven staan als woningzoekende en uiteindelijk alsnog gaan samenwonen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2012, 07:52
bierkoning
bierkoning is offline
En dan nog, nu inschrijven bij de woningbouw levert echt nog geen huis op binnen een jaar. Ik sta al 10 jaar ingeschreven en het was tot vorig jaar een loting systeem. Nou, na 3 jaar elke week inschrijven op loting heb ik een 2 kamer flatje toegewezen gekregen. Eensgezinshuizen reageren nog 1000 mensen meer op per week.

Dus denk dat je al snel aan particulier huren mag gaan denken als je zo snel wil.
Oud 06-08-2012, 10:18
Saartje1991
Saartje1991 is offline
Eens met bierkoning.

Vanaf je 18e kun je je inschrijven als woningzoekende en vanaf dan is het maar wachten. Afhankelijk van aantal reacties en plaats ben je toch vaak zeker een aantal jaar wachtende. Zelf sta ik nu 3 jaar inschreven als woningzoekende in omgeving Utrecht. Wachttijd vanaf nu en dat ik dus eventueel kans maak om een woning toegewezen te krijgen is op dit moment 6/7 jaar. Gelukkig heb ik wel een woning, maar dat is puur en alleen omdat mijn vriend al een woning had en ik bij hem in kon trekken. Anders was het voor mij ook gewoon een kamer zoeken.

Oftewel het wordt dus huren van een particulier of een woning kopen. Kopen zal waarschijnlijk sowieso niet lukken. Jij zelf zal denk ik niet fulltime werken? En buiten dat ook nog niet veel verdienen. En je vriend wellicht hetzelfde verhaal. Eventueel nog studerende, werkzoekende, niet fulltime aan de slag en zeker nog niet het inkomen van een 'volwassen' persoon. De banken doen nu ook vrij moeilijk met het geven van een hypotheek. Particulier is dan de enige optie maar daarvan zijn over het algemeen de huurprijzen een stuk hoger dan via de woningbouw.

Denk dat je beter kunt zoeken naar een studio of kamer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten