Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2004, 18:49
pudding met vel
Avatar van pudding met vel
pudding met vel is offline
Hoi iedereen!
Mijn vriend en ik gaan over een paar maanden samenwonen. Wooeeh, heb er heel veel zin in! Dit is de eerste keer dat ik met iemand ga samenwonen dus weet ik niet precies hoe het gaat zijn. Wat ik me dan ook afvraag is over welke dingen je bijvoorbeeld goede afspraken moet maken. Zijn er hier mensen die samenwonen en me misschien kunnen helpen? Waarover hebben jullie afspraken moeten maken?
Thanks!

PS ik heb de zoekfunctie gebruikt maar in de topics die ik vond, vond ik te weinig over afspraken en zo. Hoop dat dit topic mag
__________________
(\__/)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2004, 18:50
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Nou, zorg in ieder geval dat je een plek hebt om te logeren
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 18:52
Verwijderd
ik woon niet samen maar ik heb huisgenoten en het is in het begin misschien wel handig om in het begin af te spreken wie welke huishoudelijke taak doet; later wordt dit waarschijnlijk wel vanzelf goed verdeeld maar als je nog niet weet wie wat kan en leuk vindt kan dat mis gaan bovendien kan het dan gebeuren dat niemand wat doet en dat is vies
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 18:57
zeep007
Avatar van zeep007
zeep007 is offline
Hey, ik woon nu een maand smaen met mijn vriend en eigenlijk gaat alles heel natuurlijk. Degene met de meeste tijd kookt of doet ff boodschappen. We verdelen alles netjes, maar niet opgelegd, eerder weer heel natuurlijk.

Qua geld hebben we wel afspraken gemaakt, zo blijft alles netjes verdeeld met huur ofzo, maar ook boodschappen d.m.v. een huishoudpot , want in het begin zaten we echt met geld te smijten en de 1 meer dan de ander. Dus vandaar....

Verder is het leuk, vet gezellig etc. etc.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 18:59
Verwijderd
ik denk dat je het beste gewoon eerst samen moet gaan leven, en dan kijken hoe jij dingen doet en hoe hij dingen doet. pas dan kun je volgens mij pas taken verdelen, afspraken maken, enzenz.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 19:20
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
Chimera schreef op 10-11-2004 @ 19:50 :
Nou, zorg in ieder geval dat je een plek hebt om te logeren



maar succes iig !
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 19:36
Verwijderd
Citaat:
Nattigheid schreef op 10-11-2004 @ 19:59 :
ik denk dat je het beste gewoon eerst samen moet gaan leven, en dan kijken hoe jij dingen doet en hoe hij dingen doet. pas dan kun je volgens mij pas taken verdelen, afspraken maken, enzenz.
Precies.
Eerst maar eens kijken hoe dat allemaal gaat lopen uit zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 19:46
jpe2004
Avatar van jpe2004
jpe2004 is offline
ja tis wat
__________________
*afca-ctc*
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 21:02
DvoorA
Avatar van DvoorA
DvoorA is offline
ik zou wel duidelijk ervoor zorgen dat je een eigen kamer hebt waar je alleen kunt zijn. Hoe verliefd je ook bent, soms moet je gewoon even alleen kunnen zijn. Lijkt me een belangrijk punt. Verder...blijf tegen elkaar doen net als voordat je ging samenwonen. Blijf elkaar onbijtjes op bed brengen enzo. Samenwonen is volgens mij een prachtige kans om je vriend ook te verwennen enzo. Moet hij natuurlijk ook af en toe wat terugdoen.

en je moet ervoor zorgen dat je niet alles alleen hoeft te doen. Ga niet zeiken over tandpastadopjes. Ruim ze gewoon op en ga je niet ergeren aan rondslingerende spullen. Als je dat wel doet dan wordt het niets meer (tenzij je een relatie wilt hebben waarin het belangrijkste onderwerp van gesprek de kwestie wcbril omhoog/omlaag?is).
__________________
There is nothing real outside our perception of reality, is there?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 21:25
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 10-11-2004 @ 20:36 :
Precies.
Eerst maar eens kijken hoe dat allemaal gaat lopen uit zichzelf.
Lijkt me niet. Als je meteen afspraken maakt, heb je ook duidelijkheid. Anders heb je vanaf dag 1 al ergernis. Ik zou in ieder geval afspraken maken over het huishouden, en over geld. En misschien over hoeveel tijd/avonden jullie in ieder geval sámen willen zijn? (niet dat de één altijd thuis is en de ander nooit...)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 21:45
Verwijderd
Citaat:
pudding met vel schreef op 10-11-2004 @ 19:49 :
Hoi iedereen!
Mijn vriend en ik gaan over een paar maanden samenwonen. Wooeeh, heb er heel veel zin in! Dit is de eerste keer dat ik met iemand ga samenwonen dus weet ik niet precies hoe het gaat zijn. Wat ik me dan ook afvraag is over welke dingen je bijvoorbeeld goede afspraken moet maken. Zijn er hier mensen die samenwonen en me misschien kunnen helpen? Waarover hebben jullie afspraken moeten maken?
Thanks!

PS ik heb de zoekfunctie gebruikt maar in de topics die ik vond, vond ik te weinig over afspraken en zo. Hoop dat dit topic mag
Ik woon nu ruim twee jaar samen, en in het begin moesten we vooral afspraken maken over het huishouden. Zijn manieren van het huishouden doen waren heel anders dan de mijne, dus die moesten we een beetje op elkaar afstemmen. Verder liepen we zo nu en dan wel eens tegen een probleem op samen, mja, die zie je van te voren niet aankomen, probeer die dus goed op te lossen samen.

Verder is het vooral heel leuk, als het goed is Dus veel plezier

Nog even toevoegen, aangezien sommige mensen blijkbaar vinden dat beide mensen op hun tenen moeten gaan lopen; zég het gewoon wanneer je iets niet lekker zit, jullie moeten allebei fijn kunnen wonen, laat niet over je heen lopen. Elkaar blijven verwennen is een leuk idee, dat moet je ook zeker blijven doen, maar hou er ook rekening mee dat het gewone leven door gaat

Laatst gewijzigd op 10-11-2004 om 21:50.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 23:17
Verwijderd
Citaat:
DNMB schreef op 10-11-2004 @ 22:02 :
ik zou wel duidelijk ervoor zorgen dat je een eigen kamer hebt waar je alleen kunt zijn. Hoe verliefd je ook bent, soms moet je gewoon even alleen kunnen zijn. Lijkt me een belangrijk punt. Verder...blijf tegen elkaar doen net als voordat je ging samenwonen. Blijf elkaar onbijtjes op bed brengen enzo. Samenwonen is volgens mij een prachtige kans om je vriend ook te verwennen enzo. Moet hij natuurlijk ook af en toe wat terugdoen.

en je moet ervoor zorgen dat je niet alles alleen hoeft te doen. Ga niet zeiken over tandpastadopjes. Ruim ze gewoon op en ga je niet ergeren aan rondslingerende spullen. Als je dat wel doet dan wordt het niets meer (tenzij je een relatie wilt hebben waarin het belangrijkste onderwerp van gesprek de kwestie wcbril omhoog/omlaag?is).
Ik begrijp dat niet, 'een eigen kamer'. Moet je dan een huis met 2 extra kamers nemen zodat je wat ruimte voor jezelf hebt? Je kan elkaar prima ontlopen, de een gaat in de huiskamer zitten en de ander in de slaapkamer of je vraagt of de ander even zijn klep dicht wil houden. (Niet met die woorden.)

Voor de rest ben ik het wel met je eens.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 23:52
M@TRIX
Avatar van M@TRIX
M@TRIX is offline
als je rekening met elkaar houd en overal over praat hoef je naar mijn idee geen afspraken te maken...

misschien wat basis regels over wassen, afwassen, koken en schoonmaken..

maar aan huisregels enzo zou ik niet beginnen...
__________________
Je suis Napoleon, ik heb america ontdekt!!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 02:36
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
joisus christus.. op je 18de al samenwonen
respect.. dat zou ik je zeker niet nadoen.

Citaat:
Chimera schreef op 10-11-2004 @ 19:50 :
Nou, zorg in ieder geval dat je een plek hebt om te logeren
pwnd!
__________________
Bevecht vuur met vuur en je zal om niets meer dan het as vechten...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 09:13
Verwijderd
In appartementen met minder dan drie kamers mag je vaak niet met twee volwassenen wonen (althans bij de sociale appartementen in Groningen), dus dan heb je 'vanzelf' een kamer waar je je terug kunt trekken. En anders kun je idd altijd in de slaapkamer of badkamer gaan zitten.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 09:32
zeep007
Avatar van zeep007
zeep007 is offline
haha, alleen bij ons is de keuken echt apart zeg maar...

wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat je hetzelf maar allemaal moet uitzoeken. Wat iedereen hier zegt is allemaal niet van toepassing of gedeeltelijk.

Mocht je ruzie hebben is dat kut, of je nou in een andere kamer zit of niet, komt toch wel goed. Afspraken ontstaan vanzelf. Zolang je maar blijft praten over wat goed gaat en niet goed gaat, komt alles wel op zijn pootjes terecht. Tenzij je relatie er niet best bestand is. Maar dat zie je dan wel weer..

Geniet er vooral van en maakt het gezellig met z'n tweeen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 09:52
elledc
elledc is offline
Citaat:
Hardstylesage schreef op 11-11-2004 @ 03:36 :
joisus christus.. op je 18de al samenwonen
respect.. dat zou ik je zeker niet nadoen.
Dat dacht ik ook effe.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 09:58
Verwijderd
Citaat:
Hardstylesage schreef op 11-11-2004 @ 03:36 :
joisus christus.. op je 18de al samenwonen
respect.. dat zou ik je zeker niet nadoen.
Ik wel, ik woon nu half samen, half op kamers. En het bevalt mij wel goed. Het is niet zo dat hij of ik compleet onderdrukt worden of iets dergelijks, ik kan juist nu nog meer mijn eigen dingen doen dan eerst. Hij moppert er namelijk niet meer over.

@ topicstarter: hoe lang zijn jullie al samen?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-11-2004, 10:18
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-11-2004 @ 10:58 :
Ik wel, ik woon nu half samen, half op kamers.
Wat dus compleet wat anders is dan mekaar dag in dag uit op de nek zitten.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 10:32
Verwijderd
Afspraken maken is niet bij iedereen heel belangrijk...behalve dingentjes als dat je elkaar zegt waar je heen gaat/hoe laat je thuis bent (niet om te controleren, maar bv zodat je iemand kan bellen als dat nodig is en je weet wanneer je je ongerust moet gaan maken ). Ik sluit me bij Nattigheid aan, kijk eerst en maak dan de nodige afspraken.

Ik woon nu een jaar of 3 samen en we hebben weinig echte 'echt afspraken'. Toen we nog geen afwasmachine hadden, wasten we samen af (één wassen, ander drogen), de was doen we min of meer omstebeurt (soms de één de was er in, de ander hem ophangen), we hebben een keer in de zoveel tijd een dag dat we een aantal uur echt opruimen en schoonmaken, dan doen we gewoon wat er op ons pad komt en ik stofzuig meestal en hij dweilt dan. De wekelijkse boodschappen doen we altijd samen.

Qua geld, zie ik net staan, we hebben een gezamelijke rekening, daar storten we allebei elke maand een bepaald bedrag op en daarvan betalen we de huur, gas/water/licht, boodschappen en dat soort dingen.

Wat betreft een eigen extra kamer: je bent toch niet allebei 24/7 thuis? Als de een weg is, heeft de ander het huis voor zich alleen en omgekeerd. En anders heb je idd altijd nog de woonkamer, de slaapkamer en desnoods nog de badkamer, de wc of de keuken.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 11-11-2004 @ 11:18 :
Wat dus compleet wat anders is dan mekaar dag in dag uit op de nek zitten.
Ik woon met mijn vriend plus nog één huisgenoot in een vierkamerappartement, ik zie niet wat hier zo verschrikkelijk anders aan is?

Ik neem aan dat als je samenwoont dat je dan ook wel iets van school of werk hebt allebei, of ben ik dan zo naïef?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 10:40
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-11-2004 @ 11:32 :


Qua geld, zie ik net staan, we hebben een gezamelijke rekening, daar storten we allebei elke maand een bepaald bedrag op en daarvan betalen we de huur, gas/water/licht, boodschappen en dat soort dingen.
Zoiets wil ik ook, 'later', als ik alleen met mn vriend woon (maar dat duurt nog een jaar of twee, drie, denk ik.)
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 11:23
pudding met vel
Avatar van pudding met vel
pudding met vel is offline
heey! Superbedankt voor de reacties! Het is echt leuk om te horen hoe andere mensen het gedaan hebben. Ik ben ieder weekend en in de vakanties bij hem (of hij bij mij ) en ik beeld me in dat het volgend jaar een beetje zo zal gaan als het dan gaat. De taakverdeling gaat dan ook heel natuurlijk, dus dat is iig al fijn . Het was idd meer geld waar ik me zorgen om maakte en of je avondjes voor elkaar moet uittrekken iod. Maar ik denk dat we zelf wel merken of we dat willen of niet.

We zijn nu btw zo n 8 maanden samen. Beetje vroeg denken jullie misschien, maar ja, het is moeilijk om uit te leggen hoe we ons voelen. We zijn iig heel zeker van elkaar

Oh en we gaan pas in de loopvan volgend jaar samenwonen, dus als we ons opeens bedenken kan het altijd nog, toch?
__________________
(\__/)
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 12:41
Verwijderd
Of je avondjes voor elkaar uit moet trekken merk je idd zelf wel. Maar je bent sowieso vaak al meer bij elkaar dan wanneer je niet samenwoont. Mijn man en ik spreken zo nu en dan wel eens af dat we in het weekend een keer geen andere afspraken maken, zodat we allebei lekker rust hebben. Maar we spreken net zo goed wel eens af dat hij (of ik) geen zin heeft om in het weekend weg te gaan en dat de ander dan in z'n eentje iets afspreekt ofzo. Maar dat zijn geen standaard afspraken, dat zijn afspraken die we gewoon maken als daar behoefte aan is.

Op zich maakt het niet zo heel veel uit hoe snel je samen gaat wonen...das meer afhankelijk van de personen dan van de tijd. Wij zijn bijna meteen samen gaan wonen toen we een relatie kregen, inmiddels zijn we getrouwd en nog steeds erg gelukkig samen (duh, anders trouw je niet ).
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 11-11-2004 @ 11:18 :
Wat dus compleet wat anders is dan mekaar dag in dag uit op de nek zitten.
Elkaar 'op de nek zitten' moet nooit gebeuren, lijkt me. Ook niet als je getrouwd bent, dan is het ook logisch dat het op een gegeven moment misgaat.
Het hele idee van samenwonen, is imo, juist dat je allebei je eigen levens hebt, die dan op vrije momenten samen komen. Ik vind mijn vriend heel leuk en lief, maar 24/7 met hem doorbrengen is me iets te veel van het goede, ik denk dat dat voor iedereen wel geldt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2004, 17:54
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-11-2004 @ 10:32 :

Qua geld, zie ik net staan, we hebben een gezamelijke rekening, daar storten we allebei elke maand een bepaald bedrag op en daarvan betalen we de huur, gas/water/licht, boodschappen en dat soort dingen.
zo gaan wij het ook aanpakken
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 11-11-2004 @ 18:07 :
Ik vind mijn vriend heel leuk en lief, maar 24/7 met hem doorbrengen is me iets te veel van het goede, ik denk dat dat voor iedereen wel geldt.
Dan ga ik inderdaad ook moordneigingen hebben maar een groot gedeelte van de dag is vrij probleemloos voor mij.

Nu hebben we nog wel eens probleempjes, omdat hij heel erg van muziek houdt en ik vaak moet leren, en we dat in dezelfde kamer moeten doen (we hebben maar één huiskamer en een slaapkamer.) Hij zet dan muziek op waar ik niet tegen kan, etc. Maar als we later ons eigen huisje hebben zorg ik gewoon dat ik mn eigen werkkamer krijg, en dan komt alles wel goed. Nu hebben we een soort van rooster.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 18:33
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 11-11-2004 @ 17:07 :
Elkaar 'op de nek zitten' moet nooit gebeuren, lijkt me. Ook niet als je getrouwd bent, dan is het ook logisch dat het op een gegeven moment misgaat.
Het hele idee van samenwonen, is imo, juist dat je allebei je eigen levens hebt, die dan op vrije momenten samen komen. Ik vind mijn vriend heel leuk en lief, maar 24/7 met hem doorbrengen is me iets te veel van het goede, ik denk dat dat voor iedereen wel geldt.
Ik denk juist dat wij elkaar minder op de nek zitten als we samenwonen We zien elkaar nu elke dag, slapen altijd bij elkaar. Maar nu is hij óf bij mij of ik bij hem waardoor je niet zo gauw even de deur uitgaat.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 19:43
Gammaray
Avatar van Gammaray
Gammaray is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 10-11-2004 @ 19:57 :
Hey, ik woon nu een maand smaen met mijn vriend en eigenlijk gaat alles heel natuurlijk. Degene met de meeste tijd kookt of doet ff boodschappen. We verdelen alles netjes, maar niet opgelegd, eerder weer heel natuurlijk.

Qua geld hebben we wel afspraken gemaakt, zo blijft alles netjes verdeeld met huur ofzo, maar ook boodschappen d.m.v. een huishoudpot , want in het begin zaten we echt met geld te smijten en de 1 meer dan de ander. Dus vandaar....

Verder is het leuk, vet gezellig etc. etc.
op deze manier
__________________
Spelfouten inbegrepen
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:37
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik denk dat ik wel afspraken zou maken over het huishouden als ik ga samenwonen met mijn vriend. Niet dat er een schema moet zijn dat bijv. iedere donderdag schoon beddengoed moet worden opgedaan; er moet natuurlijk wel een beetje speling blijven.
Maar toch zou ik graag afspraken maken over koken en afwassen en dergelijke; als ik ga samen wonen, wil ik ook echt SAMEN wonen... En niet dat de een veel meer doet dan de ander. Ik denk dat het daar toch op uit zou lopen als we geen afspraken zouden maken.
Maar goed, personen verschillen .
Ik zou zeggen: probeer het uit, als je liever geen afspraken hebt, dan probeer je het uit, en blijkt het dan toch niet te werken, dan maak je afspraken (of andersom).
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 11-11-2004 @ 19:33 :
Ik denk juist dat wij elkaar minder op de nek zitten als we samenwonen We zien elkaar nu elke dag, slapen altijd bij elkaar. Maar nu is hij óf bij mij of ik bij hem waardoor je niet zo gauw even de deur uitgaat.
Dat was bij ons ook zo, nu we samenwonen is dat hele 'probleem' opgelost.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Samenwonen, wel of toch juist niet?
Verwijderd
17 18-09-2009 19:58
Liefde & Relatie Samenwonen...
snowflakes
46 07-09-2009 20:47
Liefde & Relatie Jaloers op je vrienden omdat zij wel samenwonen
Blackeyed
34 01-02-2009 21:12
Liefde & Relatie Roken en Samenwonen
strawberryangel
131 12-12-2005 01:06
Liefde & Relatie Samenwonen
Verwijderd
46 28-06-2005 20:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:06.