Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2010, 12:30
johannus
johannus is offline
Hee,

Ik heb de laatste tijd een beetje geld te kort Ik moet echt op wat dingen geld gaan besparen.. en was benieuwd of mensen hier daarvoor nog goede tips hebben?

Ik heb op internet al wel de site http://omgaan-met-geld.nl gevonden waar veel goede tips op staan, maar ik was benieuwd of jullie er nog meer hebben?

groetjes
Advertentie
Oud 23-03-2010, 13:10
Adore
Adore is offline
Een heel uitgebreide site voor budgetteren is nibud.nl! Heel fijne site, doe er je voordeel mee.

Welke tips we kunnen geven, ligt een beetje aan wat je in- en uitgavenpatroon is. Een thuiswonende student heeft nu eenmaal andere inkomsten en uitgaven dan iemand met een huurhuis / eigen woning en werk.

Waar je altijd op kunt letten: heb je alle toeslagen waar je recht op hebt aangevraagd en kloppen de gegevens die je hebt opgegeven ook?
Zijn er (onnodige) kosten? Heb je bijvoorbeeld twee telefoonabonnementen of abonnementen op bijv. tijdschriften? Neem in overweging deze op te zeggen.
Koop je veel kleding of ga je veel uit, bedenk je dan of je het écht nodig hebt. Natuurlijk hoef je niet volledig op rantsoen, maar mogelijk kun je je uitgaven hierin minderen.

Woon je op jezelf, probeer dan zuinig te zijn met energiekosten e.d., hierin ligt echt weggegooid geld. Woon je nog thuis, of ben je nog jong, valt er dan iets te regelen met je ouders? Kun je (meer) gaan werken en indien je werk hebt, heb je loonheffingskorting toegepast?

Mocht je studeren, dan kun je ook bijlenen bij DUO, maar overweeg dan goed of je dit wil aangezien dit een lening is die je moet terugbetalen.
Ga in ieder geval niet zomaar leningen of aankopen op afbetaling aan, dat kost zoveel geld.

Waar je direct mee kunt beginnen: maak een overzicht met je in- en uitgaven per maand en noteer wat je uitgeeft en waaraan. Dat lijkt heel overbodig, maar het geeft je een duidelijk inzicht in wat je patroon is en wat je daarin kunt aanpassen!
Oud 24-03-2010, 07:06
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Dank voor het compliment over het Nibud! Ik kan natuurlijk als iemand van het Nibud niet gaan zeggen, dat je daar veel tips vindt...

Verder idd belangrijk dat je een overzicht maakt van je in- en uitgaven. Als je dat doet met het Persoonlijk Budgetadvies dan krijg je meteen te zien wat mensen in een vergelijkbare situatie gemiddeld uitgeven. Je ziet dan waar jij flink boven komt.

Daarnaast is het belangrijk om van te voren voor je zelf te bedenken: waar wil ik zeker NIET op bezuinigen. Als je een prioriteitenlijstje maakt, bezuinig dan vooral op de zaken die je iets minder belangrijker vindt. Dan is het makkelijker om het ook echt voor elkaar te krijgen.

Succes!
Oud 25-08-2012, 20:47
Stefan77
Stefan77 is offline
Johannus,

Ik gebruik zelf een excel sheet, zo zie ik precies waar ik elke maand me geld aan besteed.

Laatst gewijzigd op 28-08-2012 om 19:32. Reden: Er is een prima gratis alternatief, zie hieronder.
Oud 28-08-2012, 07:55
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Zo'n sheet geeft op een eenvoudige manier snel inzicht in waar je geld blijft. Erg nuttig om te weten. Een voorbeeld van waar je dat in Nederland (gratis) kan doen is bij Afas op www.afasjong.nl.

Succes!
Oud 28-08-2012, 10:28
Adore
Adore is offline
Het is een up van een topic uiot 2010. Begrijpelijk dat Anna_Nibud daar niet op heeft gelet.

Ik doe een slotje, als iemand het onderwerp nog of weer interessant vindt, maak maar een nieuwe.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten