Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2012, 21:48
ADO070
ADO070 is offline
Of valt het wel mee.
Ik ben bang dat ik net zoals vorig jaar, in het begin ga niksen.
En pas halverwege besef dat ik toch over wil.
Is het moeilijker dan de 3e of is het ongeveer hetzelfde?
Oud 26-08-2012, 21:55
Kesa
Kesa is offline
Zelf heb ik het 3e jaar in de onderbouw het zwaarste gevonden, en het 5e jaar in de bovenbouw. Wel op vwo, dan. Als het goed is heb je nu een profiel gekozen met vakken die je beter liggen en je slechtere vakken, of vakken die je niets interesseren, zijn afgevallen. Dat is enigszins al een last minder.

Ik geef je wel als tip om er gelijk voor te gaan vanaf het begin. Een goede start is het halve werk. .
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 22:58
ADO070
ADO070 is offline
Ik hoop dat ik dit en volgend jaar haal, dan heb ik eindelijk mijn diploma.
Oud 27-08-2012, 19:31
Verwijderd
Ik hoop het ook voor je, gewoon goed leren en dan komt het vanzelf vast wel goed

En zoals Kesa zegt: Een goed begin is het halve werk!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2012, 22:43
DAH
DAH is offline
Ga juist in het begin niet niksen! De vierde vond ik erg zwaar en ik heb zitten niksen en ben met mijn hakken over de sloot over gegaan. Reken er maar niet op dat het laatste deel van het jaar makkelijker is. Als je goed bezig bent tot kerst heb je als het goed is een prima gemiddelde, sta je redelijk veilig, en dan is het minder riskant om tijdelijk in te zakken.
Oud 28-08-2012, 13:24
Silvano08
Silvano08 is offline
Nee, de Tweede Fase is lang niet zo moeilijk als je altijd van andere te horen krijgt. Het voornaamste verschil met de eerste 3 jaar is, is dat je nu wel serieus aan de bak moet. De hoeveelheden worden gewoonweg een stuk meer. Maar als je inderdaad niet gaat zitten niksen en gewoon de dingen die je moet doen op tijd uitvoert is het een eitje.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2012, 19:50
ADO070
ADO070 is offline
Maar na de 1e echte schooldag(vandaag), heb ik echt koppijn gekregen.
Ik hoop maar dat het goed komt, want ik heb nu al geen zin meer.
Oud 29-08-2012, 20:47
Schrödinger
Schrödinger is offline
Als je moeite had met de derde moet je misschien wel oppassen, maar het ligt natuurlijk ook aan de hoogte van je profiel.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 10:15
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Als je moeite had met de derde moet je misschien wel oppassen, maar het ligt natuurlijk ook aan de hoogte van je profiel.
Natuurlijk hebben profielen geen 'hoogte'. Ik denk dat het heel erg afhangt van hoe je je profiel hebt gekozen.

Ik denk dat bij veel leerlingen het zo werkt: Alle vakken worden inhoudelijk moeilijker om te volgen. Ze kosten je meer tijd en je zult beter moeten opletten.

Daar staat tegenover dat je meer vakken zult volgen waar je goed in bent, of in ieder geval interessant vindt. Dit geldt meer voor mensen met C&M (talen en kunst) dan voor de andere profielen (ik was zelf belabberd in talen).

Maar uiteindelijk is moeilijkheidsgraad zeer sterk gekoppeld aan inzet: Er zullen weinig vakken 'moeilijk' zijn als je ze goed bijhoudt. En ze zijn bijna allemaal moelijk als je het niet bijhoudt.
Oud 30-08-2012, 12:54
gerbennnn
gerbennnn is offline
ik ben net dus gwn blijven zitten dus kijk wel uit :<
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Maar na de 1e echte schooldag(vandaag), heb ik echt koppijn gekregen.
Ik hoop maar dat het goed komt, want ik heb nu al geen zin meer.
Waarom heb je hoofdpijn dan? Bijna iedereen is moe en gesloopt na een eerste dag, dus het is niet gek dat je hoofdpijn krijgt. Je moet er gewoon weer inkomen en weer in het ritme van leren komen.

Hou gewoon al je werk bij en zorg dat je niet achter komt met al je werk. Dan komt het echt wel goed! Dus, gewoon je huiswerk maken en leren wanneer het nodig is.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 16:38
Sebastien
Sebastien is offline
dit klinkt als hetzelfde wat ze bij mij op school doen. ze gaan je in de derde klas bang maken voor de tweede fase en zeggen dat je serieus aan de slag moet omdat je anders gegarandeerd blijft zitten. je moet ook serieus aan de slag, maar niet zo serieus als zij je voorspiegelen. ik ga zelf nu naar de 6e en de afgelopen 2 jaar waren weliswaar meer werk dan de onderbouw, maar moeilijker was het zéér zeker niet. beetje zelfde niveau. al hangt dit wel af van de schoolsoort. qua leerwerk moet je het gewoon slim aanpakken. als je 2 dagen voor een toets leert, redt je die toets ook nog wel als je eht slim aanpakt! ow en wiskunde B is het enige vak dat écht killing is in de 5e klas van het VWO. hoop dat je hier wat aan hebt!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 16:55
Verwijderd
Trouwens, ik word ook wel onzeker hoor. Echt elke docent begint nu al over het schoolexamen en niet alleen het schoolexamen: Je moet erg echt hard voor werken én school is je hoofdbaan en neem geen bijbaantjes etc. Dat lijkt mij een beetje overdreven, maar er moet een kern van waarheid in zitten als iedereen dit zeg. Maar we zien het vanzelf!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 17:58
Endorsed
Endorsed is offline
Citaat:
dit klinkt als hetzelfde wat ze bij mij op school doen. ze gaan je in de derde klas bang maken voor de tweede fase en zeggen dat je serieus aan de slag moet omdat je anders gegarandeerd blijft zitten. je moet ook serieus aan de slag, maar niet zo serieus als zij je voorspiegelen. ik ga zelf nu naar de 6e en de afgelopen 2 jaar waren weliswaar meer werk dan de onderbouw, maar moeilijker was het zéér zeker niet. beetje zelfde niveau. al hangt dit wel af van de schoolsoort. qua leerwerk moet je het gewoon slim aanpakken. als je 2 dagen voor een toets leert, redt je die toets ook nog wel als je eht slim aanpakt! ow en wiskunde B is het enige vak dat écht killing is in de 5e klas van het VWO. hoop dat je hier wat aan hebt!
Dit. Het valt echt reuze mee. Gewoon af en toe even inspannen voor toetsweken en het komt helemaal goed. Het is niet zo dat je elke dag 2 uur aan huiswerk moet zitten ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 19:27
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Trouwens, ik word ook wel onzeker hoor. Echt elke docent begint nu al over het schoolexamen en niet alleen het schoolexamen: Je moet erg echt hard voor werken én school is je hoofdbaan en neem geen bijbaantjes etc. Dat lijkt mij een beetje overdreven, maar er moet een kern van waarheid in zitten als iedereen dit zeg. Maar we zien het vanzelf!
Mwoh, zowel op de middelbare school bovenbouw als op je vervolgopleiding wordt veelal gezegd dat school gewoon een fulltime-,baan' is van 40 uur per week, maar in principe kun je wel gewoon een bijbaantje ernaast hebben, zolang het niet téveel uur per week in beslag neemt. Ikzelf had ervoor gekozen i.v.m. eindexamens om vanaf maart - dus ongeveer de laatste periode vóór de eindexamens - niet meer naast school te werken, zodat ik me nog even totaal op het eindexamen kon richten. Maar daarvóór lukte dat best in de bovenbouw.

Het pushen en bang maken van docenten is gewoon omdat ze willen dat je uiteindelijk je diploma haalt en het beste met je voor hebben. Niet zozeer omdat het allemaal echt zo súpermoeilijk is. Maar er zal ook vast wel gepusht worden om de druk te vergroten en daarmee leerlingen beter te laten presteren, zodat de slagingspercentages van de school hoog blijven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten