Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2012, 17:19
Verwijderd
ik ben me een beetje aan het verdiepen in emoties. ik zag net een leuk filmpje (wel erf creepy) en die man voelde geen pijn. zijn dingen waar je mee voelt zoals kou en warmte enzo (ik kan even niet meer op de naam komen.) werkten gewoon nog. hij kon gewoon door op een bepaalde manier te denken, pijn uitschakelen. hij stak een lange pin door zijn arm die er aan de andere kant uit kwam en hij voelde het niet. zijn hersen activitijten werden gemeten en daarin zagen weten schappers dat hij het ook echt niet voelde en dat hij het niet simpelweg onderdrukte. nu is mijn vraag kan dit ook met emoties?

ik ben een beetje rond gaan zoeken en kwam een paar ideen tegen. bijv door anders te gaan denken en emoties vervangen. bijv als je de hele dag denkt dit ord een rot dag voel je je ook echt verdrietig terwijl als je denkt vandaag word een super dag voel je je een stuk blijer
wat ik ook ergens las is dat emoties onbewust geblokkeerd kunnen worden
zoals ik op een ander forum las:

Citaat:
In crisissituaties zoals een busongeluk met 23 doden, waaronder je vriendin, zwanger van je nog ongeboren kind, je halve familie en de kat die je 13 jaar geleden voor je 5e verjaardag kreeg, met overal om je heen vuur en explosies, zou je compleet instorten als je op dat moment last van emoties zou hebben. Je lichaam doet op dat moment echter je emoties even uit, zodat je je eigen hachje kunt redden.
dit komt me wel een beetje bekend voor. bijv. toen ik mijn examen gehaald had drong dit pas de volgende dag tot mij door omdat er zo veel blijdschap tegelijk was. zou je dit ook zelf kunnen beheersen?

en zijn er toevallig nog andere mensen die een idee hebben?
ps. ik heb het niet over emoties wegstoppen die er dan later weer uit komen maar echt uitschakelen. en nee ik probeer geen emoties weg te stoppen maar het lijk me gewoon een keer handig dat als je bijv. zenuwachtig ben voor iets belangrijks of bang ofso dat je dat dan niet voelt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2012, 18:57
Verwijderd
Dat kan iedereen. Gewoon alles keihard relativeren.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Dat kan iedereen. Gewoon alles keihard relativeren.
Ja jij bedoeld van alles het beste maken maar dat kan ook niet altijd. Bijv als je iets moet doen waar je geen zin in hebt kan je dat doen maar in andere gevallen werkt dat niet.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2012, 09:14
Verwijderd
Citaat:
Ja jij bedoeld van alles het beste maken maar dat kan ook niet altijd. Bijv als je iets moet doen waar je geen zin in hebt kan je dat doen maar in andere gevallen werkt dat niet.
Nee dat bedoelt hij niet, hij bedoelt dat je alles moet relativeren. Jouw voorbeeld van als je zenuwachtig bent voor iets belangrijks. Bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek voor een baan die je erg graag wilt. Als je jezelf gewoon vertelt dat er nog genoeg andere leuke banen zijn, en dat je alles er aan hebt gedaan om deze baan te krijgen, dan is er geen reden meer om zenuwachtig te zijn. Vaak helpt in dit soort situaties ook erg goed om te bedenken wat het ergste is dat er kan gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2012, 09:21
Verwijderd
Ja dat helpt maar dat werkt ook niet in alle situaties.
Ik zat net te bedenken als iemand depressief is heef hij meestal nergens zin in en vind hij niks leuk enzo. Als je dat om zou draaien zou je nooit meer verdrietig zijn of boos zijn. De vraag is kan je dat zelf doen en hoe
Met citaat reageren
Oud 04-10-2012, 12:58
Verwijderd
Mensen die depressief zijn kunnen niet hard genoeg relativeren.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2012, 14:50
Verwijderd
Raadpleeg Breivik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten