Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2012, 20:00
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Zoals je in de TT kan lezen is dit mijn eerste verhaaltje wat ik schrijf. Dus verwacht geen hoogstaande literatuur want ik heb dus nog geen ervaring Complimenten, kritiek, tips etc. zijn leuk

Het was een doodnormale Dinsdag avond op 26 December, 2022. Ik was in mijn werkplaats aan het werk aan wat pantsers en wapens, die ik aan het ontwerpen was voor de opkomende
Revolutie in mijn woonplaats. Op veel plekken in Europa is het al vol op bezig. Rellen in de straten, Bewapende burgers die tot de dood vechten tegen bewapende politie agenten en militairen. Alles zal snel beter worden.

Hiervoor was in heel Europa alles naar de klote. Er heerste veel armoede, mensen werden vermoord voor een beetje eten, kinderen dwaalden doelloos rond, verward en verdrietig. De hoge pieven hadden het hartstikke goed, terwijl de rest moest leiden onder extreme armoede. Het contrast was groot. Je zag aan de ene kant van de straat een dikke man lopen, gekleed in een dure bontjas met een dikke sigaar in zijn mond en aan de andere kant zag je een uitgemergeld kind, de voetjes kapot van het eeuwige dwalen en het zoeken naar eten en materialen. De mensen waren ontevreden en overal waar ontevredenheid is zullen er mensen zijn die er iets aan willen doen.

In mijn woonplaats is er ook zo’n groep. Eigenlijk is vrijwel iedereen hier lid van de groep, de zogeheten ‘Collectief Anarchistische Democraten’ afgekort de ‘CAD’. Deze groep heeft rond de 15 miljoen leden, wat driekwart van de Nederlandse bevolking is. Deze mensen maken zich klaar voor de strijd. Handige mannetjes maken pantsers en wapens, zowel vuurwapens als slagwapens en munitie. Dokters produceren zelf medicijnen en de leiders van de ‘CAD’ zijn bezig een manier te vinden om Nederland voor altijd te veranderen…
Oud 27-09-2012, 14:10
Verwijderd
Je moet allereerst even je stukje nalopen op gekke spellingsdingetjes zoals 'Dinsdag avond' in plaats van 'dinsdagavond'. Die leiden mij in ieder geval wat af Het zit in je hoofdletters, maar voor een deel ook in anglicismen, geloof ik. Is het niet 'komende', in plaats van 'opkomende'? Hm, misschien kan het wel allebei. In ieder geval zijn dingen als het verschil tussen leiden en lijden wel echt belangrijk om voor je lezer de tekst leesbaar te houden.

Je stuk springt van de hak op de tak. De overgang tussen 'Bewapende burgers [...]' en 'Alles zal snel beter worden.' is voor mij zonder uitleg toch wat te snel. Ik denk dat het wat dat betreft helpt om toch nog eens naar je vertelvolgorde te kijken om er wat meer structuur in te leggen.

'Alles naar de klote' is niet bijzonder flatterend. Dat is meer een stijldingetje dat niet per se fout is, maar ik zou de nettere varianten als 'alles in puin' mooier vinden. Aan de andere kant, andere delen van je publiek kicken misschien juist op klote, kut en fuck

Je genre is natuurlijk sappig. Er is genoeg mee te doen en bijzonder veel gelegenheid voor harde actie, waar jij geloof ik ook naartoe wilt. Als je het goed uitwerkt, wordt het leuk om te lezen voor wie ervan houdt. Wel moet je denk ik je wereld nog beter beschrijven. Als mensen worden vermoord voor een beetje eten, wat doen die kinderen dan op straat? En waarom die je het contrast tussen de rijken en armen zo duidelijk? Als ik rijk was, zou ik in een ander stadsdeel gaan zitten met een groot hek eromheen. De rijkdom moet natuurlijk wel zichtbaar zijn, maar de kloof tussen arm en rijk kun je dan beter uitwerken. Tenzij de rijken op zo'n manier beschermd zijn dat ze op hetzelfde terrein kunnen vertoeven als de armen... In ieder geval raad ik je aan om nog wat meer over deze dingen na te denken om je wereld geloofwaardiger te maken.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 15:58
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Bedankt voor de tips! En die hele slechte spelfout had ik niet eens gezien, dank En dit is mijn eerste verhaaltje, dus ik ben nog geen pro in alles beschrijven natuurlijk Ik zal er als ik tijd heb weer aan gaan werken en ik zal jouw tips zeker gebruiken
Oud 27-09-2012, 17:05
Verwijderd
Het is natuurlijk ook geen beschuldiging Ik stel me zo voor dat jij alles voor je ziet en weet wat je wilt. Ik heb als gewillige lezer geen idee wat je wilt.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2012, 14:34
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Het is natuurlijk ook geen beschuldiging Ik stel me zo voor dat jij alles voor je ziet en weet wat je wilt. Ik heb als gewillige lezer geen idee wat je wilt.
Ik vatte ook niks op als een beschuldiging
Oud 28-09-2012, 14:46
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 30-09-2012, 13:24
Not for Sale
Not for Sale is offline
Hoge piefen. En het onderwerp kan natuurlijk wel spannend en interessant zijn, maar je gooit wel veel clichés in drie alinea's. Maar werk het uit, breid het uit, wie weet!
Oud 30-09-2012, 17:35
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Hoge piefen. En het onderwerp kan natuurlijk wel spannend en interessant zijn, maar je gooit wel veel clichés in drie alinea's. Maar werk het uit, breid het uit, wie weet!
Dank voor de spellings check En wat voor cliché's zitten erin dan? En idd, wie weet
Oud 01-10-2012, 20:10
Issun
Issun is offline
Een paar opmerkingen:

Citaat:
die ik aan het ontwerpen was voor de opkomende
Revolutie in mijn woonplaats.
Zo op het eerste gezicht vond ik dit er komisch uitzien, alsof de Revolutie een jaarlijks feest is of zo. Misschien moet je er iets meer gewicht aangeven?

Citaat:
Collectief Anarchistische Democraten
Anarchistisch maar wel democratisch? Klinkt raar vind ik, ik weet niet of dit wel kan?

Citaat:
In mijn woonplaats is er ook zo’n groep
Vervolgens vertel je dat er 15 miljoen leden zijn. Beetje mierenneukerig maar misschien moet je erbij vertellen dat het een onderdeel is van het CAD. Het lijkt nu net alsof het CAD zich alleen in het dorpje bevindt.

Verder moet je wat uitvoeriger beschrijven, misschien. De bedoelde clichés zijn de rijke pief en het uitgemergelde kind. Beide karakters zijn zo overdreven dat het contrast op zich een cliché wordt.

Maar hee, werk het vooral uit en ga door.
Oud 02-10-2012, 13:54
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Een paar opmerkingen:

Zo op het eerste gezicht vond ik dit er komisch uitzien, alsof de Revolutie een jaarlijks feest is of zo. Misschien moet je er iets meer gewicht aangeven?

Anarchistisch maar wel democratisch? Klinkt raar vind ik, ik weet niet of dit wel kan?

Vervolgens vertel je dat er 15 miljoen leden zijn. Beetje mierenneukerig maar misschien moet je erbij vertellen dat het een onderdeel is van het CAD. Het lijkt nu net alsof het CAD zich alleen in het dorpje bevindt.

Verder moet je wat uitvoeriger beschrijven, misschien. De bedoelde clichés zijn de rijke pief en het uitgemergelde kind. Beide karakters zijn zo overdreven dat het contrast op zich een cliché wordt.

Maar hee, werk het vooral uit en ga door.
Anarchistisch en Democratish gecombineerd kan
En bedankt voor je tips en opmerkingen
Oud 02-10-2012, 16:15
Verwijderd
Wanneer komt het volgende stuk?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2012, 16:42
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Wanneer komt het volgende stuk?
Als ik tijd heb, waarschijnlijk word dat Vrijdag of in het weekend
Wil ook nog even een beetje inspiratie opdoen
Oud 16-10-2012, 19:20
LittleJojo
LittleJojo is offline
Dit onderwerp interesseert me echt helemaal! zeker verder schrijven en posten, want ik wil het zeker verder lezen!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 09:44
Verwijderd
Goed zo, jaag hem op !
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 20:41
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Och sorry jongens, heb al een hele tijd dit subforum niet bekeken, haha. Ik heb nu niks te doen dus ik ga nu wat verder werken denk ik en maak gebruik van al jullie tips
Oud 23-10-2012, 19:19
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Ben nu bezig met het 2e stukje
Oud 23-10-2012, 19:30
Verwijderd
Oké! We lezen het wel als je klaar bent
Met citaat reageren
Oud 23-10-2012, 19:46
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Oké! We lezen het wel als je klaar bent
Uiteraard (:
Oud 27-10-2012, 21:42
Sommerfugl
Sommerfugl is offline
Ben wel benieuwd waar dit heen gaat, hoewel ik de draad een beetje verloor tijdens het lezen. (gut, in zo'n klein stukje. Je moet mij werkelijk geen al te ingewikkelde literatuur voorschotelen wanneer ik moe ben) Het onderwerp spreekt me aan en je manier van schrijven vind ik oké.
Oud 28-10-2012, 13:04
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Ben wel benieuwd waar dit heen gaat, hoewel ik de draad een beetje verloor tijdens het lezen. (gut, in zo'n klein stukje. Je moet mij werkelijk geen al te ingewikkelde literatuur voorschotelen wanneer ik moe ben) Het onderwerp spreekt me aan en je manier van schrijven vind ik oké.
Was het ingewikkeld dan? Ja ik geef graag veel informatie in verhalen
Oud 28-10-2012, 13:06
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
sudfhcskhjmesljxmfcsdljfmocs WTF!! ik wil mijn verhaaltje in Word openen om er verder aan te schrijven krijg ik een melding dat die niet geopend kan worden! Dus volgens mij is 'ie weg ofzo
Oud 28-10-2012, 13:10
Verwijderd
Dat is nou jammer. Opnieuw beginnen!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 14:33
Sommerfugl
Sommerfugl is offline
Citaat:
Was het ingewikkeld dan? Ja ik geef graag veel informatie in verhalen
Het overlezende niet eens heel erg, maar inderdaad erg veel informatie voor die paar alinea's.

Tssk, word moet ook altijd dwars liggen. Succes met toch nog verder schrijven.
Oud 30-10-2012, 15:49
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Het overlezende niet eens heel erg, maar inderdaad erg veel informatie voor die paar alinea's.

Tssk, word moet ook altijd dwars liggen. Succes met toch nog verder schrijven.
Maakt niet uit, kritiek en tips en dergelijke vind ik handig om te krijgen En dankje! Heb nu alleen niet zo veel inspiratie, krijg het altijd op de meest onhandige momenten. Ga denk ik een notitieblokje bij me houden.
Oud 30-10-2012, 16:09
Verwijderd
Dat is sowieso een goed idee. Altijd dingen opschrijven die je wil opschrijven!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2012, 21:01
NadeHAVO
NadeHAVO is offline
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat je verder gaat schrijven.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2012, 16:14
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat je verder gaat schrijven.
Ik zelf ook en dat is het probleem, heb niet echt veel inspiratie de laatste tijd Mijn notitieboekje is nog bijna helemaal leeg Heb al wel een heel stuk van het einde in gedachten, maar wat er tussenin komt weet ik niet...
Oud 04-11-2012, 11:23
Verwijderd
Waarom schrijf je daar dan niet aan?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 22:10
bloodyb
bloodyb is offline
26 december 2022 valt op een maandag!
Oud 10-11-2012, 12:09
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat: