Waarom kan de ene het woord niet over zijn lippen krijgen en verontschuldigt de ander zich zelfs voor dingen waar hij/zij niets aan kan doen?
Ik heb regelmatig te horen gekregen dat ik niet zo vaak sorry moet zeggen en ik probeer intussen ook heel hard om het af te leren (zeker nu ik weet hoe irritant het kan zijn). Niet dat ik nooit meer sorry wil zeggen of mijn excuses niet wil aanbieden, maar er zijn genoeg situaties waarin ik helemaal geen sorry hoef te zeggen. Ik vraag me af hoe ik daartoe gekomen ben, of het misschien een 'sorry dat ik leef'-idee is/was. Als ik zakelijke e-mails moest schrijven waarbij iemand iets voor me moest doen, kwam er ook altijd een constructie uit als 'zou de mogelijkheid kunnen bestaan dat u eventueel, als u tijd heeft, dit of dat zou kunnen doen'. Niet alleen volkomen overbodig, langdradig, maar ook behoorlijk irritant.
Ik merk het nu zelf heel goed aan een vriend. Twee situaties van dit weekend: ik loop langs de bank en ik stoot zijn jas er af. Hij zegt sorry. Ik vraag waarom en zijn reactie is dat het zijn jas is die zich 'misdraagt'. Even later zijn we het hoofdeind van mijn bed in elkaar aan het zetten en ik laat mijn inbussleutel vallen die de trap afstuitert. Zijn reactie: sorry. Waarom dan, ik ben toch diegene die zo klunzig is dat ik mijn sleutel laat vallen? Ja maar, hij dacht dat hij iets had gedaan waardoor die uit mijn handen viel. Zoiets gaat echt te ver, het ergert me enorm.
Hoe komt een mens in deze situatie en waarom en wat is er het beste aan te doen? Ik probeer zelf gewoon die sorry zo vaak mogelijk in te slikken nu

.
Zeg jij vaak sorry?