Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2013, 16:33
Annett
Annett is offline
Ik wordt over een week 18 en dan ga ik mij aanmelden als bloeddonor, ik vind het belangrijk om een hulp voor andere te zijn want waarom zou ik het niet geven als ik het ook kan missen.

Is er iemand die bloeddonor is en weet hoe alles gaat enzo? Ik vraag me nog af hoevaak je bloed af moet staan, ik heb het namelijk niet kunnen vinden op de website. Ik las ergens op internet ongeveer 3 keer per jaar en dan 500 ml maar ik heb geen idee wat hiervan waar is.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 17:16
Verwijderd
vrouwen 3 keer per jaar, mannen 5 keer paar jaar. Alle keren een halve liter. Hoezo zou zoiets niet waar zijn? Als je een andere bloedgroep hebt dan O kan je ook nog eens per 2 weken plasma afstaan, maar ik weet niet of je dan ook normaal bloed mag geven, ik heb zelf O+ dus geen ervaring met plasma geven.
Je krijgt een uitnodiging, daar staat een datum op. Vanaf die datum kan je binnen 14 dagen langskomen wanneer het jou uitkomt. Als het niet uitkomt of als je ziek bent maak je een nieuwe afspraak. Je moet allerlei vragenlijsten invullen, als je homo bent kom je niet in aanmerking, ook niet als je korter dan een jaar geleden een tattoo hebt laten zetten of ooit zelf een bloedtransfusie hebt gehad. Nog veel meer vragen stellen ze maar dat weet ik niet meer uit m'n hoofd wat dat allemaal was.
Daarna nemen ze wat bloed af en checken ze of bepaalde waardes goed zijn, zoals je ijzergehalte. Zo niet kan je geen bloed geven, maar wel een nieuwe afspraak maken.
Als alles in orde is, ga je in een stoel liggen (heerlijke stoelen hebben ze daar) jassen ze de naald in je arm en duurt het ongeveer een half uur voor je bloed getapt is.
Daarna kan je gratis drinken en dingen als roze koeken enzo krijgen daar. Al met al ben je toch wel zo'n 1,5-2 uur onder de pannen daar, hangt er ook vanaf hoe druk het is.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 17:42
Verwijderd
Kijk ook hier eens rond: http://www.sanquin.nl/bloed-geven/
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 19:17
Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Als je een andere bloedgroep hebt dan O kan je ook nog eens per 2 weken plasma afstaan, maar ik weet niet of je dan ook normaal bloed mag geven
Nee, dat kan niet, vanwege administratieve redenen.

Citaat:
Nog veel meer vragen stellen ze maar dat weet ik niet meer uit m'n hoofd wat dat allemaal was.
Dit is de vragenlijst.

Citaat:
duurt het ongeveer een half uur voor je bloed getapt is
Het zakje moet binnen een bepaalde tijd (12 minuten?) gevuld zijn. Tussen de zes en tien minuten is volgens mij gebruikelijk.

Citaat:
Al met al ben je toch wel zo'n 1,5-2 uur onder de pannen daar, hangt er ook vanaf hoe druk het is.
Ik heb ervaring met doneren in Nijmegen en in Utrecht en meestal lukt het me in een uurtje.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 21:51
Verwijderd
Kijk inderdaad even rond op de website, maar voordat je bloed mag geven moet je geloof ik een keer langsgaan zonder dat je daadwerkelijk wat geeft. Je moet overigens niet een bepaald aantal keer gaan, je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je pas vanaf moment X weer opgeroepen wil worden. En het is ook afhankelijk van wat ze nodig hebben.

Hoe dan ook zijn de mensen erg vriendelijk en het is best normaal dat je het in het begin allemaal wat spannend vindt. Daar is het systeem dan ook op gebouwd. Een medewerker wijst je overal even de weg en op elk moment kun je extra vragen stellen. Ze zijn ook erg enthousiast als jonge mensen langskomen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 13:29
Annett
Annett is offline
Bedankt voor alle informatie!,

Het is zeker even spannend, maarja ik moet het gewoon even ervaren.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 15:31
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Als je bloedgroep O- hebt, hebben ze liever niet dat je plasmadonor word. Als je plasma geeft lig je ongeveer een half uur aan dat apparaat en krijg je alle rode bloedcellen weer terug. Daarom kan je dit ook vaker doen. Als je bloed geeft lig je ongeveer 15 minuten aan dat apparaat. Ik vind het vaak best leuk om bloed te geven. Het geeft een goed gevoel om iets te doen voor je medemens. Verder voordeel is dat ze checken of het ijzergehalte in je bloed en je bloeddruk goed is. En als ze na die tijd iets ernstigs in je bloed vinden brengen ze je daarvan op de hoogte. Een soort van gratis gezondsheidscheck Ik vind de mensen bij de bloedbank altijd heel vriendelijk en heb alleen maar goede ervaringen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2013, 20:33
Epicurus
Epicurus is offline
@Pip
Citaat:
Als je een andere bloedgroep hebt dan O kan je ook nog eens per 2 weken plasma afstaan, maar ik weet niet of je dan ook normaal bloed mag geven, ik heb zelf O+ dus geen ervaring met plasma geven
Ik heb bloedgroep 0 en ben al een jaar plasmadonor hoor
650ml plasma om de twee weken, alles duurt ongeveer een uur. Wat naarmijn ervaring even lang is als gewoon bloed doneren, omdat je daar altijd lang moest wachten voordat je aan de beurt was, plasma donoren hebben nl. Voorrang. Ik ben het ook vanaf mn 18e verjaardag, eerst een jaar gewoon bloeddonor geweest, na een jaar plasmadonor geworden en dat bevalt me nog steeds. Nooit vervelende ervaringen gehad.

Het enige wat ik als iets negatiefs ervaar is dat wanneer je plasmadonor wil worden, er na ongeveer 50 donaties littekenweefsel begint te ontstaan en dit is aan de buitenkant ook te zien. Niet heel groot hoor, maar wel een beetje.
Oh en je moet 2 uur zo'n soort pleister omhouden, ik vind het altijd zwaar kut om met zo'n ding te lopen. Maar dat is persoonlijk.

Ik zou gewoon een keer langsgaan, ik vind dat je altijd best wel goed wordt voorgelicht en al je vragen worden persoonlijk beantwoord

Succes!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 12:13
Verwijderd
Mijn moeder is al bijna haar hele leven plasmadonor en heeft geen littekenweefsel .
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 13:42
Martiño
Martiño is offline
Ik denk dat dat grotendeels ook afhankelijk is van de bekwaamheid van de prikker en de conditie van de vaten van de donor (en hoe makkelijk deze aan te prikken zijn).
Oud 12-03-2013, 20:55
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Citaat:
@Pip

Ik heb bloedgroep 0 en ben al een jaar plasmadonor hoor
Binnen bloedgroep 0 heb je nog twee varianten. Namelijk - en +. Ze hebben liever dat donoren met 0- bloed blijven geven en niet plasmadonor worden. Dit bloed word namelijk gebruikt bij verkeersongelukken of als mensen om een andere reden snel bloed nodig hebben. 0- kan je namelijk aan iedereen geven, dus je kan het altijd gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 22:13
Epicurus
Epicurus is offline
Oh, maar ik en pip zijn allebei O+
En martiño, ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, maar ze zeiden dat tegen me, dus ik denk ik zeg het even.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten