![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
In de VS krijgen bloeddonoren trouwens wel geld volgens mij, maar een tijdje geleden las ik in het donorkrantje dat ze dat in NL echt niet doen. |
![]() |
|
Krijg ik een vergoeding als ik bloed geef?
Nee. In Nederland geeft de donor zijn bloed vrijwillig en onbetaald. Onderzoek heeft laten zien dat het bloed van betaalde donors minder veilig is. Een betaalde donor zou in de verleiding kunnen komen belangrijke informatie te verzwijgen omdat dan geen bloed gegeven mag worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het spuiten van drugs. http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn...f?OpenDatabase
||
Citaat:
Je bloed wordt vervolgens gecontroleerd en na ongeveer drie of vier weken krijg je een oproep om voor de eerste keer bloed te geven. Dan krijg je eerst een vingerprikje om je HB te bepalen en ook je bloeddruk wordt gemeten. Als alles goed is wordt er een halve liter bloed getrokken. Je bloedgroep wordt trouwens twee keer vastgesteld tegenwoordig, na je keuring en de eerste keer dat je bloed gegeven hebt. Maar het maakt niet uit welke bloedgroep je hebt, ze hebben alles nodig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hier staat alle info: http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn...f?OpenDatabase Ze zijn overigens altijd heel blij met je ongeacht welke bloedgroep je hebt |
![]() |
||
Citaat:
Als ik de thee op heb, loop ik rustig naar de 'kantine'. Daar blijf ik dan het liefste ook 10 minuten zitten, voordat ik naar huis ga. ![]() Dan gaat het altijd wel goed, maar ik ben wel gewoon moeiig die dag en soms een paar dagen daarna ook.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben ook donor, gewoon om ook iets nuttigs te doen af en toe. Ik heb O+, lekker algemeen, dus. Maar toen ik er laatst was kwam er een man met een zeldzame bloedgroep en daar waren ze behoorlijk blij mee, hoor ![]() Ik heb er niet heel veel last van. Omdat mijn bloeddruk vrij laag is (jongedame en bovendien ook aan de pil), moet ik wel wat langer stil blijven zitten, anders wordt alles zwart voor m'n ogen. Maar als ik gewoon erg rustig aan doe, heb ik daar geen last van. Ik word er wel erg moe van, maar dat duurt hooguit een dag. Als ik 's avonds doneer, is het de volgende morgen wel weer over, dus. Ik ben de eerste keer gewoon met mijn moeder naar het buurtgebouw gegaan waar ze een week lang donors liepen af te tappen. Toen konden we meteen de testjes doen en zijn we ingeschreven. Hier in Nijmegen ben ik maar gewoon binnengelopen bij Sanquin, maar die zullen wel niet in elke stad een hoofdgebouw hebben. Je kan idd ook gewoon even bellen en informeren wanneer je bij jou in de buurt kunt doneren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
ik heb ook een wat lage bloeddruk (110/65 ong) en heb ook soms flauwvalneigingen bij opstaan (ook als ik geen bloed gegeven heb).. ik heb dus toen ik besloot dat ik bloed wilde gaan geven eerst gevraagd of ik er dan niet heel veel last van zou krijgen.. mij werd verteld dat dit geen invloed zou hebben, omdat je bloeddruk in je arterie gemeten wordt, en het bloed uit je vene gehaald wordt... ![]() ow hahah ik ben volgende week weer aan de beurt..
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat HIV/AIDS verhaal is echt onzin. Ik heb maar een partner gehad, en het altijd veilig gedaan. Ondanks dat er ook veel hetero's met hiv zijn, wordt het nog steeds als een homoziekte gezien, terwijl er maar een klein percentage homomannen hiv heeft. Ik stoor me er behoorlijk aan, want ondanks dat er in Nederland progressief beleid ten opzichte van minderheden is, worden homo's nog steeds gediscrimineerd, terwijl er een tekort aan bloed is.
||
Citaat:
||
Citaat:
En zo zijn er nog een heleboel strenge regels, die er allemaal voor zorgen dat er veel minder donors zijn dan ze nodig hebben. Maar ze willen gewoon geen enkel risico nemen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Bloeddonor worden Annett | 11 | 15-03-2013 22:13 | |
Lichaam & Gezondheid |
Nog meer mensen hier die bloeddonor zijn ? Marielle_B | 19 | 21-05-2009 23:08 | |
Lichaam & Gezondheid |
bloeddonor Verwijderd | 102 | 24-04-2006 10:30 | |
Lichaam & Gezondheid |
Bloeddonor worden Stefanie | 8 | 11-02-2004 15:01 | |
Lichaam & Gezondheid |
Donorregister & bloeddonor Evil creature | 73 | 20-01-2004 22:00 | |
Lichaam & Gezondheid |
Poll: ben jij een bloeddonor? AlopiA | 37 | 06-06-2003 22:56 |