Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2006, 18:52
Luminous
Luminous is offline
Ik ben de laatste tijd serieus na gaan denken of ik bloeddonor wil worden. Met biologie hebben we een bloedtest gedaan en er kwam uit dat ik b- ben. Het schijnt dat deze bloedgroep nogal zeldzaam is, dus vandaar..

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen/verhalen van bloeddonors en ook de negatieve kanten van het bloeddonorschap!

Vertel!vertel!niettesnel!ikschrijfmeee!
Oud 12-09-2006, 18:54
DDM
DDM is offline
Ja je hebt niet zoveel aan deze bloedgroep. We moeten het vooral hebben van O- (ook niet echt vaak voorkomend). Aangezien je dat aan iedereen kan geven. Maar als je bloeddonor wilt worden moet je dat vooral doen Zullen vast wel bloeddonoren op deze site zitten om je verder te helpen
Oud 12-09-2006, 18:58
Luminous
Luminous is offline
okee, dank je voor je reactie.

Je zei dat je niet zo veel aan deze bloedgroep hebt, maar ik heb op de site van sanquin gelezen dat ze het liefst bloed geven van dezelfde bloedgroep. Je hebt gelijk hoor, dat ze O- het meest nodig hebben.. ik wil me alleen niet onnuttig voelen
Oud 12-09-2006, 19:03
DDM
DDM is offline
Citaat:
Luminous schreef op 12-09-2006 @ 19:58 :
okee, dank je voor je reactie.

Je zei dat je niet zo veel aan deze bloedgroep hebt, maar ik heb op de site van sanquin gelezen dat ze het liefst bloed geven van dezelfde bloedgroep. Je hebt gelijk hoor, dat ze O- het meest nodig hebben.. ik wil me alleen niet onnuttig voelen
Onnuttig ben je nooit Ja het is wel nodig, maar er zijn ook situaties waarbij ze heel snel bloed nodig hebben (acute situaties) Dan is het handig om O- te hebben. Daarnaast is ook O+ vaak bruikbaar. Aangezien de meeste mensen deze bloedgroep hebben. Wel oppassen voor de kleine groep mensen die de rhesusfactor niet heeft natuurlijk Maar jouw bloed is zeker wel welkom hoor. Zo bedoelde ik dat ook weer niet
Oud 12-09-2006, 19:14
MTpower
MTpower is offline
Mijn vader is O- en is om die reden ook donor
Hij vind het erg leuk altijd, krijgt hij na zoveel keer weer zo'n broche oid.. of zo'n stickervel, vindt ie leuk
Als hij bloed gaat geven krijgt hij na afloop ook altijd een kopje koffie en een koekje.
Het enige nadeel volgens hem is dat je van te voren eerst een vingerprik krijgt die wel eventjes vervelend kan zijn en dat je best even op die tafel ligt maar hij ziet er nooit tegenop
Oud 12-09-2006, 19:20
Luminous
Luminous is offline
ja! die vingerprik heb ik dus ook gehad tijdens die bioles! ik vond het zooo eng! whaha, held op sokken bent ik Maar ik denk dat ik dat zenuwachtige wel opzij kan zetten al ga ik echt doneren, want dan heeft het egt nut zeg maar..

en die koffie en dat koekje klinkt ook wel als een erg grote pré
Oud 12-09-2006, 19:21
Luminous
Luminous is offline
en naast de koekjes , ook het stickervel en de broches natuurlijk

maar lekker offtopic
Oud 12-09-2006, 20:11
Miracle
Miracle is offline
Er is vaker een topic over geweest. Daar kun je vast veel info uit halen.

Maar goed, ik ben ook bloeddonor en dat vind ik erg goed. Het heeft gewoon veel positieve kanten voor mij, naast de nadelen. De nadelen zijn dat je daarna wat slapjes en moe bent (ik heb dat vaak meerdere dagen, ik weet niet of dat bij jou ook is, gewoon een keer proberen) en natuurlijk dat het vrije tijd kost.
De voordelen zijn dat het leuk is om te doen. De mensen zijn erg aardig, er wordt super goed op je gepast en je kletst altijd een beetje met andere donoren.
Daarnaast vind ik het een goede check up. Je Hb wordt getest en ook je bloeddruk. Mocht er iets niet goed zijn, dan kom je daar dus vrij snel achter. Ik geloof ook dat ze je bloed na de tijd nog testen op allerlei dingen (SOA's geloof ik..), dat is ook wel handig.
Daarnaast raak je gewend aan dingen als naalden en bloed. Als je het vaak genoeg doet, is het niet eng meer. Ondanks dat ik lastig te prikken ben en ze vaak lang bezig zijn, vind ik het absoluut niet erg.
Zoals al gezegd is wordt je goed verzorgd. Je krijgt een beschuitje, soep en wat te drinken natuurlijk. Dat verschilt per bloedbank geloof ik.
Als laatste is het natuurlijk voor het goede doel, je helpt anderen die het hard nodig hebben. Vaak red je mensen levens.

Wel moet je 18 zijn, maar even wachten kun je vast wel!
Oud 12-09-2006, 20:53
Anika
Ik ben bloeddonor sinds anderhalf jaar en ik geef bloed omdat ik weet dat zieke mensen het erg hard nodig hebben. Ik vind het vingerprikje en bloed afnemen helemaal niet vervelend, je voelt het alleen eventjes als de naald in je arm gaat. Ik voel me naderhand helemaal niet slap ofzo en alle andere donoren die ik ken ook niet, hoewel het natuurlijk wel belangrijk is om vooraf en achteraf genoeg te eten en te drinken.

Het enige nadeel aan bloed geven is dat het ongeveer een uurtje per drie maanden kost, dus dat valt wel mee. Daartegenover staat het grote voordeel dat je bloed gecontroleerd wordt en dat je het meteen hoort als er iets mis is. En natuurlijk dat je er zieke mensen erg veel mee helpt
Oud 12-09-2006, 21:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou op zich best donor willen zijn, en dan vooral om de redenen die Miracle ook noemt. Ik ben best bang voor naalden en ik wil daar heel graag overheen komen, vandaar dat ik het best een keer zou willen doen en ook idd omdat je dan gauw te weten komt als er iets met je aan de hand is. Helaas gebruik ik medicijnen waardoor het niet mag, alleen als ik er mee stop maar dat kan ik niet doen dus ze moeten het zonder mij als donor stellen. Ik weet mijn bloedgroep ook niet en die zou ik best een willen weten.
Oud 12-09-2006, 21:30
Bloem
Bloem is offline
Je bloedgroep weet je huisarts wel hoor Daantje, of je moeder ws zelfs wel

Ik moet even met mijn artsen overleggen of het mag of niet, als het mag ga ik me opgeven
Oud 12-09-2006, 21:33
Shredder
Shredder is offline
Een oom en tante van mij doneren ook allebei bloed. Zij kregen hiervoor zelfs betaald, geloof ongeveer 20 euro per keer, maar ze mochten wel maar een maximum aantal keer per jaar komen. Dus je kunt geen beroepsmatig bloeddonor worden.
Oud 12-09-2006, 21:40
PV
PV is offline
Citaat:
Shredder schreef op 12-09-2006 @ 22:33 :
Een oom en tante van mij doneren ook allebei bloed. Zij kregen hiervoor zelfs betaald, geloof ongeveer 20 euro per keer, maar ze mochten wel maar een maximum aantal keer per jaar komen. Dus je kunt geen beroepsmatig bloeddonor worden.
Lijkt me onzin, je krijgt geen geld. Zodra ze daar aan gaan beginnen gaan mensen liegen over of ze ziek zijn enzo, daarom doen ze dat niet.
Oud 12-09-2006, 21:51
Bloem
Bloem is offline
Inderdaad, lijkt me niet dat dat in Nederland is gebeurd.
Oud 12-09-2006, 21:53
Phie.
Phie. is offline
Ik ben oook bloeddonor geworden mede omdat ik o negatief heb en ze dat graag hebben. Jij hebt een zeldzame bloedgroep en dus zijn er ook wenig mensen die die bloedgroep hebben dus dan is jou bloed met die bloedgroep niet zo heel vaak nodig. Dat het niet zo vaak voorkomt bedenkt dus niet automatisch dat ze het veel nodg hebben. Volgens mij is het zelfs zo dat je met o negatief 3 of 5 keer per jaar opgeroepen wordt en met de bloedgroepen die minder nodig zijn minder vaak (mannen mogen 5 keer per jaar vrouwen 3 keer). Ik zou gewoon foldertjes aanvragen op de site en dat allemaal eens doorlezen.
Je bloed wordt getest op Syffilis, hepatitis, hiv en een vorm van leukemie geloof ik en je moet elke keer weer een hele vragenlijst invullen. Je bloedgroep en je ijzergehalte krijg je ook meteen te horen. Maar als je naalden eng vindt en het gewoon een rot idee vindt zou ik het niet doen, je kan het zenuwachtige volgens mij niet opzij zetten omdat het nut heeft. En de naald is echt een stuk dikker als die van de dokter als je eens 3 buisjes moet geven.
Oud 12-09-2006, 22:28
Gothic
Gothic is offline
ik ben het ook, eigenlijk omdat ik vind dat bij orgaandonatie de ontvanger ook donor moet zijn. Dus toen kwam ik tot de conclusie dat het anders erg hypocriet zou zijn om geen bloeddonor te zijn. Bloed hebben ze ook ontzettend veel nodig...

alleen hebben ze niet erg veel aan me omdat ik steeds naar malariagebied op vakantie ga...
Oud 13-09-2006, 05:52
Shredder
Shredder is offline
Citaat:
PV schreef op 12-09-2006 @ 22:40 :
Lijkt me onzin, je krijgt geen geld. Zodra ze daar aan gaan beginnen gaan mensen liegen over of ze ziek zijn enzo, daarom doen ze dat niet.
En daarom moesten ze ook bloed laten prikken en werd dat helemaal onderzocht op allerlei ziektes voordat ze mochten doneren. Daar kun dus wel aan gedaan worden om extra donoren te trekken.
Oud 13-09-2006, 05:53
arPos
arPos is offline
ik mocht niet
Oud 13-09-2006, 06:49
Anika
Citaat:
Shredder schreef op 13-09-2006 @ 06:52 :
En daarom moesten ze ook bloed laten prikken en werd dat helemaal onderzocht op allerlei ziektes voordat ze mochten doneren. Daar kun dus wel aan gedaan worden om extra donoren te trekken.
Je kunt niet op álles controleren en als je een HIV-besmetting op hebt gelopen is dat pas na een half jaar te zien in je bloed. Daar kun je dus wel degelijk over liegen zonder dat ze erachter komen.
In de VS krijgen bloeddonoren trouwens wel geld volgens mij, maar een tijdje geleden las ik in het donorkrantje dat ze dat in NL echt niet doen.
Oud 13-09-2006, 08:43
Miracle
Miracle is offline
Krijg ik een vergoeding als ik bloed geef?
Nee. In Nederland geeft de donor zijn bloed vrijwillig en onbetaald. Onderzoek heeft laten zien dat het bloed van betaalde donors minder veilig is. Een betaalde donor zou in de verleiding kunnen komen belangrijke informatie te verzwijgen omdat dan geen bloed gegeven mag worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het spuiten van drugs.

http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn...f?OpenDatabase
Oud 13-09-2006, 09:17
snoopy
snoopy is offline
Ik heb dit willen doen, maar van de dokter mocht het niet omdat ik te weinig bloed heb ofzo. Dan moet ik na elke keer allemaal ijzertabletten slikken. Ik weet t niet meer zo goed, is alweer een tijdje geleden.
Oud 13-09-2006, 13:06
FrantiC
FrantiC is offline
ola.. ik ben ook bloeddonor, ik heb A-
ik ben ong 2 a 3 x in het jaar aan de beurt.. en ik vind het altijd wel leuk om bloed te geven. gezellig toch, al die mensen
ook vind ik dat het helemaal geen pijn doet... (behalve de eerste keer, toen ging het niet goed )
en ik heb verder ook nooit last van vermoeidheid/duizeligheid oid... alleen 1x toen ik daarna ging werken (doe lichamelijk redelijk zwaar werk). maargoed, dat raden ze ook af (en doe ik sindsdien ook niet meer...)
Oud 13-09-2006, 17:12
Lilium
Lilium is offline
Ik zou zelf wel bloeddonor willen worden. Hoe werkt dat precies? Gewoon naar het plaatselijke ziekenhuis en vragen of ze halve liter aftappen oid?
Ik heb overigens geen idee welke bloedgroep ik heb. Bij mijn weten is dat ook niet getest bij mijn geboorte.
Oud 13-09-2006, 17:37
Anika
Citaat:
Lilium schreef op 13-09-2006 @ 18:12 :
Ik zou zelf wel bloeddonor willen worden. Hoe werkt dat precies? Gewoon naar het plaatselijke ziekenhuis en vragen of ze halve liter aftappen oid?
Ik heb overigens geen idee welke bloedgroep ik heb. Bij mijn weten is dat ook niet getest bij mijn geboorte.
Je kunt je aanmelden via www.sanquin.nl. Na een korte tijd krijg je een telefoontje om een afspraak te maken met de keuringsarts. Je gaat dan naar het donorcentrum van jouw keuze (je kunt op die site opzoeken waar er allemaal centra zijn) en daar worden een paar buisjes bloed afgenomen. Daarna voer je een gesprek met een keuringsarts die je een aantal vragen stelt over onder andere medicijngebruik.
Je bloed wordt vervolgens gecontroleerd en na ongeveer drie of vier weken krijg je een oproep om voor de eerste keer bloed te geven. Dan krijg je eerst een vingerprikje om je HB te bepalen en ook je bloeddruk wordt gemeten. Als alles goed is wordt er een halve liter bloed getrokken.

Je bloedgroep wordt trouwens twee keer vastgesteld tegenwoordig, na je keuring en de eerste keer dat je bloed gegeven hebt. Maar het maakt niet uit welke bloedgroep je hebt, ze hebben alles nodig.
Oud 13-09-2006, 18:44
Miracle
Miracle is offline
Ik ben de eerste keer gewoon met m'n broer mee gegaan.

Zonder afspraak ed.
Oud 13-09-2006, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Lilium schreef op 13-09-2006 @ 18:12 :
Ze hebben speciale donorcentra . Je kan je via de website aanmelden en dan krijg je vanzelf een oproepkaart. De eerste keer moet je worden gekeurd en heb je ook een gesprekje met een arts en als er verder niks bijzonders is gaan ze bloed aftappen.

Hier staat alle info:

http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn...f?OpenDatabase

Ze zijn overigens altijd heel blij met je ongeacht welke bloedgroep je hebt
Oud 14-09-2006, 08:17
Lilium
Lilium is offline
Anika en Miracle: bedankt voor de info!
Hoe voelen jullie je na de donatie? Kun je er erg misselijk/duizelig ed. van worden?
Oud 14-09-2006, 09:48
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Lilium schreef op 14-09-2006 @ 09:17 :
Hoe voelen jullie je na de donatie? Kun je er erg misselijk/duizelig ed. van worden?
Ze geven mij nooit de kans om duizelig te worden, omdat ik niet te snel op mag staan en vaak eerst een kopje thee krijg in m'n ligstoel.

Als ik de thee op heb, loop ik rustig naar de 'kantine'. Daar blijf ik dan het liefste ook 10 minuten zitten, voordat ik naar huis ga.

Dan gaat het altijd wel goed, maar ik ben wel gewoon moeiig die dag en soms een paar dagen daarna ook.
Oud 14-09-2006, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Shredder schreef op 13-09-2006 @ 06:52 :
Dat moet iedereen, anders mag je geen bloed geven. Maar in Nederland krijg je er bij de bloedbank echt geen geld voor. MIsschien bij een obscure privékliniek?

Ik ben ook donor, gewoon om ook iets nuttigs te doen af en toe. Ik heb O+, lekker algemeen, dus. Maar toen ik er laatst was kwam er een man met een zeldzame bloedgroep en daar waren ze behoorlijk blij mee, hoor

Ik heb er niet heel veel last van. Omdat mijn bloeddruk vrij laag is (jongedame en bovendien ook aan de pil), moet ik wel wat langer stil blijven zitten, anders wordt alles zwart voor m'n ogen. Maar als ik gewoon erg rustig aan doe, heb ik daar geen last van. Ik word er wel erg moe van, maar dat duurt hooguit een dag. Als ik 's avonds doneer, is het de volgende morgen wel weer over, dus.

Ik ben de eerste keer gewoon met mijn moeder naar het buurtgebouw gegaan waar ze een week lang donors liepen af te tappen. Toen konden we meteen de testjes doen en zijn we ingeschreven.
Hier in Nijmegen ben ik maar gewoon binnengelopen bij Sanquin, maar die zullen wel niet in elke stad een hoofdgebouw hebben. Je kan idd ook gewoon even bellen en informeren wanneer je bij jou in de buurt kunt doneren.
Oud 14-09-2006, 16:22
Miracle
Miracle is offline
@ Morgan: moet je wat langer blijven zitten omdat je aan de pil bent, of begrijp ik je nu verkeerd?

Wat heeft de pil voor invloed?
Oud 14-09-2006, 23:05
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Citaat:
snoopy schreef op 13-09-2006 @ 10:17 :
Ik heb dit willen doen, maar van de dokter mocht het niet omdat ik te weinig bloed heb ofzo. Dan moet ik na elke keer allemaal ijzertabletten slikken. Ik weet t niet meer zo goed, is alweer een tijdje geleden.
Ik heb het ook wel willen doen, maar mag niet. Ik voldoe niet aan de eisen en mijn ijzergehalte is altijd net genoeg.
Oud 15-09-2006, 07:19
Broeder
Broeder is offline
Wat moet je aan ervaringen weten? Als je gezond bloed hebt stoppen ze een naald in je arm en daarna ga je weer weg. Ik heb in twaalf keer nog nooit iemand duizelig zien worden of zelf iets gevoeld. Gewoon erheen gaan als je achttien bent.
Oud 15-09-2006, 07:41
miekmuis
miekmuis is offline
Ik heb nu geloof ik drie keer bloed gegeven. Geen problemen mee gehad. Ze zijn echt heel voorzichtig met je. Vragen altijd hoe je je voelt, of je genoeg gegeten en gedronken hebt, hoe de vorige keren zijn gegaan enz en naderhand krijg je ook altijd wat te drinken en een koekje en laten ze je heel rustig opstaan.
Gewoon doen
Oud 15-09-2006, 08:15
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 14-09-2006 @ 17:22 :
@ Morgan: moet je wat langer blijven zitten omdat je aan de pil bent, of begrijp ik je nu verkeerd?

Wat heeft de pil voor invloed?
Haha, nee, ik heb een lage bloeddruk van mezelf (dat hebben veel meiden/jonge vrouwen, schijnbaar) en de pil kan dat nog wat lager maken, vandaar dat ik als ik ook nog eens een halve liter bloed kwijtraak, gemakkelijk flauw kan vallen. En dáárom moet ik dus wat langer blijven zitten, anders kieper ik om.
Oud 15-09-2006, 08:55
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-09-2006 @ 09:15 :
Haha, nee, ik heb een lage bloeddruk van mezelf (dat hebben veel meiden/jonge vrouwen, schijnbaar) en de pil kan dat nog wat lager maken, vandaar dat ik als ik ook nog eens een halve liter bloed kwijtraak, gemakkelijk flauw kan vallen. En dáárom moet ik dus wat langer blijven zitten, anders kieper ik om.
Hmm, ik dacht dat je bloeddruk juist hoger werd van de pil. Maar misschien haal ik dan toch wat door elkaar.
Oud 15-09-2006, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 15-09-2006 @ 09:55 :
Hmm, ik dacht dat je bloeddruk juist hoger werd van de pil. Maar misschien haal ik dan toch wat door elkaar.
*zoekt het na* Nee inderdaad, ik kan eigenlijk ook alleen maar vinden dat je bloeddruk hoger kan worden, dan ben ik dus verkeerd ingelicht. Nou ja, dan is het puur en alleen m'n eigen lage bloeddruk
Oud 15-09-2006, 09:40
Sasbeest
Sasbeest is offline
Ik ben ook bloeddonor, ben nu twee keer bloed wezen geven. Voor mij zitten er geen negatieve kanten aan. Je bent er wat tijd aan kwijt, maar daar kan ik niet mee zitten. Het is tenslotte voor een goed doel. Ik voel me naderhand ook niet slapjes, omdat ik het gewoon rustig aan doe. Na het bloed geven blijf ik altijd nog even zitten, dan loop ik naar de kantine om wat te eten en te drinken. Ik voel me naderhand nooit moe zoals sommige anderen hier, dus ook dat verschilt gewoon per persoon.

Als ik jou was zou ik het gewoon doen
Oud 15-09-2006, 11:14
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-09-2006 @ 16:15 :
hm.. dit is wel spannend...
ik heb ook een wat lage bloeddruk (110/65 ong) en heb ook soms flauwvalneigingen bij opstaan (ook als ik geen bloed gegeven heb).. ik heb dus toen ik besloot dat ik bloed wilde gaan geven eerst gevraagd of ik er dan niet heel veel last van zou krijgen.. mij werd verteld dat dit geen invloed zou hebben, omdat je bloeddruk in je arterie gemeten wordt, en het bloed uit je vene gehaald wordt... ik heb er ook nooit extra last van ofzo..

ow hahah ik ben volgende week weer aan de beurt..
Oud 15-09-2006, 11:26
Martiño
Martiño is offline
Aangezien ik op mannen val, mag ik niet doneren, zelfs als ik dat zou willen. ik ga er iig niet over liegen.
Oud 15-09-2006, 11:31
Thee Muts
Thee Muts is offline
Ik ben ook bloeddonor (toevallig gister nog geweest) en ik ben er eigenlijk alleen maar heel positief over. Vind het geven zelf totaal niet erg of vervelend (tuurlijk, je voelt er wel even wat van, maar dat valt allemaal echt wel mee) en ook achteraf heb ik er weinig last van. Bovendien zijn de mensen daar heel aardig (in rotterdam tenminste) en vind ik het altijd wel gezellig.

Als je eraan denkt om donor te worden, zou ik het zeker doen. Ze hebben veel nieuwe donoren nodig, omdat er sinds de nieuwe regels in januari 2006 veel mensen zijn afgekeurd, en omdat de vergrijzing in aan het treden is, dus ze zijn dit jaar veel donoren kwijt geraakt. Het maakt ook niet zoveel uit welke bloedgroep je hebt, ze zijn overal blij mee. Maar ze hebben echt hard donoren nodig, dit jaar in Rotterdam alleen al 2000 nieuwe mensen, dus je zou er zeker goed aan doen
Oud 15-09-2006, 11:33
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Martino87 schreef op 15-09-2006 @ 12:26 :
Aangezien ik op mannen val, mag ik niet doneren, zelfs als ik dat zou willen. ik ga er iig niet over liegen.
Niet? Weet wel dat er in de vragenlijst van te voren altijd wat vragen staan over seksueel contact tussen man en man, maar wist niet dat je daar gelijk op afgekeurd zou worden... Maar goed, blijkbaar vinden ze het risico wat betreft HIV te groot, de regels zijn van dat betreft wel vrij streng...
Oud 15-09-2006, 14:46
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 15-09-2006 @ 12:33 :
Niet? Weet wel dat er in de vragenlijst van te voren altijd wat vragen staan over seksueel contact tussen man en man, maar wist niet dat je daar gelijk op afgekeurd zou worden... Maar goed, blijkbaar vinden ze het risico wat betreft HIV te groot, de regels zijn van dat betreft wel vrij streng...
Het is verboden voor homoseksuele mannen om bloed te doneren.
Dat HIV/AIDS verhaal is echt onzin. Ik heb maar een partner gehad, en het altijd veilig gedaan. Ondanks dat er ook veel hetero's met hiv zijn, wordt het nog steeds als een homoziekte gezien, terwijl er maar een klein percentage homomannen hiv heeft.
Ik stoor me er behoorlijk aan, want ondanks dat er in Nederland progressief beleid ten opzichte van minderheden is, worden homo's nog steeds gediscrimineerd, terwijl er een tekort aan bloed is.
Oud 15-09-2006, 14:53
DDM
DDM is offline
Citaat:
Martino87 schreef op 15-09-2006 @ 15:46 :
Dat HIV/AIDS verhaal is echt onzin. Ik heb maar een partner gehad, en het altijd veilig gedaan. Ondanks dat er ook veel hetero's met hiv zijn, wordt het nog steeds als een homoziekte gezien, terwijl er maar een klein percentage homomannen hiv heeft.
Ik stoor me er behoorlijk aan, want ondanks dat er in Nederland progressief beleid ten opzichte van minderheden is, worden homo's nog steeds gediscrimineerd, terwijl er een tekort aan bloed is.
Kan me voorstellen dat je het als een soort discriminatie opvat. Het verhaal geldt niet alleen voor HIV, maar ook voor hepatitis B en C. Homoseksuele mannen vormen een grote risicogroep voor deze ziekten i.v.m. de manier van seks natuurlijk. Maar deze wet heeft natuurlijk wel hiaten. Je kan inderdaad over je seksuele geaardheid liegen. Dat maakt het wel krom.
Oud 15-09-2006, 17:13
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Martino87 schreef op 15-09-2006 @ 15:46 :
Ja, kan me voorstellen dat dat wel echt kut is af en toe. En tuurlijk weet ik ook dat HIV zeker niet specifiek een ziekte is die bij homoseksuelen voorkomt, maar ik noemde het omdat ik me anders geen andere reden voor kon stellen waarom jij geen bloeddonor mag zijn. Blijkbaar vinden zij het risico te groot, ook al is dat best achterhaald.

En zo zijn er nog een heleboel strenge regels, die er allemaal voor zorgen dat er veel minder donors zijn dan ze nodig hebben. Maar ze willen gewoon geen enkel risico nemen.
Oud 15-09-2006, 17:39
Verwijderd
Citaat:
FrantiC schreef op 15-09-2006 @ 12:14 :
hm.. dit is wel spannend...
ik heb ook een wat lage bloeddruk (110/65 ong) en heb ook soms flauwvalneigingen bij opstaan (ook als ik geen bloed gegeven heb).. ik heb dus toen ik besloot dat ik bloed wilde gaan geven eerst gevraagd of ik er dan niet heel veel last van zou krijgen.. mij werd verteld dat dit geen invloed zou hebben, omdat je bloeddruk in je arterie gemeten wordt, en het bloed uit je vene gehaald wordt... ik heb er ook nooit extra last van ofzo..

ow hahah ik ben volgende week weer aan de beurt..
Het is ook niet ernstig, hoor, ik val ook echt niet de hele dag flauw, maar ik heb er na het bloed doneren wel meer last van dan gemiddeld, blijkbaar. Misschien ligt het ook nog wel aan andere zaken, dat weet ik niet, ik geloof het braaf als men zegt dat het komt omdat ik een lage bloeddruk heb...
Oud 15-09-2006, 18:01
Verwijderd
Het bloed wordt ook getest op HIV en hepatitis. Je zou dus beter kunnen zeggen dat een homoseksuele man alleen zou mogen doneren als hij in het afgelopen halfjaar geen seks heeft gehad (een hiv test is pas een half jaar na besmetting betrouwbaar), bijvoorbeeld. Dan slaat het tenminste nog ergens op
Oud 15-09-2006, 18:38
Bloem
Bloem is offline
Hoe zit dat eigenlijk, wordt gedoneerd bloed pas na een half jaar gebruikt en 2 keer getest op HIV? Een keer met afnemen, en dan na een half jaar nog een keer?
Oud 15-09-2006, 22:32
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Verschillende reacties
Ik snap ook wel dat ze geen risico willen lopen, maar "onder hetero's" worden ook veel geslachtziektes verspreid.
ik doe echt geen rare dingen met seks hoor, het idee dat homo's er maar onveilig op los neuken is echt achterhaald.
Waarom doen ze niet een aantal keer per jaar een test (of testen ze elke donatie) als je regulier donor bent? Ik ben best bereid om zo'n test bij de huisarts te halen.

Overigens moet ik als aankomend medisch professional toch wel twijfels over die testen uiten: je kunt vandaag een h-b test doen, en morgen h-b oplopen.

Het blijft gewoon discriminatie .
Ik wil jullie overigens niet persoonlijk aanvallen, ik val alleen de maatschappij aan
Oud 15-09-2006, 22:48
DDM
DDM is offline
Citaat:
Martino87 schreef op 15-09-2006 @ 23:32 :
Overigens moet ik als aankomend medisch professional toch wel twijfels over die testen uiten: je kunt vandaag een h-b test doen, en morgen h-b oplopen.
Klopt. Maar je wordt voor iedere donatie getest.
Oud 15-09-2006, 22:56
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
DDM schreef op 15-09-2006 @ 23:48 :
Klopt. Maar je wordt voor iedere donatie getest.
Nou, als je voor iedere donatie getest wordt, dan is er toch geen probleem?

Regels voor berichten