Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2013, 13:27
joey10076
joey10076 is offline
hallo mag je zomaar liedjes mixen of moet je daar rechten voor kopen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2013, 13:29
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Rechten voor nodig, je gebruikt materiaal dat door iemand anders is gemaakt. Er zijn echter uitzonderingen op die regel, als het korte clips voor de lol zijn, bedoeld als kritische blik en niet commercieel en dergelijke mag het wel.

Heb het even nagezocht. Hoe het in de VS werkt is eenvoudiger te vinden, maar europa gebruikt vergelijkbare concepten voor iets dergelijks. Als het valt onder 'redelijk gebruik' heb je geen toestemming nodig en mag je het gewoon gebruiken, uploaden en delen met anderen. Wat onder redelijk gebruik valt:

"Vormen van gebruik voor kritiek, commentaar, nieuwsrapportage, onderwijs, wetenschap of onderzoek kunnen als redelijk worden beschouwd."

Let wel op, het schept een beeld, het is niet exact. Formeel is het vrij strickt in wetgeving. In essentie komt het er op neer dat als je een stukje gebruikt zonder als doel mee te gaan op het succes, inkomen of waardering van de originele artist het geen probleem zal zijn.

Laatst gewijzigd op 16-03-2013 om 13:38.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 13:32
Elin3
Elin3 is offline
Als jij je eigen mix ervan maakt en duidelijk vermeld dat de originele audio van artiest X is dan maken ze er vaak geen probleem van. Je kunt er geen inkomsten mee verdienen, aangezien dat alleen mag wanneer hij alle rechten hebt over een stuk audio/ video.
Oud 16-03-2013, 13:43
joey10076
joey10076 is offline
Citaat:
Als jij je eigen mix ervan maakt en duidelijk vermeld dat de originele audio van artiest X is dan maken ze er vaak geen probleem van. Je kunt er geen inkomsten mee verdienen, aangezien dat alleen mag wanneer hij alle rechten hebt over een stuk audio/ video.
oke dus stel ik heb eigen web radio en ik wil daar uitzenden en verdien geen geld mag dat dan gewoon of zit het zo niet

en nog iets stel youtube zegt tegen mij JOH jij krijgt veel views we betalen je(BIJV) een halve cent per klik regelen hun da de rechten mij broer had zoiets m,et mincraft maar weet er niks meer van hij zij volgensmij moest ik een mail sturen en werden die rechten geregeld
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 18:37
Verwijderd
Citaat:
oke dus stel ik heb eigen web radio en ik wil daar uitzenden en verdien geen geld mag dat dan gewoon of zit het zo niet
Dat mag niet. Maargoed, er mag zoveel niet.

Citaat:
en nog iets stel youtube zegt tegen mij JOH jij krijgt veel views we betalen je(BIJV) een halve cent per klik regelen hun da de rechten mij broer had zoiets m,et mincraft maar weet er niks meer van hij zij volgensmij moest ik een mail sturen en werden die rechten geregeld
Ik neem aan dat je die views nog lang niet gaat krijgen dus daar zou ik me niet druk om maken. Verder weet ik niet wat minecraft ermee te maken heeft. Dat is heel wat anders dan liedjes.

Of ik begrijp je helemaal verkeerd omdat je onmogelijke zinnen maakt en woorden samenvoegt.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 20:43
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Of ik begrijp je helemaal verkeerd omdat je onmogelijke zinnen maakt en woorden samenvoegt.
haha, yeah, zijn hele posts zijn over het algemeen slecht één zin. Van 300 kilometer lang, dat dan weer wel
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 12:22
Heer Wil
Heer Wil is offline
Minecraft filmen is volgens mij iets anders, omdat het spel min of meer van jou is en jij dus mag filmen hoe jij dat spel speelt. Wat jij doet: muziek kopiëren en die openbaar maken, is vergelijkbaar met een computerspel als torrent openbaar maken.
Jij hebt dus wel rechten nodig en je broer niet denk ik. Maar als jij er geen geld mee verdient zullen artiesten het denk ik alleen maar als extra publiciteit zien
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 14:55
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Wat jij doet: muziek kopiëren en die openbaar maken, is vergelijkbaar met een computerspel als torrent openbaar maken.
Jij hebt dus wel rechten nodig en je broer niet denk ik. Maar als jij er geen geld mee verdient zullen artiesten het denk ik alleen maar als extra publiciteit zien
Torrentz zijn vrij gecompliceerd. Het downloaden van data via torrentz, in Nederland, is niet verboden. Het uploaden weer wel, maar je kan argumenteren dat als je iets tot de rato 0.9 deelt, je nooit iets volledig gedeelt hebt. Maar het idee is juist; bij minecraft ga je niet aan de haal als zijnde de maker van het spel.

Overigens is het onderste gedeelte niet noodzakelijk juist.
Stel ik schrijf een liedje, vraag daar 5 euro voor en zet het te koop, en jij geeft het aan mensen voor niks, dan mis ik alsnog steeds 5 euro. Formeel gezien is winstdervering een kostenposten en eveneens verhaalbaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten